Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av boreno »

Visst är det någon utfärdade som tjänar kosing. Som lägst var det nere på 1.50 tror jag... men nu är det ju raketfart på det. Jag gjorde rätt som valde att lägga pengarna på det istället för lotter (vilket faktiskt var min rationalisering för att spendera några tusen).
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Seregon »

Jag är lite ledsen att min bank strulade med Nordnet när det var fri handel med USA-börsen och Tesla-aktien låg på $180. :/
Model S85D -15, "Voltaire"
Sabbe
Inlägg: 1320
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

boreno skrev:
Jag gick lång i certifikatet TSLA BULL X5 VON.
Man går aldrig lång i den sortens instrument. Men sedan jag gjorde det (mer än ett halvår sedan) har det gått upp 430%. Jösses.
Funderar att lägga in en chanspost men den verkar omöjlig att köpa, inga säljare?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Nu är den uppe på $376 vilket gör att Tesla är numera värt mer än hela BMW enligt marknaden :shock: :o :lol:

https://electrek.co/2017/06/09/tesla-bm ... r-company/
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av boreno »

Sabbe skrev:
Funderar att lägga in en chanspost men den verkar omöjlig att köpa, inga säljare?
Just det certifikatet säljs inte längre, men det finns andra. Jag tror i te på att köpa det nu. Som sagt, det är ett jättebra sätt att förlora pengar snabbt på ;-)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Någon som börjar snegla på ett bearcert, även om jag är förtjust i bolaget så börjar det kännas ansträngt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Dök rätt rejält ikväll. Vinsthemtagning?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Dök rätt rejält ikväll. Vinsthemtagning?
Antagligen.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Det dök även för Appel, Facebook, Amazon, NVDA så det var ingen enskild nedgång för enbart Tesla, Antagligen något som oroar marknaden.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Det var väl för det där med att nån pensionsfond vill att dom flippar styrelsen oftare än vart 3e år och dom fick visst fler med sig än man trott (typ 40% om man inte räknar med styrelsen självt)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Rasslar på bra! Höga förväntningar.
Den som lade sina modell3 besparingar i Teslas aktie förra året kan kanske snart köpa en P100D för dem ...
Om inte om varit...
IMG_0757.PNG
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Är det nån här som har blankat Tesla? Såg att det fanns ett certifikat på Avanza som hette nåt i stil med VON X3 bear Tesla. Har inte läst på så mycket än men stämmer det att man inte kan förlora mer än investerat kapital när det kommer till certifikat?

Warranter och andra hävstångsprodukter verkar ju annars vara lite luriga då man kan bli skyldig utfärdaren massa pengar...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ekonomisk trygghet skrev:
Är det nån här som har blankat Tesla? Såg att det fanns ett certifikat på Avanza som hette nåt i stil med VON X3 bear Tesla. Har inte läst på så mycket än men stämmer det att man inte kan förlora mer än investerat kapital när det kommer till certifikat?

Warranter och andra hävstångsprodukter verkar ju annars vara lite luriga då man kan bli skyldig utfärdaren massa pengar...
Samma sak gäller optioner och warranter. Köper du en säljoption eller säljwarrant så riskerar du bara insatsen. Ställer du ut en option kan du dock förlora obegränsat (i fallet utställd köpoption, på en utställd aäljoption är worse cade begränsat till att aktien blir värd 0:- såklart).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Härligt det låter bra. Mailade faktiskt Avanza också och frågade bara för säkerhets skull. Uppe över 380$ nu helt galet. Jag tror dock att det kan finnas tillfällen då en blankning är befogad. Fortsätter kursen uppåt nu fram tills lanseringen så kan det komma en rejäl punka om marknaden reagerar negativt på Model 3. Det behöver inte vara något extremt negativt, men en liten försening eller avsaknad av HUD kan mycket väl trycka ner kursen extremt fort innan folk fattar att förväntningarna kanske var lite väl högt satta...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ekonomisk trygghet skrev:
Härligt det låter bra. Mailade faktiskt Avanza också och frågade bara för säkerhets skull. Uppe över 380$ nu helt galet. Jag tror dock att det kan finnas tillfällen då en blankning är befogad. Fortsätter kursen uppåt nu fram tills lanseringen så kan det komma en rejäl punka om marknaden reagerar negativt på Model 3. Det behöver inte vara något extremt negativt, men en liten försening eller avsaknad av HUD kan mycket väl trycka ner kursen extremt fort innan folk fattar att förväntningarna kanske var lite väl högt satta...
Tänk dock på att vid blankning (eller såld termin) så har du också en nästan obegränsad nedsida (ner till $0 för aktien), så att köpa en säljwarrant/option är ju en tryggare variant. Personligen föredrar jag dock "rena" instrument (termin, option, blankning), dvs sådana där det inte finns någon utfärdare som skär mellan.

Avsaknad av HUD "vet" väl redan marknaden iofs? Men ja, nu är givetvis förväntningarna extremt haussade. Det räcker nog att något av exempelvis följande inträffar för att det ska bli en kraftig kursreaktion nedåt:
*Sämre produktionstakt än förväntat. *Fler avhopp bland bokningarna än väntat. *Någon barnsjukdom (worst case något säkerhetsrelaterat). *Högre pris än väntat.

Bra att tänka på är ju dock att Teslaaktien är volatil, vilket innebär att optioner/warranter är "dyra"...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dnlpersson
Inlägg: 39
Blev medlem: 17 maj 2017 22:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dnlpersson »

När media slutar profilera Tesla som en fordonstillverkare med en högvärdering och växlar till i mina ögon en mer korrekt bedömning som ett teknikbolag så kommer värderingen just nu se attraktiv ut. Kortsiktigt kommer lanseringen av model 3 ha stor påverkan på aktiekursen. Lyckas Tesla genomföra coast 2 coast i full automatik innan årets slut så ser jag en betydligt högre kurs från dagens "sjuka" nivåer. Morgan Stanley värderar Googles Waymo till 70 miljarder USD..

Disclaimer jag köper inte på dessa nivåer hoppas på en ner gång snart :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Dnlpersson skrev:
När media slutar profilera Tesla som en fordonstillverkare med en högvärdering och växlar till i mina ögon en mer korrekt bedömning som ett teknikbolag så kommer värderingen just nu se attraktiv ut. Kortsiktigt kommer lanseringen av model 3 ha stor påverkan på aktiekursen. Lyckas Tesla genomföra coast 2 coast i full automatik innan årets slut så ser jag en betydligt högre kurs från dagens "sjuka" nivåer. Morgan Stanley värderar Googles Waymo till 70 miljarder USD..

Disclaimer jag köper inte på dessa nivåer hoppas på en ner gång snart :D
Fast hur man än väljer att benämna bolaget så är multiplarna skyhöga och implicerar gigantiska framtida vinster. Blir det av någon anledning sannolikt att dessa vinster förskjuts eller aldrig kommer så kommer kursen rasa oavsett till vilken bransch man klassar bolaget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dnlpersson
Inlägg: 39
Blev medlem: 17 maj 2017 22:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dnlpersson »

Man kan nog inte förvänta sig att $tsla kommer visa några vinster på sista raden inom en överskådlig framtid utan Musk verkar vilja återinvestera överflödet.
Då blir det en fråga om värderingen av både mjuk och hårdvara..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Det som skulle kunna få mig att tveka om kursen är att de får problem att leverera Model 3 med kvalité, alltså tid och funktion.

Något bolag jag tycker verkar övervärderat är Toyota...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det som skulle kunna få mig att tveka om kursen är att de får problem att leverera Model 3 med kvalité, alltså tid och funktion.

Något bolag jag tycker verkar övervärderat är Toyota...
Dagens värdering är nog påverkad av att Tesla inte längre ses som ett till 100% bilproducerande företag utan även energi och teknikföretag med solceller, batterilösningar och autonomi. Därmed minskar även riskerna vid kommande problem med Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mickeisol »

Ja jag ser bara en solklar solskenshistoria med tesla, det är intressant att få veta vad dom kan tillverka och sälja solceller till för pris i gigafactory 2 i buffalo (tror jag).
kan dom pressa ner priset under 2,42 cent /kwh installerat (som diskuterades i dokumentäre fossilbranschens sista strid)? Med den intallationstakts ökning på solceller i och med dom låga energipriserna dom kan prestera som man kan förvänta, så kommer ju detta att vara en snabbt växande marknad (är ju redan i och för sig).
Och på det följer ju såklart lagrings kapaciteten som måste till. Och där måste man nog säja att tesla redan ligger en bit före.
Det var ju tal om att batterilagren redan nu var billigare än överföringsavgifter i elnäten, och Jeff Dahn sa ju att dom redan hade fördubblat livslängden (måste ju vara från 10-15år till 20-30 år), bara där måste det ju finnas en väldig potential
Bilar, lastbilar i pipeline etc.

Ja det är nog klok politik att plöja ner så mycket pengar det bara går i investeringar just nu.
Undrar just hur stort tesla kan bli, men det är nog batterierna som är den största grejen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Jag har fått intrycket att Tesla snubblade över batterilagring av en slump. Att dom skulle göra elbilar var ju planen från dag 1. Men elnät och hemmabatterier? Känns som om Powerwall 1 först var tänkt som någonstans att göra av med ett eventuellt batteriöverskott ifall Model 3 blev försenad, och sedan slog idèn om storskalig nätlagring ned som en blixt från klar himmel.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mickeisol »

Ja tesla har ju hela kedjan, Man kan ju räkna med att det kommer buffertlager vid laddstationerna vid behov. Och speciellt ifall det ska snabbladdas lastbilar.
Är det överhuvudtaget någon konkurrent som är ens i närheten med ett fungerande koncept?
Är det någon konkurrent som fattar överhuvudtaget vad som pågår?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Aktien TSLA

Inlägg av gellerstam »

Är väl så att biltillverkare inte anser att tankning/laddning tillhör deras kärnverksamhet. Alltså något man inte skall satsa på enligt dem. (Det är bara Tesla som fattat att leverera hela konceptet.)

Tankningen har tidigare varit en hel koncern bara det med prospektering, borrning, raffinaderier, distribution och försäljning. Med det ryggsäcken så förstår inte biltillverkarna att laddinfrastruktur inte är samma sak. De anser helt sonika att det där komplicerade med att ladda det ska någon annan fixa. Därför växer laddinfrastrukturen fram så långsamt och efter som det i kreti och pleti's värld inte finns laddställen så köper/efterfrågar de inte heller vettiga el-bilar. Detta kommer leda till att biltillverkarna kan leverera ett par iterationer till av PHEV's :-(
Tesla Model Y
Dnlpersson
Inlägg: 39
Blev medlem: 17 maj 2017 22:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dnlpersson »

Är det någon som har bättre insyn i automatiken på deras fabriker? Nämnde inte Musk att det kommer vara detta som gör att möjligheten finns att bli lika stora som Apple. Frågan jag ställer mig nu är äger Tesla helt den mjukvaru utvecklingen eller tillsammans med det tyska bolaget som levererar robotarna?
Hur ser värderingar på liknande verksamhet ut när den är isolerad i renodlat bolag?
Skriv svar