Tesla till Trollhättan ?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla till Trollhättan ?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Tesla till Trollhättan ?
Jag tror Tesla vill ha för mycket kontroll själva för att "hyra in sig" hos någon annan, oavsett metod.
Vi borde absolut kunna locka dem till Sverige, med den kompetens vi har, hållbar eltillverkning (?) m.m., men jag tror de kommer vilja ha en egen liten plätt att bygga fabrik på, alternativt ta över något gammalt helt.
/Jocce
Vi borde absolut kunna locka dem till Sverige, med den kompetens vi har, hållbar eltillverkning (?) m.m., men jag tror de kommer vilja ha en egen liten plätt att bygga fabrik på, alternativt ta över något gammalt helt.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Tesla till Trollhättan ?
Tror inte att Tesla kommer till Sverige. Vi har en alldeles för strikt syn på skitsaker som arbetstidslagstiftning, löneläge etc.
Re: Tesla till Trollhättan ?
Det där spelar mindre roll. När ska fabriken igång? När den är igång kommer det vara robotstyrt och de som arbetar där måste vara skickliga bilbyggare och ingenjörer, de som monterar ihop bilarna existerar inte varför löneanspråk och fackanslutning är ett mindre problem. Vi kan automation och effektivisering i Sverige. Det som gör att det inte håller är närheten till de stora försäljningsområdena i Centraleuropa. Holland eller Tyskland är mitt bud. Russelsheim ligger väl nära till hans som förstahandsval.Jerker skrev:Tror inte att Tesla kommer till Sverige. Vi har en alldeles för strikt syn på skitsaker som arbetstidslagstiftning, löneläge etc.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tesla till Trollhättan ?
Tesla vill väl göra ännu mer integrering till sin Gigafactory 2 i Europa. Att sitta i ett hörn av befintlig bilfabrik än knappast förenligt med detta önskemål.
Vill man ha Tesla till sitt land bör man nog snarare lyfta fram en bra plätt att bygga fabrik på, visa hur många kompetenta människor man har och helst lite ren el och lite lokal tillgång till råvaror också.
Vill man ha Tesla till sitt land bör man nog snarare lyfta fram en bra plätt att bygga fabrik på, visa hur många kompetenta människor man har och helst lite ren el och lite lokal tillgång till råvaror också.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Tesla till Trollhättan ?
Ja håller verkligen med... har mycket svårt att tro de vill hyra in sig i en del av en fabrik. Tesla tänker större än så och vill ha en egen fabrik. Kanske synd NEVS tog över fabriken för om hela fabriken vore till salu så kanske de hade varit intressant för Tesla.Surfaren skrev:Tesla vill väl göra ännu mer integrering till sin Gigafactory 2 i Europa. Att sitta i ett hörn av befintlig bilfabrik än knappast förenligt med detta önskemål.
Vill man ha Tesla till sitt land bör man nog snarare lyfta fram en bra plätt att bygga fabrik på, visa hur många kompetenta människor man har och helst lite ren el och lite lokal tillgång till råvaror också.
Vad det gäller fackföreningar och arbetstidslagar så tror jag inte Tyskland är någon fördel, har inte de hårdare lagar och fackförening än Sverige?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla till Trollhättan ?
Det är lite som att storslaget berätta att man skickat en jobbansökan till ett företag som inte har några platsannonser ute. Det är naturligtvis helt rätt att göra när man är taggad och kvalificerad men det har inget direkt nyhetsvärde innan man åtminstone fått komma på intervju.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla till Trollhättan ?
Håller med.DSV skrev:Det är lite som att storslaget berätta att man skickat en jobbansökan till ett företag som inte har några platsannonser ute. Det är naturligtvis helt rätt att göra när man är taggad och kvalificerad men det har inget direkt nyhetsvärde innan man åtminstone fått komma på intervju.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla till Trollhättan ?
Why Sweden is primed to become home of Tesla’s European factory
http://www.teslarati.com/next-tesla-factory-sweden/
De hänvisar till P4 Väst ☺
http://www.teslarati.com/next-tesla-factory-sweden/
De hänvisar till P4 Väst ☺
Re: Tesla till Trollhättan ?
Personligen förstår jag inte varför de skulle lägga en fabrik i ena änden av EU. Jag förstår inte heller varför de skulle lägga en fabrik där det behövs båttransport och omlastningar om de inte behöver. Jag förstår inte heller riktigt vad Trollhättan kan tillföra? Kunskap om hur man byggde en bil för 10 år sedan, som inte gick att sälja i tillräcklig omfattning? (Ja jag kör Saab, sambon från Trohättan och hela den släkten på middag i morgon, så hoppas ingen läser här)
Men framför allt
Självklart lägger man en fabrik där man ligger mitt i smeten, och man kan få ett "regionalt eu-stöd" Varför betala när andra kan göra det?
Personal kommer de aldrig att sakna. Folk kommer vallfärda för att få jobba i världens modernaste fabrik (nåja)
Men framför allt
Självklart lägger man en fabrik där man ligger mitt i smeten, och man kan få ett "regionalt eu-stöd" Varför betala när andra kan göra det?
Personal kommer de aldrig att sakna. Folk kommer vallfärda för att få jobba i världens modernaste fabrik (nåja)
Re: Tesla till Trollhättan ?
En sak till som kanske är relevant är ju valutan. Om Tesla vill kunna uppnå stabilare priser inom EU utan att frångå sin princip om att bilarna ska kosta samma oavsett marknad, så är det väl bättre att slå sig ner i ett Euro-land?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Tesla till Trollhättan ?
De här klippen har funnits ute ett tag och en del av er har säkert redan sett dem
Dean Haymore (Storey Countys starke man) förklarar hur man jobbat för att locka till sig Teslas Gigafactory och flera andra stora företag. Kan vara intressant att lyssna på för att få ett grepp om vad som krävs för att landa ett sådant här projekt.
Tänkte först att Sverige var lite för byråkratiskt för att kunna konkurrera med detta, men å andra sidan har väl Sverige länge förstått vikten av stora företag. Så vi kan nog vara tillräckligt pragmatiska om bara viljan finns. Enligt vad jag har förstått så är väl Tesla mest sugna på att bygga en ny batterifabrik med integrerad biltillverkning och då är väl inte Trollhättans befintliga fabrik en lösning. Men om vi kunde få hit en ny GF skulle ingen vara gladare än jag. Tror att företagsklimatet upplevs ganska fördelaktigt i Sverige. Närheten till råvaror och tillgång till ren el är andra klara konkurrensfördelar.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla till Trollhättan ?
Väldigt intressant. Men en punkt jag tänkte på; hur ren elen är. Det tror jag spelar mindre roll. USA har ju ett ganska smutsigt elnät, men det kompenserade Tesla för med solceller (och skulle det bli en vindpark till slut eller inte?). Dom kunde väl göra en liknande sak i Europa, om än så klart med lite andra förutsättningar för solenergin emot vad Nevadaöknen ger...Anders77 skrev:
Jag skulle kunna misstänka Elon för att vilja inspirera kolkraftsländer till cleantech, att då smälla upp GF3 och sätta de lokala energibolagen och staterna på skam. Men så klart, det är väl en bonus om "reservkraften/elnätet" är rent.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla till Trollhättan ?
Finns lite olika alternativ:
- Mest sol i EU finns i Spanien, Portugal och sydligaste Italien och Grekland. Jag tror inte detta blir avgörande. Energi går att få från vind- och vattenkraft också.
- Danmark är ett bra land ur vindkraftssynpunkt. Ligger även bra till geografiskt.
- Norge är ett stort elbilsland men är uteslutet pga att de inte är med i EU. Samma sak med Schweiz och numera även Storbritannien. Sverige tveksamt pga icke-eurovaluta.
- Tyskland kan vara ett alternativ liksom Frankrike, norra Italien och andra klassiska bilbyggarländer. Återstår att se om regeringarna där ser detta som en möjlighet eller ett hot mot den inhemska bilindustrin. Fransmännen är ökända för att ha jobbiga fackförbund.
- Sverige och Finland kan vara aktuella pga malmfyndigheter. Dock har jag inte koll på de ekonomiska fördelarna med detta. I allmänhet är det tokbilligt att frakta gods med båt och man skulle behöva räkna på en totalkalkyl. Jämför naiva idéer som att göra glass på nordpolen.
- Irland har tidigare lockat till sig storföretag som Apple och Google med hjälp av generösa skatteregler. Den kända skattesmitarstrategin "double Irish with Dutch sandwich" är dock inte längre tillgänglig för nya företag.
- Östeuropa skulle kunna vara ett alternativ. Kan Skoda bygga billiga bilar i Tjeckien så kanske Tesla kan bygga billiga batterier där? Här är jag dock 100% oinsatt vad gäller regler etc.
Jag tror Tesla kommer göra en total bedömning på stabilitet, valuta, skatteregler, facklig inblandning, geografiskt läge, ingenjörstillgång, miljöprofil, byggkostnader osv. Inte alls säkert att det blir något av de länder man tror är aktuella.
- Mest sol i EU finns i Spanien, Portugal och sydligaste Italien och Grekland. Jag tror inte detta blir avgörande. Energi går att få från vind- och vattenkraft också.
- Danmark är ett bra land ur vindkraftssynpunkt. Ligger även bra till geografiskt.
- Norge är ett stort elbilsland men är uteslutet pga att de inte är med i EU. Samma sak med Schweiz och numera även Storbritannien. Sverige tveksamt pga icke-eurovaluta.
- Tyskland kan vara ett alternativ liksom Frankrike, norra Italien och andra klassiska bilbyggarländer. Återstår att se om regeringarna där ser detta som en möjlighet eller ett hot mot den inhemska bilindustrin. Fransmännen är ökända för att ha jobbiga fackförbund.
- Sverige och Finland kan vara aktuella pga malmfyndigheter. Dock har jag inte koll på de ekonomiska fördelarna med detta. I allmänhet är det tokbilligt att frakta gods med båt och man skulle behöva räkna på en totalkalkyl. Jämför naiva idéer som att göra glass på nordpolen.
- Irland har tidigare lockat till sig storföretag som Apple och Google med hjälp av generösa skatteregler. Den kända skattesmitarstrategin "double Irish with Dutch sandwich" är dock inte längre tillgänglig för nya företag.
- Östeuropa skulle kunna vara ett alternativ. Kan Skoda bygga billiga bilar i Tjeckien så kanske Tesla kan bygga billiga batterier där? Här är jag dock 100% oinsatt vad gäller regler etc.
Jag tror Tesla kommer göra en total bedömning på stabilitet, valuta, skatteregler, facklig inblandning, geografiskt läge, ingenjörstillgång, miljöprofil, byggkostnader osv. Inte alls säkert att det blir något av de länder man tror är aktuella.
Re: Tesla till Trollhättan ?
Jag har länge trott på Sverige som en bra placering av en Gigafactory i Sverige. Vi har mineralerna, vi har kunskapen att bygga kvalitetsbilar (till skillnad emot Spanien och Frankrike tex), vi är med i EU, vi har dessutom en svag valuta och vi ha fossilfri och billig energi.
Däremot är ju fabriken i Trollhättan ointressant, om det inte handlar om en "skatteplaneringsfabrik" där de bara sätter ihop tre delar. När Tesla bygger fabrik i EU så handlar det om en Gigafactory, alltså en industri för tillverkning av miljontals bilar. En sådan fabrik fin s i te i Sverige ännu.. den måste byggas från grunden. Och jag tror att det är det Tesla vill också eftersom de ska göra på ett annat sätt än alla andra.
Däremot är ju fabriken i Trollhättan ointressant, om det inte handlar om en "skatteplaneringsfabrik" där de bara sätter ihop tre delar. När Tesla bygger fabrik i EU så handlar det om en Gigafactory, alltså en industri för tillverkning av miljontals bilar. En sådan fabrik fin s i te i Sverige ännu.. den måste byggas från grunden. Och jag tror att det är det Tesla vill också eftersom de ska göra på ett annat sätt än alla andra.
Re: Tesla till Trollhättan ?
Håller med helt.LarsL skrev:Jag har länge trott på Sverige som en bra placering av en Gigafactory i Sverige. Vi har mineralerna, vi har kunskapen att bygga kvalitetsbilar (till skillnad emot Spanien och Frankrike tex), vi är med i EU, vi har dessutom en svag valuta och vi ha fossilfri och billig energi.
Däremot är ju fabriken i Trollhättan ointressant, om det inte handlar om en "skatteplaneringsfabrik" där de bara sätter ihop tre delar. När Tesla bygger fabrik i EU så handlar det om en Gigafactory, alltså en industri för tillverkning av miljontals bilar. En sådan fabrik fin s i te i Sverige ännu.. den måste byggas från grunden. Och jag tror att det är det Tesla vill också eftersom de ska göra på ett annat sätt än alla andra.
Svart X90D, bokat en M3.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Tesla till Trollhättan ?
Vad är det som talar emot/för Rumänien i detta fallet?
De har ju redan tillverkning av bilar, Daccia, så vanan/kuuunnandet inom landet finns för den delen.
Låglöneland.
Mycket sol, de har även endel vattenkraft, jag vet dockk inte om de har nettoexport eller innport av el.
Vet ej om deras järnvägsnät är överbelastat, men jag anar att det kan effektiviseras genom modernisering så miljövänliga landtransporter in i och ut ur landet kan göras om man verkligen vill. Annars så har man ju dels Svarta havet att gå via eller på donau på pråm
///PP
De har ju redan tillverkning av bilar, Daccia, så vanan/kuuunnandet inom landet finns för den delen.
Låglöneland.
Mycket sol, de har även endel vattenkraft, jag vet dockk inte om de har nettoexport eller innport av el.
Vet ej om deras järnvägsnät är överbelastat, men jag anar att det kan effektiviseras genom modernisering så miljövänliga landtransporter in i och ut ur landet kan göras om man verkligen vill. Annars så har man ju dels Svarta havet att gå via eller på donau på pråm
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Tesla till Trollhättan ?
Om man resonerar så, så skulle jag säga att Portugal ligger bättre till:PoloPrinsen skrev:Vad är det som talar emot/för Rumänien i detta fallet?
De har ju redan tillverkning av bilar, Daccia, så vanan/kuuunnandet inom landet finns för den delen.
Låglöneland.
Mycket sol, de har även endel vattenkraft, jag vet dockk inte om de har nettoexport eller innport av el.
Vet ej om deras järnvägsnät är överbelastat, men jag anar att det kan effektiviseras genom modernisering så miljövänliga landtransporter in i och ut ur landet kan göras om man verkligen vill. Annars så har man ju dels Svarta havet att gå via eller på donau på pråm
- Låg lönenivå
- God utbildningsnivå
- Eurovaluta
- Massor av sol
- Etablerad bilproduktion (både Volkswagen, SEAT och Citroën har fabriker där)
- Mycket goda järnvägsförbindelser till resten av Europa
- Fina hamnar
Samt att de också lobbar hårt för att få Tesla dit:
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Tesla till Trollhättan ?
Mikael Damberg sade på radion att det sannolikt kommer mer nyheter på temat Tesla till Sverige. Business sweden har skrivit brev
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla till Trollhättan ?
Förstår inte varför så många är negativa, klart vi ska ha Tesla i Sverige
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla till Trollhättan ?
Det är väl ingen här som är negativ till att få hit Tesla. Men tror man att man kan locka Tesla med att tillfälligt hyra in sig i en del av en gammal bilfabrik så har man kanske inte rätt förutsättningar för att lyckas. Men klart att Sverige ska prata med Tesla och förklara fördelarna med att lägga fabriken här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla till Trollhättan ?
Exakt. Sverige borde istället locka Tesla med billig mark, ren el, kobolt- och litiumgruvor och nån liten skattepaket.bylund skrev:Det är väl ingen här som är negativ till att få hit Tesla. Men tror man att man kan locka Tesla med att tillfälligt hyra in sig i en del av en gammal bilfabrik så har man kanske inte rätt förutsättningar för att lyckas. Men klart att Sverige ska prata med Tesla och förklara fördelarna med att lägga fabriken här.