Jag utgår ifrån att de gör en stor vinst.
De har rekordleveranser av Tesla 3 och hyfsat många hade de i lager från Q1.
Tesla har guidat för liten förlust pga lägre antal sålda S/X och lägre asp på 3. En liten förlust är bra. Blir det en liten vinst är det fantastiskt bra.
En stor vinst är osannolikt men man vet inte. Elon lovade short squeeze för ett år sedan. Den kanske kommer nu istället?
En kursrusning på 40 procent för elbilstillverkaren Tesla har trissat upp förväntningarna på halvårsrapporten.
Men det finns faktiskt ändå goda förutsättningar för rapporten att slå förväntningarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Artiklar som försöker trissa upp en aktie tycker jag är lika dåliga som artiklar som försöker pressa ner aktier. De som gynnas är kortsiktiga spekulationer som t.ex. en del blankare. De behöver trissa upp kursen för att få bättre fallhöjd och detta har synts många gånger för Tesla. Ett tag kommer det rejält med FUD och felaktiga påståenden om Tesla och sedan efter några veckor är det det omvända som gäller från samma nyhetsmedier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Artiklar som försöker trissa upp en aktie tycker jag är lika dåliga som artiklar som försöker pressa ner aktier. De som gynnas är kortsiktiga spekulationer som t.ex. en del blankare. De behöver trissa upp kursen för att få bättre fallhöjd och detta har synts många gånger för Tesla. Ett tag kommer det rejält med FUD och felaktiga påståenden om Tesla och sedan efter några veckor är det det omvända som gäller från samma nyhetsmedier.
Så är det. Enkelt sagt kan man säga att det ofta är klokt att göra precis tvärt emot vad “analytiker” säger. De publicerar inte ”analyser” för att vara vänliga.
1. Deliveries Guidance
In April, Tesla reiterated full-year guidance for 360,000 to 400,000 vehicle deliveries, up from a 2018 level of 246,000. However, Tesla didn't mention the guidance in a stronger-than-expected Q2 deliveries report that was released in early July. For now, the consensus estimate for 2019 vehicle deliveries stands at 361,000.
2. Profit and Cash-Flow Guidance
Tesla forecast in April it will deliver positive free cash flow (FCF) during the last three quarters of 2019, and be profitable during the year's last two quarters. But at Tesla's June shareholder meeting, Musk would only say that his company "could be cash-flow positive" this year.
The consensus is currently for Tesla to post FCF of $136 million in Q2, $51 million in Q3 and $311 million in Q4. FCF was negative $920 million in Q1.
3. Automotive Margins
Excluding zero-emissions vehicle (ZEV) credits and stock compensation, Tesla had a Q1 automotive gross margin (GM) of 20.3%, down from a Q4 level of 24.7% and up from a Q1 2018 level of 18.8%. With vehicle deliveries up 51% sequentially in Q2, automotive GM likely rose in Q2.
Tesla said in April it's still aiming for "a 25% non-GAAP gross margin on Model S, Model X and Model 3, depending on variant mix and option take rates as our product offerings change." The company's recent decision to stop selling the Standard Range versions of the Model S and X could boost margins for its costliest cars, albeit while potentially dinging volumes.
4. Opex and Capex
Tesla has tried to pare its spending in recent months, conducting multiple layoffs and also shifting to an online-centric sales model. The company's GAAP operating expenses were up only 3% annually in Q1 to $1.09 billion, and are forecast on average by analysts to be nearly flat sequentially and down 6% annually in Q2.
In addition to its reported opex, keep an eye on Tesla's capital spending guidance, which is impacted by the building of its Shanghai Gigafactory. In April, Tesla said it plans to spend $2 billion to $2.5 billion on capex this year, after having previously set a capex budget of $2.5 billion.
5. The Energy Business
Tesla is still having a hard time making its "energy generation and storage" unit, which covers its solar operations and its Powerwall/Powerpack energy storage business, profitable. In Q1, the segment's revenue fell 21% annually to $324.7 million due to lower solar deployments, and its GM fell to a mere 2.4% from a year-ago level of 8.5%.
For Q2, the consensus is for energy generation and storage revenue to be up 13% annually to $424 million, and for a segment GM of slightly over 10%. Tesla said in April it expects the segment's revenue to grow "significantly" in 2019 from a 2018 level of $1.56 billion, and for its GM to improve as energy storage margins rise.
6. Services Losses
In Q1, Tesla's "services and other" segment, which covers (among other things) the Supercharger network, used car sales and maintenance/repair services, posted a GAAP gross loss of negative $192.5 million on revenue of $493 million (up 87%), thanks in large part due to the costs of supporting the Supercharger network.
For Q2, the consensus is for segment revenue of $488 million (up 81%) and a gross loss of $125 million. Tesla said in April it expects the segment's revenue to grow "as our fleet size and used car volumes rise," and that (without sharing a figure) it's "targeting gross margin improvements throughout this year."
7. China Commentary
Tesla's Q2 sales got a boost from the start of Chinese (and European) Model 3 deliveries. And the company has said it's aiming to start Model 3 volume production at its Shanghai Gigafactory early in Q4. Any update Tesla provides about the Shanghai plant's buildout is worth paying attention to, as are any comments about how Chinese vehicle sales have been trending in the interim amid ongoing trade tensions.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
1. Deliveries Guidance
In April, Tesla reiterated full-year guidance for 360,000 to 400,000 vehicle deliveries, up from a 2018 level of 246,000. However, Tesla didn't mention the guidance in a stronger-than-expected Q2 deliveries report that was released in early July. For now, the consensus estimate for 2019 vehicle deliveries stands at 361,000.
Det läckte ju ett mail från Guillen härom veckan där han hintade om produktion långt över 360-400k i år. Hoppas det kommer mer konkret info om det ikväll. Spännande.
Med tanke på resultatet tror jag det blir svårt för Tesla att göra några vinster före tidigast 2021, kanske tar det ännu längre. Försäljningen kan nog bli hyfsad med tanke på starten i Kina och sen småningom Model Y. Men för tillfället verkar deras affärsmodell inte fungera, får hoppas att Model Y ändrar på det.
Med tanke på resultatet tror jag det blir svårt för Tesla att göra några vinster före tidigast 2021, kanske tar det ännu längre. Försäljningen kan nog bli hyfsad med tanke på starten i Kina och sen småningom Model Y. Men för tillfället verkar deras affärsmodell inte fungera, får hoppas att Model Y ändrar på det.
Vissa spekulerar om fördubblad marginal på Kina tillverkade Tesla 3. Runt 40% marginal, rena sedelpressen.
Dessutom skulle väl FCA betala Tesla 2 miljarder dollar i utsläppskvoter 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
En kursrusning på 40 procent för elbilstillverkaren Tesla har trissat upp förväntningarna på halvårsrapporten.
Men det finns faktiskt ändå goda förutsättningar för rapporten att slå förväntningarna.
DI hade alltså helt fel och detta gynnade kortsiktiga spekulationer.
Att komma med fakta och rimliga antaganden baserat på dessa främjar en stabil kurs, motsatsen främjar kortsiktiga spekulanter och blankare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det många missar, även här, är att Tesla investerar så otroligt mycket. Deras biltillverkning och försäljning går plus. De utvecklar FSD, Model Y, pickup, lastbil. Bygger fabrik i Kina på rekordtid. Ny Roadster. Bättre batteriteknik. Expansion av superchargernätverket. Deras expansion som biltillverkare saknar motstycke i modern historia. Intäkterna var 50% HÖGRE ÄN FÖRRA ÅRETS q2. Ungefär 30000% högre än för sju år sedan. Med stor sannolikhet hade Tesla större intäkter än Volvo i q2.
De traditionella biltillverkarna har dåliga resultat just nu på grund av att de måste satsa mycket på F&U för elbilstillverkning. Senast Mercedes och Nissan.
