Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Sabbe
Inlägg: 1314
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Aktien rör sig stadigt uppåt nu efter presentationen av Porsche Taycan och VW I.D 3. Kanske börjar investerare inse att Tesla spelar i en högre liga och att elbilar är framtiden?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Att Teslas konkurrenter erkänner att de är pinsamt långt efter.
Är ovanligt för bilbranschen.

Polestarchef erkänner: Tesla är långt före alla andra
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av thogr »

Sabbe skrev:
Aktien rör sig stadigt uppåt nu efter presentationen av Porsche Taycan och VW I.D 3. Kanske börjar investerare inse att Tesla spelar i en högre liga och att elbilar är framtiden?
Exakt min tanke. När de etablerade biltillverkarna ställer ut elbilar i Frankfurt stiger TSLA-aktien, eftersom de med sitt agerande bevisar att Elon hade rätt från början. Det var inte helt korkat att satsa på att tillverka elbilar. Försprånget är så tydligt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jag tror dock det kan bli ett runda neråt om de missar målen nu i Q3 vilket är ganska troligt.
Blir det så köper jag nog en stor post igen.
(Å andrasidan, träffar dom målen så köper jag nog också..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sabbe
Inlägg: 1314
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

taliz skrev:
Jag tror dock det kan bli ett runda neråt om de missar målen nu i Q3 vilket är ganska troligt.
Blir det så köper jag nog en stor post igen.
(Å andrasidan, träffar dom målen så köper jag nog också..) Bild
Är det antal levererade bilar du menar för Q3? Om så är fallet varför skulle det vara ganska troligt att de missar målet som är att leverera fler bilar än Q2? Just nu ser det ut som att Tesla ligger före i antal levererade bilar om man jämför med samma tidpunkt Q2.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Inte för att dra igång en debatt om blankning här igen.

Vissa dagar utgör blankningen en majoritet av handelsvolymen för Tsla. Igår var 65% av volymen blankning. Det orsakar ett snedvridet antal säljare gentemot köpare vilket också syntes tydligt i hur aktien betedde sig igår.

https://www.volumebot.com/?s=TSLA

Mest blankade aktien på Stockholmsbörsen är JM med 12% korta positioner. Tsla har 30% korta positioner. Galenskap.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Inte för att dra igång en debatt om blankning här igen.

Vissa dagar utgör blankningen en majoritet av handelsvolymen för Tsla. Igår var 65% av volymen blankning. Det orsakar ett snedvridet antal säljare gentemot köpare vilket också syntes tydligt i hur aktien betedde sig igår.

https://www.volumebot.com/?s=TSLA

Mest blankade aktien på Stockholmsbörsen är JM med 12% korta positioner. Tsla har 30% korta positioner. Galenskap.
Nej det skapar ingen snedvridning. Alla aktier som blankas ska någon gång återlämnas. Lika många köp som sälj genereras.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Vad har Nasdaq gjort med sin hemsida? Var är det där braiga linjediagrammet som fanns förut? Nu är det bara siffror eller andra konstiga grafiska representationer.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Nej det skapar ingen snedvridning. Alla aktier som blankas ska någon gång återlämnas. Lika många köp som sälj genereras.
Vissa dagar när blankningen är så hög blir det ju snett. Jag menar att det är viktigt att ta det i beaktande när man bedömer hur aktien egentligen presterar. Den beter sig inte som andra aktier eftersom blankningen är så massiv. Att aktien bara tappar några procent under en dag med den andelen blanknig som var igår tolkar iaf jag som positivt.

Ja, när de som blankar tvingas återköpa sina aktier orsakar det samma överdrivna rörelser uppåt.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MrStarhouse »

Vad hände med TSLA igår?
Den trillade ordentligt, jag ser dock inget i nyhetsflödet som skulle kunnat orsaka detta.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Nån som vet när som brukar offentliggöra leveranserna för senaste kvartalet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

bullen skrev:
Nån som vet när som brukar offentliggöra leveranserna för senaste kvartalet?
Några dagar efter kvartalsslutet. Har för mig 3/10 denna gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sabbe
Inlägg: 1314
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

bullen skrev:
Nån som vet när som brukar offentliggöra leveranserna för senaste kvartalet?
Senast 3 dagar efter kvartalet är slut, dvs senast imorgon.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

https://ir.tesla.com/news-releases/news ... deliveries
Oct 02,2019

Tesla Q3 2019 Vehicle Production & Deliveries
PALO ALTO, Calif., Oct. 02, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- In the third quarter, we achieved record production of 96,155 vehicles and record deliveries of approximately 97,000 vehicles.


