Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

granlundii skrev:
Gällande drivlina håller jag med om att Tesla är marknadsledande. När det gäller självkörande bilar är jag mer tveksam, många bedömare menar ju snarare att Teslas strategi är marknadens sämsta. Men det får framtiden utvisa - jag menar bara att vi inte vet vem som är främst på det området innan systemet är tillgängligt och fungerar.
Vad är fel med Teslas strategi? Jag tycker det låter utmärkt att ha kontroll över app, fordon och laddning.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av DSV »

Har någon koll på hur deras finansieringsstrategi ser ut? Om jag förstår siffrorna i rapportsammanfattnungen rätt så har de kassa som grovt räknat räcker fyra kvartal med nuvarande förlustnivå.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

ochso skrev:
Bra inlägg!!

Jag håller med dig om att rörelser på så kort tid inte är något att bry sig om. Man borde slappna av mer och bara logga in på depån en gång i månaden eller mer sällan, då får man ett bättre perspektiv på dessa små rörelser. Det här med "attacker" köper jag dock inte, i en fri marknad kommer folk både sälja och köpa aktier, det uppstår vare sig "säljarattacker" eller "köparattacker", det låter som en bortförklaring från fingerprint-forumet.

Jag jämför inte gärna skuld med omsättning, men jag vet att det är ganska vanligt i USA att göra det, exempelvis brukar väl Netflix också jämföra sin skuld med sin omsättning? Det är dock alldeles för aggressivt för mig, jag vill nog jämföra skulden antingen mot en redovisad vinst eller någon form av substansvärde. Anledningen till att jag tycker att omsättning är en dålig jämförelse är för att Tesla inte kan amortera skulderna med sin omsättning, det krävs antingen vinst eller någon form av tillgångar för att kunna amortera.

Och vad gäller mitt påstående ang blöda pengar så hade Tesla ett negativt kassaflöde på ca 900 miljoner dollar under Q1, det spelar ingen roll vad orsaken, förklaringen eller redovisad vinst är, kassaflödet är ändå negativt och det kan korrekt beskrivas som att bolaget blöder pengar. 35 % av bolagets hela kassa består dessutom av depositioner från kunder, jag hade nog föredragit en något mer konservativ och försiktig finansiering vid det här laget. Elon vet att han spelar ett högt spel, jag hade gärna sett att han (efter kommande uppdatering av model S & X) släpper gaspedalen något och fokuserar en stund på att trimma in organisationen till att bli mer lönsam. Intressant och läsvärd artikel om Teslas kassaflöde:
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... -for-speed

Vad gäller konkurrensen så har de redan börjat. Ionity växer faktiskt så det knakar här i Europa och kommer inom en överskådlig framtid att sudda ut Teslas största fördel, nämligen deras laddnätverk. Antalet elbilar som visas upp från biltillverkarna visar tydligt var deras fokus ligger, bilflottorna ska elektrifieras! (de ska bara tjäna färdigt maximalt med pengar på sina redan utvecklade förbränningsmotorer först...).

Batterifabriker finns och byggs så det knakar, inte mist här i Sverige. Kom ihåg nu också att Panasonic precis aviserat att man för tillfället avstår från nya investeringar med Tesla. Här är två bra länkar angående utbyggnad av batterifabriker:
https://qz.com/1317745/here-are-all-the ... -building/
https://www.greentechmedia.com/articles ... #gs.87lr81

Ett citat:
On Wednesday, China’s largest electric vehicle maker BYD started operating a battery plant for EVs in northwestern Qinghai province. The company said that the plant, when it is in full operation next year, will be the world’s biggest in terms of production capacity. It will have a production capacity of 24 gigawatt-hours (GWh), which is enough to power 570,000 EV360, the company’s pure EV models for 360 kilometers (224 miles), according to a company spokesperson.
Slutligen går det nog heller inte påstå att Tesla saknar konkurrens i utvecklingen av självkörande bilar, se bara bolag så som Waymo, Veoneer, Nvidia m.fl. Tesla må ligga ljusår efter, men det kostar pengar att ligga först och driva den utvecklingen. Övriga bolag ligger strax efter och ser vad Tesla gör och kommer så klart att kunna visa upp attraktiva alternativ i framtiden.
Ursäkta för långt inlägg!

Det förekommer koordinerade attacker från framförallt hedgefonder genom blankning och påverkan av media. "Short and distort." För en aktie som har så stor andel korta positioner som Tesla orsakar det volatilitet och nedsida. Aktiens rörelser under dagar med 'uptick rule' är alltid markant annorlunda vilket är indikation på hur mycket aktien manipuleras.