Kommer Tesla att lyckas bli ett vinstgivande företag på sikt? Vem vet. Deras resa under Elon Musk är i alla fall otroligt intressant att följa, som bil- och aktieägare.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Det många missar, även här, är att Tesla investerar så otroligt mycket. Deras biltillverkning och försäljning går plus. De utvecklar FSD, Model Y, pickup, lastbil. Bygger fabrik i Kina på rekordtid. Ny Roadster. Bättre batteriteknik. Expansion av superchargernätverket. Deras expansion som biltillverkare saknar motstycke i modern historia. Intäkterna var 50% HÖGRE ÄN FÖRRA ÅRETS q2. Ungefär 30000% högre än för sju år sedan. Med stor sannolikhet hade Tesla större intäkter än Volvo i q2.
De traditionella biltillverkarna har dåliga resultat just nu på grund av att de måste satsa mycket på F&U för elbilstillverkning. Senast Mercedes och Nissan.
Kommer Tesla att lyckas bli ett vinstgivande företag på sikt? Vem vet. Deras resa under Elon Musk är i alla fall otroligt intressant att följa, som bil- och aktieägare.
Precis! Det viktiga är inte att gå med vinst utan att återinvestera denna ”vinst” genom att expandera och sätta ännu mer press på övriga tillverkare att antingen ställa om till elbilar eller gå i konkurs.
Det många missar, även här, är att Tesla investerar så otroligt mycket. Deras biltillverkning och försäljning går plus. De utvecklar FSD, Model Y, pickup, lastbil. Bygger fabrik i Kina på rekordtid. Ny Roadster. Bättre batteriteknik. Expansion av superchargernätverket. Deras expansion som biltillverkare saknar motstycke i modern historia. Intäkterna var 50% HÖGRE ÄN FÖRRA ÅRETS q2. Ungefär 30000% högre än för sju år sedan. Med stor sannolikhet hade Tesla större intäkter än Volvo i q2.
De traditionella biltillverkarna har dåliga resultat just nu på grund av att de måste satsa mycket på F&U för elbilstillverkning. Senast Mercedes och Nissan.
Kommer Tesla att lyckas bli ett vinstgivande företag på sikt? Vem vet. Deras resa under Elon Musk är i alla fall otroligt intressant att följa, som bil- och aktieägare.
Precis! Det viktiga är inte att gå med vinst utan att återinvestera denna ”vinst” genom att expandera och sätta ännu mer press på övriga tillverkare att antingen ställa om till elbilar eller gå i konkurs.
Fast om det aldrig kommer vinster så kommer aktien såklart rasa... Faktiskt ett av de största problemen med att äga Tesla aktier imo, Musk är mer fokuserad på transformationen än på att generera vinster...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ett av världens starkaste varumärken och också mest stabila och vinstgivande företag, IKEA, har aldrig varit utsatt för aktiemarknadens kvartalsekonomiska synsätt och har därför i lugn och ro kunnat återinvestera alla vinster i expansion och annan utveckling. IKEA har gått stabilt som en oljetanker genom gropig sjö och inte påverkats nämnvärt av finanskriser. Systemet med aktier som ett medel att få in kapital i företag är verkligen som ett tveeggat svärd och gynnar verkligen inte alltid ett företags möjligheter att utvecklas och växa.
Med tanke på resultatet tror jag det blir svårt för Tesla att göra några vinster före tidigast 2021, kanske tar det ännu längre. Försäljningen kan nog bli hyfsad med tanke på starten i Kina och sen småningom Model Y. Men för tillfället verkar deras affärsmodell inte fungera, får hoppas att Model Y ändrar på det.
Tesla kommer gå med vinst långt innan 2021.
Anledningen till de förluster som har varit de två senaste kvartalen är framförallt att Tesla har sänkt asp för att kunna maximera antal sålda bilar. Detta har de gjort väldigt aggressivt. Man har satt ett lågt pris och anställda tvingas göra sitt allt för att hitta kostnadsbesparingar. Fördelen är att man snabbare når lönsamhet vid ett lägre pris jämfört med om man skulle göra långsamma prisjusteringar efter samförstånd. Nackdelen är att det sliter hårt på anställda.
Men det behöver inte komma mer prissänkningar närmaste åren. Tesla har nått sitt konkurrenskraftiga pris på M3. De har redan bra marginaler på M3 och marginalerna kommer bara bli bättre framöver. Tesla informerade att de förväntas gå jämnt upp i q3 och med vinst i q4. Med tanke på marginalerna så stämmer det antagligen bra. Man vill nog även gå med vinst i början på nästa år så man kan försäkra sig om att komma med i s&p 500. Men under slutet av 2020 och början av 2021 kan det komma en hel radda förlustkvartal när MY, Semi och Pickup ska börja produceras samtidigt som man bygger europeiska Giga.
Med tanke på resultatet tror jag det blir svårt för Tesla att göra några vinster före tidigast 2021, kanske tar det ännu längre. Försäljningen kan nog bli hyfsad med tanke på starten i Kina och sen småningom Model Y. Men för tillfället verkar deras affärsmodell inte fungera, får hoppas att Model Y ändrar på det.
Tesla kommer gå med vinst långt innan 2021.
Anledningen till de förluster som har varit de två senaste kvartalen är framförallt att Tesla har sänkt asp för att kunna maximera antal sålda bilar. Detta har de gjort väldigt aggressivt. Man har satt ett lågt pris och anställda tvingas göra sitt allt för att hitta kostnadsbesparingar. Fördelen är att man snabbare når lönsamhet vid ett lägre pris jämfört med om man skulle göra långsamma prisjusteringar efter samförstånd. Nackdelen är att det sliter hårt på anställda.
Men det behöver inte komma mer prissänkningar närmaste åren. Tesla har nått sitt konkurrenskraftiga pris på M3. De har redan bra marginaler på M3 och marginalerna kommer bara bli bättre framöver. Tesla informerade att de förväntas gå jämnt upp i q3 och med vinst i q4. Med tanke på marginalerna så stämmer det antagligen bra. Man vill nog även gå med vinst i början på nästa år så man kan försäkra sig om att komma med i s&p 500. Men under slutet av 2020 och början av 2021 kan det komma en hel radda förlustkvartal när MY, Semi och Pickup ska börja produceras samtidigt som man bygger europeiska Giga.
Låter som en ganska rimlig gissning, betydligt bättre och verklighetstroget än alla "experters" utlåtande som är till för att få kursen att åka bergochdalbana och få klick till sina artiklar.
Förövrigt fritt fall på aktien nu, ner mot 200? innan det vänder eller stabiliseras. 227 nu, -14 % sedan öppning.
Fast om det aldrig kommer vinster så kommer aktien såklart rasa... Faktiskt ett av de största problemen med att äga Tesla aktier imo, Musk är mer fokuserad på transformationen än på att generera vinster...
Varför skulle Tesla bry sig om att gå med vinst nu? Man har 47 miljarder sek i plånboken och mer pengar lätt tillgängliga. Bättre att maximera expansion.
Fast om det aldrig kommer vinster så kommer aktien såklart rasa... Faktiskt ett av de största problemen med att äga Tesla aktier imo, Musk är mer fokuserad på transformationen än på att generera vinster...
Varför skulle Tesla bry sig om att gå med vinst nu? Man har 47 miljarder sek i plånboken och mer pengar lätt tillgängliga. Bättre att maximera expansion.
Jag har inte påstått att de bör fokusera på att generera vinst nu. Dock stämmer det inte att de har "mer pengar lätt tillgängliga", det kapital man tog in sist togs in på för investerarna väldigt fördelaktiga villkor. Fortsätter man göra förluster så blir ytterligare kapitaltillskott ännu dyrare.
Det jag konstaterade var att om man långsiktigt aldrig genererar vinst så kommer aktien rasa. Man kan absolut satsa allt på expansion nu, men gör man det så är det såklart med ambitionen att det ska generera ännu större vinster i framtiden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021