"Medborgarråd"?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

"Medborgarråd"?

Inlägg av Bjelke »

Funderar på om vi skulle kunna få till stånd något slags "medborgarråd" där en handfull personer får representera
alla Teslaägare (och indirekt även framtida ägare) hos Tesla. Logiskt att tex Tibor väljer några stycken och att vi sedan
föreslår Tesla att bilda en form av råd som träffas och diskuterar saker som tex SuperCharger-utbyggnaden.
Vi är ju ganska många som köpt bilar och därmed är med och finansierar utbyggnaden och då skulle det kännas logiskt
om vi hade någon form av inflytande då det i slutänden faktiskt är vi som är brukare av dessa.
Att ha några möten per år där rådet samlas och Tesla får presentera sina planer och få feedback på detta helt enkelt.
Självklart finns det formalia kring detta som måste skötas på vissa sätt men det borde vara genomförbart och gagna
både Tesla och ägare.
Det behöver inte vara något otroligt märkvärdigt och kanske inte ens behövs fler än Tibor tex även om jag tror att en
liten grupp på en handfull personer vore lämpligt.
Denna grupp har all världens möjligheter att ventilera förslag och synpunkter här på TCS osv, vi kan ju ha alla former
av omröstningar, statistik, diskussioner mm här :)
Allt handlar ju inte om SuC-nätverket men det är det som känns mest aktuellt och där vi kan ha mest vettiga synpunkter
på och som Tesla har alla möjligheter att tillmötesgå.
Vad tror ni, är det vettigt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Funderar på om vi skulle kunna få till stånd något slags "medborgarråd" där en handfull personer får representera
alla Teslaägare (och indirekt även framtida ägare) hos Tesla. Logiskt att tex Tibor väljer några stycken och att vi sedan
föreslår Tesla att bilda en form av råd som träffas och diskuterar saker som tex SuperCharger-utbyggnaden.
Vi är ju ganska många som köpt bilar och därmed är med och finansierar utbyggnaden och då skulle det kännas logiskt
om vi hade någon form av inflytande då det i slutänden faktiskt är vi som är brukare av dessa.
Att ha några möten per år där rådet samlas och Tesla får presentera sina planer och få feedback på detta helt enkelt.
Självklart finns det formalia kring detta som måste skötas på vissa sätt men det borde vara genomförbart och gagna
både Tesla och ägare.
Det behöver inte vara något otroligt märkvärdigt och kanske inte ens behövs fler än Tibor tex även om jag tror att en
liten grupp på en handfull personer vore lämpligt.
Denna grupp har all världens möjligheter att ventilera förslag och synpunkter här på TCS osv, vi kan ju ha alla former
av omröstningar, statistik, diskussioner mm här :)
Allt handlar ju inte om SuC-nätverket men det är det som känns mest aktuellt och där vi kan ha mest vettiga synpunkter
på och som Tesla har alla möjligheter att tillmötesgå.
Vad tror ni, är det vettigt?
Tyvärr tror jag Tesla säger NEJ till att medverka. Jag tror dom vill sköta sin utveckling själva.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av mati »

Bra förslag tycker jag, men tyvärr måste jag hålla med föregående inlägg att Tesla nog aldrig skulle gå med på sånt. Ett företag är ingen demokrati där alla får säga sitt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av Bjelke »

Jo dom kan mkt väl säga nej men jag kan inte se att dom har så väldans mycket att förlora på det.
Många företag har andra former för att få reda på sina kunders önskemål för att möta en tänkt efterfråga och det kan
ske i många olika forum och former.
Det började ned att jag satt och tänkte på hur sjutton vet dom var dom ska bygga nya laddare och hur många per plats osv,
tänkte att dessa laddare ska ju serva oss ägare och inga andra, så varför "chansa" sas?
Vad skulle dom ha att förlora på att ha ngn form av forum där man kan testa sina idéer och förslag?
Vi är ju iaf alla fullt medvetna om att dom inte är det minsta bundna av ägarnas önskemål egentligen och självklart
bestämmer i slutänden.
Alltså vi skulle ju kunna lägga fram det som förslag och kan ju ändå inte få mer än ett nej :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av bat »

Inget ovanligt med kundpaneler hos större bolag. Man ska nog kolla hur andra större amerikanska tech bolag gör och ha det som utgångspunkt. Förmodligen det som skulle kännas mest bekant när Tesla Sverige frågar HQ om lov...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av mati »

Jag satt och tänkte i samma banor i samband med v.8 lanseringen. Det har ju ändrats en massa saker som många av oss kanske tyckte var bra innan. Nu finns de inte kvar, eller så fungerar de inte på samma sätt som tidigare. Varför sjutton har ingen frågat mig om jag vill att menyraden automatiskt försvinner, vilket gör att jag måste peka två gånger för att komma åt en funktion? Eller vem tyckte att sökhistoriken inte behövs längre? En massa sånt som är skitlätt att lösa om man bara frågar kunderna vad de vill ha, eller inte vill ha. Nu sitter man i en bil som jag upplever som sämre än när jag köpte den. Pga en idiotisk mjukvaruuppdatering som jag inte har efterfrågat. Mycket obra.
Så sett håller jag med dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Bra förslag tycker jag, men tyvärr måste jag hålla med föregående inlägg att Tesla nog aldrig skulle gå med på sånt. Ett företag är ingen demokrati där alla får säga sitt.
Dom lurkar så det räcker på forumen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av LarsL »

Precis tror att Elon en gång sa att det bästa sättet att få in en funktion i bilen är att starta en tråd på forumet och få många att hålla med.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av Bjelke »

Inte mkt till kommunikation om vi bara ska hoppas på att ngn på Tesla (kanske) läser ngt som skrivs här osv, det blir isf
i bästa fall en envägskommunikation och därmed ingen återkoppling, som att skriva på en random vägg på stan och hoppas
att en från Tesla ska råka passera och läsa det och aldrig få ngt svar på vad Tesla tycker osv. Visst är säkert forumet
till viss del bevakat men, återigen, ingen återkoppling.
Tror jag iaf kan så ett frö till ngt här iom denna tråd :)
Dom gamla rävarna här kan säkert ge oss mer kött på benen i ämnet :) Hur gör Tesla i USA? Finns det ngt liknande det
jag tänker på ngn-stans redan? Ska vi försöka ngt? (Oavsett dom andra svaren)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Dom gamla rävarna här kan säkert ge oss mer kött på benen i ämnet :) Hur gör Tesla i USA? Finns det ngt liknande det
jag tänker på ngn-stans redan? Ska vi försöka ngt? (Oavsett dom andra svaren)
Känner mig något av en nörd när jag har svar på den frågan :roll:

https://electrek.co/2016/04/15/tesla-ev ... nd-social/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Dom gamla rävarna här kan säkert ge oss mer kött på benen i ämnet :) Hur gör Tesla i USA? Finns det ngt liknande det
jag tänker på ngn-stans redan? Ska vi försöka ngt? (Oavsett dom andra svaren)
Känner mig något av en nörd när jag har svar på den frågan :roll:

https://electrek.co/2016/04/15/tesla-ev ... nd-social/
Du är en nörd. Bevis? Varsågod:
1. Du hänger på det här forumet och skriver
2. Du gör detta kl 00:06 på natten.
3. Du har skrivit närmare 2400 inlägg.
:D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Dom gamla rävarna här kan säkert ge oss mer kött på benen i ämnet :) Hur gör Tesla i USA? Finns det ngt liknande det
jag tänker på ngn-stans redan? Ska vi försöka ngt? (Oavsett dom andra svaren)
Känner mig något av en nörd när jag har svar på den frågan :roll:

https://electrek.co/2016/04/15/tesla-ev ... nd-social/
Du är en nörd. Bevis? Varsågod:
1. Du hänger på det här forumet och skriver
2. Du gör detta kl 00:06 på natten.
3. Du har skrivit närmare 2400 inlägg.
:D
:lol: sant :)
Jo Teslas grej dom körde där är ju ngt liknande :)
Men jag tänker mig någonting mer under ordnade former och regelmässigt sas, en liten grupp som träffas på ett sätt som
en del av Teslas ordinarie struktur och inget "kom ni som vill och har lust"-gäng :)
(OBS jag ser inte mig själv som en kandidat utifall ngn skulle tro att jag startade tråden för just det, jag bor helt fel och
har oftast svårt att klämma in schemalagda saker i min kalender, plus att jag ser några andra som givna kandidater)
Teslas helgträffar känns ju iaf lovande, då finns nog viljan och möjlighet att göra ngt även här :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av Teslaspolen »

Något liknande hade behövts för att organisera alla CCS/CHAdeMO stationer tycker jag! Många olika aktörer, kanske inte alltid så värst bra kommunikation mellan alla lokala kraftbolag, Vattenfall, EON och Clever.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Något liknande hade behövts för att organisera alla CCS/CHAdeMO stationer tycker jag! Många olika aktörer, kanske inte alltid så värst bra kommunikation mellan alla lokala krartbolag, Vattenfall, EON och Clever.
Verkligen! Men där är det väsentligt mkt svårare att åstadkomma, iaf för "oss" :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av danni »

Tesla har faktiskt en hel avdelning som jobbar med att följa forum såsom detta. Inklusive detta, kan jag tillägga. Sen jobbar de säkert med enkäter, panelen, undersökningar etc i olika utsträckning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av mjwahl »

Medborgarråd tror jag inte kan vara till någon större nytta för Tesla. Många nya produkter hade inte kommit in på marknaden om företagen hade lyssnat enbart på fokusgrupper bestående av befintliga kunder.

Ofta lever kunder i det förgångna och är fast i groupthink- om Henry ford hade frågat alla dåtidens hästägare hade han fått svaret att alla sökte en snabbare häst som drack mindre vatten och käkade mindre havre och äpplen.

Det som tar fram nya produkter och förbättrar befintliga tror jag mer är frukten av en stark vision och en idog och långsiktig produktutvecklingskultur. Mindre sälj och marknad och mer ingenjörs- och entreprenörskonst som vågar riska tid och pengar. När man väl har en klar produktidé kan sedan fråga kunderna om utformning och anpassning, kunderna kommer däremot sällan på själva produkten.

Att Tesla vill få oss att tro att vi deltar i produktutveckling är en helt annan sak - det syftar till att bygga en stark lojalitet mellan kund och företag.
Användarvisningsbild
Lenni
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jan 2017 11:24

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av Lenni »

Dammar av den här tråden igen.

Undrade just om det fanns någon "förslagslåda" till Tesla.
Håller med dig mjwahl om att några stora innovationer är mindre sannolikt att det poppar upp från kunderna.
Däremot finns det säkert mycket feedback vi kan ge för att polera upp denna oslipade diamant.

Om Tesla hade haft en streamlinad process för att fånga upp sådant hade de haft mycket att vinna.
Som nämnts tidigare: Data is king.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av Bjelke »

I princip så är detta forum lite av en förslagslåda enligt vissa (jag tror inte mycket på det men visst, kanske i begränsad omfattning men framförallt så saknar den isf feedback från Tesla iaf så...).
Att lyssna på kunderna kan jag inte se som något som skulle hämma en process, finns lixom inget som hindrar företaget att lansera nya smarta produkter ändå.
Det borde finnas utrymme för både kundönskemål/synpunkter och egen utveckling.
Det jag var inne på var ngn slags kundråd som representerar en stor grupp ägare, tror det skulle fylla en viss funktion iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: "Medborgarråd"?

Inlägg av Kalle »

Lenni skrev:
Dammar av den här tråden igen.

Undrade just om det fanns någon "förslagslåda" till Tesla.
Håller med dig mjwahl om att några stora innovationer är mindre sannolikt att det poppar upp från kunderna.
Däremot finns det säkert mycket feedback vi kan ge för att polera upp denna oslipade diamant.

Om Tesla hade haft en streamlinad process för att fånga upp sådant hade de haft mycket att vinna.
Som nämnts tidigare: Data is king.
Endel har lyckats twittra försla till elon, sen vill jag mig minnas att några ägare i usa gick i hop och skrev ett öppet brev med förslag som elon svarade på. De kanske kunde va nått?
Öppet brev från tesla ägare i sverge
Skriv svar