Angående skulder så har du helt rätt. Det tycker de på Tesla med. Det är därför de gör de här två sämre kvartalen och skaffar sig ett jämnare flöde av leveranser vilket leder till stabilare vinst varje kvartal. Men de kommer fortsätta tänja på gränsen för maximal expansion.

De flesta artiklar om Tesla bygger på att förvanska fakta. Så även den Nikkei-artikel som refereras till. Panasonic kommer fortsätta investera i Giga 1. De har inte 35gwh i kapacitet ännu som artikeln säger. För tillfället är kapaciteten 24gwh. Panasonic oförmåga att leverera tillräckligt med battericeller har varit det som har hindrat Teslas produktion senaste tiden precis som Tesla har kommunicerat tidigare. Beviset på det är att Tesla har varit tvungna att köpa in celler från Samsung och andra till sina lagringsprodukter. Det som stämmer i artikeln är att Panasonic inte kommer investera i nya linjer för tillfället utan de kommer optimera existerande linjer tills de når 35gwh. Efter det kommer nya investeringar.
Samtidigt letar Tesla celler från andra tillverkare till produktionen i Kina. Troligtvis kräver kinesiska myndigheter att Tesla använder en lokal leverantör. Panasonic har sagt att de inte tänker bygga en fabrik i Kina just nu. Inledande produktion i Shanghai kräver 8gwh per år och Tesla kommer köpa de cellerna från CATL eller liknande.
Mitt i allt detta håller Tesla också på att köpa Maxwell för att få ensamrätt till en teknik som ger bättre och avsevärt billigare battericeller. Maxwell har utvärderat tekniken tillsammans med en hemlig partner. Den hemliga partnern är garanterat Tesla.

BYD, CATL och alla andras satsningar som har offentliggjorts hittils har för låg kapacitet. För att komma ikapp Tesla måste de påbörja fabriker som kan matcha Teslas framtida kapacitet, inte den kapacitet som Tesla har nu. Biltillverkarna förutom BYD förväntar sig dessutom att 4-5 företag som producerar battericeller ska kunna öka sin produktion med tusentals procent och kunna leverera till alla biltillverkare samtidigt. Det är tyvärr omöjligt med de begränsade investeringar som görs.

I artikeln som citerades anser BYD att de kommer ha världens största fabrik 2020 med 24gwh. Tesla har redan 24gwh i en fabrik. Vid årets slut 35gwh. 2020 50gwh. 2021 kommer sedan den riktigt stora expansionen.

Ja, det är jättefint att Ionity växer, speciellt för de som kör Model 3. De kan ladda där med. :)

Flera företag som utvecklar självkörande bilar har nog mer tillförlitliga prototyper än Tesla.
Men de säljer ingen färdig produkt som Tesla gör. Tesla är också egentligen ensamma om att utveckla helt självkörande bilar. Alla andra tar fram geografiskt begränsade system tänkta att fungera i stadskärnor med HD-karta.

Tesla-aktien framöver:
Aktiekursen kommer vara i källaren 3-9 månader. Elon sa i höstas att företaget planerar att gå med vinst förutom i enstaka kvartal där det sker återbetalning av lån eller andra utgifter. Många investerare förväntade sig då inte så stora förluster som i förra kvartalet.

Försäljningssiffror för april blir sämre i Europa och Kina eftersom fartygen inte har anlänt. Det man kan hoppas på den närmaste tiden är försäljningen av Model 3 i Nordamerika. I maj-juni tar försäljningen fart i Europa och Kina igen.

Teslas prognos på 90-100000 bilar för Q2 är en indikation på att bristen på celler som höll tillbaka Model 3 under Q1 är åtgärdat och att Tesla anser att efterfrågan på S/X kommer att öka. Blir det så kan aktiekursen klättra uppåt igen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Q1 2019 Earnings & CC Analysis


Några anledningar till Tesla dåliga resultat Q1:
1. Tesla satsade stort på att leverera så många bilar de kunde under Q4 2018 i USA för att maximera elbilsstödet.
2. Q1 är en traditionellt en säsong med dålig försäljning.
3. Tesla stängde ner S och X tillverkningen delvis för att ställa om till nya drivlinor mm
4. Att börja sälja till Europa och Kina var mycket besvärligare än Tesla trodde.
5. Stor betalning av lån på ca 920 miljoner dollar.

