Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10319
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

termosen skrev:
DSV skrev:
Har någon snappat upp något om hur det går med nyemissionen? I början av maj läste jag att emissionskursen planerades bli 243 dollar. Känns lagom hett nu.
Den ska ha fulltecknats direkt. Tror det var en riktad emission, så enbart större investerare gick in.
Det är korrekt att det fulltecknades och tom övertecknades. Det är dock viktigt att notera att ca 2/3 av kapitalet som restes var från konvertibler med generösa villkor som man fick teckna om man också tecknade aktierna....
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10319
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
erkap skrev:
Intressant om detta stämmer
Verkligen, men följdfrågan blir i så fall hur många av de 50 000 nya beställningarna som är Model y och hur många som är Modell 3 & co. Är det till stor del model 3 (och då inte mest de som väntat på SR) så är det jättebra nyheter.
Fast inte om det är sant att de behöver producera 1000 treor om dagen för att möta efterfrågan.... Låter dock lite väl högt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
iAkita skrev:
erkap skrev:
Intressant om detta stämmer
Verkligen, men följdfrågan blir i så fall hur många av de 50 000 nya beställningarna som är Model y och hur många som är Modell 3 & co. Är det till stor del model 3 (och då inte mest de som väntat på SR) så är det jättebra nyheter.
Model Y kan man väl inte köpa?
Man kan beställa den, och om jag förstod det rätt så var det 50 000 nya beställningar hittills i q2. Men som Legato påpekade så är det troligen mest Model 3, om det stämmer att de måste producera 1000 i veckan för att möta efterfrågan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

magnusfp skrev:
LarsL skrev:
Hur många bilar såldes i Q1?
Typ 63.000 levererade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då låter ju redan 50000 som en hygglig siffra, redan det. Om det nu är ett riktigt mail.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av hooked »

Är det bara jag som blir provocerad när en sådan här gris tjänar 40 miljoner på att blanka Tesla? Denna mannen är en av de som ligger bakom betald trollning och sprida dåliga nyheter om Tesla. Exempelvis via #TSLAQ.

https://www.di.se/live/norrmannen-som-h ... agar-inte/

https://e24.no/boers-og-finans/tesla-mo ... s/24629407
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Jodå, blankning borde förbjudas. Kapital ska användas i positiv riktning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

hooked skrev:
Är det bara jag som blir provocerad när en sådan här gris tjänar 40 miljoner på att blanka Tesla? Denna mannen är en av de som ligger bakom betald trollning och sprida dåliga nyheter om Tesla. Exempelvis via #TSLAQ.

https://www.di.se/live/norrmannen-som-h ... agar-inte/

https://e24.no/boers-og-finans/tesla-mo ... s/24629407
Jag blir inte provocerad av blankning. Det i sig leder till en mer korrekt satt aktiekurs och mindre riskt för mycket större svängningar. Det jag blir provocerad av är trollning och spridning av uppenbara felaktiga uppgifter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Jodå, blankning borde förbjudas. Kapital ska användas i positiv riktning.
Jag är av motsatt uppfattning.

Blankning är ett jättebra incitament för att hitta och avslöja oegentligheter i bolag, så som exempelvis Enron, m.fl. Jag tycker iof att blankning kan förbjudas i extrema situationer, som exempelvis en finanskris (så som hände 2009) där det är alldeles för lätt och samhällsekonomiskt skadligt att sprida rykten om banker osv för att tjäna snabba (och olagliga) pengar på hastig nedgång när marknaden är nervös.

Problemet med ditt synsätt är att det är svårt att avgöra vad som är "positiv riktning". Skulle det exempelvis visa sig att Teslas bokföring är ett enda stort bedrägeri så är ju den "positiva riktningen" neråt då bolaget sysslar med kapitalförstöring för aktieägarna och genom sitt agerande i slutändan smutskastar elbilar, batterier osv (ni vet ju själva hur det skulle sluta med artiklar osv). Det är ju tyvärr bara konstatera att det finns mycket dåliga bolag där ute, som kanske inte förtjänar att fortsatt få bedriva verksamhet, se vad många oljebolag osv pysslar med i utsatta länder vars existens endast bygger på bolagets politiska kontakter osv. Klockrent att kunna blanka sådana bolag och sedan sprida korrekt och riktig information i samhället om vad som föregår och i slutändan kunna tjäna pengar på att aktien går ner.

I slutändan är det väldigt enkelt, om Tesla som företag drivs på ett bra sätt kommer bolaget att må riktigt bra och utvecklas väl varpå aktiekursen går upp och blankare förlorar pengar. Då är det knappast ett problem att aktien har blankats.

Jag provoceras så klart också av människor som tjänar pengar på blankning genom att ljuga eller manipulera fakta, men det gjorde ju å andra sidan Elon Musk också när han tryckte upp kursen genom sitt påstående "funding secured", så detta gäller så klart åt båda håll.

Problemet med just Tesla är ju att bolaget har delar av sin ekonomi och sina lån knutna till just aktiekursen, men det visste Elon och bolaget när man gav sig in på börsen och klarar man inte av att rätta sig efter marknaden så kanske man inte har på börsen att göra?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MangeT »

LarsL skrev:
Jodå, blankning borde förbjudas. Kapital ska användas i positiv riktning.
Håller helt med! Vet bara inte hur det praktiskt skulle gå till men absolut.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fredli74 »

Finanssektorn är väl knappast kreativ över huvud taget. Rent krast så handlar det om hur man ska tjäna pengar på andras jobb och ideer. Att TSLA är på börsen ger dom ju bara mer motstånd när det läggs mer fokus på kvartalsrapporter. Många köper ju inte bilarna nu för de är rädda att stå med en SAAB årsmodell 2012. Samtidigt är det knappast någon som missat vad en Tesla är. I förlängningen när bruset har lagt sig så är ju all PR bra PR.

Personligen är jag glad så länge Tesla driver utvecklingen frammåt och precis går runt. När det bara börjar handla om att gå i vinst så blir Tesla lika spännande som Apples nästa iPhone.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jodå, blankning borde förbjudas. Kapital ska användas i positiv riktning.

Men vadå "positiv riktning"? Så du tycker t ex s k "pump & dump" är positivt? Att en överdrivet hög värdering är positiv? Det leder bara till pyramidspels-artade kursutvecklingar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jag har egentligen ingenting mot blankning, men det som är stötande är när blankare och "analytiker" ingår oheliga allianser: blankaren tar en position, varpå "analytikern" släpper en negativ nyhet om företaget, ofta mer eller mindre gripen ur luften.

Det finns ju flera exempel på den här typen av "short and distort"-attacker historiskt, och TSLA har definitivt varit drabbat av detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

fredli74 skrev:
Finanssektorn är väl knappast kreativ över huvud taget. Rent krast så handlar det om hur man ska tjäna pengar på andras jobb och ideer. Att TSLA är på börsen ger dom ju bara mer motstånd när det läggs mer fokus på kvartalsrapporter. Många köper ju inte bilarna nu för de är rädda att stå med en SAAB årsmodell 2012. Samtidigt är det knappast någon som missat vad en Tesla är. I förlängningen när bruset har lagt sig så är ju all PR bra PR.

Personligen är jag glad så länge Tesla driver utvecklingen frammåt och precis går runt. När det bara börjar handla om att gå i vinst så blir Tesla lika spännande som Apples nästa iPhone.
Finanssektorn är ju den som gör att Tesla finns idag. Utan den hade Elon Musk et al. inte kunnat finansiera verksamheten, utan den så hade Tesla inte kunna få in ett par nya miljarder till verksamheten. Rent krast handlar det om att finansiera lönsamma (lönsama idag eller i framtiden) verksamheter som kan ge avkastning till de som investerar. Tesla hade inte gått runt utan finanssektorn.

Blankning är oftast positivt, hjälper till att få stabilare kurser och minskar risken för massiva börskrascher. Falsk information och försök till otillbörig påverkan, positiv som negativ är inte bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Jag har egentligen ingenting mot blankning, men det som är stötande är när blankare och "analytiker" ingår oheliga allianser: blankaren tar en position, varpå "analytikern" släpper en negativ nyhet om företaget, ofta mer eller mindre gripen ur luften.

Det finns ju flera exempel på den här typen av "short and distort"-attacker historiskt, och TSLA har definitivt varit drabbat av detta.

/fth
Ja och emellanåt används överdrivna positiva nyheter för att få påverkan åt andra hållet, kanske av samma personer i bakgrunden. De som blankar aktier i spekulationssyfte tjänar inte pengar på en stillastående aktie, de tjänar pengar på rörelser och det skulle endast bli tillfällig vinst om aktien gick ner konstant. Sannolikt är Tesla omtyckt av blankare just på grund av de kraftiga upp och nedgångarna i aktiekursen och själva blankningen leder till stabilare kurs. Blankning i sig trycker inte ner aktiekursen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Blankning i sig trycker inte ner aktiekursen.
Nej, precis, men mer eller mindre falska nyheter och analyser från mer eller mindre mutade analytiker påverkar definitivt kursen, men även företagens finansiella stabilitet, i extremfallen till konkursens rand.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10319
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Blankning är helt centralt för en fungerande aktiemarknad.

Att förbjuda blankning är dessutom helt meningslöst om man inte samtidigt förbjuder optioner och andra derivat (vilket såklart vore totalt hål i huvudet).

Däremot är det ett jätteproblem med all falsk information som får stor spridning. Gäller dock både "haussande" och "baissande".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Gäller dock både "haussande" och "baissande".
Inte i lika hög grad dock, en uppblåst kurs innebär oftast inga negativa konsekvenser för företaget i fråga, falsk negativ publicitet och en kraftig undervärdering kan leda till att företaget går under.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MangeT »

Intressanta tankar. Har aldrig tänkt på att blankning kan hjälpa till att skydda aktieköpare mot en upphausad kurs.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Legato skrev:
Gäller dock både "haussande" och "baissande".
Inte i lika hög grad dock, en uppblåst kurs innebär oftast inga negativa konsekvenser för företaget i fråga, falsk negativ publicitet och en kraftig undervärdering kan leda till att företaget går under.

