Problemet med Tystberga
Moderator: Redaktion
Problemet med Tystberga
Jag åker sträckan Göteborg - Stockholm en del med min model S 60.
Jag fattar inte, varför lägger man en superladdade som bara har avfart från ett håll? Supersmidig laddare på väg från Stockholm så klart, men värdelöst att behöva åka tillbaka en lång sträcka för att ladda på väg från Göteborg till Stockholm (navigatorn är här inte till någon hjälp alls utan leder än åt fanders). Eller har jag missat nått?
Kanske bättre att leta upp en chademoladdare nära Stockholm i stället? Någon som har tips?
Jag fattar inte, varför lägger man en superladdade som bara har avfart från ett håll? Supersmidig laddare på väg från Stockholm så klart, men värdelöst att behöva åka tillbaka en lång sträcka för att ladda på väg från Göteborg till Stockholm (navigatorn är här inte till någon hjälp alls utan leder än åt fanders). Eller har jag missat nått?
Kanske bättre att leta upp en chademoladdare nära Stockholm i stället? Någon som har tips?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Problemet med Tystberga
Kolla in genvägen under motorvägen: http://teslaclubsweden.se/laddstationer ... sillekrog/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Problemet med Tystberga
Svänga av ca 5-8km söder om istället tror det står "Lästringe" eller något sådant på avfarten.
Eller så svänger du av på macken på "fel sida" motorvägen och använder "smitvägen" några 100m norr om Tystberga för att åka under E4:an och komma in till SC bakvägen.
Finns beskrivet här på forumet på flera ställen.
Eller så svänger du av på macken på "fel sida" motorvägen och använder "smitvägen" några 100m norr om Tystberga för att åka under E4:an och komma in till SC bakvägen.
Finns beskrivet här på forumet på flera ställen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Problemet med Tystberga
Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Problemet med Tystberga
Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Problemet med Tystberga
Och för att få skapligt rätt distans till SuC när man kör mot hufvudstaden från söder så knappa indjFabbe skrev:Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.
OKQ8 Tystberga Norrgående, Tystberga
i navigatorn (och lägg till 1 km i huvudet, om man vill vara på säkra sidan , för genvägen )
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Problemet med Tystberga
Jag har efter senaste kartuppdaterimg fått förslag om att gå ut tidigare och följa en mindre väg till laddaren
Men genvägen från mack till mack går klart snabbast
Men genvägen från mack till mack går klart snabbast
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Problemet med Tystberga
Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.djFabbe skrev:Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.
Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Problemet med Tystberga
Nästa laddare blir i Lycksele....Bod skrev:Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.djFabbe skrev:Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.
Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Problemet med Tystberga
Ah, fattade inte att det var uppstyrt av TCS, trodde det var Tesla själva som ordnat med det.Bod skrev:Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.djFabbe skrev:Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.Surfaren skrev:Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.
Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Problemet med Tystberga
Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.
De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Problemet med Tystberga
Fantastiskt bra gjort!TiborBlomhall skrev:Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.
De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Problemet med Tystberga
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Blev stoppad av polis vid genvägen nyss. Sa arr jag läst här att vi får åka den vägen. De sa nej. Missminner jag mig eller får vi inte åka där?
Referral: http://---
Re: Problemet med Tystberga
Kollade de detta särskilt eller var det bara en polis som råkade se detta och ansåg sig ha koll på vilka som hade och inte hade tillstånd?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Referral: http://---
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Problemet med Tystberga
Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.jonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Problemet med Tystberga
Ingen skriftlig med fina stämplar på, nej.tobbeturbo skrev:Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Men vid frågor hänvisa till föreståndaren på OKQ8
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Problemet med Tystberga
Finns det någon anledning att använda "genvägen" påväg TILL SuC:en? Det är ju en senväg i praktiken.EnTraktor skrev:Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.jonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Det är väl bara påväg FRÅN SuC:en det lönar sig att ta genvägen. Eller har jag missat något?
Model Y P
Model S P
Model S P
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Har jag märkt...
Referral: http://---
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Problemet med Tystberga
Hur kan det vara det?tobbeturbo skrev:Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Jag säger inte emot dig men jag förstår inte hur det kan vara så. Att köra via "genvägen" är ju längre än att köra via avfart 136 och förbrukningen borde ju vara högre på motorvägen än på landsvägen som går bredvid.
Model Y P
Model S P
Model S P
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Problemet med Tystberga
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Referral: http://---
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Problemet med Tystberga
???tobbeturbo skrev:Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Problemet med Tystberga
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på områdetjonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Problemet med Tystberga
Så uppfattar jag det också men det finns vissa som hävdar att genvägen är bättre när man är kort på räckvidd.Legato skrev:Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på områdetjonsalgerier skrev:Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.
/Jons
Model Y P
Model S P
Model S P