Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Stavar visst som en kratta. Sorry om jag försvårade sökandet
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Det klart man köper aktier i ett företag som har förhoppningar på, man köper ju inte i ett företag man inte tror på, sen om du anser att det är ett misstag det får ju stå för dig, var och en har väl rätt att få välja själva var dom vill placera sina pengar i.
Om man skulle lyssna på alla förståsig påare så skulle man ha sålt sin Tesla aktier för länge sedan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Gretsch skrev:
Det klart man köper aktier i ett företag som har förhoppningar på, man köper ju inte i ett företag man inte tror på, sen om du anser att det är ett misstag det får ju stå för dig, var och en har väl rätt att få välja själva var dom vill placera sina pengar i.
Om man skulle lyssna på alla förståsig påare så skulle man ha sålt sin Tesla aktier för länge sedan.
Du får såklart spendera dina pengar precis hur du vill.

Detta var inget "förståsig-påande" utan grundläggande fakta om aktiemarknaden som väldigt många småsparare tyvärr nonchalerar.

Gällande Tesla (likt alla stora och genomlysta bolag) så finns det massor av "förståsig-påare" som starkt rekommenderar aktien även på dessa nivåer (liksom det finns många som tycker den bör säljas såklart). De gör det ju dock med hänsyn till fundamenta, dvs de har en övertygelse om att Tesla kommer slå marknadens förväntan ang. framtida vinster/kassaflöden.

Är man insatt och påläst inom ett visst område så kan man ju absolut ha en edge mot marknaden, men att köpa en aktie enbart utifrån vilken bransch de jobbar i är att köpa en lott. Det säljs dock många lotter, så folk tycker uppenbarligen sånt är trevligt och det är återigen givetvis upp till var och en.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Fast om mnan inte är detaljpåläst på enskilda bolag är det bättre odds på "lotten" om man väljer en bransch med vad man tror har större potential än marknaden tror. När det gäller Nemaska är det ett uppstartsbolag med alla risker o möjligheter det innebär. Det jag läst om dom känns det som dom passerat de värsta nålsögonen och faktiskt producerar och får bra betalt för det
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Fast om mnan inte är detaljpåläst på enskilda bolag är det bättre odds på "lotten" om man väljer en bransch med vad man tror har större potential än marknaden tror. När det gäller Nemaska är det ett uppstartsbolag med alla risker o möjligheter det innebär. Det jag läst om dom känns det som dom passerat de värsta nålsögonen och faktiskt producerar och får bra betalt för det
Japp, om man har rätt i sin tro ang branschen.

Men oavsett, om man bara har en tilltro till branschen så är det i mitt tycke mycket klokare att köpa en ETF med ett antal bolag inom den branschen. Har man då rätt i sin tro ang branschen så kommer man definitivt få fin avkastning, vilket inte alls är säkert om man bara stoppar in pengar i ett enskilt bolag.

Men i slutändan beror det såklart återigen på om man mest vill gambla, eller om man faktiskt är ute efter en sund investering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Nu är den snart uppe och tangerar högstanivån från i juni.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Nu är den snart uppe och tangerar högstanivån från i juni.
Ja, för någon som inte har planer på Model 3 och har investerat i TSLA så är dagens dollarkurs inte så mycket att hurra för jämfört med när den låg över 9 kronor dock. Hoppas TSLA fortsätter upp så att dollarns minskning inte känns av så mycket.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Idag slog den nytt rekord och var uppe på $385. Intressant att se vad den stänger på för nivå.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Idag slog den nytt rekord och var uppe på $385. Intressant att se vad den stänger på för nivå.
Sålde mina Fingerprint för 51 kr och köpte dessa för 347 D för en månad sedan, idag står Fingerprint i 26 kr och Tesla i 385 D :lol: Hoppas det fortsätter.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Ni som kanske har lite bättre koll, var hamnar kostnaderna för utbyggnaden av Gigafactory och produktionslinan för Model 3? Finns det med under omkostnader eller ligger det helt utanför?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Ni som kanske har lite bättre koll, var hamnar kostnaderna för utbyggnaden av Gigafactory och produktionslinan för Model 3? Finns det med under omkostnader eller ligger det helt utanför?
Maskinella investeringar osv skriver man av. Dvs de hamnar som en tillgång i balansräkningen som sedan "räknas ner" (avskrivs). Vet ej vad som gäller i USA men antagligen över minst fem år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Ni som kanske har lite bättre koll, var hamnar kostnaderna för utbyggnaden av Gigafactory och produktionslinan för Model 3? Finns det med under omkostnader eller ligger det helt utanför?
Maskinella investeringar osv skriver man av. Dvs de hamnar som en tillgång i balansräkningen som sedan "räknas ner" (avskrivs). Vet ej vad som gäller i USA men antagligen över minst fem år.
Så att Tesla för tillfället går med förlust har inget att göra med investeringar i Gigafactory och produktionslinan för Model 3?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Ni som kanske har lite bättre koll, var hamnar kostnaderna för utbyggnaden av Gigafactory och produktionslinan för Model 3? Finns det med under omkostnader eller ligger det helt utanför?
Maskinella investeringar osv skriver man av. Dvs de hamnar som en tillgång i balansräkningen som sedan "räknas ner" (avskrivs). Vet ej vad som gäller i USA men antagligen över minst fem år.
Så att Tesla för tillfället går med förlust har inget att göra med investeringar i Gigafactory och produktionslinan för Model 3?
Jo avskrivningarna är ju redan enorma lixom och påverkar resultatet redan nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Om du har utrustning och personal för 500k bilar och tillverkar 100 i månaden så blir det dyra bilar.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Vad Tesla aktien rusat uppåt de sista 2 dagarna !?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Så här lågt har aktien inte varit värderad sen i somras. Kanske värt att köpa lite till? 8-)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Så här lågt har aktien inte varit värderad sen i somras. Kanske värt att köpa lite till? 8-)
Fråga HSB först
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Gurree
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 maj 2016 21:50

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gurree »

Aktien under 300 sträcket för första gången på länge! :shock:
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Hyted »

Kanske köpa ett gäng!
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bengt »

Köpläge, men kan bli ryckig utveckling det närmaste 5-6 mån.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Min plan:

KÖP: Köpte lite nu på 298$ Går aktien ner till 250$ köper jag lite till.

SÄLJ: Går den över 350$ sätter jag en första stopp-loss där dvs 350$ är en godkänd nivå att sälja på.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

ekonomisk trygghet skrev:
Min plan:

KÖP: Köpte lite nu på 298$ Går aktien ner till 250$ köper jag lite till.

SÄLJ: Går den över 350$ sätter jag en första stopp-loss där dvs 350$ är en godkänd nivå att sälja på.
Hmmm. Du använder termen "stop loss" felaktigt. Det är för att begränsa förlusten. Du verkar göra tvärtom och köpa mer när den sjunker. Kan vara farligt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Smutt »

Vad händer om Elon dör? Alltså aktien kommer knappast vara lika populär utan honom
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Vad händer om Elon dör? Alltså aktien kommer knappast vara lika populär utan honom
Beror på, om Tesla då går in i en mindre expansiv fas och istället fokuserar på vinst så skulle nog en del aktieägare bli glada.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Verdi skrev:
ekonomisk trygghet skrev:
Min plan:

KÖP: Köpte lite nu på 298$ Går aktien ner till 250$ köper jag lite till.

SÄLJ: Går den över 350$ sätter jag en första stopp-loss där dvs 350$ är en godkänd nivå att sälja på.
Hmmm. Du använder termen "stop loss" felaktigt. Det är för att begränsa förlusten. Du verkar göra tvärtom och köpa mer när den sjunker. Kan vara farligt.

Nej man kan sätta en stop loss för att maximera vinster också, så kallade glidande stop loss är ju också en variant som ofta används för att "rida på vågen" så länge som möjligt. Ber om ursäkt om jag var lite otydligt i mitt förra inlägg, vissa kanske hade valt att sätta en stop-loss vid t ex 200$ men jag hade/kommer nog ha is i magen och kanske köpa ännu en liten post på den nivån. Det man måste väga in är dock risken för konkurs, dock känns det som att Tesla är så pass "Hypat" att marknaden/världen inte kommer att tillåta en konkurs. Hursomhelst så är det några väldigt spännande kommande månader nu. Produktionen av Model 3 måste komma igång på allvar, gör den det och bilarna spottas ut på gatorna utan större problem gissar jag på att kursen når 350$ senast i slutet av Januari.



http://aktiekunskap.nu/stop-loss-sa-fungerar-det/
Skriv svar