/fth
Det innebär dock mycket negativa konsekvenser för aktieägarna om falsk information leder till en uppblåst kurs som senare går ner, vilket ju blir samma sak som om kursen trycks ner på grund av falsk information. Problemet i båda fallen är ju att aktieägarna skadas ekonomiskt av falsk information.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

fth skrev:
Legato skrev:
Gäller dock både "haussande" och "baissande".
Inte i lika hög grad dock, en uppblåst kurs innebär oftast inga negativa konsekvenser för företaget i fråga, falsk negativ publicitet och en kraftig undervärdering kan leda till att företaget går under.

/fth
Jo, företagsledningen köper bolag med egna aktier som betalningsmedel vilket drabbar övriga bolag och aktieägare negativt. Kanske får man lättare att låna kapital vilket utsätter bankerna för högre risk än kalkylerat. Dessutom kommer sanningen alltid fram förr eller senare varvid bolaget, dess anställda och aktieägarna drabbas.

Dessutom ett stort problem för aktieägarna som luras till köp av felaktigt prissatta aktier.

Hur kan så många vara positiva till manipulerat höga aktiekurser?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

ochso skrev:
Hur kan så många vara positiva till manipulerat höga aktiekurser?
Jag är inte positiv till manipulation av kurser i någon riktning, jag menar bara att konsekvenserna av omotiverat låga kurser i många fall är mer allvarliga för de företag som drabbas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

fth skrev:
ochso skrev:
Hur kan så många vara positiva till manipulerat höga aktiekurser?
Jag är inte positiv till manipulation av kurser i någon riktning, jag menar bara att konsekvenserna av omotiverat låga kurser i många fall är mer allvarliga för de företag som drabbas.

/fth
Sorry, det lät i mitt svar som att jag specifikt riktade denna fråga till dig, det var inte avsikten. Frågan var mer generellt avsedd till samtliga skribenter i denna tråd.

På samma sätt som att ingen klagar när aktiekursen utan egentlig orsak eller tydlig anledning korrigeras 20 % uppåt, men alla klagar och undrar och är oroade när kursen rör sig 20 % neråt.

Jag minns vilket ramaskri det blev när den nu framlidne Tomas Linnala skrev att Fingerprints aktiekurs "kollapsade uppåt", då blev det ett j*vla liv bland fansen och han räknade hat-mejl i hundratal.

Den gemensamma nämnaren i samtliga bolag där jag sett att folk är så otroligt brydda om aktiekursen och pratar så här intensivt om blankare är att det alltid slutar med att aktiekursen går ner väldigt kraftigt pga att aktien faktiskt var för högt i kurs i förhållande till bolagets framtida prestationer. Detta samband gäller också där bolagens storägare och/eller VD är ute och bedriver uppenbar kurshöjande åtgärder i marknaden. I bra bolag behöver man liksom inte bry sig, bolagens prestationer talar för sig själva vilket ger effekt på aktiekursen i långa loppet.

Det är också ganska ihåligt när Elon Musk jämrar sig över kvartalskapitalismen samtidigt som han själv bedriver kvartalskapitalism i absurdum när de jagar levererade bilar med kvartal osv. Istället för att bara ha en rak och tydlig kommunikation med marknaden och aktieägarna att långsiktighet är det enda som räknas och att enskilda kvartal (flera år i rad) kan se sämre ut och att man får räkna med det som aktieägare.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Legato skrev:
Gäller dock både "haussande" och "baissande".
Inte i lika hög grad dock, en uppblåst kurs innebär oftast inga negativa konsekvenser för företaget i fråga, falsk negativ publicitet och en kraftig undervärdering kan leda till att företaget går under.

/fth
Att uppblåsta kurser är oetiskt och riskerar att slå hårt mot sparare är inget du ser några problem med? Tycker du lika när det gäller Africa Oil?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Att uppblåsta kurser är oetiskt och riskerar att slå hårt mot sparare är inget du ser några problem med? Tycker du lika när det gäller Africa Oil?
Oj, vilket påhopp... :shock:

Igen, som jag skrev ovan:
Jag är inte positiv till manipulation av kurser i någon riktning, jag menar bara att konsekvenserna av omotiverat låga kurser i många fall är mer allvarliga för de företag som drabbas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Att uppblåsta kurser är oetiskt och riskerar att slå hårt mot sparare är inget du ser några problem med? Tycker du lika när det gäller Africa Oil?
Oj, vilket påhopp... :shock:

Igen, som jag skrev ovan:
Jag är inte positiv till manipulation av kurser i någon riktning, jag menar bara att konsekvenserna av omotiverat låga kurser i många fall är mer allvarliga för de företag som drabbas.
/fth

Påhopp vet jag inte. Men det känns som att många ser på aktien TSLA som något annat än andra aktier. Att ändamålet helgar medlen liksom. Att man har en vilja att få upp kursen av ideologiska skäl snarare än ekonomiska. Lite på samma sätt som en del här tycker det är full rimligt att betala överpriser för bilarna eftersom det gynnar den goda saken. Och det var därför jag frågade dig om "motpolen" Africa Oil (om bolaget ens finns kvar?). :)
Skriv svar