Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Hur kan det vara det?
Jag säger inte emot dig men jag förstår inte hur det kan vara så. Att köra via "genvägen" är ju längre än att köra via avfart 136 och förbrukningen borde ju vara högre på motorvägen än på landsvägen som går bredvid.
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
???
Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området
Så uppfattar jag det också men det finns vissa som hävdar att genvägen är bättre när man är kort på räckvidd.
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
???
Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Har inte testat eller ens hört att den går bra, har inte läst igenom hela tråden heller än. Men ska testa den nästa gång då
Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Fast tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd" gör ju att du är undantagen, om du körde Tesla, då Tesla ska ha skaffat tillstånd för alla Teslor att ta den vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Fast tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd" gör ju att du är undantagen, om du körde Tesla, då Tesla ska ha skaffat tillstånd för alla Teslor att ta den vägen.
Hade först tänkt köra av avfarten innan Sillekrog, men hade ställt in Navigatorn på SC:n och var därför ouppmärksam innan det var försent. Kom dock på att jag läst om genvägen och att det skulle vara ok. Men trots det smög ett uns av tvivel sig på när jag väl närmade mig den.
Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt
Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nej det är verkligen inte bara du... Det är faktiskt den sunkigaste vägkrogen jag känner till i Sverige. För 10 år sedan hade de helt ok burgare IMO, men nu är det bara misär.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt
Absolut, jag håller med dig! Eftersom jag bor så nära är det sällan jag behöver äta där, men det hände en gång förra året, och jag blev faktiskt överraskad över hur dåligt det var!
Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då.
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då.
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Jag använder den då och då. Skulle förvåna mig storligen om jag mötte nån som hade synpunkter på att jag åker där.
Bara en kort fråga, står där på skylten vem man ska ha tillstånd från? Om inte så kan du fråga vem som helst rent juridiskt. Dock tycker jag inte man ska överutnyttja detta lilla hål i lagen.
Nej, det står inget om vem man ska ansöka tillstånd hos. Det är bara den vanliga förbudsskylten mot motorfordon, med tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd".
Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då.
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Enligt Tibor tidigare i tråden så gällde tillståndet "Elbilar".
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då.
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Enligt Tibor tidigare i tråden så gällde tillståndet "Elbilar".
Nu visar navigatorn rätt väg, när man kommer söderifrån. Tidigare ville den passera och köra ett par mil norrut och sedan köra tillbaka söderut längs motorvägen. Blir lättare att planera nu. Genvägen visas dock inte när man vill fortsätta norrut efter att man laddat färdigt.
Fortsätta norrut på västra sidan på lillvägen en bit enl navigatorn går ungefär lika fort som att trassla sig tillbaka genvägen skulle jag säga. Skiljer i vart fall inte mycket.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017