Problemet med Tystberga

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tobbeturbo skrev:
Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Hur kan det vara det?

Jag säger inte emot dig men jag förstår inte hur det kan vara så. Att köra via "genvägen" är ju längre än att köra via avfart 136 och förbrukningen borde ju vara högre på motorvägen än på landsvägen som går bredvid.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tobbeturbo skrev:
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
???

Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Legato »

jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området :-)
Så uppfattar jag det också men det finns vissa som hävdar att genvägen är bättre när man är kort på räckvidd.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Nicke Nyfiken skrev:
tobbeturbo skrev:
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
???

Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Har inte testat eller ens hört att den går bra, har inte läst igenom hela tråden heller än. Men ska testa den nästa gång då
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Generalbogge »

Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av bylund »

Generalbogge skrev:
Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Fast tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd" gör ju att du är undantagen, om du körde Tesla, då Tesla ska ha skaffat tillstånd för alla Teslor att ta den vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Generalbogge »

bylund skrev:
Generalbogge skrev:
Så har man invigt genvägen i Tystberga. Man kände sig lite halvkriminell när man passerade förbudsskylten och gled in bakvägen.
Fast tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd" gör ju att du är undantagen, om du körde Tesla, då Tesla ska ha skaffat tillstånd för alla Teslor att ta den vägen.
Hade först tänkt köra av avfarten innan Sillekrog, men hade ställt in Navigatorn på SC:n och var därför ouppmärksam innan det var försent. Kom dock på att jag läst om genvägen och att det skulle vara ok. Men trots det smög ett uns av tvivel sig på när jag väl närmade mig den.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Dansken »

Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Legato »

Dansken skrev:
Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nej det är verkligen inte bara du... Det är faktiskt den sunkigaste vägkrogen jag känner till i Sverige. För 10 år sedan hade de helt ok burgare IMO, men nu är det bara misär.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Jerker »

Dansken skrev:
Är det bara jag som tycker att problemet med Tystberga är den sjukt sunkiga Daisys Diner?
Dom andra SuC jag varit på har jo legat i anslutning till någon form av rimlig service, men Daisys är jo bara sunkigt på riktigt Bild
Absolut, jag håller med dig! Eftersom jag bor så nära är det sällan jag behöver äta där, men det hände en gång förra året, och jag blev faktiskt överraskad över hur dåligt det var!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av bylund »

Jag var in där och vände en gång, och kaffet på OKQ8 tedde sig då mer lockande...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av LarsL »

Men macken på andra sidan motorvägen är ju okej.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av _TonyV »

Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då. ;)
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Jerker »

_TonyV skrev:
Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då. ;)
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Jag använder den då och då. Skulle förvåna mig storligen om jag mötte nån som hade synpunkter på att jag åker där.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av chaffis75 »

Bara en kort fråga, står där på skylten vem man ska ha tillstånd från? Om inte så kan du fråga vem som helst rent juridiskt. Dock tycker jag inte man ska överutnyttja detta lilla hål i lagen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Generalbogge »

Nej, det står inget om vem man ska ansöka tillstånd hos. Det är bara den vanliga förbudsskylten mot motorfordon, med tilläggstavlan "Gäller ej fordon med tillstånd".
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av lator »

_TonyV skrev:
Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då. ;)
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Enligt Tibor tidigare i tråden så gällde tillståndet "Elbilar". :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
_TonyV skrev:
Ang genvägen. Vi mindre bemedlade som åker med elektroner men annat än Tesla, få vi inte använda genvägen för att komma till norrgående OKQ8 Chademo / CCS då ?
Jag har väl haft turen att inte möta en paragrafryttare där då. ;)
Vet inte hur långt i förväg man skulle behöva ta av när man kör söderöver och behöver norrgående laddare.
Enligt Tibor tidigare i tråden så gällde tillståndet "Elbilar". :)
Case closed :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Generalbogge »

DSC_0256.JPG
Nu visar navigatorn rätt väg, när man kommer söderifrån. Tidigare ville den passera och köra ett par mil norrut och sedan köra tillbaka söderut längs motorvägen. Blir lättare att planera nu. Genvägen visas dock inte när man vill fortsätta norrut efter att man laddat färdigt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av olarsson »

Fortsätta norrut på västra sidan på lillvägen en bit enl navigatorn går ungefär lika fort som att trassla sig tillbaka genvägen skulle jag säga. Skiljer i vart fall inte mycket.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Generalbogge »

Ja, det är nog hugget som stucket. Men bra att navigatorn visar rätt i alla fall. Lättare att planera när man ska avbryta föregående laddning.
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar