Ventilerade är säten borta från designstudion

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av Lucidor »

Ventilerade säten är vad jag kan se borta från designstudion. Alla stolar är nu släta utan perforering. Det verkar gälla både Model S och X.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av mahulkp »

Läste det precis på TMC. Tesla verkar försöka slå världsrekord i hur ofta man kan ändra specen på en bil. Långsiktig planering är inte Elons främsta merit.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av Johnalm »

Utifrån vad som finns att läsa på diverse forum är inte alla helt nöjda med ventilationen och det kan tillsammans med viljan att minimera antalet olika tillgängliga tillval vara förklaringen till att det försvunnit.

Personligen tycker jag det fungerar okej, men måste avvakta varmare väderlek innan jag kan uttala mig 8-)
Sedan tycker jag att det var ett "konstigt" val av Tesla att slopa X60 och även S/X P90D, nu blir ju prisskillnaden mellan 90D och P100DL absurd...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av Svenssons »

Johnalm skrev:
Utifrån vad som finns att läsa på diverse forum är inte alla helt nöjda med ventilationen och det kan tillsammans med viljan att minimera antalet olika tillgängliga tillval vara förklaringen till att det försvunnit.

Personligen tycker jag det fungerar okej, men måste avvakta varmare väderlek innan jag kan uttala mig 8-)
Sedan tycker jag att det var ett "konstigt" val av Tesla att slopa X60 och även S/X P90D, nu blir ju prisskillnaden mellan 90D och P100DL absurd...
Alternativet 100D saknas helt klart. Tesla borde veta att denna kommer att sälja bättre än P100DL och att många väljer att lyssna på mamma och välja 100D istället för det mer roliga Ludicrous+.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av gellerstam »

Och priset är detsamma för premiumpaketet. Så detta är en till smyghöjjning av priset... :-(
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 maj 2015 20:43

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av aalto »

och jag som har beställningar inne på bilar med ventilerade stolar. Kommer man få dessa eller är man blåst?
Har ju väntat på att få premiumstolar även i model S innan jag la beställningen.

:oops:
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av helix »

Jag är glad för att ventilationen i premiumsätena försvann. Anledningen som jag förstått det är att kvaliteten inte höll måttet med perforeringarna. Detta märker man tydligt om man känner lite på kvaliteten i premiumstolarna med perforering (dock ej de vita). Lädret känns väldigt tunt och veckas lätt. Nu blir det tåligare och troligtvis mer som lädret i next gen stolarna.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av Teslaspolen »

Hoppas det återkommer. Sådant känns lite som ett måste för en bil i den klassen...
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av olarsson »

Perfekt. Beställde igår, all utrustning utom premium just för att jag inte vill ha ventilerade stolar. Nu kan man lägga till premiumpaketet också. :D
Om de korrigerar ned priset... :shock:
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av olarsson »

olarsson skrev:
Perfekt. Beställde igår, all utrustning utom premium just för att jag inte vill ha ventilerade stolar. Nu kan man lägga till premiumpaketet också. :D
Om de korrigerar ned priset... :shock:
Fast om jag går in på My Tesla för att korrigera min beställning så ligger ventilerade sätena kvar i premiumpaketet. Skumt. Jaja, får väl avvakta och se vad det är som händer. Man har ju sina 14 dgr att låsa specen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av mans71 »

Vad har ni emot perforerade säten? :roll:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av olarsson »

mans71 skrev:
Vad har ni emot perforerade säten? :roll:
Barn. Med därtill medföljande föroreningar...
Gärna ventilerade fram, men inte perforerat bak.
I somras lyckades min dotter sätta sig på en öppen tub extremt fet salva och gegga runt det ganska länge innan det upptäcktes. Hade blivit kaoz med perforerat säte. Nu gick det att rädda med en rejäl rengöring.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av mans71 »

olarsson skrev:
mans71 skrev:
Vad har ni emot perforerade säten? :roll:
Barn. Med därtill medföljande föroreningar...
Gärna ventilerade fram, men inte perforerat bak.
I somras lyckades min dotter sätta sig på en öppen tub extremt fet salva och gegga runt det ganska länge innan det upptäcktes. Hade blivit kaoz med perforerat säte. Nu gick det att rädda med en rejäl rengöring.
Jaha, du menar dom där små liven som smutsar ner, stänger dörren med bältet hängande i dörrkarmen, dom som släpar sina fötter fulla med gegga hela vägen in, sparkar på sätet framför, kladdar på fönstren, tappar glass i sätet och smetar in sin lerfyllda overall på hela sätet...? Jag kan typen!

Blir spännande att se hur det blir på perforerade ultravita säten...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av olarsson »

mans71 skrev:
olarsson skrev:
mans71 skrev:
Vad har ni emot perforerade säten? :roll:
Barn. Med därtill medföljande föroreningar...
Gärna ventilerade fram, men inte perforerat bak.
I somras lyckades min dotter sätta sig på en öppen tub extremt fet salva och gegga runt det ganska länge innan det upptäcktes. Hade blivit kaoz med perforerat säte. Nu gick det att rädda med en rejäl rengöring.
Jaha, du menar dom där små liven som smutsar ner, stänger dörren med bältet hängande i dörrkarmen, dom som släpar sina fötter fulla med gegga hela vägen in, sparkar på sätet framför, kladdar på fönstren, tappar glass i sätet och smetar in sin lerfyllda overall på hela sätet...? Jag kan typen!

Blir spännande att se hur det blir på perforerade ultravita säten...
Jag beundrar ditt mod.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av Tars »

olarsson skrev:
Perfekt. Beställde igår, all utrustning utom premium just för att jag inte vill ha ventilerade stolar. Nu kan man lägga till premiumpaketet också. :D
Om de korrigerar ned priset... :shock:
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av SolnaGnagarn »

mans71 skrev:
olarsson skrev:
mans71 skrev:
Vad har ni emot perforerade säten? :roll:
Barn. Med därtill medföljande föroreningar...
Gärna ventilerade fram, men inte perforerat bak.
I somras lyckades min dotter sätta sig på en öppen tub extremt fet salva och gegga runt det ganska länge innan det upptäcktes. Hade blivit kaoz med perforerat säte. Nu gick det att rädda med en rejäl rengöring.
Jaha, du menar dom där små liven som smutsar ner, stänger dörren med bältet hängande i dörrkarmen, dom som släpar sina fötter fulla med gegga hela vägen in, sparkar på sätet framför, kladdar på fönstren, tappar glass i sätet och smetar in sin lerfyllda overall på hela sätet...? Jag kan typen!

Blir spännande att se hur det blir på perforerade ultravita säten...
Inte mina drillade barn dock! När dom har kompis med sig och ska kliva in i bak så hör man nån viska "sätt inte foten där, lyft in den på mattan direkt" BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av Gastrogate »

Vi har ventilerade säten i bilen.

Min känsla så här direkt är att den svarta modellen veckar sig. I förarstolen så blir det ett ganska kraftigt veck på själva sittytan på höger del. Kommer garanterat att slitas snabbt och bli förstört.

Ska in till SC och fixa passagerarstolen som inte är riktigt fastskruvad i golvet (glappar några mm i själva skenan som sitter i golvet). Då får de kika på sätet också.

Inte helt superoptimalt med barn i baksätet... snöiga, dammiga och leriga skor med bakåtvänd barnstol är väl sådär...
Köpte en heltäckande skyddspryl (från Jula) för hela baksätet som gör susen. Ser sjukt fult ut, men känns skönt att ha den på plats i detta slaskväder.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av Tars »

Trist att höra. Hur funkar de ventilerade sätena annars?


Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av mahulkp »

Gastrogate skrev:
Vi har ventilerade säten i bilen.

Min känsla så här direkt är att den svarta modellen veckar sig. I förarstolen så blir det ett ganska kraftigt veck på själva sittytan på höger del. Kommer garanterat att slitas snabbt och bli förstört.

Ska in till SC och fixa passagerarstolen som inte är riktigt fastskruvad i golvet (glappar några mm i själva skenan som sitter i golvet). Då får de kika på sätet också.

Inte helt superoptimalt med barn i baksätet... snöiga, dammiga och leriga skor med bakåtvänd barnstol är väl sådär...
Köpte en heltäckande skyddspryl (från Jula) för hela baksätet som gör susen. Ser sjukt fult ut, men känns skönt att ha den på plats i detta slaskväder.
Jag har ett mindre veck i bägge framstolarna och ska få dem utbytta. I övrigt funkar stolarna bra. Inga tendenser till slitage eller skador så här långt. De vita stolarna med ventilation är känsligare för revor mellan hålen, finns lite trådar om det på TMC. Bild
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av LarsL »

Hmm, undrar ja hur många gånger jag skulle bytt stolar på Leafen om det där är ett kriterie för det. :D Men ja, Leaf är inte premium det är den inte.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av SolnaGnagarn »

Om man zoomar in på bilden så ser det ut som att varannat hål är igensatt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av danni »

SolnaGnagarn skrev:
Om man zoomar in på bilden så ser det ut som att varannat hål är igensatt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är bara en effekt av betraktningsvinkeln. Om du kollar så ser du att det är långt fler hål man ser rakt igenom där vinkeln mot kameran är 90 grader, och i stort sett inga man ser rakt igenom ju längre ut man kommer, där vinkeln avviker.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av SolnaGnagarn »

danni skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Om man zoomar in på bilden så ser det ut som att varannat hål är igensatt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är bara en effekt av betraktningsvinkeln. Om du kollar så ser du att det är långt fler hål man ser rakt igenom där vinkeln mot kameran är 90 grader, och i stort sett inga man ser rakt igenom ju längre ut man kommer, där vinkeln avviker.
Aha ok, Bild
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av helix »

Gastrogate skrev:
Vi har ventilerade säten i bilen.

Min känsla så här direkt är att den svarta modellen veckar sig. I förarstolen så blir det ett ganska kraftigt veck på själva sittytan på höger del. Kommer garanterat att slitas snabbt och bli förstört.
Trist med vecken i stolarna och hoppas du får de utbytta på garantin! Har du en bild på hur stolarna ser ut? Vore intressant att se
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Ventilerade är säten borta från designstudion

Inlägg av mahulkp »

LarsL skrev:
Hmm, undrar ja hur många gånger jag skulle bytt stolar på Leafen om det där är ett kriterie för det. :D Men ja, Leaf är inte premium det är den inte.
Ja det är marginellt kosmetiskt men Tesla byter ut dem. Har aldrig upplevt nåt krångel, man är alltid måna om att jag ska vara nöjd kund Bild
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar