Håller med, borde bli inom euroområdet dessutom.bullen skrev:Utanför EU? Knappast+46 skrev:Jag tror och hoppas på Norge!
Gigafactory 2 till Europa!
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Fast det är väl inte ett problem för varor som räknas som tillverkade i Norge? Då gäller väl EES-avtalet? Grejen med Teslor nu är ju att det är tillverkade i USA, och därför skall förtullas när de importeras från Norge.bullen skrev:Utanför EU? Knappast+46 skrev:Jag tror och hoppas på Norge!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Utan att vara någon expert på internationell handel tänker jag att man nog helst vill undvika länder med små valutor, borde bli mer förutsägbara handelsvillkor inom euroområdet. Menar du att import av en tysk bil från Norge är tullfri ? Det har jag inte sett, men inte lusläst reglerna .bylund skrev:Fast det är väl inte ett problem för varor som räknas som tillverkade i Norge? Då gäller väl EES-avtalet? Grejen med Teslor nu är ju att det är tillverkade i USA, och därför skall förtullas när de importeras från Norge.bullen skrev:Utanför EU? Knappast+46 skrev:Jag tror och hoppas på Norge!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Jag är inte heller expert på EES-avtalet. Därav frågetecknen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Peter Carlssons koppling till Tesla samt hans öppna intention att starta en batterifabrik känns väl bra iaf, även om det lika väl skulle kunna betyda att han drev denna tilltänkta Tesla-anläggning i något
annat land. Fast södra Sverige skulle ju hamna lite mitt i en av Teslas bästa marknadsområden Norge/Danmark/Sverige lixom, och även ganska nära Tyskland mfl.
Men mig gissning blir ändå mer söderut...
annat land. Fast södra Sverige skulle ju hamna lite mitt i en av Teslas bästa marknadsområden Norge/Danmark/Sverige lixom, och även ganska nära Tyskland mfl.
Men mig gissning blir ändå mer söderut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gigafactory 2 till Europa!
MEd tanke på katastrofen i USA så vill han nog ha en reservplan på plats så fort det går. Det är fullt möjligt att sociopaten drar igång fullvärdigt handelskrig...
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Saker jag tror Tesla letar efter
* Inom EU och då helst i närheten av centrala och norra Europa eftersom bilarna säljs där.
* Tillgång på folk som skall jobba i fabriken. Med tanke på Elons snack om automatiserade fabriker tippar jag på att det innebär att man behöver relativt mycket utbildat folk.
* Bra energitillgång. D.v.s. antingen hög grad av förnyelsebar el eller bra tillgång på sol. Reno i Nevada ligger på samma breddgrader södra Italien, Grekland, Spanien och Portugal.
* Fungerande arbetsmarknad
* Bra relation med politiker för att få igenom statliga stöd, eventuella förändringar i hur landet ser på laddinfrastruktur etc.
Sverige får ganska bra poäng på alla ovanstående punkter. Säga vad man vill om nuvarande regering men S älskar storföretag och MP skulle säkert också vara positiva. En positiv följd skulle vara att MP inte längre kunde vara ett allmänt bilskeptiskt parti .
Tyskland är säkert en het kandidat. Nederländerna är ju inte heller någon högoddsare. Spanien, Portugal och Italien tror jag går bort. De är helt enkelt för osmidiga att vara i. Frankrike är inte på något sätt ett smidigt land men får ganska höga poäng på flera andra kriterier. Antagligen har väl Elon redan varit på Charle de Gaulle och dock tyckt att det är för osmidigt att ta sig till fabriken. England har så klart diskvalificerat sig redan men jag tror inte att de var så bra kandidat innan heller.
* Inom EU och då helst i närheten av centrala och norra Europa eftersom bilarna säljs där.
* Tillgång på folk som skall jobba i fabriken. Med tanke på Elons snack om automatiserade fabriker tippar jag på att det innebär att man behöver relativt mycket utbildat folk.
* Bra energitillgång. D.v.s. antingen hög grad av förnyelsebar el eller bra tillgång på sol. Reno i Nevada ligger på samma breddgrader södra Italien, Grekland, Spanien och Portugal.
* Fungerande arbetsmarknad
* Bra relation med politiker för att få igenom statliga stöd, eventuella förändringar i hur landet ser på laddinfrastruktur etc.
Sverige får ganska bra poäng på alla ovanstående punkter. Säga vad man vill om nuvarande regering men S älskar storföretag och MP skulle säkert också vara positiva. En positiv följd skulle vara att MP inte längre kunde vara ett allmänt bilskeptiskt parti .
Tyskland är säkert en het kandidat. Nederländerna är ju inte heller någon högoddsare. Spanien, Portugal och Italien tror jag går bort. De är helt enkelt för osmidiga att vara i. Frankrike är inte på något sätt ett smidigt land men får ganska höga poäng på flera andra kriterier. Antagligen har väl Elon redan varit på Charle de Gaulle och dock tyckt att det är för osmidigt att ta sig till fabriken. England har så klart diskvalificerat sig redan men jag tror inte att de var så bra kandidat innan heller.
Driver sajten Car.info
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Staden Vasa i Finland ”undersöker möjligheten att ansöka” om en Tesla-fabrik (Gigafactory 2).
http://affarsliv24.vk.se/1877933/vasa-vill-locka-tesla
http://affarsliv24.vk.se/1877933/vasa-vill-locka-tesla
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Konstaterar att Finland får bra poäng på mina kriterier ovan. Elproduktionen innehåller lite mer fossilt än i Sverige men med en väldigt positiv utveckling. Läget kanske är lite sämre sett till land-vägen till övriga Europa men Östersjön ligger ju som bekant nära... Litiumtillgångarna i landet är ju dessutom ett plus.
Driver sajten Car.info
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Jag hoppas på mina trakter. Det ska börja provborras för litium i Varuträsk cirka en mil väst om stan. Och Skelleftetrakten är grymt mineralrik på allt möjligt. Varuträskgruvan har tidigare producerat litium men den produktionen las ner efter andra världskriget.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Finns det några kopplingar till grafit oxo? Dom har väl borrat efter och hittat bra fyndighet i Edsbyns område...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Jag skulle tro att de flesta mineraler som tesla skulle behöva till en Gigafactory finns i Skelleftefältet. Det är ett av världens mineralrikaste område. Om det är ekonomiskt att bryta är såklart en annan sak. En placering av gigafactory i Vasatrakten skulle även det vara väldigt positivt för gruvdriften här pga de enkla transportmöjlighterna. Om vi tar exemplet varuträsk där jag hoppas att det blir litiumgruva igen så skulle det bara behövas transpoteras på lasbil mindre än 3 mil. Innan man lastar över på båt som får åka över Bottenviken från Skelleftehamn till Vasa.
Om Vasas argument för Gigafactory är litium i närheten så kan man använda samma argument för Skelleftetrakten.
Om Vasas argument för Gigafactory är litium i närheten så kan man använda samma argument för Skelleftetrakten.
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Lite mer om Peter Carlssons Svenska "Gigafactory". http://nordic.businessinsider.com/this- ... am-2017-1/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Skoj, men jag kan inte se att det eg har hänt nåt sedan senast, det är ff mest "vill, borde, skulle vara bra"-stuk på det hela... Eller finns det något mer riktigt konkret i hans "plan"?
Jag har inte läst så mkt djupare om det här men hoppas såklart verkligen att det kan bli verklighet
Jag har inte läst så mkt djupare om det här men hoppas såklart verkligen att det kan bli verklighet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Det man undrar är hur han ska lyckas att skramla ihop flera miljarder i Sverige för byggande av en GF här?
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Finns ju ett gäng ordentligt fömögna svenskar som är på jakt efter spännande investeringar, en Kamprad som varit minst 10 yngre hade varit min gissning
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Gigafactory 2 till Europa!
Jävlar vad många små gröna laddbara IKEA batterier dom skulle kunna tillverkaLimbster skrev:Finns ju ett gäng ordentligt fömögna svenskar som är på jakt efter spännande investeringar, en Kamprad som varit minst 10 yngre hade varit min gissning