John Strand stämmer Tesla...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: John Strand stämmer Tesla...

Inlägg av Svenssons »

janni skrev:
Frågan är om det är möjligt för andra tjänster att få in sina appar i Tesla om de vill utveckla dessa eller om Tesla skulle neka exempelvis Apple Music om de nu skulle få för sig att de vill skapa en app för bilen.
Då kan ju Apple börja med att göra en Itunes-klient till Linux... Tesla kör Linux men Itunes finns inte för Linux. Skall alla Linux-OS stämmas för att det inte finns Itunes till Linux? Jag är också för nätneutralitet men tycker inte att den styr vilka tjänster som skall finnas tillgängliga i slutprodukten. Skulle Telia ta fram en telefon med endast en handfull tjänster och erbjuda fri mobilsurf (ej begränsad till vilka appar som finns i telefonen) till dessa telefoner så ser jag inget fel i det. Jag tror inte att särskilt många skulle köpa den telefonen om det inte gick att köra något annat än de appar som fanns i telefonen vid köp. I framtiden ser jag också att utbudet på vilka tjänster som finns i bilen kommer öka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: John Strand stämmer Tesla...

Inlägg av kangru »

Jag ser att detta kan ellr bör analyseras i 2 steg:

1) Är Tesla att betrakta som en MVNO?

Jag tycker svaret på den frågan är Nej. De tillhandahåller ett antal tjänster i bilen och gör det inkluderat i bilens pris de första åren. Tesla säljer inte heller WiFi AP i bilen eller liknande.

2) Om Tesla är att betrakta som en MVNO bryter detta då mot NetNeutrality reglerna?

Om Tesla skulle klassas som en MVNO som tillhandahåller generisk internet access så finns risken att det skulle ses som logiskt att man bryter mot NetNeutrality om man tar betalt för viss trafik men inte för annan. Eftersom betalning (än så länge har väl ingen betalt alls specifikt för detta?) inte förekommer för någon trafik alls så är det ingen diskriminering. Dock kan man anse att det eventuellt är diskriminerande att andra än Tesla's appar inte har native access till ljud mm.
Skriv svar