Masterplan part 2

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Jerker »

Ny Teknik har faktiskt uppmärksammat detta:

http://www.nyteknik.se/fordon/teslas-fr ... ak-6591272

Inte med nån analys utan bara som rubrik och hänvisning till en utländsk nätpubikation.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Surfaren »

12man skrev:
Surfaren skrev:
Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?
elon skrev vw combi bus, folkabussen
Ja, men jag tänkte ju en något modernare look med Tesla-utseende. Men visst, folkabussen var ju ganska platt där fram och det kanske är det dom tänkt sig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Masterplan part 2

Inlägg av wing »

Jerker skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Så det verkar som "vi" har många rätt. Solenergi, Fler modeller. Autonoma bilar 10x säkrare än manuell körning. Plus en vi inte såg komma: tjäna pengar på bilen när man inte använder den!

Tror jag ser mest fram emot den sista. Inte för pengarna utan vad det medför. Färre bilar i städer och därmed snabbare transporter i städerna.

https://www.tesla.com/blog

Skickat från min iPad med Tapatalk
Samtidigt som det är en lockande tanke med att sälja biltid för att då spara in kostnaderna för bilägandet så undrar jag hur många som kommer att göra så. Det kommer ju att kräva ökat underhåll. Och hur vet man att de som hyr bilen inte skitar ner vårdslöst? Slitaget på bilens inredning måste ju öka dramatiskt. Man måste antagligen ha en annan och dyrare försäkring som täcker sådant. Och vill man verkligen lägga sin dyrgrip i händerna på andra, helt främmande människor?

Men jag kanske bara är gammalmodig i mitt tänkande?
Varje gång man ska parkerar bilen någonstans får man ju välja mellan om man ska betala för parkeringsplats eller släppa bilen så den kan tjäna pengar. Tror det blir väldigt lockande att trycka på "tjäna pengar" knappen istället för att pröjsa. Funkar det bra kommer man säker att fortsätta trycka.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Ny Teknik har faktiskt uppmärksammat detta:

http://www.nyteknik.se/fordon/teslas-fr ... ak-6591272

Inte med nån analys utan bara som rubrik och hänvisning till en utländsk nätpubikation.
Trotts att den är rätt kort så är det ändå fel i den... Solcellstaken huvudsyfte är ju inte att underlätta laddning av elfordon. De är till för att minska beroendet av fossila energikällor som vi på ett eller annat sätt kommer att sluta använda som energikällor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Masterplan part 2

Inlägg av LarsL »

Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Masterplan part 2

Inlägg av bjelkeman »

LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Jag ser det mer som att jag inte behöver en bil utan kan skräpa ner någon annans bil medan de är på jobbet. ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Ny Teknik har faktiskt uppmärksammat detta:

http://www.nyteknik.se/fordon/teslas-fr ... ak-6591272

Inte med nån analys utan bara som rubrik och hänvisning till en utländsk nätpubikation.
Trotts att den är rätt kort så är det ändå fel i den... Solcellstaken huvudsyfte är ju inte att underlätta laddning av elfordon. De är till för att minska beroendet av fossila energikällor som vi på ett eller annat sätt kommer att sluta använda som energikällor.
Jo, jag noterade det också... :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Masterplan part 2

Inlägg av LarsL »

bjelkeman skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Jag ser det mer som att jag inte behöver en bil utan kan skräpa ner någon annans bil medan de är på jobbet. ;)
Jo, den delen förstår jag att någon vill utnyttja...

Jag tror på Jerkers idé om att man låter sin gamla bil åka runt och tjäna pengar åt mig istället för att den skrotas eller säljs. Min egna bil kommer jag så klart inte låta någon sitta och fisa i.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Masterplan part 2

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Så ska det låta!

Där andra bara ser problem - ser vissa nya affärsmöjligheter! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Stefan »

Feddan skrev:
Intressanta nyheter:

"With the Model 3, a future compact SUV and a new kind of pickup truck, we plan to address most of the consumer market."

"In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate."
De vill konkurera med BYD, tror jag... Kanske om några år så har vi bara har tillverkare av bli/lastbilar i Kina och USA.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Masterplan part 2

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Tror det är en mental sak. Många köper hus i spanien som man finansierar genom att hyra ut. Har man med det i kalkylen när man skaffar bilen blir det en annan ägandesyn. Tror jag, vi får se. Taxibolagen kommer ju att gå bananer igen såklart.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Mickep »

Skulle ha svårt att släppa en bil som betalt för med egna pengar till helt främmande personer, det är skillnad om man är en grupp som har gått samman och köpt en bil för lokal trafik, eftersom de känner man och dessa har ett egenintresse att hålla bilen i gott skick. (eftersom de flesta bara utnyttjar den 10% av tiden så gör det inget om någon annan som man känner som också äger den utnyttjar den).(givetvis om man gör klar att det är behovet som det skall fylla så ingen får för sig att dra iväg på 4 veckors bilsemester) om man skulle ha självgående bilar i en flotta som uber, så visst skulle man kunna betala för det, men det måste isåfall vara mycket billigare än taxi, annars kan man lika gärna utnyttja de nämnda.
Som bilpool, där skulle den fungera utmärkt, som taxi (det finns väldigt mycket frågor som måste få svar där, praktiska, juridiska och ekonomiska) är jag inte lika övertygad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Masterplan part 2

Inlägg av bylund »

Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Masterplan part 2

Inlägg av 12man »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
När kommer den första bemannade SuC'en eller finns det redan? som erbjuder dammsugning, tvätt kanske inte funkar men ruttvätt annat?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Masterplan part 2

Inlägg av TiborBlomhall »

Senaste nytt! Nu har även _________ presenterat sin nya tioårsplan: (fyll i valfri annan biltillverkare)

* Make more money
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Det beror på hur kalkylen ser ut. Låt säga att man kan dra in 1000 kr per dag på att låta bilen vara ute och köra taxitjänst när man inte använder den (dag som natt). På ett par år har man då betalt ned hela kostnaden för bilen och kan börja tjäna pengar på den.
Tror att detta kan vara lockande för många. Det kan bli riktigt fin avkastning på en sådan investering, plus att man slipper reskostnader, som kan vara en stor utgift.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Masterplan part 2

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#

"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de :lol:

wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Masterplan part 2

Inlägg av wing »

Herr X skrev:
bylund skrev:
Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Det beror på hur kalkylen ser ut. Låt säga att man kan dra in 1000 kr per dag på att låta bilen vara ute och köra taxitjänst när man inte använder den (dag som natt). På ett par år har man då betalt ned hela kostnaden för bilen och kan börja tjäna pengar på den.
Tror att detta kan vara lockande för många. Det kan bli riktigt fin avkastning på en sådan investering, plus att man slipper reskostnader, som kan vara en stor utgift.
Det kommer att vara brist på självkörande fordon till att börja med. Precis i början kommer man att kunna ta nästan lika mycket betalt för sin automattaxiresa som kostnaden för en vanlig taxi. Så småningom kommer dock utbudet att matcha tillgången. Då kommer priset istället att hamna i närheten av kostnaden (som på alla konkurrentutsatta marknader), eller till och med lägre om det investerats i för många självkörande bilar.

Vill man tjäna pengar ska man inte vänta utan skicka iväg sin Tesla på uppdrag samma dag som mjukvaruuppgraderingen med automattaxifunktion kommer.

Sin begagnade, uttjänta, Tesla kan man dock lika väl sälja. Den kommer ändå att få ett begagnatvärde som inkluderar hur mycket man då kan tjäna på den som automattaxi. Men det lär inte bli en lika bra deal, helt enkelt för att konkurrensen har fått ner priserna då. Bland annat konkurrensen från de där fina Tesla-bussarna.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Masterplan part 2

Inlägg av akeller »

Herr X skrev:
bylund skrev:
Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Det beror på hur kalkylen ser ut. Låt säga att man kan dra in 1000 kr per dag på att låta bilen vara ute och köra taxitjänst när man inte använder den (dag som natt). På ett par år har man då betalt ned hela kostnaden för bilen och kan börja tjäna pengar på den.
Tror att detta kan vara lockande för många. Det kan bli riktigt fin avkastning på en sådan investering, plus att man slipper reskostnader, som kan vara en stor utgift.
Och så får alla arbetslösa taxischaffisar börja jobba med bilrekond istället. :)
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Jerker »

Det skulle vara intressant att se kalkylen på att hyra ut sin bil som taxi. Då måste man ta med i beräkningen att staten ska ha sitt. Man måste ha bolag och sköta bokföring etc. Hur stor skulle vinsten kunna bli? Vad är folk beredda att betala? Går det ens ihop, blir det ens värt besväret?

Kanske är bilpooler en vettigare lösning. Den är iaf lättare att administrera med självkörande bilar som kan vända hem efter en resa och hämta upp nästa användare. Bilens utnyttjandegrad i en bilpool skulle säkert bli bra mycket bättre med självkörande bilar.

Jämförelsen med att hyra ut sitt hus haltar lite. Då görs helt andra kontroller av vem som hyr och det vet den som hyr så den är lite försiktigare för man vill ju inte komma i bråk med hyresvärden om att man förstört saker i huset och råka ut för ekonomiska krav etc. Att köpa en taxiresa är en mycket mindre komplicerad affär.

Egentligen är detta meningslöst att spekulera i idag. Bara att vänta och se om det kommer att fungera! För om det skulle fungera så kan man ju antagligen leva på det! Bara sitta hemma och låta bilarna köra, bara man har tillräckligt många!
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Silversound »

TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Så ska det låta!

Där andra bara ser problem - ser vissa nya affärsmöjligheter! :mrgreen:
När förändringens vind blåser bygger vissa vindskydd, andra väderkvarnar. :)
Hyundai Ioniq -18
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Masterplan part 2

Inlägg av 12man »

vilken veckodag är det????
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Jerker »

Silversound skrev:
TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Så ska det låta!

Där andra bara ser problem - ser vissa nya affärsmöjligheter! :mrgreen:
När förändringens vind blåser bygger vissa vindskydd, andra väderkvarnar. :)
Haha! Ja, den metaforen känner jag väl till! Men av alla väderkvarnar som byggs så blåser de flesta sönder, det glömmer man ofta bort. ;)
Skriv svar