Production Deliveries Subject to lease accounting
Model S/X 16,318 17,400 15 %
Model 3 79,837 79,600 8 %
Total 96,155 97,000

In addition, we achieved record net orders in Q3 and are entering Q4 with an increase in our order backlog. As was also the case in Q2, nearly all of our Model 3 orders were received from customers who did not previously hold a reservation, solidifying the transition to generating strong organic demand. We are continuing to focus on increasing production to meet that demand.

Our net income and cash flow results will be announced along with the rest of our financial performance when we announce Q3 earnings. Our delivery count should be viewed as slightly conservative, as we only count a car as delivered if it is transferred to the customer and all paperwork is correct. Final numbers could vary by up to 0.5% or more. Tesla vehicle deliveries represent only one measure of the company’s financial performance and should not be relied on as an indicator of quarterly financial results, which depend on a variety of factors, including the cost of sales, foreign exchange movements and mix of directly leased vehicles.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8560
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Final numbers could vary by up to 0.5% or more.ad betyder denna mening "Final numbers could vary by up to 0.5% or more."?
Det kan variera upp till 0,5%, dvs 0-0,5%, eller mer, dvs mer än 0,5%.
Typ det kan variera från 0% upp till hur mycket som helst.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Så nu taktar dom runt 400 tusen bilar/år :)
Och orderstocken växer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Så nu taktar dom runt 400 tusen bilar/år :)
Och orderstocken växer...
Och inom ett år så är både kinafabriken och Y tillverkningen igång!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Så nu taktar dom runt 400 tusen bilar/år :)
Och orderstocken växer...
Precis! De konkar snart. Bilarna är så dåliga så ingen vill ha dem och elbilar i allmänhet är mycket sämre än vätgasbilar. Det finns ingen marknad och Tesla har ändå inte en chans nu när alla andra tillverkar mycket bättre bilar. Tror jag ska köpa lite vätgasaktier, det är framtiden...
PS nån som har en P 85 till salu ? Behöver en andrabil....
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Antalet leveranser ligger alltså i linje med förväntningarna detta kvartal. Fint att analytikerna träffar rätt ibland i alla fall ;)

Ännu intressantare blir det att se finansiella resultatet om några veckor. Det brukar vara betydligt mera svårbedömt. En sak som jag tolkar lite positivt med leveranserna är att efterfrågan i USA verkar vara hyfsat stabil. Eftersom Model 3 har varit tillgänglig betydligt längre i USA kan det tänkas att en avmattning kan ske tidigare där än på andra ställen, så det är fint att det än så länge ser stabilt ut där.
Nissan Leaf 2014
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Surfaren »

Jag tycker det är lite tråkigt när Tesla höjer förväntningarna och sedan underlevererar. Kursen hade nog sett lite annorlunda ut om de officiellt hade estimerat 95k bilar och sedan klarat 97k.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
Jag tycker det är lite tråkigt när Tesla höjer förväntningarna och sedan underlevererar. Kursen hade nog sett lite annorlunda ut om de officiellt hade estimerat 95k bilar och sedan klarat 97k.
Tror att det där är nåt som ligger i den kultur som ett företag som Tesla lever i. Man försöker alltid att peppa de anställda på olika sätt och att sätta höga mål är ett. Det tillhör retoriken i ett snabbt växande företag.
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Om jag har räknat rätt behöver man leverera ca 105000 bilar i Q4 för att nå minimimålet på 360000 bilar under 2019. Inte alls omöjligt, men kräver att man säljer bra i USA, tänker jag.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

granlundii skrev:
Om jag har räknat rätt behöver man leverera ca 105000 bilar i Q4 för att nå minimimålet på 360000 bilar under 2019. Inte alls omöjligt, men kräver att man säljer bra i USA, tänker jag.
Korrekt (104800 to be exact ;))

Det motsvarar samma tillväxttakt som man hade mellan Q3 och Q4 2018 (samt faktiskt ungefär Q3-Q4 2017 också).

Jag tror man klarar det, men däremot lär man ju inte nå så mycket längre än så. Övre änden av intervallet (400k) känns helt omöjligt imo.

Något jag tycker är väldigt intressant är att man lyckats sälja 4000 fler S&X än man byggt och 5000 fler 3:or än man byggt under Q2 och Q3. Väldigt bra sett ur både kapitalbindnings och likviditetsperspektiv!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar