Problemet med Tystberga

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Problemet med Tystberga

Inlägg av djFabbe »

Jag åker sträckan Göteborg - Stockholm en del med min model S 60.

Jag fattar inte, varför lägger man en superladdade som bara har avfart från ett håll? Supersmidig laddare på väg från Stockholm så klart, men värdelöst att behöva åka tillbaka en lång sträcka för att ladda på väg från Göteborg till Stockholm (navigatorn är här inte till någon hjälp alls utan leder än åt fanders). Eller har jag missat nått?

Kanske bättre att leta upp en chademoladdare nära Stockholm i stället? Någon som har tips?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av bjelkeman »

Kolla in genvägen under motorvägen: http://teslaclubsweden.se/laddstationer ... sillekrog/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Leo »

Svänga av ca 5-8km söder om istället tror det står "Lästringe" eller något sådant på avfarten.

Eller så svänger du av på macken på "fel sida" motorvägen och använder "smitvägen" några 100m norr om Tystberga för att åka under E4:an och komma in till SC bakvägen.

Finns beskrivet här på forumet på flera ställen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Surfaren »

Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av djFabbe »

Surfaren skrev:
Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till. Bild
Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Oppfinnarn »

djFabbe skrev:
Surfaren skrev:
Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till. Bild
Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Och för att få skapligt rätt distans till SuC när man kör mot hufvudstaden från söder så knappa in

OKQ8 Tystberga Norrgående, Tystberga

i navigatorn (och lägg till 1 km i huvudet, om man vill vara på säkra sidan ;-), för genvägen )
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av e5m1r »

Jag har efter senaste kartuppdaterimg fått förslag om att gå ut tidigare och följa en mindre väg till laddaren
Men genvägen från mack till mack går klart snabbast
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Bod »

djFabbe skrev:
Surfaren skrev:
Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till. Bild
Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.

Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Bjelke »

Bod skrev:
djFabbe skrev:
Surfaren skrev:
Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till. Bild
Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.

Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar. :)
Nästa laddare blir i Lycksele....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av djFabbe »

Bod skrev:
djFabbe skrev:
Surfaren skrev:
Ja du har missat något: genvägen som bjelkeman länkade till. Bild
Tusen tack för alla bra kommentarer! Tesla behöver verkligen fixa dessa problem med sin navigator. Att Teslan själv ska kunna hitta till Teslas egna laddare tycker jag ändå är ett minimikrav.
Den vägen vi i Teslaklubben åker är en enskild väg och kommer därför förmodligen inte med i någon navigator, varken TomTom, Garmin eller Navigon, så vi skall nog inte lasta Tesla för att den inte anges som alternativ. Se den vägen som en medlemsförmån som Tibor fixat att vi Teslaägare får använda.

Det kommer nog en SuC på norrgående sidan också när det blir lite fler Teslor. Kanske samtidigt som M3 börjar synas på våra vägar. :)
Ah, fattade inte att det var uppstyrt av TCS, trodde det var Tesla själva som ordnat med det.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7315
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av TiborBlomhall »

Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.

De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av nicklasandersson »

TiborBlomhall skrev:
Det var efter att vi hittade genvägen och snackade med Tesla om den som de fixade tillåtelsen med markägaren att elbilister får använda den.

De kan inte ändra i navigatorns karta att få med enskilda vägen (sköts av Navigon) men bad oss informera om att man får åka genvägen.
Fantastiskt bra gjort! Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av jonsalgerier »

Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Blev stoppad av polis vid genvägen nyss. Sa arr jag läst här att vi får åka den vägen. De sa nej. Missminner jag mig eller får vi inte åka där?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av bylund »

Kollade de detta särskilt eller var det bara en polis som råkade se detta och ansåg sig ha koll på vilka som hade och inte hade tillstånd?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av EnTraktor »

jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7315
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av TiborBlomhall »

tobbeturbo skrev:
Kändes allmänt. Jag hade inte tid att leta upp det jag läst o de släppte iväg mig efter deras lektion såklart, men ändå. Finns nåt tillstånd att hänvisa tilll?
Ingen skriftlig med fina stämplar på, nej.
Men vid frågor hänvisa till föreståndaren på OKQ8
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

EnTraktor skrev:
jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag brukar köra av från motorvägen en avfart innan. Känns som ett bra alternativ utan att man behöver backa avståndsmässigt eller köra på grus. Sedan kör man genvägen tillbara till E4an.
Finns det någon anledning att använda "genvägen" påväg TILL SuC:en? Det är ju en senväg i praktiken.
Det är väl bara påväg FRÅN SuC:en det lönar sig att ta genvägen. Eller har jag missat något?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tobbeturbo skrev:
Om man är nere på sista % i räckvidden så är det lönt att ta genvägen.
Har jag märkt...
Hur kan det vara det?

Jag säger inte emot dig men jag förstår inte hur det kan vara så. Att köra via "genvägen" är ju längre än att köra via avfart 136 och förbrukningen borde ju vara högre på motorvägen än på landsvägen som går bredvid.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av tobbeturbo »

Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tobbeturbo skrev:
Åker norrut, tar av vid macken o tar genvägen, har för mig att det är nästan en mil kortare samt att du hålller lägre fart (förmodligen) o gör av med mindre el då?
???

Nu är du nog ute på ett villospår. När man kör norrut är det närmare att köra av på avfart 136 än att köra vidare till macken för att ta "genvägen". Därför undrar jag hur du kan spara räckvidd genom att köra en längre väg som dessutom har högre hastighet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10240
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Legato »

jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problemet med Tystberga

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Igår när jag körde norrut från Göteborg körde jag om en norsk Tesla någon mil innan Sillekrog.
Jag tog genvägen som beskrivits så eminent ovan och allt gick utmärkt men precis när jag skulle köra in genom grinden till macken på Supercharger-sidan möter jag samme norrman på väg in genom grinden. Han kom då från vägen som går parallellt med motorvägen fast söderifrån (där jag kom från norr eftersom genvägen ligger på norrsidan).
Det tycks alltså som att det är ett tidsmässigt ok alternativ att köra av motorvägen redan på avfarten innan och sedan bara ta genvägen när man skall tillbaka i norrgående riktning. I synnerhet eftersom jag tror att jag körde åtminstone 15km/h snabbare än han och han ändå slog mig på mållinjen.

/Jons
Jag körde faktiskt Google Maps på telefonen första ggn. Den ledde mig just den vägen vilket så här i efterhand måste vara optimal både tidsmässigt och energimässigt. Där och då blev jag dock frustrerad när jag var "framme" med enbart skog till höger och 15 km räckvidd kvar. Var en ordentlig lättnad när man några hundra meter längre fram hittade grinden in på området :-)
Så uppfattar jag det också men det finns vissa som hävdar att genvägen är bättre när man är kort på räckvidd.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar