Humor :)

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Humor :)

Inlägg av tias »

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Humor :)

Inlägg av AGCF »

Ehh. Har det med att blankning att göra? Short selling på engelska. Nu när aktien når all time high :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Humor :)

Inlägg av tias »

Yes, cirka 20% av Teslas aktier är blankade, stor del från väldigt mycket lägre nivåer...
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Humor :)

Inlägg av JFAH »

Jag är en ekonomisk analfabet, så kan någon förklara på enkel svenska hur fenomenet blankning egentligen fungerar?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Humor :)

Inlägg av Jerker »

JFAH skrev:
Jag är en ekonomisk analfabet, så kan någon förklara på enkel svenska hur fenomenet blankning egentligen fungerar?
Wikipedia skrev:
Blankning (engelska: short selling) är en ekonomisk term som innebär att man säljer finansiella instrument som till exempel aktier som man inte äger. Det är i princip motsatsen till ett vanligt aktieköp. Man lånar aktier av ett institut, som en fond eller motsvarande, och säljer sedan dessa vidare på värdepappersmarknaden. Vid en senare tidpunkt köper man tillbaka aktierna, förhoppningsvis till ett lägre pris vilket därmed ger en vinst, för återlämning till den som ursprungligen lånade ut aktierna. För att blankning skall ge stor avkastning krävs ett stort kapital att blanka med. Det kan för en privatperson vara osäkert att blanka då man blir skuldsatt ifall aktien stiger.

Denna typ av spekulation i kursfall är för närvarande tillfälligt förbjuden i ett fåtal bankaktier i vissa länder.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Humor :)

Inlägg av apkungen »

Tror att det ät förbjudet i Sverige men det spelar ingen roll för i Sverige kan man köpa en säljoption istället. En option som tillåter en att sälja aktier till ett visst pris. Man hoppas sen på nedgång så att man kan köpa aktier billigt och sälja dem till det priset man har bestämt enligt säljoptionen.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Humor :)

Inlägg av Mats »

Spekulation på nergång genom att hyra aktier/eller låna till en avgift.
Man lånar aktier som man säljer för att, förhoppningsvis kunna köpa tillbaka samma antal aktier billigare innan aktierna ska lämnas tillbaka.

Exempel.

Jag tror en aktie kommer gå ner från 100kr till 50kr
Jag har bara 100kr
Istället för att invänta nergång, sedan köpa två aktier för 100kr och senare sälja efter uppgång kan jag komma överens med en annan som har aktier att jag får låna dom under en tid mot en avgift.

Så jag lånar ett gäng aktier i en månad mot en "ränta" eller hyra på 100kr . Hävstången är att jag då kan låna aktier för mycket mer än mitt kapital. Kanske får låna 10 aktier en månad för en hundring. Så för 100kr får jag låna 10 aktier av ett värde på 1000kr

När jag fått aktierna säljer jag dom direkt. Får in 1000kr på kontot.
Sedan väntar jag......
Om aktien sjunker i värde som jag tror kan jag köpa tillbaka 10 aktier billigare, förhoppningsvis för 500kr.
Sen lämnar jag tillbaka aktierna till den jag lånat av. 500kr i skillnad minus hyran 100kr = jag tjänar 400kr. Alltså 4xpengarna jag hade.

Problem om aktien istället stiger i värde.
Då måste jag kanske köpa tillbaka de 10 aktierna för ett högre pris, till exempel 120kr styck när jag ska lämna tillbaka dom.

Då förlorar jag både 100kr samt skillnaden mellan sälj (1000kr) och köpet 1200kr) 200kr. Så jag förlorar 300kr. En uppgång är inget man vill ha om man spekulerar på nergång.

[EDIT
Som alltid är avkastningspotentialen relaterad till risken. I detta fall ger den stora risken man utsätter sig för också möjlighet till stor avkastning eller stor förlust.
]
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 2 gång.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Humor :)

Inlägg av LarsL »

Det finns ju en annan sida av den där affären och det är de som hyr ut aktier. De som gör det tror förmodligen på aktien på långsikt eftersom de inte vill sälja. Däremot ser de en poäng med att hyra ut aktien under ett tag för att dra in lite pengar, typ ha kaka och äta kaka.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Humor :)

Inlägg av danni »

Elon pratar ofta om att få till en "short squeeze". Om aktien går upp kraftigt så innebär det att många som blankat blir tvungna att överge sina positioner eftersom de helt enkelt inte har råd med mer uppgång. När en blankare gör det måste de köpa tillbaks aktien, vilket gör att om många blankare samtidigt måste överge sina positioner så sätter det en rejäl press uppåt på aktien eftersom alla måste köpa, och det kan i sin tur leda till att ännu fler blankare överger positionerna i en kedjereaktion. Så när en kraftfullt blankad aktie börjar stiga rejält så kan det ibland bli en raketeffekt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Humor :)

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Blankning är generellt en bra och reglerande funktion på aktiemarknaden. Motverkar luftslott samt ger en dämpande effekt vid stora ras då blankarna passar på och köpa tillbaka.

Stora fonder lånar ut regelmässigt för att öka avkastningen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Humor :)

Inlägg av Pontus »

Kan man sim privatsparare låna/hyra ut sina aktier via den mäklaren man använder?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Humor :)

Inlägg av Legato »

Hmm, lite väl mycket felaktigheter i denna tråd...
* Nej, blankning är (som väl är) inte förbjudet i Sverige.
* Nej, blankning är ingen hävstångsprodukt. Säkerhetskravet är minst lika stort som det blankade beloppet.

Viktiga tillägg i diskussionen är också att:
* Räntan är extremt olika beroende på aktie. En hårt blankad aktie som tex Tesla kan vara mycket dyr att låna, uppåt 20% ränta är inte ovanligt.
* Ofta finns det inga aktier tillgängliga att låna för blankning. Detta gäller särskilt i mindre bolag med få institutionella ägare.
* Det finns en (oftast hypotetisk) risk att man som blankare blir tvingad att returnera aktier i förtid. Jobbigt om man har en långsiktig negativ position och "halvvägs" blir tvungen att lösa den.

Jag tror aldrig man har möjlighet att få ersättning för att låna ut aktier som privatperson om man inte äger extremt stora volymer. Möjligen undantaget "hypeade" aktier med en stor efterfrågan för blankning som tex Fingerprint var för något år sedan.

En sak jag är nyfiken på men som jag inte vet är om tex Nordnet och Avanza alltid betalar för sin upplåning eller om de har möjlighet att låna upp ur sina förvaltade depåer. De skulle ju exempelvis kunna låna upp 100.000 tals H&M aktier ur kundernas depåer med extremt låg risk att behöva täcka positionerna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Humor :)

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Legato skrev:
Hmm, lite väl mycket felaktigheter i denna tråd...
* Nej, blankning är (som väl är) inte förbjudet i Sverige.
* Nej, blankning är ingen hävstångsprodukt. Säkerhetskravet är minst lika stort som det blankade beloppet.

Viktiga tillägg i diskussionen är också att:
* Räntan är extremt olika beroende på aktie. En hårt blankad aktie som tex Tesla kan vara mycket dyr att låna, uppåt 20% ränta är inte ovanligt.
* Ofta finns det inga aktier tillgängliga att låna för blankning. Detta gäller särskilt i mindre bolag med få institutionella ägare.
* Det finns en (oftast hypotetisk) risk att man som blankare blir tvingad att returnera aktier i förtid. Jobbigt om man har en långsiktig negativ position och "halvvägs" blir tvungen att lösa den.

Jag tror aldrig man har möjlighet att få ersättning för att låna ut aktier som privatperson om man inte äger extremt stora volymer. Möjligen undantaget "hypeade" aktier med en stor efterfrågan för blankning som tex Fingerprint var för något år sedan.

En sak jag är nyfiken på men som jag inte vet är om tex Nordnet och Avanza alltid betalar för sin upplåning eller om de har möjlighet att låna upp ur sina förvaltade depåer. De skulle ju exempelvis kunna låna upp 100.000 tals H&M aktier ur kundernas depåer med extremt låg risk att behöva täcka positionerna.
NON eller AVA lånar INTE ut förvaltade aktier.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Humor :)

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev:
NON eller AVA lånar INTE ut förvaltade aktier.
OK! Källa på det? Säger inte att de gör det, bara att det vore en väldigt fin intäktskälla med nära nog noll risk om de gör det i liten skala i likvida aktier. Men jag antar att det är reglerat att det inte får göras.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Humor :)

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
NON eller AVA lånar INTE ut förvaltade aktier.
OK! Källa på det? Säger inte att de gör det, bara att det vore en väldigt fin intäktskälla med nära nog noll risk om de gör det i liten skala i likvida aktier. Men jag antar att det är reglerat att det inte får göras.

Deras Twitterkonton har förnekat det massor med gånger.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Humor :)

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev:
Deras Twitterkonton har förnekat det massor med gånger.
OK. Det förutsätter jag att de hade gjort oavsett iofs...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar