Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av lobbin »

Det handlar väl om att man ska vara registrerad som ägare i aktieboken? Lite beroende på vilken typ av depå man har så står man endera listad som sig själv eller som en förvaltare.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Aktien TSLA

Inlägg av robpow »

Svenssons skrev:
perkabolo skrev:
Svenssons skrev:
De flesta köper nog Tesla genom typ Nordnet och Avanza. Vill man kunna gå på bolagsstämman kanske det är bättre att gå genom sin bank och öppna ett VP-konto.

Info från Handelsbanken som ett exempel:
https://borsrum.handelsbanken.se/Kunska ... er/Handel/
Hej, har ett VP-konto hos handelsbanken men hittar liksom inte rätt börs och aktier där. Missar jag något uppenbart?
Handelsbanken verkar inte ha mer än de nordiska börserna på sin webbplattform men det bör inte vara några större problem att ta kontakt med banken och tala om vilken aktie du vill handla och på vilken börs. Vad gäller Tesla så handlas den på amerikanska Nasdaq (alltså inte Nasdaq Nordic).

Det lär vara lite extra pappersexercis för att handla på den amerikanska börsen. De kommer vilja veta lite mer om vem du är och var dina pengar kommer från osv.
Intressant, måste titta närmare på detta i morgon.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Tesla +5.5% idag vad har hänt?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Kulingen skrev:
Tesla +5.5% idag vad har hänt?
I helgen registrerade Tesla nästan 1400 VIN 8 dagar efter förra registreringen av VIN vilket tyder på att från att Tesla haft en väldigt lugn februari så börjar det hända lite även om 2500 i slutet av mars ser svårt ut att klara. Samtidigt så är det väldigt många som under helgen som fått VIN för sin beställning och börjar få leveransdatum i slutet av mars.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Tesla hade ett 4-dagarsstopp i produktionen av M3, ett planerat sådant för underhåll m.m. och de har sagt att de har kunnat åtgärda flaskhalsar i produktionen.

https://electrek.co/2018/03/12/tesla-ts ... investors/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Aktien ner nästan 8% so far idag. Måste vara största intradags-raset på väldigt länge. Nvidia faller lika mycket. Inga bra dagar för "self-driving"-aktier... Ner ca 23% sedan toppen i juni nu, börjar kännas lite intressant igen :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Ja, den har inte varit så här låg på ett år.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Det här kvartalet ser väl inget vidare ut i antal leveranser...

https://money.usnews.com/investing/stoc ... tsla-stock
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Ja, den har inte varit så här låg på ett år.
Den har varit nere på $275 som lägst, men visst, bra nära! Intressant nog så stängde den på $278,30 för exakt ett år sedan, där var den när jag började skriva inlägget, nu ner ytterligare lite...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Har att göra med USA´s förväntande handelskrig mot Kina. DOW J ner 1,76%, Amazon ner 4,38 % Facebook ner 5,50 % osv. köpläge ?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

dstr skrev:
Det här kvartalet ser väl inget vidare ut i antal leveranser...

https://money.usnews.com/investing/stoc ... tsla-stock
Är väl inget annat än spekulationer? Hittar ingen fakta i artikeln
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Tycker inte det är mer fel att citera vad en blankare tycker än att citera vad en haussare tycker. Faktum är att det betydligt oftare redogörs för att någon blankat aktien än när de har intresse av att aktien ska gå upp.

Tror det mest kursdrivande just nu är det allmänna sentimentet med risken för handelskrig samt det bolagsspecifika med NTSBs utredning av dödsolyckan, samt en fortsatt oro över Q1 leveranser.

Det marknaden i mitt tycke borde värdesätta mycket mer är vilket jättesteg Tesla precis tog med AP2... Problemen med autonomin har ju varit ett jätteproblem för Tesla ett tag, den nya AP2 var ju ett jättestort steg i rätt riktning imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Pontus skrev:
Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Blankare ger en bra balans till analyser av företaget. Alldeles för många är alldeles för positiva till Tesla som investering, risken i aktien är skyhög. Tror det är bra att negativa mäklare och investerare får komma till tals, det handlar ju inte om att man vill bolaget illa på något sätt, bara att aktien kanske är för högt värderad, en slutsats jag för övrigt håller med om.

Tror inte man ska lägga för mycket tid och energi på att i det korta loppen hitta förklaringar till varje liten kursrörelse. Just nu är det mycket politik mellan diverse länder som spökar, olyckor så väl för Tesla som för über vilket innebär risker, Moodys har sänkt Teslas kreditbetyg osv. Mycket negativt nu, spekulationer om innevarande kvartals leveranser mm.

Men det som är av intresse och som spelar roll för aktiekursen är ju hur många bilar Tesla levererar om 5 år, och då är dagens nyheter bara en droppe i havet. Jag tror det kan vara farligt att vara inne i en Aktie som Tesla (alla aktier i allmänhet, men i Tesla i synnerhet) med för kort tidshorisont. Värderingen är skyhög, allt måste gå rätt för att aktiekursen ska motiveras, vad är sannolikheten för att allt verkligen går rätt?

Jo, jag älskar det Tesla gör och jag vill att det ska gå bra för Tesla, men vad händer när alla andra börjar göra samma sak till lägre pris? När man funderar på att köpa aktier i ett bolag tror jag att man ska lägga mindre fokus på potentialen och mer fokus på riskerna. Men jag kanske är lite väl defensiv. Av transparensskäl kan tilläggas att jag varken är lång eller kort Tesla...
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av takarlsson »

Artikel i Dagens Industri

Chiptillverkaren Nvidia backade 7,8 procent efter att bolaget meddelat att alla tester av självkörande bilar kommer att pausas. Beslutet kommer efter att en av Ubers självkörande bilar varit involverad i olycka där en person omkom tidigare i mars.

Oron för de självkörande bilarnas framtid efter olyckan tycks också ligga bakom Teslas tapp på 8,2 procent.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
Pontus skrev:
Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Blankare ger en bra balans till analyser av företaget. Alldeles för många är alldeles för positiva till Tesla som investering, risken i aktien är skyhög. Tror det är bra att negativa mäklare och investerare får komma till tals, det handlar ju inte om att man vill bolaget illa på något sätt, bara att aktien kanske är för högt värderad, en slutsats jag för övrigt håller med om.

Tror inte man ska lägga för mycket tid och energi på att i det korta loppen hitta förklaringar till varje liten kursrörelse. Just nu är det mycket politik mellan diverse länder som spökar, olyckor så väl för Tesla som för über vilket innebär risker, Moodys har sänkt Teslas kreditbetyg osv. Mycket negativt nu, spekulationer om innevarande kvartals leveranser mm.

Men det som är av intresse och som spelar roll för aktiekursen är ju hur många bilar Tesla levererar om 5 år, och då är dagens nyheter bara en droppe i havet. Jag tror det kan vara farligt att vara inne i en Aktie som Tesla (alla aktier i allmänhet, men i Tesla i synnerhet) med för kort tidshorisont. Värderingen är skyhög, allt måste gå rätt för att aktiekursen ska motiveras, vad är sannolikheten för att allt verkligen går rätt?

Jo, jag älskar det Tesla gör och jag vill att det ska gå bra för Tesla, men vad händer när alla andra börjar göra samma sak till lägre pris? När man funderar på att köpa aktier i ett bolag tror jag att man ska lägga mindre fokus på potentialen och mer fokus på riskerna. Men jag kanske är lite väl defensiv. Av transparensskäl kan tilläggas att jag varken är lång eller kort Tesla...
Håller med om allt du skriver (inklusive hög värdering, har dock en pytteliten post av kärlek till bolaget) utom att "allt måste gå rätt" för att försvara nuvarande värdering. Tesla gör som Amazon och satsar allt på "världsherravälde". Det är inte för inte som Elon vill ha ett extremt "top heavy" incitament program (som intressant nog kritiseras av storägare)... Skulle allt verkligen gå rätt så skulle absolut Tesla kunna bli värt 1000 miljarder dollar, dvs ett 20-faldigande av kursen från idag...

Problemet är ju sannolikheten för detta som jag också tror är extremt låg.

Som jag ser det så är det mycket troligare att man gör förlust än vinst på en lång, långsiktig Teslainvestering idag, men om de verkligen lyckas så kan avkastningen bli extremt bra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Legato skrev:
Håller med om allt du skriver (inklusive hög värdering, har dock en pytteliten post av kärlek till bolaget) utom att "allt måste gå rätt" för att försvara nuvarande värdering. Tesla gör som Amazon och satsar allt på "världsherravälde". Det är inte för inte som Elon vill ha ett extremt "top heavy" incitament program (som intressant nog kritiseras av storägare)... Skulle allt verkligen gå rätt så skulle absolut Tesla kunna bli värt 1000 miljarder dollar, dvs ett 20-faldigande av kursen från idag...

Problemet är ju sannolikheten för detta som jag också tror är extremt låg.

Som jag ser det så är det mycket troligare att man gör förlust än vinst på en lång, långsiktig Teslainvestering idag, men om de verkligen lyckas så kan avkastningen bli extremt bra.
Jo, men här jobbar man i uppförsbacke, många fackförbund och politiska partier som ska besegras. Låt säga att Kina försvårar för utländska bolag för att skydda egna intressen, IONITY blir heltäckande i Europa och att det går att köpa "gratis laddning för alltid" som tillval när man köper en bil från en europeisk tillverkare, GM satsar 100 % i USA mm. Således måste verkligen allt gå rätt för att Tesla ska kunna försvara sin värdering. Har de något som är unikt och som ingen annan kan kopiera eller härma?

Ja, de är ett unikt bolag idag, och de leder en utveckling som alla andra aktivt har ignorerat, men när omställningen väl kommer, varför vill man äga aktier i Tesla då?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:

Ja, de är ett unikt bolag idag, och de leder en utveckling som alla andra aktivt har ignorerat, men när omställningen väl kommer, varför vill man äga aktier i Tesla då?
För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Svenssons skrev:
För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.
Ja, Tesla är verkligen aktiva och nytänkande idag. Men konkurrenterna kommer komma ikapp. Tesla har åstadkommit underverk på 7 år, och konkurrenterna ligger efter, men KIA, Hyundai, Jaguar, Nissan, Renault har ändå tagit fram bilar och man visar att man menar allvar (nåja, mer eller mindre i alla fall). Spola fram ytterligare 7 år så kommer Teslas "vallgrav" att ha krympt rejält.

Andra bolag bygger laddnätverk. Andra bolag bygger elbilar. Andra bolag säljer och monterar solceller. Varför äga Tesla?

Jag förstår dock vad du menar, och jag noterar att du tror och hoppas, men ingen vet, och riskerna är stora, jag vill bara poängtera riskerna.

Alla andra biltillverkare som satsar på elbilar nu kan tacka Tesla för att Tesla tagit all risk, visat att det fungerat, drivit forskning, pressat priser på batterier osv. Men att Tesla varit det företag som fram till nu lett denna utveckling (och så vitt vi kan se kommer leda utvecklingen ett tag till) betyder inte att det är en god investering att köpa aktier i Tesla. Kommer Tesla att kunna förvalta detta och skapa värde till aktieägarna? Jag är tveksam.

Tänk också på att Musk har en agenda att driva övergången till elektriskt. Har han innerst inne en agenda om att samtidigt göra vinst?

Vad är sannolikheten för följande scenario: En lågkonjunktur drabbar världens ekonomi och som alltid drabbas alla biltillverkare riktigt illa, folk tappar framtidstro och få köper en ny bil. Tesla får det riktigt tufft och aktiekursen går ner 90 %, kineser lägger ett bud på Tesla med 100 % budpremie (alltså 80 % ner från dagens nivå), Elon Musk har två alternativ, antingen riskera en sannolik konkurs, eller att släppa bolaget till kineser och kunna fortsätta vara VD och driva utvecklingen framåt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Det jag tror och hoppas på är att Tesla inte är en stor aktör på elbilsmarknaden om 10 år. Jag vill ju att elbilar skall vara normen och detta kommer Tesla aldrig klara av men de har klarat av som du beskriver att få bollen i rullning.

Energimarknaden är dock bra mycket större än personbilsmarknaden. Elenergimarknaden lär inte bli mindre när elbilar är normen. Det kommer att behövas batteribackuper vid varje större laddstation, det är redan idag billigare att ersätta reglerkraftverk med förnybara produktionskällor och batteribackuper. Att inte behöva bygga ett elnät och produktion som klarar av dagens topp utan att det räcker med att klara av dagens genomsnitt kommer att kunna spara mycket pengar så investeringarna för detta kommer vara stora.

Det är på denna marknad jag ser Tesla och att Tesla på 7 år inte har pratat om någon nyare personbilsmodell efter Model Y och Roadster är lite talande. Under de första 7-8 åren från grundandet så presenterades Roadster, Model S, Model X, Model 3, Model Y och Roadster mk2. Under de nästa 7 åren presenteras ingen ny personbil. Istället är det lastbilar, bussar, solceller och batteribackuper som lyfts fram förutom de mer "mjuka" delarna som autonomi och car sharing.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
Svenssons skrev:
För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.
Ja, Tesla är verkligen aktiva och nytänkande idag. Men konkurrenterna kommer komma ikapp. Tesla har åstadkommit underverk på 7 år, och konkurrenterna ligger efter, men KIA, Hyundai, Jaguar, Nissan, Renault har ändå tagit fram bilar och man visar att man menar allvar (nåja, mer eller mindre i alla fall). Spola fram ytterligare 7 år så kommer Teslas "vallgrav" att ha krympt rejält.

Andra bolag bygger laddnätverk. Andra bolag bygger elbilar. Andra bolag säljer och monterar solceller. Varför äga Tesla?

Jag förstår dock vad du menar, och jag noterar att du tror och hoppas, men ingen vet, och riskerna är stora, jag vill bara poängtera riskerna.

Alla andra biltillverkare som satsar på elbilar nu kan tacka Tesla för att Tesla tagit all risk, visat att det fungerat, drivit forskning, pressat priser på batterier osv. Men att Tesla varit det företag som fram till nu lett denna utveckling (och så vitt vi kan se kommer leda utvecklingen ett tag till) betyder inte att det är en god investering att köpa aktier i Tesla. Kommer Tesla att kunna förvalta detta och skapa värde till aktieägarna? Jag är tveksam.

Tänk också på att Musk har en agenda att driva övergången till elektriskt. Har han innerst inne en agenda om att samtidigt göra vinst?

Vad är sannolikheten för följande scenario: En lågkonjunktur drabbar världens ekonomi och som alltid drabbas alla biltillverkare riktigt illa, folk tappar framtidstro och få köper en ny bil. Tesla får det riktigt tufft och aktiekursen går ner 90 %, kineser lägger ett bud på Tesla med 100 % budpremie (alltså 80 % ner från dagens nivå), Elon Musk har två alternativ, antingen riskera en sannolik konkurs, eller att släppa bolaget till kineser och kunna fortsätta vara VD och driva utvecklingen framåt.
Ditt "låga" scenario tänker jag inte bemöta, som jag skrev tidigare så tror jag det finns stora risker för kursfall, inget snack om saken!

Det jag inte håller med om är att "allt måste gå perfekt" för att motivera dagens kurs. Det tycker jag inte alls är korrekt. En ganska sannolik "medelväg" där kursen kommer klara sig helt OK är om:

* Marknaden för elbilar exploderar (vilket jag tror på).
* Teslas marknadsandel sjunker (vilket är självklart om marknaden exploderar).
* Teslas försäljning exploderar ändå... Mest som en konsekvens av det generella elbilsintresset.

Många verkar tro att det är ett "antingen eller" mellan Tesla och övriga tillverkare. Det tror jag inte alls på. Jag tror (precis som Elon) att det är jättebra för Tesla ju fler tillverkare som släpper elbilar...

2017 såldes det 0,81 miljoner BEVs varav Tesla stod för ungefär 12%. Totalt såldes det 82 miljoner bilar i världen. BEVs står alltså fortfarande för mindre än 1% av försäljningen.

Det är inte orimligt att tro att det 2025 säljs minst tio gånger så många elbilar. År 2030 kanske 30 gånger så många elbilar.

Låt säga att Tesla tappat marknadsandel till 5% av BEV-marknaden 2030. Då säljer man drygt 1,2 miljoner bilar! Kan man göra det med samma bruttomarginaler som idag vilket jag inte alls tror är omöjligt (lägre råvarukostnader, effektivare produktion men troligen också något lägre utpriser) så tjänar man fantastiskt mycket pengar och dagens aktiekurs är ett minne blott.

Jämför tex med Porsche som säljer under 200.000 bilar per år och gör 4 miljarder Euro i vinst. Skulle Tesla ha samma marginal och sälja 6 gånger så mycket bilar så skulle man alltså göra en vinst på 30 miljarder dollar på bilarna år 2030... Bara bilarna skulle då motivera ett börsvärde på i runda slängar 10 gånger så mycket som idag.

Då har vi utgått ifrån ett scenario som i mitt tycke inte är extremt på något sätt. Vi har dessutom inte ens tittat på en eventuell framgång när det gäller solpaneler, energy storage, lastbilar osv...

Jag håller dock verkligen med dig ang Musk... Det är faktiskt en av de största riskerna med aktien imo. Jag tyckte nya incitamentsprogrammet var bra och det tyder ändå på att han har starka incitament att vilja tjäna massor av pengar (främst för att ha råd att kolonisera mars tror jag ;) ) men även om det är bättre för världen så tror jag aktieägarna kan drabbas av att han ändå prioriterar transformationen framför ekonomisk vinning för bolaget
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Svenssons skrev:
Det jag tror och hoppas på är att Tesla inte är en stor aktör på elbilsmarknaden om 10 år.
Haha, jag missade ordet "inte" i ditt tidigare inlägg, sorry. Nu ser jag vad du skrev, och förstår resten av ditt inlägg bättre :D
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
ochso skrev:
Svenssons skrev:
För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.
Ja, Tesla är verkligen aktiva och nytänkande idag. Men konkurrenterna kommer komma ikapp. Tesla har åstadkommit underverk på 7 år, och konkurrenterna ligger efter, men KIA, Hyundai, Jaguar, Nissan, Renault har ändå tagit fram bilar och man visar att man menar allvar (nåja, mer eller mindre i alla fall). Spola fram ytterligare 7 år så kommer Teslas "vallgrav" att ha krympt rejält.

Andra bolag bygger laddnätverk. Andra bolag bygger elbilar. Andra bolag säljer och monterar solceller. Varför äga Tesla?

Jag förstår dock vad du menar, och jag noterar att du tror och hoppas, men ingen vet, och riskerna är stora, jag vill bara poängtera riskerna.

Alla andra biltillverkare som satsar på elbilar nu kan tacka Tesla för att Tesla tagit all risk, visat att det fungerat, drivit forskning, pressat priser på batterier osv. Men att Tesla varit det företag som fram till nu lett denna utveckling (och så vitt vi kan se kommer leda utvecklingen ett tag till) betyder inte att det är en god investering att köpa aktier i Tesla. Kommer Tesla att kunna förvalta detta och skapa värde till aktieägarna? Jag är tveksam.

Tänk också på att Musk har en agenda att driva övergången till elektriskt. Har han innerst inne en agenda om att samtidigt göra vinst?

Vad är sannolikheten för följande scenario: En lågkonjunktur drabbar världens ekonomi och som alltid drabbas alla biltillverkare riktigt illa, folk tappar framtidstro och få köper en ny bil. Tesla får det riktigt tufft och aktiekursen går ner 90 %, kineser lägger ett bud på Tesla med 100 % budpremie (alltså 80 % ner från dagens nivå), Elon Musk har två alternativ, antingen riskera en sannolik konkurs, eller att släppa bolaget till kineser och kunna fortsätta vara VD och driva utvecklingen framåt.
Ditt "låga" scenario tänker jag inte bemöta, som jag skrev tidigare så tror jag det finns stora risker för kursfall, inget snack om saken!

Det jag inte håller med om är att "allt måste gå perfekt" för att motivera dagens kurs. Det tycker jag inte alls är korrekt. En ganska sannolik "medelväg" där kursen kommer klara sig helt OK är om:

* Marknaden för elbilar exploderar (vilket jag tror på).
* Teslas marknadsandel sjunker (vilket är självklart om marknaden exploderar).
* Teslas försäljning exploderar ändå... Mest som en konsekvens av det generella elbilsintresset.

Många verkar tro att det är ett "antingen eller" mellan Tesla och övriga tillverkare. Det tror jag inte alls på. Jag tror (precis som Elon) att det är jättebra för Tesla ju fler tillverkare som släpper elbilar...

2017 såldes det 0,81 miljoner BEVs varav Tesla stod för ungefär 12%. Totalt såldes det 82 miljoner bilar i världen. BEVs står alltså fortfarande för mindre än 1% av försäljningen.

Det är inte orimligt att tro att det 2025 säljs minst tio gånger så många elbilar. År 2030 kanske 30 gånger så många elbilar.

Låt säga att Tesla tappat marknadsandel till 5% av BEV-marknaden 2030. Då säljer man drygt 1,2 miljoner bilar! Kan man göra det med samma bruttomarginaler som idag vilket jag inte alls tror är omöjligt (lägre råvarukostnader, effektivare produktion men troligen också något lägre utpriser) så tjänar man fantastiskt mycket pengar och dagens aktiekurs är ett minne blott.

Jämför tex med Porsche som säljer under 200.000 bilar per år och gör 4 miljarder Euro i vinst. Skulle Tesla ha samma marginal och sälja 6 gånger så mycket bilar så skulle man alltså göra en vinst på 30 miljarder dollar på bilarna år 2030... Bara bilarna skulle då motivera ett börsvärde på i runda slängar 10 gånger så mycket som idag.

Då har vi utgått ifrån ett scenario som i mitt tycke inte är extremt på något sätt. Vi har dessutom inte ens tittat på en eventuell framgång när det gäller solpaneler, energy storage, lastbilar osv...

Jag håller dock verkligen med dig ang Musk... Det är faktiskt en av de största riskerna med aktien imo. Jag tyckte nya incitamentsprogrammet var bra och det tyder ändå på att han har starka incitament att vilja tjäna massor av pengar (främst för att ha råd att kolonisera mars tror jag ;) ) men även om det är bättre för världen så tror jag aktieägarna kan drabbas av att han ändå prioriterar transformationen framför ekonomisk vinning för bolaget
Du har nog rätt i det mesta förutom att jag tror att det är omöjligt att behålla samma marginal per såld bil som de har idag. Dessutom kommer Tesla brottas med högre räntekostnader eftersom de inte har några egna vinster att plöja ner i nya fabriker osv. Jag tror att Tesla inte orkar med detta. Det är så mycket som ska till. Försäljningsställen, verkstäder, nya fabriker osv osv... Får de bara igång de andra på elbilsspåret så tror jag nog Elon tänker "my work here is done" och satsar på annat än biltillverkning.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Legato skrev:
Låt säga att Tesla tappat marknadsandel till 5% av BEV-marknaden 2030. Då säljer man drygt 1,2 miljoner bilar! Kan man göra det med samma bruttomarginaler som idag vilket jag inte alls tror är omöjligt (lägre råvarukostnader, effektivare produktion men troligen också något lägre utpriser) så tjänar man fantastiskt mycket pengar och dagens aktiekurs är ett minne blott.

Jämför tex med Porsche som säljer under 200.000 bilar per år och gör 4 miljarder Euro i vinst. Skulle Tesla ha samma marginal och sälja 6 gånger så mycket bilar så skulle man alltså göra en vinst på 30 miljarder dollar på bilarna år 2030... Bara bilarna skulle då motivera ett börsvärde på i runda slängar 10 gånger så mycket som idag.
Jo, eller låt oss anta att Tesla inte kommer att kunna sälja en produkt till premiumpriser när produkten i sig inte håller premiumkvalitet. Idag funkar det galant, när man har monopol på ett internationellt laddnätverk och prestandabilar med lång räckvidd. Konkurrensen kommer inte att bli nådig, och med "investerarglasögonen på" skulle jag hellre anta en marginal på 5 % (i högkonjunktur). Baserat på dina 1,2 miljoner bilar ger det (med antaget medelpris på 1 miljon kr per bil) en vinst på 7,5 miljarder USD. Med P/E motsvarande Porsche (P/E 6) ger det en värdering på 45 miljarder USD, alltså något mindre än dagens 47 miljarder USD. Nu fulräknar jag extremt, så tar mig inte seriöst i denna snabba "servettberäkning".

Hur som helst, det finns ingen substans i det jag skriver eller i mina antaganden. Jag är dock rädd om mina investeringar och tar därför för vana att fokusera på riskerna snarare än potentialen. Vad jag vågar säga ganska säkert är att vi i framtiden möter globala lågkonjunkturer där även Tesla får det riktigt tufft och där omsättning och försäljning minskar. Utan vinst eller rejäl kassa blir det tufft. Man bör ha med det i sin investeringshorisont.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

ochso skrev:
Pontus skrev:
Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Blankare ger en bra balans till analyser av företaget. Alldeles för många är alldeles för positiva till Tesla som investering, risken i aktien är skyhög. Tror det är bra att negativa mäklare och investerare får komma till tals, det handlar ju inte om att man vill bolaget illa på något sätt, bara att aktien kanske är för högt värderad, en slutsats jag för övrigt håller med om.

Tror inte man ska lägga för mycket tid och energi på att i det korta loppen hitta förklaringar till varje liten kursrörelse. Just nu är det mycket politik mellan diverse länder som spökar, olyckor så väl för Tesla som för über vilket innebär risker, Moodys har sänkt Teslas kreditbetyg osv. Mycket negativt nu, spekulationer om innevarande kvartals leveranser mm.

Men det som är av intresse och som spelar roll för aktiekursen är ju hur många bilar Tesla levererar om 5 år, och då är dagens nyheter bara en droppe i havet. Jag tror det kan vara farligt att vara inne i en Aktie som Tesla (alla aktier i allmänhet, men i Tesla i synnerhet) med för kort tidshorisont. Värderingen är skyhög, allt måste gå rätt för att aktiekursen ska motiveras, vad är sannolikheten för att allt verkligen går rätt?

Jo, jag älskar det Tesla gör och jag vill att det ska gå bra för Tesla, men vad händer när alla andra börjar göra samma sak till lägre pris? När man funderar på att köpa aktier i ett bolag tror jag att man ska lägga mindre fokus på potentialen och mer fokus på riskerna. Men jag kanske är lite väl defensiv. Av transparensskäl kan tilläggas att jag varken är lång eller kort Tesla...
Jag menade inte att var fel att ha just en blankare utan snarare att referera någon som har ett så tydligt intresse av att aktien ska gå åt ett visst håll.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar