Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Aktien TSLA
Jag tror också att man kommer dra in på expansionsplanerna i slutet på året och början på nästa just för att visa bättre siffror. Om nu inte de största aktieägarna är med på noterna och redan innan säger okej till att fortsätta visa "dåliga" siffror.
Re: Aktien TSLA
Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?vigge50 skrev:Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:Sabbe skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Re: Aktien TSLA
Så här såg senaste rapporten ut.Verdi skrev:Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?vigge50 skrev:Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:Sabbe skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
Re: Aktien TSLA
Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljonervigge50 skrev:Så här såg senaste rapporten ut.Verdi skrev:Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?vigge50 skrev:Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:Sabbe skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:
Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljoner
Äsch, inom branscher som kultur och liknande så är sånt oviktigt och Tesla är väl en slags kultur
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljonervigge50 skrev:Så här såg senaste rapporten ut.Verdi skrev:Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?vigge50 skrev:Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Tycker det var jäkligt bra skrivet, speciellt för att vara från den högsta chefen i en så pass stor organisation!
Reagerade lite extra på det där om att bli 10 ggr bättre än alla i bilbranschen när det kommer till kvalitet och precision (känns ju inte som Teslas signum hittills om man säger så)
En hel del av resten (spec. det sista delen) i mailet kan man ju hitta i diverse management-böcker osv, men det känns ändå som att han gör/tänker och menar rätt
Reagerade lite extra på det där om att bli 10 ggr bättre än alla i bilbranschen när det kommer till kvalitet och precision (känns ju inte som Teslas signum hittills om man säger så)
Bara det att dom skulle vara än alla andra bilar i världen redan nu har jag lite svårt att tro, men det låter ju bra iafMost of the design tolerances of the Model 3 are already better than any other car in the world. Soon, they will all be better. This is not enough.
We will keep going until the Model 3 build precision is a factor of ten better than any other car in the world. I am not kidding.
En hel del av resten (spec. det sista delen) i mailet kan man ju hitta i diverse management-böcker osv, men det känns ändå som att han gör/tänker och menar rätt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Exakt min tanke när jag läste texten.LarsL skrev:In “the World” betyder i Amerika om man kommer från USA.
Re: Aktien TSLA
Design tolerantes är inte samma sak som build tolerance
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Nej så är det ju också såklart, men skillnaden är det man oftast menar med kvalitet (byggkvalitet) och han skriver ju en hele5m1r skrev:Design tolerantes är inte samma sak som build tolerance
del om kundens verifierbara kvalitet och menar att det även där ska vara World class typ...
Man kan ju alltid hoppas att det ligger åtminstone ett litet uns av sanning/värde i det han säger
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.
Tesla S75D
Tesla S75D
Re: Aktien TSLA
Har du bara läst rubriker eller tolkade du verkligen texten så illa?Schelin skrev:Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.
Tesla S75D
Re: Aktien TSLA
https://electrek.co/2018/04/27/tesla-sh ... -chairman/Schelin skrev:Nu ska det röstas om Elon ska vara kvarsom VDi styrelsen. [...] Vore fan om de petar Elon.
Tesla S75D
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Aktien TSLA
Jag ser ingen poäng med att ha Elon kvar i styrelsen. Låt honom slippa bry sig om det. Vi pratar om en person som sover på jobbet och skippar skosnören för att spara tid.
Hans uppdrag som VD är tydligt och han har sina långsiktiga mål utstakade.
Hans uppdrag som VD är tydligt och han har sina långsiktiga mål utstakade.
Re: Aktien TSLA
Vad krävs för att få rösta? Jag har några aktier hos Avanza.Schelin skrev:Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.
Tesla S75D
Model S 90D -17
Re: Aktien TSLA
Alltså... Risken att Musk skulle petas är ju väldigt, väldigt nära noll. Den stora merparten av ägarna förstår såklart att det vore väldigt dåligt både för bolag och aktie.Wir skrev:Vad krävs för att få rösta? Jag har några aktier hos Avanza.Schelin skrev:Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.
Tesla S75D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Om ni börjar med att läsa artikeln står det att dom överväger att ta bort honom som styrelseordförande för att det inte längre är lämpligt att kombinera det med att vara vd. Står ingenstans vad jag kan se att han ska bort som VD.
He made the argument that combining the role of chairman and CEO might have been beneficial at an early stage at Tesla, but not now that the company is maturing. He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
He made the argument that combining the role of chairman and CEO might have been beneficial at an early stage at Tesla, but not now that the company is maturing. He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Re: Aktien TSLA
Jo, han är väl så ilka tvungen att vara involverad i SolarCity nu.bullen skrev:...He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Re: Aktien TSLA
https://www.cnet.com/google-amp/news/te ... ssion=True
Skrev fel ordförande var det visst. Men inget styrelsen tycker utan förslaget kommer från en ägare. Elon kan Tesla så om han själv väljer att lämna ordförande klubban, är jag helt för men om någon dryg aktieägare tror sig veta bättre vad som är bäst för Tesla vill jag inte stödja det indirekt genom att inte rösta. Det egentliga frågan var hur kan jag visa mitt stöd för Elon?
Tesla S75D
Skrev fel ordförande var det visst. Men inget styrelsen tycker utan förslaget kommer från en ägare. Elon kan Tesla så om han själv väljer att lämna ordförande klubban, är jag helt för men om någon dryg aktieägare tror sig veta bättre vad som är bäst för Tesla vill jag inte stödja det indirekt genom att inte rösta. Det egentliga frågan var hur kan jag visa mitt stöd för Elon?
Tesla S75D
Re: Aktien TSLA
Enligt Electreks artikel så innehar han som lade förslaget hela 12 aktier så det krävs inte mycket för att komma med drastiska förslag.Schelin skrev:https://www.cnet.com/google-amp/news/te ... ssion=True
Skrev fel ordförande var det visst. Men inget styrelsen tycker utan förslaget kommer från en ägare. Elon kan Tesla så om han själv väljer att lämna ordförande klubban, är jag helt för men om någon dryg aktieägare tror sig veta bättre vad som är bäst för Tesla vill jag inte stödja det indirekt genom att inte rösta. Det egentliga frågan var hur kan jag visa mitt stöd för Elon?
Tesla S75D
Re: Aktien TSLA
Nej det står inte att de överväger det... Det är en enskild aktieägare med ett innehav av tolv aktier som har lagt ett förslag. Mig veterligen finns det ingen signifikant ägare som ställt sig bakom det och än mindre något som ens närmar sig en majoritet. Så vitt jag kan se så är alltihop hittills bara ett sedvanligt medialt Tesla click-bait.bullen skrev:Om ni börjar med att läsa artikeln står det att dom överväger att ta bort honom som styrelseordförande för att det inte längre är lämpligt att kombinera det med att vara vd. Står ingenstans vad jag kan se att han ska bort som VD.
He made the argument that combining the role of chairman and CEO might have been beneficial at an early stage at Tesla, but not now that the company is maturing. He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021