Därför ser jag att Q2 blir betydligt bättre.
1. Produktionen av Tesla 3 var större Q1 än Q4 2018, så produktionen ökar stadigt, ligger på knappt 6000 bilar i veckan enligt
Bloomberg. https://www.bloomberg.com/graphics/2018 ... hyperdrive
2. Nu kan man leverera ut bilar som finns i lager från Q1.
3. Alla bilar har nu AP3 hårdvara.
4. ZEV/GHG Credits, $100M
5. ZEV Avtalet med Fiat Chrysler $75M (kan ge totalt 500 miljoner dollar)
6. Nevada Tax credits, $20M
7. FSD försäljning $200M
8.Bokningar Tesla Y, $20
https://seekingalpha.com/article/425537 ... -q1-profit
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Bra skrivet Jordad, men snälla citera inte två superlånga inlägg i ännu ett super långt inlägg.

___________


Att Tesla betalade tillbaka ett lån påverkar inte deras resultat, däremot påverkar det deras kassaflöde.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Träffade en äldre herre idag på SuC, han var glad då hans Teslor var finansierade av de 2000 aktier han köpt i Tesla när de stod i 35 dollar... :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
Träffade en äldre herre idag på SuC, han var glad då hans Teslor var finansierade av de 2000 aktier han köpt i Tesla när de stod i 35 dollar... :)
Man har nog inte dåligt med stålar till att börja med om man kan lägga 70k USD på ett då litet och okänt bolag.

Själv har jag varit med av och till sen 180-nivån ungefär. Nu får vi se om den vänder dit ner igen snart...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Jordad skrev:
Ursäkta för långt inlägg!
Bra inlägg med många bra poänger. Men jag köper inte att kursnedgångarna som varit endast beror på "blankarattacker".

Det är en farlig bransch, Tesla är skuldsatt upp över öronen, jag tror det är naivt att bortse från de aspekter jag nämnde i mitt första inlägg.

Därtill att Elon är så oerhört brydd om aktiekursen är ett varningstecken. En VD ska utveckla sitt företag och bedriva försäljning via företaget, när fokus hamnar på att istället sälja aktier för att höja börskursen brukar det sluta illa!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Tror som Jordad att aktien kommer vara pressad ett tag framöver. Tesla måste visa att det finns efterfrågan.
Jag hade hoppats och trott att Tesla skulle slå förväntningarna på resultatet för Q1. Att det blev helt tvärtom samt att jag fick dåliga vibbar på callet + att kursen bröt igenom 250 gjorde att jag halverade min position. Säljer dom lika uselt med S och X i Q2, och om dessutom 3an börjar tappa i ASP och/eller sålda enheter, då ser det svettigt ut. Hoppet är interiör refresh för S och X i sommar samt att de lyckas pressa kostnaderna för 3an mer. Jag hoppas jag har fel, men jag tolkar det som att den fortfarande kostar dem närmare 40k USD att bygga.

Såg förövrigt ett inlägg från en som föreslog att Tesla skulle lägga ut 3an på kontraktstillverkning, och fokusera på Model Y istället. Tex till Magna som bl.a. tillverkar iPace åt Jaguar, diverse åt Porsche, Mercedes mfl.
Intressant idé tyckte jag.
Då skulle de kunna få tillverkningskapacitet i EU, kanske få bättre kvalitetsrykte samt fria upp kapacitet för Y i Freemont.
Men det finns såklart nackdelar med det också, för det första är det knappast gratis. Men återigen, intressant idé.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Såg förövrigt ett inlägg från en som föreslog att Tesla skulle lägga ut 3an på kontraktstillverkning, och fokusera på Model Y istället. Tex till Magna som bl.a. tillverkar iPace åt Jaguar, diverse åt Porsche, Mercedes mfl.
Då har man inte förstått särskilt mycket av Teslas strategi och tillverkningsvolym.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Såg förövrigt ett inlägg från en som föreslog att Tesla skulle lägga ut 3an på kontraktstillverkning, och fokusera på Model Y istället. Tex till Magna som bl.a. tillverkar iPace åt Jaguar, diverse åt Porsche, Mercedes mfl.
Då har man inte förstått särskilt mycket av Teslas strategi och tillverkningsvolym.

Nej det vore ju hemskt om någon med kvalitetskontroller byggde en modell. :lol:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Såg förövrigt ett inlägg från en som föreslog att Tesla skulle lägga ut 3an på kontraktstillverkning, och fokusera på Model Y istället. Tex till Magna som bl.a. tillverkar iPace åt Jaguar, diverse åt Porsche, Mercedes mfl.
Då har man inte förstått särskilt mycket av Teslas strategi och tillverkningsvolym.
Det kan ju vara ett bra första steg. Slippa tullar, båtfrakt och få kortare ledtider till kunderna vilket i sin tur binder upp mindre kapital. Finns ju flera såna företag i Europa. Magna i Österrike, Valmet i Finland eller NedCar i Nederländerna bland annat. De är dessutom väldigt duktiga på att bygga bilar. :) När sedan volymerna är tillräckligt stora och Tesla har skakat fram mer kapital kan de bygga en egen fabrik.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Jag står kvar vid mitt tidigare uttalande. Tesla är extrema när det gäller att göra saker inhouse, de har vänt på outsourcing trenden totalt. Att det sådan företag skulle lägga ut en kärnverksamhet som montering av bilarna tror jag inte alls på. Det som skulle kunna hända, men inte troligt, är att de köper en monteringsfirma. Men tänk då på vilka volymer Model 3 produceras i, det är få andra modeller som kommer upp till dess nivåer.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Jag står kvar vid mitt tidigare uttalande. Tesla är extrema när det gäller att göra saker inhouse, de har vänt på outsourcing trenden totalt. Att det sådan företag skulle lägga ut en kärnverksamhet som montering av bilarna tror jag inte alls på. Det som skulle kunna hända, men inte troligt, är att de köper en monteringsfirma. Men tänk då på vilka volymer Model 3 produceras i, det är få andra modeller som kommer upp till dess nivåer.
Beror ju på vilka man jämför med. Men visst ligger Tesla bland dem som har störst andel av förädlingen in-house.

Frågan är vad som blir den "stabila" nivån för M3 och MY volymerna i Europa. Det är ju det som avgör om det skulle kunna vara en bra idé under några år. Sen finns det säkert stolthet inblandat också.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Aktien TSLA

Inlägg av matsm »

Underbart att höra någon som är sååå pro Elon. Inte varje dag på CNBC...BildBild
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjelkeman »

matsm skrev:
Underbart att höra någon som är sååå pro Elon. Inte varje dag på CNBC...BildBild
Enligt vad jag förstår så klippte CNBC bort det segmentet.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Viper »

Tack! Detta gjorde min dag efter att ha fått fingret i backspegeln ifrån en random cyklist på cykelbanan ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

matsm skrev:

Underbart att höra någon som är sååå pro Elon. Inte varje dag på CNBC...
Haha, ja det var inget fel på hans självförtroende direkt!
bjelkeman skrev:
Enligt vad jag förstår så klippte CNBC bort det segmentet.
Ja det verkar i alla fall så, tråkigt om det stämmer!
Viper skrev:
Tack! Detta gjorde min dag efter att ha fått fingret i backspegeln ifrån en random cyklist på cykelbanan ...
Mäh, jag som alltid ger tummen upp till Teslaägare när jag kör runt på min elmoped på cykelbanorna (klass 2, så jag kör lagligt!!).
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tungt Q1 även för Merca.
8D3A6C91-09E9-45F7-8DFD-225D3732C5DB.jpeg
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Dr Z lämpade ju över ansvaret för Daimler/Mercedes på svenska Ola Källenius nu.
Han började med att sparka några tusen.
De har förstås insett att det kommer krävas enorma förändringar närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Elbilstillverkaren Tesla ska ta in nästan 20 miljarder kronor i nytt kapital genom en nyemission och från obligationsmarknaden.
https://digital.di.se/artikel/tesla-tar ... tt-kapital
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Dr Z lämpade ju över ansvaret för Daimler/Mercedes på svenska Ola Källenius nu.
Han började med att sparka några tusen.
De har förstås insett att det kommer krävas enorma förändringar närmaste åren.
Gjorde han? :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Dr Z lämpade ju över ansvaret för Daimler/Mercedes på svenska Ola Källenius nu.
Han började med att sparka några tusen.
De har förstås insett att det kommer krävas enorma förändringar närmaste åren.
Gjorde han? :)
https://www.autoblog.com/2019/04/19/dai ... 0000-jobs/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjelkeman »

Zalman3 skrev:
Elbilstillverkaren Tesla ska ta in nästan 20 miljarder kronor i nytt kapital genom en nyemission och från obligationsmarknaden.
https://digital.di.se/artikel/tesla-tar ... tt-kapital
Och därmed visar seriösa investerare att all snack om att Tesla snart är Bankwupt är bara blankares skitsnack.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar