Tesla och solarcity event ikväll

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla och solarcity event ikväll

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Feddan skrev:
Daoops skrev:
Och om det nu stämmer att ett soltak kostar lika mycket som ett vanligt tak, elen kommer som en bonus så är det ju rätt givet att alla nya tak/hus kommer byggas med sådant.
Att det skulle kosta som ett vanligt tak var "including energy savings", så elen kommer inte som en bonus sen, den är del av kalkylen.
Han sa under eventet igårkväll att det skulle kosta mindre än ett vanligt tak, elen vara sen bara en bonus ;)
Han snackar så mycket.... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Tesla och solarcity event ikväll

Inlägg av 18650 »

Bjelke skrev:
Såg när Timell klättrade på ngt tak och la glastegelpannor över solceller typ, hur påverkas verkningsgraden jämfört med solpaneler utan ngt över sig sas?
Eller bygger det på att panelerna behöver mindre (tunnare) skyddsglas/plast inbyggt så att det totalt blir ungefär samma?
Antar att Solar roof bygger på ungefär samma princip... eller?

Det är vatten under de pannorna. Varmvatten när det är varmt behöver man inte. I vart fall inte i den utsträckningen som man behöver el.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla och solarcity event ikväll

Inlägg av Teslaspolen »

18650 skrev:
Bjelke skrev:
Såg när Timell klättrade på ngt tak och la glastegelpannor över solceller typ, hur påverkas verkningsgraden jämfört med solpaneler utan ngt över sig sas?
Eller bygger det på att panelerna behöver mindre (tunnare) skyddsglas/plast inbyggt så att det totalt blir ungefär samma?
Antar att Solar roof bygger på ungefär samma princip... eller?

Det är vatten under de pannorna. Varmvatten när det är varmt behöver man inte. I vart fall inte i den utsträckningen som man behöver el.
Kanske inte till element, men jag vill i alla fall duscha icke-kalldusch och kanske diska grytor även mitt i sommaren. ;) Jag vet att det är begränsat, och jag "tror" mer på att generera el än värme!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla och solarcity event ikväll

Inlägg av Bjelke »

Aha :) ok, jag kollade inte så noga, satt ju å läste här istället mest :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla och solarcity event ikväll

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Han snackar så mycket.... :lol:
Visserligen sant men det kanske är värt att ta upp varför. Han menade på att det finns rätt mycket att göra prismässigt i takbranschen. Den stora fördelen där är att Teslas tak väger betydligt mindre än motsvarande befintligt tak. Upp till 80% mindre beroende på vilken typ av tak man ersätter, dessutom är det stadigare. Väldigt bra logistikmässigt. Samt att det i princip är gjort av sand, dvs, billigt material. Givetvis kommer det också finnas plattor utan solceller för de delar av taket som inte ligger lämpligt till solmässigt.

Frågan är hur detta förhåller sig till tak som är vanliga här, ex plåttak. Ett vanligt tegelliknande plåttak kan kosta ~120 kr/m2. Sen måste man förstås då också ta hänsyn till livslängd i den kalkylen. De billigaste plåttaken kan ha en garantitid på 10-15 år, vad det sedan betyder när det gäller livslängd låter jag vara osagt. Men Tesla taket kan nog antas hålla betydligt bättre än plåttak.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
desdemona
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 aug 2017 09:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla och solarcity event ikväll

Inlägg av desdemona »

Om de är länk till det måste det vara fantastiskt :D






brudekjoler
Skriv svar