Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tror också att man kommer dra in på expansionsplanerna i slutet på året och början på nästa just för att visa bättre siffror. Om nu inte de största aktieägarna är med på noterna och redan innan säger okej till att fortsätta visa "dåliga" siffror.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
746FB20D-5C54-4A2F-8804-8B7F5E023915.png

Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?
Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?

Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
Bilagan 746FB20D-5C54-4A2F-8804-8B7F5E023915.png finns inte längre

Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?
Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?

Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Så här såg senaste rapporten ut.
tesla rapport.png
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
746FB20D-5C54-4A2F-8804-8B7F5E023915.png

Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?
Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?

Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Så här såg senaste rapporten ut.
tesla rapport.png
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljoner :)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av improwise »

Sabbe skrev:

Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljoner :)

Äsch, inom branscher som kultur och liknande så är sånt oviktigt och Tesla är väl en slags kultur :D
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Sabbe skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:


Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?
Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?

Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Så här såg senaste rapporten ut.
tesla rapport.png
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljoner :)
:roll: :oops:
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

400$ till augusti & 500$ innan årsskiftet

https://electrek.co/2018/04/17/tesla-mo ... -per-week/
AC0941B5-FEC2-44C6-8CCF-BC2E799D9BA4.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Tycker det var jäkligt bra skrivet, speciellt för att vara från den högsta chefen i en så pass stor organisation! :)

Reagerade lite extra på det där om att bli 10 ggr bättre än alla i bilbranschen när det kommer till kvalitet och precision (känns ju inte som Teslas signum hittills om man säger så)
Most of the design tolerances of the Model 3 are already better than any other car in the world. Soon, they will all be better. This is not enough.
We will keep going until the Model 3 build precision is a factor of ten better than any other car in the world. I am not kidding.
Bara det att dom skulle vara än alla andra bilar i världen redan nu har jag lite svårt att tro, men det låter ju bra iaf :)

En hel del av resten (spec. det sista delen) i mailet kan man ju hitta i diverse management-böcker osv, men det känns ändå som att han gör/tänker och menar rätt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

In “the World” betyder i Amerika om man kommer från USA.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
In “the World” betyder i Amerika om man kommer från USA.
Exakt min tanke när jag läste texten.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av e5m1r »

Design tolerantes är inte samma sak som build tolerance :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Design tolerantes är inte samma sak som build tolerance :)
Nej så är det ju också såklart, men skillnaden är det man oftast menar med kvalitet (byggkvalitet) och han skriver ju en hel
del om kundens verifierbara kvalitet och menar att det även där ska vara World class typ...

Man kan ju alltid hoppas att det ligger åtminstone ett litet uns av sanning/värde i det han säger :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Rapport onsdag 2:a maj efter Nasdaq stängning.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Schelin »

Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.

Tesla S75D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Schelin skrev:
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.

Tesla S75D
Har du bara läst rubriker eller tolkade du verkligen texten så illa?
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Feddan »

Schelin skrev:
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD i styrelsen. [...] Vore fan om de petar Elon.

Tesla S75D
https://electrek.co/2018/04/27/tesla-sh ... -chairman/
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Jag ser ingen poäng med att ha Elon kvar i styrelsen. Låt honom slippa bry sig om det. Vi pratar om en person som sover på jobbet och skippar skosnören för att spara tid.

Hans uppdrag som VD är tydligt och han har sina långsiktiga mål utstakade.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wir »

Schelin skrev:
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.

Tesla S75D
Vad krävs för att få rösta? Jag har några aktier hos Avanza.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Wir skrev:
Schelin skrev:
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.

Tesla S75D
Vad krävs för att få rösta? Jag har några aktier hos Avanza.
Alltså... Risken att Musk skulle petas är ju väldigt, väldigt nära noll. Den stora merparten av ägarna förstår såklart att det vore väldigt dåligt både för bolag och aktie.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Framför allt dåligt för aktiens värde, åtminstone på kortsikt.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Om ni börjar med att läsa artikeln står det att dom överväger att ta bort honom som styrelseordförande för att det inte längre är lämpligt att kombinera det med att vara vd. Står ingenstans vad jag kan se att han ska bort som VD.

He made the argument that combining the role of chairman and CEO might have been beneficial at an early stage at Tesla, but not now that the company is maturing. He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

bullen skrev:
...He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Jo, han är väl så ilka tvungen att vara involverad i SolarCity nu. :roll:
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Schelin »

https://www.cnet.com/google-amp/news/te ... ssion=True
Skrev fel ordförande var det visst. Men inget styrelsen tycker utan förslaget kommer från en ägare. Elon kan Tesla så om han själv väljer att lämna ordförande klubban, är jag helt för men om någon dryg aktieägare tror sig veta bättre vad som är bäst för Tesla vill jag inte stödja det indirekt genom att inte rösta. Det egentliga frågan var hur kan jag visa mitt stöd för Elon?

Tesla S75D
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Schelin skrev:
https://www.cnet.com/google-amp/news/te ... ssion=True
Skrev fel ordförande var det visst. Men inget styrelsen tycker utan förslaget kommer från en ägare. Elon kan Tesla så om han själv väljer att lämna ordförande klubban, är jag helt för men om någon dryg aktieägare tror sig veta bättre vad som är bäst för Tesla vill jag inte stödja det indirekt genom att inte rösta. Det egentliga frågan var hur kan jag visa mitt stöd för Elon?

Tesla S75D
Enligt Electreks artikel så innehar han som lade förslaget hela 12 aktier så det krävs inte mycket för att komma med drastiska förslag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Om ni börjar med att läsa artikeln står det att dom överväger att ta bort honom som styrelseordförande för att det inte längre är lämpligt att kombinera det med att vara vd. Står ingenstans vad jag kan se att han ska bort som VD.

He made the argument that combining the role of chairman and CEO might have been beneficial at an early stage at Tesla, but not now that the company is maturing. He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Nej det står inte att de överväger det... Det är en enskild aktieägare med ett innehav av tolv aktier som har lagt ett förslag. Mig veterligen finns det ingen signifikant ägare som ställt sig bakom det och än mindre något som ens närmar sig en majoritet. Så vitt jag kan se så är alltihop hittills bara ett sedvanligt medialt Tesla click-bait.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar