Förtroendet är förbrukat nu

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av AGCF »

Märkligt. Det brukar inte gå att betala utan korrekt OCR.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Tars »

AGCF skrev:
Märkligt. Det brukar inte gå att betala utan korrekt OCR.
Lämna meddelande istället för ocr
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Jerker »

Tars skrev:
AGCF skrev:
Märkligt. Det brukar inte gå att betala utan korrekt OCR.
Lämna meddelande istället för ocr
Ja, det går väl att göra så, men inte tvärtom: Du kan inte mata in OCR på ett konto som inte har den tjänsten. Då klagar internetbanken.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
Tars skrev:
AGCF skrev:
Märkligt. Det brukar inte gå att betala utan korrekt OCR.
Lämna meddelande istället för ocr
Ja, det går väl att göra så, men inte tvärtom: Du kan inte mata in OCR på ett konto som inte har den tjänsten. Då klagar internetbanken.
Det kan vara åt andra hållet också, vissa giron kräver OCR. Men så finns det de som accepterar vilket som.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

Det är så att Tesla betalar från ett utländskt konto, de kräver BIC och IBAN och allt det där för att kunna göra en överföring. Utlandsbetalningar använder sig ju inte av OCR, man måste skriva det som fritext istället, vilket naturligvis inte borde vara något problem i vanliga fall. Men å andra sidan går betalningen såklart igenom oavset om man skriver ett giltigt OCR-nummer eller om man skriver Kalle Anka som referenstext.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Bjelke »

Ja jösses, det var inte många rätt i den här historien :(
Banken borde betalat tillbaks pengarna ganska snabbt om dom inte kan identifiera syftet med betalningen eller iaf kontaktat betalaren angående pengarna på något sätt.
Banken borde ganska enkelt kunnat identifiera betalningen ändå, speciellt när dom börjar ifrågasätta försäljningen och/eller utebliven månadsbetalning där den "skyldige" hävdar att
lånet ska vara utlöst redan osv.
Teslas skuld i det hela är bortom allt tvivel och att missa något dylikt vid en betalning nååååågot större än småpengar är oförlåtligt, speciellt med tanke på ev. konsekvenser i dessa ärenden.

Undrar vad svaret på min fråga förut är, alltså i vilken situation du hade hamnat i om du helt enkelt inte kunde betala några hundra tusen osv?
Hade ett ärende hos fogden gått att rätta till och hade det isf krävt ytterligare en massa arbete för dig personligen eller hade det blivit Teslas/bankens sak osv?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Ja jösses, det var inte många rätt i den här historien :(
Banken borde betalat tillbaks pengarna ganska snabbt om dom inte kan identifiera syftet med betalningen eller iaf kontaktat betalaren angående pengarna på något sätt.
Banken borde ganska enkelt kunnat identifiera betalningen ändå, speciellt när dom börjar ifrågasätta försäljningen och/eller utebliven månadsbetalning där den "skyldige" hävdar att
lånet ska vara utlöst redan osv.
Teslas skuld i det hela är bortom allt tvivel och att missa något dylikt vid en betalning nååååågot större än småpengar är oförlåtligt, speciellt med tanke på ev. konsekvenser i dessa ärenden.

Undrar vad svaret på min fråga förut är, alltså i vilken situation du hade hamnat i om du helt enkelt inte kunde betala några hundra tusen osv?
Hade ett ärende hos fogden gått att rätta till och hade det isf krävt ytterligare en massa arbete för dig personligen eller hade det blivit Teslas/bankens sak osv?
Ja, det tyder på inkompetens och ointresse på båda sidor.

Nu tar det ett bra tag innan man får en betalningsanmärkning hos fogden. Om man tänker sig att Mati inte betalat som han gjorde men samtidigt själv börjat reda ut saken som han nu gjorde så hade ändå inget hunnit hända. Vi pratar om ett antal veckor som man har på sig innan det går så långt. Vad jag förstår så fick Mati ett inkassokrav. Detta har ett antal dagar, måste väl minst vara 10-14 dar, innan det ska vara betalt och detta krav kan bestridas. Om man bestrider det så öppnas en dialog med fordringsägaren. Om man däremot inte betalar inkassot så kan de skicka det vidare för indrivning till Kronofogden. Där öppnas ett ärende och om man bara snällt, utan att bestrida ärendet i den här instansen, betalar så får man också per automatik en anmärkning. Då har man erkänt att man har gjort fel. Men man kan även bestrida kravet i den här instansen och om bara ärendet löses och den som ställt kravet erkänner att det var felaktigt och drar tillbaka kravet så får man ingen anmärkning. Även om man blir fälld här så har man möjlighet att gå vidare i rättsliga instanser får att få rätt.

Så med tanke på hur relativt snabbt det ändå gick att lösa så hade även en som inte haft flera hundra tusen på kontot klarat sig. Jag antar att sista betalningsdatum på inkassokravet ännu inte förfallit. Eller hur Mati?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av jonasl »

Bankens beteende är ju som sagt än mer klandervärt.

Sent from my E6653 using Tapatalk
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Så med tanke på hur relativt snabbt det ändå gick att lösa så hade även en som inte haft flera hundra tusen på kontot klarat sig. Jag antar att sista betalningsdatum på inkassokravet ännu inte förfallit. Eller hur Mati?
Inkassokravet var att betalning måste ske omgående. Vet inte om det håller i en rättslig process, dessutom har jag inte fått någon faktura från inkassobolaget förrän igår, alltså efter att jag hade betalat skulden själv. Att jag överhuvudtaget fick reda på det hela berodde på att inkassobolaget ringde mig i förrgår och hotade med KF. Möjligt att de har skickat en faktura tidigare, jag har iaf inte fått någon sådan. Posten är ju inte eller direkt pålitlig. Det kan alltså faktiskt vara så att en del av skulden faller på posten också. Det är långt ifrån första gången de inte lyckas att dela ut post till mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Så med tanke på hur relativt snabbt det ändå gick att lösa så hade även en som inte haft flera hundra tusen på kontot klarat sig. Jag antar att sista betalningsdatum på inkassokravet ännu inte förfallit. Eller hur Mati?
Inkassokravet var att betalning måste ske omgående. Vet inte om det håller i en rättslig process, dessutom har jag inte fått någon faktura från inkassobolaget förrän igår, alltså efter att jag hade betalat skulden själv. Att jag överhuvudtaget fick reda på det hela berodde på att inkassobolaget ringde mig i förrgår och hotade med KF. Möjligt att de har skickat en faktura tidigare, jag har iaf inte fått någon sådan. Posten är ju inte eller direkt pålitlig. Det kan alltså faktiskt vara så att en del av skulden faller på posten också. Det är långt ifrån första gången de inte lyckas att dela ut post till mig.
Ja, om de skickat ut ett inkassokrav tidigare som du inte reagerat på och förfallodatum passerat måste du betala omgående. Men inkassolagen föreskriver att de måste ge dig en sportslig chans att hinna betala utan att det får några andra följder än att du får betala inakssoavgift och eventuell ränta. Men de kan inte bara ringa och säga att du måste betala på studs, det tillåter inte lagen.
Regler för inkassoverksamhet

4 § Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.

5 § Krav mot en gäldenär skall framställas skriftligt. Kravet skall innehålla tydlig uppgift om borgenärens namn och om det förhållande som fordringen grundar sig på. Är det fråga om en fordran som har överlåtits eller pantsatts och kan gäldenären på grund härav ej med befriande verkan betala till överlåtaren eller pantsättaren, skall kravet innehålla en tydlig upplysning om detta förhållande. I krav bör lämnas anvisning om lämpligt betalningssätt.

I krav skall vad som fordras i kapital, ränta och ersättning för kostnader anges var för sig. I fråga om ränta skall särskilt anges beloppet av upplupen ränta, räntesatsen samt den tid och det kapitalbelopp som ligger till grund för ränteberäkningen.

I samband med krav skall anges viss skälig tid inom vilken gäldenären har att betala frivilligt eller anmäla om han har någon invändning mot kravet. Lag (1981:738).

6 § Rättslig åtgärd med anledning av fordran får ej vidtagas förrän gäldenären tillställts krav som avses i 5§ och den angivna tiden löpt ut.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Mats »

Hade en lång process för att få tillbaka handpenning betald med Eurocard.
Överenskommelsen var att jag skulle skicka BIC oh IBAN för att få pengarna rätt direkt till mitt bankkonto. Vilket gjordes dagen efter via mail.

Men efter en månads diskussion och vanliga , -ska be ekonomi kolla, -dom sa att det var överfört
utan att jag kunde se någon ankommande utlandsbetalning, kom jag på att i alla fall ringa eurocard och kolla. Där fanns dom.
Pengarna hade inte gått tillbaka som överrenskommits utan tillbaka på eurocard-kortet.

Pengarna hade återbetalats snabbt och rätt.

Problemet verkar vara kommunikationen internt och externt.
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 1 gånger.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av jonasl »

Dessutom går det väl att bestrida kravet, då får de ta det till rätten.

Sent from my E6653 using Tapatalk
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Dessutom går det väl att bestrida kravet, då får de ta det till rätten.
Ja, och då blir det rena rama lotterispelet. Jag har varit där förut, för knappt ett år sedan. Att kasta tärning är minst lika rättvist. Advokaten sa till oss i det sammanhanget att det är en jäkla skillnad mellan att ha rätt och att rätt. Även om det är ett totalt solklart fall. Mitt förtroende i rättsväsendet har raderats komplett efter detta.
Att ingå en rättsprocess skulle jag inte rekommendera någon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av lator »

mati skrev:
jonasl skrev:
Dessutom går det väl att bestrida kravet, då får de ta det till rätten.
Ja, och då blir det rena rama lotterispelet. Jag har varit där förut, för knappt ett år sedan. Att kasta tärning är minst lika rättvist. Advokaten sa till oss i det sammanhanget att det är en jäkla skillnad mellan att ha rätt och att rätt. Även om det är ett totalt solklart fall. Mitt förtroende i rättsväsendet har raderats komplett efter detta.
Att ingå en rättsprocess skulle jag inte rekommendera någon.
Ja, men enligt reklamen så vinner man ju alltid på lotteri... :? :? :? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar