Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

chpaulin skrev:
Just Avanza har en generator för en K4 som man skall lämna in med deklarationen om man har ett aktiekonto
Nordnet Deklaration har väl funnits i 10 år eller så nu ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

En nackdel med investeringssparkonto är om man har utländska utdelande aktier (TSLA är inte där än). Då dras källskatt på 15 % (åtminstone i USA) på utdelningen, som man inte kan dra av. Det ska man kunna komma runt genom att ha en kapitalförsäkring istället.

Bara att man slipper deklarera är värt en hel del :)

Jag kör Nordnet, och courtaget (transaktionsavgiften) är 0,25 %, dock minst 9 kr, på den prislista jag har, så alltså 25 kr om man köper för 10 000 kr. Gör man större affärer kan man välja prislistor med lägre procentsats och högre minimibelopp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Med ett ISK konta så betalar du skatt på kapitalet och inte vinsten. Så om du tror att aktien ska gå upp så är ett sådant konto bättre, tror du däremot på förlust ja då funkar ett värdepapperskonto bättre... men varför äga sådana aktier.
En STOR fördel med ISK är att du slipper den krångliga deklaration.
Nja... Även om kursen står stilla så är ett VP bättre. SKV har gjort en väldigt balanserad avvägning som innebär att nettoskatten är ganska identisk för båda typerna av konto förutsatt att man har en avkastning i linje med index. Att slå index är ganska få förunnat över tid, även om många gärna hävdar att de gör det ;-) (Det krävs att man lägger extremt mycket tid om man ska ha ett informationsövertag mot marknaden).

Håller inte heller med om att deklarationen är "krånglig". Både Nordnet och Avanza har som sagt programvaror för detta. Har man enbart aktietransaktioner så tar deklarationen max fem minuter. Tycker man det är kul med optioner, blankning osv så tar det dock sin lilla tid...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
En nackdel med investeringssparkonto är om man har utländska utdelande aktier (TSLA är inte där än). Då dras källskatt på 15 % (åtminstone i USA) på utdelningen, som man inte kan dra av. Det ska man kunna komma runt genom att ha en kapitalförsäkring istället.

Bara att man slipper deklarera är värt en hel del :)

Jag kör Nordnet, och courtaget (transaktionsavgiften) är 0,25 %, dock minst 9 kr, på den prislista jag har, så alltså 25 kr om man köper för 10 000 kr. Gör man större affärer kan man välja prislistor med lägre procentsats och högre minimibelopp.
0,045% har jag ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Gick in tungt när aktien kostade 184$. Har köpt på mig fler under dipparna och kommer göra det upp till när den står i 500$. Sedan låter jag dom ligga i minst 10 år :D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

AGCF skrev:
293 USD nu. Köpa?
Det var ett rätt hårt fall.

Vad saknades i rapporten?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av AGCF »

dstr skrev:
AGCF skrev:
293 USD nu. Köpa?
Det var ett rätt hårt fall.

Vad saknades i rapporten?
Förlusten per aktie var flera gånger större än förväntat.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Nähä, nu är den uppe i 308, hann inte köpa, hade hoppats på ett lite större fall först.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Mutter..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Roterade hälften av aktierna vid den här dippen. Vetetusan om det är värt jobbet iofs.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Och nu är den uppe på $333, ska man hoppas på att den fortsätter öka eller nu glädja sig över vinsten man har gjort?
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 jul 2015 17:05

Re: Aktien TSLA

Inlägg av orca »

Jag gladde mig åt ökningen och morrade valutaminskningen och sålde glad. Så nu kan ni bli gladare när de går upp, händer 80% av gångerna :)
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

347$?!?! :shock: Vad är det som driver? Hype? :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag gick in för nån vecka sedan på $316, så det går bra nu! 8-) Men jag funderade på att gå in redan i februari förra året när den låg på $160-170. Det var ju synd att jag inte gjorde det! :cry:
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

$356 :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anders77 »

Ganska intressant att precis när årsmötet började så sjönk aktien men inte så lågt som dagen började på.

Jag tolkar det som att några stora räknade med dålig info och sålde av massor direkt före mötet. Eller så var dey många som daytradade och köpte på sig på morgonen men sålde innan mötet.

Hur tänker ni?Bild
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Ganska intressant att precis när årsmötet började så sjönk aktien men inte så lågt som dagen började på.

Jag tolkar det som att några stora räknade med dålig info och sålde av massor direkt före mötet. Eller så var dey många som daytradade och köpte på sig på morgonen men sålde innan mötet.

Hur tänker ni?
Tror på day traders.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Och så sitter jag här med ynka två aktier och har velat gå in sedan 270... :( Allt har ju verkat helt galet ända sedan dess.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anders77 »

Teslaspolen skrev:
Och så sitter jag här med ynka två aktier och har velat gå in sedan 270... :( Allt har ju verkat helt galet ända sedan dess.
Bra köpläge när M3 produktionen inte kommer igång som den skall. Då rasar aktien 20% över natten tror jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Nusse »

Anders77 skrev:
Teslaspolen skrev:
Och så sitter jag här med ynka två aktier och har velat gå in sedan 270... :( Allt har ju verkat helt galet ända sedan dess.
Bra köpläge när M3 produktionen inte kommer igång som den skall. Då rasar aktien 20% över natten tror jag.
Jag säger som en fd kollega angående bostadsmarkanden. "Det kan inte gå ned!" jojo (antagligen en mäklare som tutat i honom det).

Kan säkert bli diverse dippar TSLA, men jag håller i. $1000 inom tre år ;)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Anders77 skrev:
Teslaspolen skrev:
Och så sitter jag här med ynka två aktier och har velat gå in sedan 270... :( Allt har ju verkat helt galet ända sedan dess.
Bra köpläge när M3 produktionen inte kommer igång som den skall. Då rasar aktien 20% över natten tror jag.
Eller så går den upp 30% just för att den kommer igång som planerar, vilket ingen trodde på
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anders77 »

bullen skrev:
Anders77 skrev:
Teslaspolen skrev:
Och så sitter jag här med ynka två aktier och har velat gå in sedan 270... :( Allt har ju verkat helt galet ända sedan dess.
Bra köpläge när M3 produktionen inte kommer igång som den skall. Då rasar aktien 20% över natten tror jag.
Eller så går den upp 30% just för att den kommer igång som planerar, vilket ingen trodde på
Eftersom jag inga TSLA aktier skall köpa så hoppas jag på den utvecklingen :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Jo hade ju väntat mig att M3 skulle bli försenad och köpa i dippen när det blev officiellt, men så håller Elon på och håller tidsplanen plötsligt (hittils)...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Idag åkte den berg- och dalbana och stannade på en ny högsta nivå: $360 ( +2,13% )
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

370$
Skriv svar