Problemet med Tystberga
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Problemet med Tystberga
Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.
De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Problemet med Tystberga
Fantastiskt bra gjort!TiborBlomhall skrev:Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.
De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Problemet med Tystberga
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Blev stoppad av polis vid genvägen nyss. Sa arr jag läst här att vi får åka den vägen. De sa nej. Missminner jag mig eller får vi inte åka där?
Referral: http://---
Re: Problemet med Tystberga
Kollade de detta särskilt eller var det bara en polis som råkade se detta och ansåg sig ha koll på vilka som hade och inte hade tillstånd?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Referral: http://---
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Problemet med Tystberga
Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.jonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Problemet med Tystberga
Ingen skriftlig med fina stämplar på, nej.tobbeturbo skrev:Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Men vid frågor hänvisa till föreståndaren på OKQ8
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5181
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Problemet med Tystberga
Finns det någon anledning att använda "genvägen" påväg TILL SuC:en? Det är ju en senväg i praktiken.EnTraktor skrev:Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.jonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Det är väl bara påväg FRÅN SuC:en det lönar sig att ta genvägen. Eller har jag missat något?
Model Y P
Model S P
Model S P
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Har jag märkt...
Referral: http://---
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5181
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Problemet med Tystberga
Hur kan det vara det?tobbeturbo skrev:Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Jag säger inte emot dig men jag förstår inte hur det kan vara så. Att köra via "genvägen" är ju längre än att köra via avfart 136 och förbrukningen borde ju vara högre på motorvägen än på landsvägen som går bredvid.
Model Y P
Model S P
Model S P
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Referral: http://---
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5181
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Problemet med Tystberga
???tobbeturbo skrev:Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Problemet med Tystberga
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på områdetjonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5181
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Problemet med Tystberga
Så uppfattar jag det också men det finns vissa som hävdar att genvägen är bättre när man är kort på räckvidd.Legato skrev:Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på områdetjonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Model Y P
Model S P
Model S P
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Har inte testat eller ens hört att den går bra, har inte läst igenom hela tråden heller än. Men ska testa den nästa gång dåNicke Nyfiken skrev:???tobbeturbo skrev:Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Referral: http://---
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 972
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Problemet med Tystberga
Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Problemet med Tystberga
Fast tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd" gör ju att du är undantagen, om du körde Tesla, då Tesla ska ha skaffat tillstånd för alla Teslor att ta den vägen.Generalbogge skrev:Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 972
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Problemet med Tystberga
Hade först tänkt köra av avfarten innan Sillekrog, men hade ställt in Navigatorn på SC:n och var därför ouppmärksam innan det var försent. Kom dock på att jag läst om genvägen och att det skulle vara ok. Men trots det smög ett uns av tvivel sig på när jag väl närmade mig den.bylund skrev:Fast tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd" gör ju att du är undantagen, om du körde Tesla, då Tesla ska ha skaffat tillstånd för alla Teslor att ta den vägen.Generalbogge skrev:Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Problemet med Tystberga
Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Problemet med Tystberga
Nej det är verkligen inte bara du... Det är faktiskt den sunkigaste vägkrogen jag känner till i Sverige. För 10 år sedan hade de helt ok burgare IMO, men nu är det bara misär.Dansken skrev:Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Problemet med Tystberga
Absolut, jag håller med dig! Eftersom jag bor så nära är det sällan jag behöver äta där, men det hände en gång förra året, och jag blev faktiskt överraskad över hur dåligt det var!Dansken skrev:Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt
Re: Problemet med Tystberga
Jag var in där och vände en gång, och kaffet på OKQ8 tedde sig då mer lockande...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Problemet med Tystberga
Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då.
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då.
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
MYLR-24