Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Limbster skrev:
Legato skrev:
12man skrev:
Tror att option är det mesta av Tesla shorts

https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKBN1KS23A
Nej det är två helt olika saker.

Däremot är det många blankare/shorts som "täcker" sina positioner genom att köpa köpoptioner (calls).

Om aktien stiger så förlorar de då pengar på sin blankning men tjänar pengar på sina optioner.

Ambitionen kan vara att uppnå "Delta-neutralitet", vilket innebär att värdet av deras totala innehav blir helt opåverkat av en rörelse i aktiekursen.
Fast här blev nog resonemanget lite haltande, blir ju klart lättare att bara låta pengarna ligga i depån.
Nja, det kan ju vara så att du vill täcka din position tillfälligt, tex över en rapport eller liknande. Då kan det vara enklare att köpa en tidsbegränsad option än att täcka din blankningsposition.

Utöver det så finns det annat än Delta, tex Theta (tidsvärdet) som inte blir neutralt, men det känns som lite överkurs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Vem säljer optioner? Det måste ju vara en ägare som inte tror kursen ska gå upp så mycket och som ändå vill tjäna lite pengar om kursen står still eller går ner annars kan han ju bli tvungen att sälja.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Vem säljer optioner? Det måste ju vara en ägare som inte tror kursen ska gå upp så mycket och som ändå vill tjäna lite pengar om kursen står still eller går ner annars kan han ju bli tvungen att sälja.
Det finns alla möjliga varianter... Det finns de som "hedgar" med optioner likt det du beskriver. Andra kan ju ha en övertygelse om att aktien ska ner, upp eller stå stilla och väljer då att ställa ut (sälja) optioner åt "motsatt" riktning.

Sen finns det såklart en uppsjö av "kombinationer" som kan innefatta att ställa ut en option. Personligen har jag ganska ofta haft "köpta callspreads" vilket är en position där man ställer ut köpoptioner men också äger mer värdefulla köpoptioner med lägre lösenpris.

Det finns dock oändligt mycket positioner. För den intresserade så är detta en bra genomgång:
http://www.nasdaqomx.com/digitalAssets/ ... bguide.pdf
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Aktien TSLA

Inlägg av AndersB_Hson »

Ny info från Elon på Twitter om "going private"
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Yxel »

Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ellerstrom »

Yxel skrev:
Ja, läste det också. Nu vet vi ju iofs inte om de skulle bli majoritetsägare i ett avnoterat Tesla (hur många kommer t.ex. att behålla sina aktier?), men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. Å andra sidan finns det inget som hindrar Saudierna att köpa aktier i dagsläget heller.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

ellerstrom skrev:
Yxel skrev:
Ja, läste det också. Nu vet vi ju iofs inte om de skulle bli majoritetsägare i ett avnoterat Tesla (hur många kommer t.ex. att behålla sina aktier?), men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. Å andra sidan finns det inget som hindrar Saudierna att köpa aktier i dagsläget heller.
Jag ser inte några problem med att oljepengar hjälper Elon. Vad vet vi om pengarna som redan är inne i företaget. Det kan koma från olja,vapen,knark eller vad som helst.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av icreate »

Saudierna är väl ganska smarta som inser att olja inte kommer att löna sig i all oändlighet. Att investera i det som kommer efter verkar väl klokt. De har ju dessutom mycket sol och är ganska offensiva på solenergi. Lägg till intresse för Hyperloop mm så ser man att det finns ett genuint intresse där.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

ellerstrom skrev:
men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. .
Det är väl bättre att de lägger pengarna på detta än att de lägger pengarna på nya satsningar på olja, eller för den delen köper mer vapen och ammunition för pengarna.

Att Saudi köper Tesla-aktier för sina oljapengar är väl lika bra som att Norge köper Tesla-bilar för sina oljepengar. Tänk er själva om inte Norge satsat så hårt på elbilar (vilket de nog inte haft råd med utan oljepengar), tror ni Tesla hade lyckats lika bra då och kommit lika långt?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

Finns flera olika projekt kring förnyelsebar energi i Saudiarabien. T.ex:

https://www.forbes.com/sites/ellenrwald ... ca20877a90
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ellerstrom »

nek0 skrev:
ellerstrom skrev:
Yxel skrev:
Ja, läste det också. Nu vet vi ju iofs inte om de skulle bli majoritetsägare i ett avnoterat Tesla (hur många kommer t.ex. att behålla sina aktier?), men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. Å andra sidan finns det inget som hindrar Saudierna att köpa aktier i dagsläget heller.
Jag ser inte några problem med att oljepengar hjälper Elon. Vad vet vi om pengarna som redan är inne i företaget. Det kan koma från olja,vapen,knark eller vad som helst.
Det gör inte jag heller, ser några större problem alltså (eftersom jag inte är så konspiratoriskt lagd i detta fall), och det var inte det jag skrev. Jag skrev bara att jag tyckte det var lite trist, vilket jag kanske borde utvecklat.

Jag tycker det hade varit roligare om man lyckats med omställningen till eldrivet på egen hand, och på så sätt komma lite längre bort från oljeberoendet. Att samtidigt gynna dessa stater/bolag om man lyckas tycker jag känns trist helt enkelt. Men "if you can't beat them, join them" heter det ju.

Så i sak har jag inga större problem med detta. Kan oljepengarna komma till nytta så är det ju bra.
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 2 gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ellerstrom »

ochso skrev:
ellerstrom skrev:
men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. .
Det är väl bättre att de lägger pengarna på detta än att de lägger pengarna på nya satsningar på olja, eller för den delen köper mer vapen och ammunition för pengarna.

Att Saudi köper Tesla-aktier för sina oljapengar är väl lika bra som att Norge köper Tesla-bilar för sina oljepengar. Tänk er själva om inte Norge satsat så hårt på elbilar (vilket de nog inte haft råd med utan oljepengar), tror ni Tesla hade lyckats lika bra då och kommit lika långt?
Det tycker jag såklart också, och speciellt om alternativen är de du beskriver ovan. Som jag skrev i svaret till nek0, jag har inga problem med att oljepengar finansierar företag som utvecklar framtidens lösningar och produkter. Jag tycker bara att det hade varit roligare om Tesla lyckats utan att få denna hjälp, men det är såklart viktigare att de lyckas överhuvudtaget.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Lite sunt skeptisk till Saudie SWF. Vad är deras agenda? Det skulle kunna vara att försena omställningen med 10-20 år. Det skulle också kunna vara att säkra upp sig emot förluster på oljesidan. Eller en kombination... vilket är troligast.
De vill så klart inte att omställningen går för fort, precis som biltillverkarna. De har ju stora investeringar i oljeindustrin som de vill hinna få betalt för innan Tesla, elbilar och solenergin tar över. Alltså är långsiktighet perecis vad de är ute efter... lååångsiktighet, helst 50år eller så.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Lite sunt skeptisk till Saudie SWF. Vad är deras agenda? Det skulle kunna vara att försena omställningen med 10-20 år. Det skulle också kunna vara att säkra upp sig emot förluster på oljesidan. Eller en kombination... vilket är troligast.
De vill så klart inte att omställningen går för fort, precis som biltillverkarna. De har ju stora investeringar i oljeindustrin som de vill hinna få betalt för innan Tesla, elbilar och solenergin tar över. Alltså är långsiktighet perecis vad de är ute efter... lååångsiktighet, helst 50år eller så.
Det är absolut min tanke också, oljeindustrin har allt att vinna på att dra ut på det hela så långt det går, och med makt i ett av dom viktigaste företaget
i ebils-revolutionen kan jag se en risk att dom inte ser denna placering som en intäkt i sig utan ett sätt att fördröja allt så mycket det bara går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Lite sunt skeptisk till Saudie SWF. Vad är deras agenda? Det skulle kunna vara att försena omställningen med 10-20 år. Det skulle också kunna vara att säkra upp sig emot förluster på oljesidan. Eller en kombination... vilket är troligast.
De vill så klart inte att omställningen går för fort, precis som biltillverkarna. De har ju stora investeringar i oljeindustrin som de vill hinna få betalt för innan Tesla, elbilar och solenergin tar över. Alltså är långsiktighet perecis vad de är ute efter... lååångsiktighet, helst 50år eller så.
Det är absolut min tanke också, oljeindustrin har allt att vinna på att dra ut på det hela så långt det går, och med makt i ett av dom viktigaste företaget
i ebils-revolutionen kan jag se en risk att dom inte ser denna placering som en intäkt i sig utan ett sätt att fördröja allt så mycket det bara går.
Dock så har aktieägare vad jag förstått det betydligt mindre makt i ett privatägt bolag än ett börsnoterat bolag. Sen så har SWF satsat GA ska mycket inom solenergi och inte tyder deras satsning där på att de vill bromsa utvecklingen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Lite sunt skeptisk till Saudie SWF. Vad är deras agenda? Det skulle kunna vara att försena omställningen med 10-20 år. Det skulle också kunna vara att säkra upp sig emot förluster på oljesidan. Eller en kombination... vilket är troligast.
De vill så klart inte att omställningen går för fort, precis som biltillverkarna. De har ju stora investeringar i oljeindustrin som de vill hinna få betalt för innan Tesla, elbilar och solenergin tar över. Alltså är långsiktighet perecis vad de är ute efter... lååångsiktighet, helst 50år eller så.
Det är absolut min tanke också, oljeindustrin har allt att vinna på att dra ut på det hela så långt det går, och med makt i ett av dom viktigaste företaget
i ebils-revolutionen kan jag se en risk att dom inte ser denna placering som en intäkt i sig utan ett sätt att fördröja allt så mycket det bara går.
Dock så har aktieägare vad jag förstått det betydligt mindre makt i ett privatägt bolag än ett börsnoterat bolag. Sen så har SWF satsat GA ska mycket inom solenergi och inte tyder deras satsning där på att de vill bromsa utvecklingen?
Att satsa på solceller där kan ju räknas hem i reda pengar men utesluter inte att dom vill fortsätta med sin oljeindustri så länge det går, att däremot satsa i det mest betydelsefulla elbilsföretaget idag
är en helt annan femma, men visst kan du ha rätt i att det inte ger någon större makt, jag hoppas alla har rätt i att dom gör det med bara goda avsikter men jag är långt ifrån övertygad.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Har väldigt blandade känslor inför detta.

Å ena sidan så är det såklart så att SWF fritt kan köpa aktier över börsen precis som alla andra. Det är också väldigt mycket bättre att de investerar i Tesla än i fortsatt oljeutvinning.

Å andra sidan tror jag stenhårt på att Tesla kommer generera stora vinster i framtiden. Att jag om jag köper en ny Tesla framöver indirekt kommer sponsra Salafism och än värre Salafistisk terrorism känns för jävligt. Ser tom hellre att pengarna hamnar hos Putin :o
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Aktien TSLA

Inlägg av wing »

ellerstrom skrev:
Yxel skrev:
Ja, läste det också. Nu vet vi ju iofs inte om de skulle bli majoritetsägare i ett avnoterat Tesla (hur många kommer t.ex. att behålla sina aktier?), men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. Å andra sidan finns det inget som hindrar Saudierna att köpa aktier i dagsläget heller.
Problemet är ju inte att det är oljepengar, utan att det är pengar från en av världens värsta regimer, som för tillfället roar sig med att bomba och blockera sitt södra grannland till stenåldern. Bonus att blockaden orsakar svält och epidemier. Så skulle Elon använda Saudi-pengar för att ta Tesla privat så blir det att handla elbil av någon med mer välfungerande moralisk kompass.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Aktien TSLA

Inlägg av wing »

Ett av de främsta argumenten som amerikaner använder för att köpa elbilar är ju att slippa sponsra "skurkstater" med oljepengar. Förstår inte hur Elon tänker då han verkar vara beredd att eliminera denna fördel vad gäller Teslas bilar. Ser inte alls bra ut att vara VDn som inte klarade livet på börsen utan var tvungen att få hjälp av närmaste diktator så han kan begränsa insynen i sitt bolag.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Foluke »

wing skrev:
ellerstrom skrev:
Yxel skrev:
Ja, läste det också. Nu vet vi ju iofs inte om de skulle bli majoritetsägare i ett avnoterat Tesla (hur många kommer t.ex. att behålla sina aktier?), men det känns lite trist att oljepengar (vilket jag antar att det är) ska hjälpa till med detta. Å andra sidan finns det inget som hindrar Saudierna att köpa aktier i dagsläget heller.
Problemet är ju inte att det är oljepengar, utan att det är pengar från en av världens värsta regimer, som för tillfället roar sig med att bomba och blockera sitt södra grannland till stenåldern. Bonus att blockaden orsakar svält och epidemier. Så skulle Elon använda Saudi-pengar för att ta Tesla privat så blir det att handla elbil av någon med mer välfungerande moralisk kompass.
Det handlar väl om ca 5% av aktiestocken? Det gör visserligen saudierna inte rumsrena men något inflytande tror jag inte det handlar om. Musk har väl själv ca 22%? De gör väl som norrmännen med sin oljeindustrin: investerar i näringsliv runt om så gott det går. Ren business. De tjänar pengar och fortsätter med sitt djävulskap tills omständigheter tvingar dem att ändra sig. Revolution, Iransk eller Israelisk atombomb eller kungahuset slänger ur prästerna och blir själva "snälla". Jag tror de ser affärsmässigt på Tesla. De lägger en del ägg i en annan påse.
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Foluke skrev:
Det handlar väl om ca 5% av aktiestocken? Det gör visserligen saudierna inte rumsrena men något inflytande tror jag inte det handlar om. Musk har väl själv ca 22%? De gör väl som norrmännen med sin oljeindustrin: investerar i näringsliv runt om så gott det går. Ren business. De tjänar pengar och fortsätter med sitt djävulskap tills omständigheter tvingar dem att ändra sig. Revolution, Iransk eller Israelisk atombomb eller kungahuset slänger ur prästerna och blir själva "snälla". Jag tror de ser affärsmässigt på Tesla. De lägger en del ägg i en annan påse.
5% idag med potentialt 1/3-del till vilket blir runt 35-40% efter avnotering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Aktien TSLA

Inlägg av wing »

Foluke skrev:
wing skrev:
Problemet är ju inte att det är oljepengar, utan att det är pengar från en av världens värsta regimer, som för tillfället roar sig med att bomba och blockera sitt södra grannland till stenåldern. Bonus att blockaden orsakar svält och epidemier. Så skulle Elon använda Saudi-pengar för att ta Tesla privat så blir det att handla elbil av någon med mer välfungerande moralisk kompass.
Det handlar väl om ca 5% av aktiestocken? Det gör visserligen saudierna inte rumsrena men något inflytande tror jag inte det handlar om. Musk har väl själv ca 22%? De gör väl som norrmännen med sin oljeindustrin: investerar i näringsliv runt om så gott det går. Ren business. De tjänar pengar och fortsätter med sitt djävulskap tills omständigheter tvingar dem att ändra sig. Revolution, Iransk eller Israelisk atombomb eller kungahuset slänger ur prästerna och blir själva "snälla". Jag tror de ser affärsmässigt på Tesla. De lägger en del ägg i en annan påse.
Att det köpt knappt 5% av ett noterat bolag är inget problem, det är en öppen marknad och har inget med Tesla eller Elon att göra.

Om de finansierar en affär för att avlista Tesla från börsen så har Telsa och Elon allierat sig med Saudiarabien i en för bolaget väldigt viktig affär, och visat vilka affärspartner de tycker är acceptabla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Precis att någon köper in sig på den öppna marknaden ser jag inte heller som något bekymmer, inte på den här nivån i alla fall. Det är ju inget varken Tesla eller Elon Musk kan ha kontroll över. Men nu handlar det ju om att Elon samarbetar med dem om att ta bort Tesla från den öppna marknaden och insynen i företaget. Hur mycket inflytande kommer de att få över utvecklingen i framtiden?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Precis att någon köper in sig på den öppna marknaden ser jag inte heller som något bekymmer, inte på den här nivån i alla fall. Det är ju inget varken Tesla eller Elon Musk kan ha kontroll över. Men nu handlar det ju om att Elon samarbetar med dem om att ta bort Tesla från den öppna marknaden och insynen i företaget. Hur mycket inflytande kommer de att få över utvecklingen i framtiden?
Men hur är det? Jag vill minnas att MB ägs till stor del av saudier. Sedan länge. (Jag är dock mycket osäker här!)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Har vi i västvärlden nu köpt en massa olja från skurkstaterna i Mellanöstern (och från Ryssland) så att de har fått kapital att investera så är det väl bara att gilla läget.
Skriv svar