Problemet med Tystberga

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av TiborBlomhall »

Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.

De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av nicklasandersson »

TiborBlomhall skrev:
Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.

De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
Fantastiskt bra gjort! Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av jonsalgerier »

Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Blev stoppad av polis vid genvägen nyss. Sa arr jag läst här att vi får åka den vägen. De sa nej. Missminner jag mig eller får vi inte åka där?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av bylund »

Kollade de detta särskilt eller var det bara en polis som råkade se detta och ansåg sig ha koll på vilka som hade och inte hade tillstånd?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av EnTraktor »

jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av TiborBlomhall »

tobbeturbo skrev:
Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Ingen skriftlig med fina stämplar på, nej.
Men vid frågor hänvisa till föreståndaren på OKQ8
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

EnTraktor skrev:
jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.
Finns det någon anledning att använda "genvägen" påväg TILL SuC:en? Det är ju en senväg i praktiken.
Det är väl bara påväg FRÅN SuC:en det lönar sig att ta genvägen. Eller har jag missat något?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tobbeturbo skrev:
Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Hur kan det vara det?

Jag säger inte emot dig men jag förstår inte hur det kan vara så. Att köra via "genvägen" är ju längre än att köra via avfart 136 och förbrukningen borde ju vara högre på motorvägen än på landsvägen som går bredvid.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tobbeturbo skrev:
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
???

Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Legato »

jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området :-)
Så uppfattar jag det också men det finns vissa som hävdar att genvägen är bättre när man är kort på räckvidd.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Nicke Nyfiken skrev:
tobbeturbo skrev:
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
???

Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Har inte testat eller ens hört att den går bra, har inte läst igenom hela tråden heller än. Men ska testa den nästa gång då
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Generalbogge »

Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av bylund »

Generalbogge skrev:
Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Fast tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd" gör ju att du är undantagen, om du körde Tesla, då Tesla ska ha skaffat tillstånd för alla Teslor att ta den vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Generalbogge »

bylund skrev:
Generalbogge skrev:
Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Fast tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd" gör ju att du är undantagen, om du körde Tesla, då Tesla ska ha skaffat tillstånd för alla Teslor att ta den vägen.
Hade först tänkt köra av avfarten innan Sillekrog, men hade ställt in Navigatorn på SC:n och var därför ouppmärksam innan det var försent. Kom dock på att jag läst om genvägen och att det skulle vara ok. Men trots det smög ett uns av tvivel sig på när jag väl närmade mig den.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Dansken »

Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Legato »

Dansken skrev:
Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nej det är verkligen inte bara du... Det är faktiskt den sunkigaste vägkrogen jag känner till i Sverige. För 10 år sedan hade de helt ok burgare IMO, men nu är det bara misär.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Jerker »

Dansken skrev:
Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt Bild
Absolut, jag håller med dig! Eftersom jag bor så nära är det sällan jag behöver äta där, men det hände en gång förra året, och jag blev faktiskt överraskad över hur dåligt det var!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av bylund »

Jag var in där och vände en gång, och kaffet på OKQ8 tedde sig då mer lockande...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av LarsL »

Men macken på andra sidan motorvägen är ju okej.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av _TonyV »

Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då. ;)
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar