Teslas AP sågas

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Teslas AP sågas

Inlägg av Jerker »

Här är en artikel där författaren påstår att kalla fakta visar att Tesla är hopplöst efter i AP-racet. Har inte hunnit läsa noga och värdera artikeln utan slänger in den här för andra som kanske känner till författaren sen förut och/eller kan värdera innehållet.

http://seekingalpha.com/article/4041691 ... ust-dreams
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av mati »

Som han tolkar siffrorna så har han ju rätt i att Google leder racet. Men Teslas bilar kör i många länder inte bara i Kalifornien. I och med att alla Teslor plockar data hela tiden och alla teslaförare kan anses vara beta-testare så känns det lite som att jämföra äpplen och päron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Som han tolkar siffrorna så har han ju rätt i att Google leder racet. Men Teslas bilar kör i många länder inte bara i Kalifornien. I och med att alla Teslor plockar data hela tiden och alla teslaförare kan anses vara beta-testare så känns det lite som att jämföra äpplen och päron.
Ja, när jag skummade artikeln så var det ungefär den uppfattningen jag fick också.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Man bör också ha i åtanke att han ligger kort i aktien.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av dstr »

Det här kan man vrida åt olika håll.

Även om Tesla har en bit kvar till nivå fem så har dom en produkt som faktiskt säljs. Det är ändå en rätt stor faktor. Konkurrensen är idag noll och ingen alls.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av mati »

dstr skrev:
Det här kan man vrida åt olika håll.

Även om Tesla har en bit kvar till nivå fem så har dom en produkt som faktiskt säljs. Det är ändå en rätt stor faktor. Konkurrensen är idag noll och ingen alls.
Jag tycker att du har en poäng där. Tesla har en helt annan approach än alla andra som håller på med autonomi. Tesla säljer bilarna först och utvecklar systemet under tiden, vilket innebär att alla Teslor är med och bidrar med en massa data. Alla andra bygger sina system på traditionellt sätt. De ska utvecklas färdigt först innan de kan säljas, vilket innebär att tillverkarna är tvungna att köra massor med testkilometer på egen hand. De kan inte använda sig av sina kunder för detta. Det är omöjligt att dra några som helst slutsatser utifrån körda testkilometer när man jämför Tesla med andra tillverkare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tycker hela artikeln känns krystad för att motivera hans poäng.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av Jerker »

När såna här förståsigpåare dyker upp och deklarerar att det Tesla håller på med är omöjligt så brukar jag tänka på t.ex. när man skulle kartlägga det mänskliga genomet. Det hade startats ett internationellt forskningsprojekt som gick alldeles förfärligt långsamt och genetikern Craig Venter var frustrerad över detta. han satte igång ett privat finansierat projekt och satte upp ett tidsmål som ansågs vara helt utan verklighetsförankring men hans initiativ satte hård press på de andra som nu ökade sina ansträngningar och tidsplanerna kortades. Ändå vann Venters team med 3 år.

Sen har vi sett såna som Elon Musk göra liknande med både elbilsindustrin och rymdindustrin, så vi ska nog inte vara allt för imponerade av alla "experter". De har inte hela bilden och har inte alltid den rätta förståelsen för vad särskilt drivna entreprenörer är kapabla till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Sen har vi sett såna som Elon Musk göra liknande med både elbilsindustrin och rymdindustrin, så vi ska nog inte vara allt för imponerade av alla "experter". De har inte hela bilden och har inte alltid den rätta förståelsen för vad särskilt drivna
entreprenörer är kapabla till.
Det finns mycket som "experterna" inte kan förutse. Jag tänker t.ex. på solcellsindustrin, i synnerhet det som nämns i SVT:s reportage som diskuteras i en annan tråd. Det har alltid varit en orubbad sanning bland alla experter att solel kostar minst 15 cent/kWh, ända tills man i Dubai plötsligt hamnade runt 5 cent. Ooops. Till och med de själva blev tagna på sängen och kunde inte tro att det var sant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av grenhall »

Tesla är naturligtvis efter i level 5-racet i jämförelse med de andra tillverkare som har prototyper ute på vägarna i Kalifornien. Men Level 5-bilar har ju precis dykt upp. Så frågan är hur länge till de är efter. Såvitt jag vet finns det inga andra bilmärke där ute som har bilar med level 5-hårdvara ute på vägarna.

Dessutom har Tesla något som de andra saknar. Det är sitt neurala nätverk med rätt många miljoner mils insamlade data.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av Bjelke »

Frågan om vem som kört flest km i prototyper känns ganska irrelevant även om det är en liten indikator på vem/vilka som satsar på en teknik eller inte.
Tekniken kan mkt väl utvecklas av oberoende företag som sedan säljer sin produkt till etablerade (mkt vanligt) och så även när det kommer till AP,
tekniken kan mkt väl utvecklas "i smyg" men ändå bli kommersiell senare,
tekniken kan mkt väl utvecklas öppet men på en nivå som feltolkas i viss statistik (tex Teslas),
tekniken som testas öppet och på allmänna vägar kan mkt väl läggas ner eller bli uppköpt eller bli en del av annan teknik (lite så med Googles),
men mest av allt, tekniken känns relevant för mig när den är kommersiell och inget annat (ingen är där än).

Det är även högst sannolikt att vi inom ett fåtal år kommer att se denna teknik hos dom allra flesta tillverkare och då kommer detta kännas som smått ointressanta fakta om
vem som körde flest km prototyper på allmänna vägar eller inte, det som spelar roll är vilka som då är med på tåget eller ej med bilar som säljs och fungerar... Tror Tesla ligger bra till där.
Tidsperspektivet här är kanske lika avgörande som när det gäller batteridrivna bilar, om man tror att man har gott om tid på sig så kan man hamna i ett rejält svårt läge.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av Foluke »

dstr skrev:
Det här kan man vrida åt olika håll.

Även om Tesla har en bit kvar till nivå fem så har dom en produkt som faktiskt säljs. Det är ändå en rätt stor faktor. Konkurrensen är idag noll och ingen alls.
Jag har AP1 och använder den dagligen. Jag förväntar mig ingen utveckling av den. Jag är medveten om begränsningarna. Jag är mycket nöjd som det är. Den underlättar körning oerhört mycket på långkörning och i köer. Nivå 4 - 5 kan vänta för min skull.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av Nicklas »

Foluke skrev:
dstr skrev:
Det här kan man vrida åt olika håll.

Även om Tesla har en bit kvar till nivå fem så har dom en produkt som faktiskt säljs. Det är ändå en rätt stor faktor. Konkurrensen är idag noll och ingen alls.
Jag har AP1 och använder den dagligen. Jag förväntar mig ingen utveckling av den. Jag är medveten om begränsningarna. Jag är mycket nöjd som det är. Den underlättar körning oerhört mycket på långkörning och i köer. Nivå 4 - 5 kan vänta för min skull.
Jag kör också AP1 aktiverad nästan hela tiden och är mycket nöjd.
- dock har jag inte slutat hoppas på nivå 3 på befintlig AP1-hårdvara :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av Pontus »

Hur kan han dra en slutsats vilket bolag som ligger längst fram i utvecklingen bara genom att titta på siffror i en lokal rapport ifrån California?
Tittar man på lokal rapport ifrån Göteborg så kan jag slå vad om att Volvo leder.
Ett resonemang av den här typen måste ju bara få folk att aldrig mer följa hans råd angående aktieköp, VILKEN ANALYS och gjord av en analytiker...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av Pontus »

Sedan kommer väl siffrorna ifrån bolagen själva? Kan det finnas något motiv till att tex hålla siffrorna låga typ att Kalifornien tar betalt per testkm?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Teslas AP sågas

Inlägg av pegs »

Jerker skrev:
Här är en artikel där författaren påstår att kalla fakta visar att Tesla är hopplöst efter i AP-racet. Har inte hunnit läsa noga och värdera artikeln utan slänger in den här för andra som kanske känner till författaren sen förut och/eller kan värdera innehållet.

http://seekingalpha.com/article/4041691 ... ust-dreams
Meeen... Han jämför Teslas produktionsbilar med andras prototyper!?
Antar att Tesla också har prototyper som man testar? (Host, host. Hoppas det iallfall, så att det inte är dom vi kör runt i till vardags :-) ) Men av olika skäl så går inte Tesla ut med sina testriggar på samma sätt som andra som saknar produktionsbilar. I de tester iallafall jag har sett hittills mellan produktionsbilar, så har Tesla klarat sig bra.



Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skriv svar