Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Jordad skrev:
Angående blankning så orsakar det lägre kurs genom att fler aktier säljs. Det är bara att titta på hur Tsla beter sig under dagar med uptick rule. De flesta vanliga handelsdagar för Tsla börjar annars med en uppgång vilket drar igång blankning som gör att kursen sjunker brant under förmiddagen och sedan stiger kursen långsamt under resten av dagen allteftersom blankningen avtar. Vissa enstaka dagar sker blankningen hela dagen och då brukar aktien dala konstant från det att börsen öppnar.
Och sedan köps aktierna tillbaka vilket resulterar i högre kurs och så är man åter i balans.

Eller så beror nedgången på något helt annat än blankning, exempelvis att luttrade småsparare säljer, fondflöden osv osv.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jodå, blankning borde förbjudas. Kapital ska användas i positiv riktning.

Men vadå "positiv riktning"? Så du tycker t ex s k "pump & dump" är positivt? Att en överdrivet hög värdering är positiv? Det leder bara till pyramidspels-artade kursutvecklingar.
Nej, nu missförstår du vad jag menar med positivt. Jag menar kapital och tillgångar i världen ska användas för att bygga vidare på det människans utveckling och kultur. Höja mänskligheten till nya nivåer helt enkelt. Det är det jag menar med positivt.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fredli74 »

LarsL skrev:
Jag menar kapital och tillgångar i världen ska användas för att bygga vidare på det människans utveckling och kultur. Höja mänskligheten till nya nivåer helt enkelt. Det är det jag menar med positivt.
:shock:
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Nej, nu missförstår du vad jag menar med positivt. Jag menar kapital och tillgångar i världen ska användas för att bygga vidare på det människans utveckling och kultur. Höja mänskligheten till nya nivåer helt enkelt. Det är det jag menar med positivt.
Låter lite som Kina eller annan valfri diktatur, staten bestämmer vad som är positivt och förbjuder allt annat. Inga blankarattacker där inte!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Andersen »

Kul artikel på Seeking Alpha (!) om olika värderingsmodeller av Tesla:

"There are at least four classes of valuation theory currently being applied to Tesla, and they can be usefully understood by analogy to the four fundamental theories of gravity - Chicken Little, Newton, Einstein, and F-B theory."

https://seekingalpha-com.cdn.ampproject ... es-gravity
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

ochso skrev:
LarsL skrev:
Nej, nu missförstår du vad jag menar med positivt. Jag menar kapital och tillgångar i världen ska användas för att bygga vidare på det människans utveckling och kultur. Höja mänskligheten till nya nivåer helt enkelt. Det är det jag menar med positivt.
Låter lite som Kina eller annan valfri diktatur, staten bestämmer vad som är positivt och förbjuder allt annat. Inga blankarattacker där inte!
Om du försöker lite till så förstår du kanske hur jag menade...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

ochso skrev:
Eller så beror nedgången på något helt annat än blankning, exempelvis att luttrade småsparare säljer, fondflöden osv osv.
Småsparare har köpt mer än de har sålt i vår, det ser man i Robin track och antalet aktieägare som stiger. Däremot så har tex T Row och andra institutioner sålt stora innehav vilket självklart påverkar aktiekursen mycket.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MrStarhouse »

All den kortsiktiga handel med aktier som sker idag borde allvarligt begränsas.
Hela konceptet med aktier var ju från början att skaffa kapital åt bolag och ideer, inte att ge möjlighet till snabba klipp och stora vinster för daytraders och liknande.
Detta borde regleras med en rejält hög vinst beskattning på aktier som handlas för snabbt. Tex så skulle aktier och andra värdehandlingar behöva ägas tex 3 månader eller liknande för att få säljas med en mer normal beskattning.
Detta skulle lugna ner hela marknaden betydligt.

Samma problem har ju idag dykt upp på bostadsmarknaden, där lägenheter och hus köps och säljs enbart i syfte att skapa snabba vinster. Det skulle vara likadant här, om en bostad såldes tidigare än tex 1år efter köp så skulle den vinsten beskattas väldigt högt, kanske 90%
Syftet med bostäder ska ju vara just att vara en bostad åt någon, inte en snabb investering.

Bara min lilla åsikt i ämnet.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

MrStarhouse skrev:
All den kortsiktiga handel med aktier som sker idag borde allvarligt begränsas.
Hear, hear!
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

MrStarhouse skrev:
All den kortsiktiga handel med aktier som sker idag borde allvarligt begränsas.

Syftet med bostäder ska ju vara just att vara en bostad åt någon, inte en snabb investering.

Bara min lilla åsikt i ämnet.
Och vad är syftet med allt detta du skriver? Varför begränsa en fri marknad? Varför vill du förbjuda mig att bygga en villa på ren spekulation och sedan sälja till annan spekulant? Varför är det ett problem med aktiv handel på börsen med lite snabba rörelser? Varför ska inte jag få köpa en lägenhet med annat syfte än att bo i den?

Möjligheten att gå kort en aktie ger incitament för duktiga människor att gräva efter fiffel i bokföring mm, något som är mycket värt för mig som privatsparare.

Olika skattesatser är ett mycket lämpligt incitament, men där tycker jag nog att det krävs minst 10 års ägande av aktier för att gynnas av en lägre skattesats.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

TSLA på 179 dollar.

Vad säger alla ni tekniska analytiker om framtiden för aktiekursen nu?

Och vad säger ni som tittat på fundamenta och funnit aktien köpvärd på högre nivåer än detta? Köper ni mer nu, eller avvaktar ni (i sådana fall vad?) eller säljer ni?

Alla som stått vid sidlinjen men ändå ångrat att ni inte köpt tidigare, vad gör ni nu? Någon som köper? Eller vilket pris krävs för att ni ska köpa?

Själv äger jag inga aktier i TSLA, och har inte bolaget på min inlöpslista heller, men jag följer aktien med stor fascination.

Tillägg: Eller är det någon här på forumet (vilket jag inte tror man skulle våga erkänna) som blankat aktien? Jag tror det ska finnas några produkter för detta på typ IG eller Vontobel eller dylikt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
TSLA på 179 dollar.

Vad säger alla ni tekniska analytiker om framtiden för aktiekursen nu?

Och vad säger ni som tittat på fundamenta och funnit aktien köpvärd på högre nivåer än detta? Köper ni mer nu, eller avvaktar ni (i sådana fall vad?) eller säljer ni?

Alla som stått vid sidlinjen men ändå ångrat att ni inte köpt tidigare, vad gör ni nu? Någon som köper? Eller vilket pris krävs för att ni ska köpa?

Själv äger jag inga aktier i TSLA, och har inte bolaget på min inlöpslista heller, men jag följer aktien med stor fascination.

Tillägg: Eller är det någon här på forumet (vilket jag inte tror man skulle våga erkänna) som blankat aktien? Jag tror det ska finnas några produkter för detta på typ IG eller Vontobel eller dylikt.
Blanka är nog svårt från Sverige, men säljoptioner kan man köpa, eller handla derivat via tex IG som du nämner.

Jag älskar bolaget Tesla men har alltid varit ganska skeptisk till aktien. Extremt höga förväntningar låg inbakade i kursen. Har aldrig ägt mycket men sålde ändå ca 75% av mitt innehav i samband med att produktionssiffrorna för Q1 släpptes.

För första gången tycker jag nu aktien känns intressant rent fundamentalt. Det ser ut att bli bra leveranser under Q2 och förhoppningsvis driver uppdateringen av S&X samt lanseringen av trean på högerstyrda marknader på försäljningen även under andra halvåret. Jag har köpt på mig de senaste dagarna och har nu drygt 3% av portföljen i Tesla vilket nog är det mesta jag haft.

Det som "gnager" mest är dels kaoset som verkar råda på flera fronter. Referrals, leveranser, kvalitetskontroll och de förhastade besluten som tas gällande prissättning osv.

Jag tror ju dock i grunden mycket på att man med den bästa produkten i slutändan vinner. För mig är det solklart att Tesla har de bästa bilarna på marknaden och jag tycker det verkar bli förvånansvärt lite konkurrens på den fronten kommande år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Jag är lång TSLA och förstår inte varför ett kursfall som späds på av oro för USAs ekonomi skulle ändra min åsikt om värdet på lite längre sikt (>5år). Sålde lite andra aktier i fredags och ökade på TSLA.

Jag är ju ingen teknisk analytiker men det finns andra som Ark Invest som fortfarande tror på 560-2500 dollar för TSLA år 2023 (iaf gjorde de det härom veckan när aktien fallit till 195. Tror inte att ett ytterligare fall ändrar deras analys mycket).

https://ark-invest.com/research/tesla-valuation-model
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

perwis skrev:
Jag är lång TSLA och förstår inte varför ett kursfall som späds på av oro för USAs ekonomi skulle ändra min åsikt om värdet på lite längre sikt (>5år). Sålde lite andra aktier i fredags och ökade på TSLA.

Jag är ju ingen teknisk analytiker men det finns andra som Ark Invest som fortfarande tror på 560-2500 dollar för TSLA år 2023 (iaf gjorde de det härom veckan när aktien fallit till 195. Tror inte att ett ytterligare fall ändrar deras analys mycket).

https://ark-invest.com/research/tesla-valuation-model
Ark Invest har en stor andel i TSLA så det finns uppenbarligen en stor nypa salt i deras antaganden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

perwis skrev:
Jag är lång TSLA och förstår inte varför ett kursfall som späds på av oro för USAs ekonomi skulle ändra min åsikt om värdet på lite längre sikt (>5år).
Inte jag heller, men så resonerar ändå människor. Varje botten på börsen säljer vanligt folk de aktier som de köpte på senaste toppen. Och detta upprepas om och om igen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Vill nog vänta tills den börjar vända uppåt innan jag köper. Super svårt att träffa botten.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jonsalgerier »

ochso skrev:
TSLA på 179 dollar.
Vad säger alla ni tekniska analytiker om framtiden för aktiekursen nu?
Och vad säger ni som tittat på fundamenta och funnit aktien köpvärd på högre nivåer än detta? Köper ni mer nu, eller avvaktar ni (i sådana fall vad?) eller säljer ni?
Alla som stått vid sidlinjen men ändå ångrat att ni inte köpt tidigare, vad gör ni nu? Någon som köper? Eller vilket pris krävs för att ni ska köpa?
Själv äger jag inga aktier i TSLA, och har inte bolaget på min inlöpslista heller, men jag följer aktien med stor fascination.
Tillägg: Eller är det någon här på forumet (vilket jag inte tror man skulle våga erkänna) som blankat aktien? Jag tror det ska finnas några produkter för detta på typ IG eller Vontobel eller dylikt.
Teknisk analys på TSLA.. Kul! :)
Då skulle jag säga så här:
Skärmavbild 2019-06-04 kl. 09.59.16.png
Två större trading ranges sedan 2014 varav vi på sistone lämnat den som pågått sedan 2017. Så vad händer nu.. Personligen gissar jag på den gröna kurvan och att vi kommer att befinna oss mellan 180 och 260 dollar under resten av året. Men jag kanske är lite biased :D
Som andrahandsgissning den lila kurvan mellan 120 och 180 resten av året.
Den senaste nedgången är lite väl skarp och det brukar komma en korrektion uppåt om det inte är så att företaget faktiskt är på ruinens brant..

Fundamenta.. Äsch... de senaste åren känns det som att fundamenta har mer motsatt effekt på aktiekursen än vad som borde vara fallet. :)
T.ex. goda nyheter väntas, goda nyheter levereras. -> NEDÅT
goda nyheter väntas, dåliga nyheter levereras. -> kraftigt NEDÅT initialt. sedan UPPÅT
osv..
Sedan är visserligen inte nyheter egentligen fundamenta, men jag inkluderar kvartalsrapporter i ovanstående.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jag säger som Warren Buffett: "Be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sabbe
Inlägg: 1335
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Fullinvesterad i Tesla. Köper ytterligare aktier när pengar kommer in nu när den är så billig. Investeringshorisont 10-15 år
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

7% upp hittills idag. :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FutureTesla »

Aktien upp över 10% senaste veckan, handlas nu igen över 200 :)
Model S Plaid 2023
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

aktieägarmöte i morgon 11/6 kl 23:30 olokal svensk tid

https://www.tesla.com/shareholdermeeting?redirect=no
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Vad är det nu som händer med aktien? Den rusar och är uppe på 240.
TSLA190207_2225 .PNG
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Vad är det nu som händer med aktien? Den rusar och är uppe på 240.
Bra med leveranser Q2 ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Skriv svar