Jaha, marknaden gillade inte presentationerna i torsdags...
Händer alltid efter en presentation. Det brukar ju heta köp på rycktet och sälj på nyheten. När allt är presenterat finns det ju inget att fantisera om och då sjunker intresset.
Men det är tillfälligt och aktien kommer stiga igen.
Tesla ger allt mindre information om sina produkter, de säger att kosnaderna blir lägre med deras lastbil men vägrar berätta vad den kostar och vad den har för specifikationer. Tesla måste verkligen räta ut vad det är för lastbil de ska sälja, enligt en studie som cirkulerar i USA, bör en ellasbils batterier som ska kunna köras så långt väga 22 ton, detta skulle i så fall vara döden för EU marknaden. Visa korten Tesla, vad väger lastbilen, hur stora batterier, vilken energi densitet mm? Vad är det som Tesla vill dölja?
22 ton för batterierna... Den "studien" torde funka som dasshumor eller nåt... Tom en vansinnigt kass estimering
ger ofantligt mkt lägre vikt... Fast jag håller med, dom borde verkligen berätta totalvikten åtminstone... Och iaf en
indikation på priset.
Nja studien utgår inte från att någon skulle lyckas få ett så bra cd värde som Tesla hävdar de fått. Men Teslas vaga information gör att man verkligen undrar hur de lyckas? Och sätter tvivel i om det de påstår stämmer
Nja studien utgår inte från att någon skulle lyckas få ett så bra cd värde som Tesla hävdar de fått. Men Teslas vaga information gör att man verkligen undrar hur de lyckas? Och sätter tvivel i om det de påstår stämmer
Avgasbilar behöver rätt mycket luftintag för kylning vilket inte alls behövs i samma utsträckning på elbilar. Sedan har ju inte andra lastbilar, särskilt de amerikanska direkt fokuserat på strömlinjeformade bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ett stort bolag i Sverige men ett väldigt litet biltiverkningsbolag
Nej...
Det är egentligen bara Toyota och Daimler som har avsevärt större börsvärden. Båda dessa har ju dessutom mycket tunga fordon vilket inte Tesla har ännu
VW har också större börsvärde men "inom räckhåll".
Tesla, BMW, Honda, GM och Ford är ganska likvärdiga sett till värdering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tesla ger allt mindre information om sina produkter, de säger att kosnaderna blir lägre med deras lastbil men vägrar berätta vad den kostar och vad den har för specifikationer. Tesla måste verkligen räta ut vad det är för lastbil de ska sälja, enligt en studie som cirkulerar i USA, bör en ellasbils batterier som ska kunna köras så långt väga 22 ton, detta skulle i så fall vara döden för EU marknaden. Visa korten Tesla, vad väger lastbilen, hur stora batterier, vilken energi densitet mm? Vad är det som Tesla vill dölja?
22 ton för batterierna... Den "studien" torde funka som dasshumor eller nåt... Tom en vansinnigt kass estimering
ger ofantligt mkt lägre vikt... Fast jag håller med, dom borde verkligen berätta totalvikten åtminstone... Och iaf en
indikation på priset.
Nja studien utgår inte från att någon skulle lyckas få ett så bra cd värde som Tesla hävdar de fått. Men Teslas vaga information gör att man verkligen undrar hur de lyckas? Och sätter tvivel i om det de påstår stämmer
Ja liiite nyfiken blir man allt på Teslas siffror som dom inte har presenterat ännu...
Den där "studien", är det samma som Tibor skrev om idag, dvs ett uttalande av Nikola Motor på Twitter? Där verkar man ju räkna baklänges och kom fram till typ 20 ton batterier...
När vi i en annan tråd här förut räknade (mega-grovt) så kom vi fram till typ 5 ton eller i värsta fall det dubbla för en fullstor lastbil...
Jag sätter en slant på ca 5 ton för den Tesla visade upp nu iaf...typ...
Tesla ger allt mindre information om sina produkter, de säger att kosnaderna blir lägre med deras lastbil men vägrar berätta vad den kostar och vad den har för specifikationer. Tesla måste verkligen räta ut vad det är för lastbil de ska sälja, enligt en studie som cirkulerar i USA, bör en ellasbils batterier som ska kunna köras så långt väga 22 ton, detta skulle i så fall vara döden för EU marknaden. Visa korten Tesla, vad väger lastbilen, hur stora batterier, vilken energi densitet mm? Vad är det som Tesla vill dölja?
22 ton för batterierna... Den "studien" torde funka som dasshumor eller nåt... Tom en vansinnigt kass estimering
ger ofantligt mkt lägre vikt... Fast jag håller med, dom borde verkligen berätta totalvikten åtminstone... Och iaf en
indikation på priset.
Nja studien utgår inte från att någon skulle lyckas få ett så bra cd värde som Tesla hävdar de fått. Men Teslas vaga information gör att man verkligen undrar hur de lyckas? Och sätter tvivel i om det de påstår stämmer
Ja liiite nyfiken blir man allt på Teslas siffror som dom inte har presenterat ännu...
Den där "studien", är det samma som Tibor skrev om idag, dvs ett uttalande av Nikola Motor på Twitter? Där verkar man ju räkna baklänges och kom fram till typ 20 ton batterier...
När vi i en annan tråd här förut räknade (mega-grovt) så kom vi fram till typ 5 ton eller i värsta fall det dubbla för en fullstor lastbil...
Jag sätter en slant på ca 5 ton för den Tesla visade upp nu iaf...typ...
ja en sak är klar att den har 1000kwh, dom sade ju själva att den drar 2kwh/miles och går 500miles.
motsvarande 12,5kwh/mil (ungefär 4 liter diesel/mil med 30%verkningsgrad)
frågan är då ifall den har 10st 100kwh packar för ungefär 500kg styck, eller har några nya bättre batterier ,roadstern på 200kwh kanske har det isåfall kan batterivikten vara nånstans mellan 2,5-5 ton
Teslas börsvärde är gigantiskt och bygger på tankar/drömmar om framtiden.
Traditionella biltillverkares tillverkningsvolymer är gigantisk och bygger på historiskt tänk, då/nuvarande marknad och tidigare investeringar.
Det var dock bara börsvärdet jag kommenterade. Angående övriga kommentarer, så nja... Alla värderingar bygger till syvende och sist på approximeringar av diskonterade framtida kassaflöden.
Angående storlek så kan det absolut mätas på många olika sätt. Oavsett om man tittar på börsvärde, omsättning, anställda, global närvaro eller något annat så blir det dock aldrig rimligt/korrekt att kalla det "litet". Möjligen kan man sträcka sig till att säga att det är relativt litet sett till årlig produktion av bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021