Tesla och solarcity event ikväll

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Tesla och solarcity event ikväll

Inläggav vigge50 » 17 nov 2016 21:18

Ikväll 22:00 ska Tesla och Solarcity live streama eventet där aktieägare ska rösta för eller emot köpet. De flesta rösterna är nog redan gjorda men antagligen kommer de presentera eventet ikväll.

Vad tycker ni, bör köpet gå igenom eller ej?

Själv tyckte jag när jag hörde om det att det var en bra idé och jag blev ännu mer positiv till det när jag såg eventet med solar roof men sen så blev jag lite mer osäker efter valet då man inte vet vad som kommer hända med solcellsindustrin nu när Trump tar över. Hoppas ändå att det går igenom och enligt Elon så har de som redan röstat varit övervägande för uppköpet.

https://www.tesla.com/sv_SE/shareholder ... edirect=no
vigge50

Re: Tesla och solarcity event ikväll

Inläggav vigge50 » 17 nov 2016 23:28

85% av de som röstade var för köpet.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/teslas ... edirect=no
vigge50

Inläggav Teslaägare boreno » 17 nov 2016 23:30

Då var det klart, då. Spännande tider väntar, Elons kommentar att slopade subventioner kan gynna Tesla mer än idag, och att Solar Roof kan bli billigare än traditionella tak låter onekligen lovande.
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inläggav Daoops » 17 nov 2016 23:31

Jag var lite skeptisk först när jag hörde det men Elon har utan problem charmat (hjärntvättat) mig till att bli glad över att det trillade igenom. Och om det nu stämmer att ett soltak kostar lika mycket som ett vanligt tak, elen kommer som en bonus så är det ju rätt givet att alla nya tak/hus kommer byggas med sådant.
Användarvisningsbild
Daoops

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 17 nov 2016 23:43

Det är jäkligt uppkäftigt att säga att det blir billigare än ett vanligt tak. Jag gillar det. Hur många skulle tro på det om någon annan tillverkare hade sagt det för ett par månader sedan. :)
Model S 75D. Bokad Model 3. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening. Referralkoder med gratis Supercharger, skicka PM om du behöver en.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Inläggav kofoten » 18 nov 2016 00:20

Kanske dags att byta tak om nått år :)

Men är sugen på att se hur de kopplas ihop, de bör ju ligga i serie på nån vänster
kofoten

Inläggav 18650 » 18 nov 2016 07:34

kofoten skrev:Men är sugen på att se hur de kopplas ihop, de bör ju ligga i serie på nån vänster

För många seriellt blir en svag länk i kedjan. Spännande att se hur de löst det hela, massa sladd blir det ju oavsett, frågan är bara hur snyggt den är packeterad.
BMW i3 REX i väntan på Model3
18650

Inläggav Teslaägare Bjelke » 18 nov 2016 07:57

Såg när Timell klättrade på ngt tak och la glastegelpannor över solceller typ, hur påverkas verkningsgraden jämfört med solpaneler utan ngt över sig sas?
Eller bygger det på att panelerna behöver mindre (tunnare) skyddsglas/plast inbyggt så att det totalt blir ungefär samma?
Antar att Solar roof bygger på ungefär samma princip... eller?
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Feddan » 18 nov 2016 08:05

Daoops skrev:Och om det nu stämmer att ett soltak kostar lika mycket som ett vanligt tak, elen kommer som en bonus så är det ju rätt givet att alla nya tak/hus kommer byggas med sådant.

Att det skulle kosta som ett vanligt tak var "including energy savings", så elen kommer inte som en bonus sen, den är del av kalkylen.
Få obegränsad gratis Supercharger-laddning till din Tesla om du beställer den via min värvningslänk: http://ts.la/carl6058

Om du har frågor inför din beställning så får du gärna skicka ett PM till mig. Om du bor på västkusten så kommer jag gärna förbi.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 18 nov 2016 08:09

Feddan skrev:
Daoops skrev:Och om det nu stämmer att ett soltak kostar lika mycket som ett vanligt tak, elen kommer som en bonus så är det ju rätt givet att alla nya tak/hus kommer byggas med sådant.

Att det skulle kosta som ett vanligt tak var "including energy savings", så elen kommer inte som en bonus sen, den är del av kalkylen.

Han sa under eventet igårkväll att det skulle kosta mindre än ett vanligt tak, elen vara sen bara en bonus ;)
vigge50

Nästa

Återgå till Företaget Tesla