Förtroendet är förbrukat nu
Moderator: Redaktion
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Verkligen en tråkig tråd detta. Det tragiska är ju att hela branschen är muppar när det gäller kundhantering
Vilka elbilar har vi som är på gång?
Jaguar - Jag har och har haft både Jaguar och Range Rover. Vet av både egen erfarenhet och nära vänners att de är riktigt bra på att ställa till det. Dessutom svindyr service.
Audi - VAGs serviceorganisation, behöver jag säga något mer? Hur många ggr har inte de rankats sämst av alla i Sverige? Har själv upplevt misären (dock som VW-ägare).
BMW - Jag tänker genast på den splitter nya BMW 4-serien som brann nyligen där BMW vägrade ta ansvar och den stackars kunden kastades fram och tillbaka mellan BMW och försäkringsbolag.
Porsche - Föga smickrande historia med killen som fick betala en ny motor till sin Cayenne när ett oljebyte hade räckt, trots att Porsche tycktes väl medvetna om problemet. Har själv haft en Boxster en gång i tiden, tror den var på verkstad fem gånger för samma elfel som gjorde att bilen när som helst kunde "dö" och oftast inte ville starta om. Fin "funktion" i Stockholms innerstad.
Personligen är det enda bilmärke jag verkligen har förtroende för Lexus. Där snackar vi magisk kvalitet på bilarna och en kundanpassad organisation. Dock verkar ju Toyota/Lexus vara extremt sega när det gäller elbilar och att återgå till fossilt kommer aldrig hända för min del...
Vilka elbilar har vi som är på gång?
Jaguar - Jag har och har haft både Jaguar och Range Rover. Vet av både egen erfarenhet och nära vänners att de är riktigt bra på att ställa till det. Dessutom svindyr service.
Audi - VAGs serviceorganisation, behöver jag säga något mer? Hur många ggr har inte de rankats sämst av alla i Sverige? Har själv upplevt misären (dock som VW-ägare).
BMW - Jag tänker genast på den splitter nya BMW 4-serien som brann nyligen där BMW vägrade ta ansvar och den stackars kunden kastades fram och tillbaka mellan BMW och försäkringsbolag.
Porsche - Föga smickrande historia med killen som fick betala en ny motor till sin Cayenne när ett oljebyte hade räckt, trots att Porsche tycktes väl medvetna om problemet. Har själv haft en Boxster en gång i tiden, tror den var på verkstad fem gånger för samma elfel som gjorde att bilen när som helst kunde "dö" och oftast inte ville starta om. Fin "funktion" i Stockholms innerstad.
Personligen är det enda bilmärke jag verkligen har förtroende för Lexus. Där snackar vi magisk kvalitet på bilarna och en kundanpassad organisation. Dock verkar ju Toyota/Lexus vara extremt sega när det gäller elbilar och att återgå till fossilt kommer aldrig hända för min del...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Japanska bilar är överlägsna när det gäller byggkvalitet och hållbarhet. Man har sällan kontakt med verkstaden, helt enkelt för att det inte behövs. Har man väl hämtat sin nya bil så kör man den tills man tycker att det är dags att byta upp sig till en nyare modell. Det är så man vill ha det. Tyvärr är det som du säger, de har inga elbilar på g. De andra märken är väl precis som du beskriver.Legato skrev:Personligen är det enda bilmärke jag verkligen har förtroende för Lexus. Där snackar vi magisk kvalitet på bilarna och en kundanpassad organisation. Dock verkar ju Toyota/Lexus vara extremt sega när det gäller elbilar och att återgå till fossilt kommer aldrig hända för min del...
Och så finns ju Volvo. Jag har inga bra erfarenheter med Volvos hållbarhet och kvalitet direkt, men bemötandet kan jag inte klaga på. Jag har en granne som jobbar på bilia och han sa till mig häromdagen "vi måste behandla våra kunder på ett bra sätt, annars försvinner de för gott. Det har vi inte råd med". Rätt inställning. Tyvärr lyser även Volvos elbilar än så länge med sin frånvaro. Men om man tror på det de säger så är det iaf nåt på gång där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Jag kan ju slänga in lite om Renault då. Jag har ju en Zoe som från första dagen har haft en krånglande värmepump. Den har den egenheten att den sällan fungerar när det är under 0 grader. Jag har haft den inne på service ett antal gånger och de hittar inget fel. Detta är dock ett vanligt fel på Zoe och är väl känt av Renault. De har kommit med en del "work arounds" för att kicka igång pumpen igen, typ vänta till det är fullmåne och gå tre gånger runt bilen med fladdermusskit i armhålorna, men det har naturligtvis inte funkat.
Så kom det ett påbud från Paris att man skulle kolla ett serienummer på styrenheten till värmepumpen. Om den var i ett visst intervall så skulle den bytas, annars skulle bara mjukvaran uppdateras. Detta var när jag haft bilen drygt ett år. Då hoppades jag på att det skulle lösa sig, men icke! Då satte jag igång en process för att få bilen utbytt. Hade fått höra av en annan Zoeägare med samma problem att han fått bilen utbytt. Där hade de t.o.m. bytt hela värmepumpen men problemet kvarstod.
Först ska jag säga att den försäljare som sålde bilen till mig och killen på verkstaden har varit helt OK. De är väldigt tillmötesgående, men nu när det hela har lyfts upp till en annan nivå i organisationen så händer inget. Har stött på flera gånger, försökt nå den som nu har ärendet på sitt bord utan att lyckas, bett andra på samma kontor att han ska höra av sig till mig osv. Så svarade han äntligen igår och då sa han att han hade tänkt ringa mig samma dag. Jojo... ...och senast idag tisdag skulle han "ta tag" i min fråga och återkomma till mig (senast idag). Så vi får se hur det blir med det...
Men grejen är att de har ett väl dokumenterat problem med många bilar som de inte gör nån större ansträngning att försöka lösa. De bara förhalar och hoppas på att vi ska tröttna.
Och detta är ju egentligen inte ett fel relaterat till drivlinan som jag tycker är helt OK. Visst, det är sekundärt ett elbilsproblem eftersom värmepumpen finns där eftersom det inte finns nån förbränningsmotor. Jag har ju inte velat bråka för mycket eftersom jag är rädd att det ska påverka andras vilja att byta till elbil. Men händer inget så måste jag ju ta till brösttonerna. Jag tänker inte sitta stillatigande och bara vänta och betala full leasingavgift för en bil som inte har nån värme när den behövs!
Så vi kan lägga till Renault på listan över strulande bilföretag.
Så kom det ett påbud från Paris att man skulle kolla ett serienummer på styrenheten till värmepumpen. Om den var i ett visst intervall så skulle den bytas, annars skulle bara mjukvaran uppdateras. Detta var när jag haft bilen drygt ett år. Då hoppades jag på att det skulle lösa sig, men icke! Då satte jag igång en process för att få bilen utbytt. Hade fått höra av en annan Zoeägare med samma problem att han fått bilen utbytt. Där hade de t.o.m. bytt hela värmepumpen men problemet kvarstod.
Först ska jag säga att den försäljare som sålde bilen till mig och killen på verkstaden har varit helt OK. De är väldigt tillmötesgående, men nu när det hela har lyfts upp till en annan nivå i organisationen så händer inget. Har stött på flera gånger, försökt nå den som nu har ärendet på sitt bord utan att lyckas, bett andra på samma kontor att han ska höra av sig till mig osv. Så svarade han äntligen igår och då sa han att han hade tänkt ringa mig samma dag. Jojo... ...och senast idag tisdag skulle han "ta tag" i min fråga och återkomma till mig (senast idag). Så vi får se hur det blir med det...
Men grejen är att de har ett väl dokumenterat problem med många bilar som de inte gör nån större ansträngning att försöka lösa. De bara förhalar och hoppas på att vi ska tröttna.
Och detta är ju egentligen inte ett fel relaterat till drivlinan som jag tycker är helt OK. Visst, det är sekundärt ett elbilsproblem eftersom värmepumpen finns där eftersom det inte finns nån förbränningsmotor. Jag har ju inte velat bråka för mycket eftersom jag är rädd att det ska påverka andras vilja att byta till elbil. Men händer inget så måste jag ju ta till brösttonerna. Jag tänker inte sitta stillatigande och bara vänta och betala full leasingavgift för en bil som inte har nån värme när den behövs!
Så vi kan lägga till Renault på listan över strulande bilföretag.
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Det som skiljer dessa från Tesla är att de sistnämna haft en enorm tillväxt av kunder sedan 2014. Man märker att hela servicecentret är överbelastat. Hoppas de jobbar hårt med att öppna fler.Legato skrev:Verkligen en tråkig tråd detta. Det tragiska är ju att hela branschen är muppar när det gäller kundhantering
Vilka elbilar har vi som är på gång?
Jaguar - Jag har och har haft både Jaguar och Range Rover. Vet av både egen erfarenhet och nära vänners att de är riktigt bra på att ställa till det. Dessutom svindyr service.
Audi - VAGs serviceorganisation, behöver jag säga något mer? Hur många ggr har inte de rankats sämst av alla i Sverige? Har själv upplevt misären (dock som VW-ägare).
BMW - Jag tänker genast på den splitter nya BMW 4-serien som brann nyligen där BMW vägrade ta ansvar och den stackars kunden kastades fram och tillbaka mellan BMW och försäkringsbolag.
Porsche - Föga smickrande historia med killen som fick betala en ny motor till sin Cayenne när ett oljebyte hade räckt, trots att Porsche tycktes väl medvetna om problemet. Har själv haft en Boxster en gång i tiden, tror den var på verkstad fem gånger för samma elfel som gjorde att bilen när som helst kunde "dö" och oftast inte ville starta om. Fin "funktion" i Stockholms innerstad.
Personligen är det enda bilmärke jag verkligen har förtroende för Lexus. Där snackar vi magisk kvalitet på bilarna och en kundanpassad organisation. Dock verkar ju Toyota/Lexus vara extremt sega när det gäller elbilar och att återgå till fossilt kommer aldrig hända för min del...
Har det löst sig än?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Agree. Det har länge fascinerat mig att svenskar ofta verkar se "tyskarna" som en referens gällande kvalitet. Efter att ha hängt rätt mycket i amerikanska bilforum genom åren så upplever jag att man där har en bild som överensstämmer mycket bättre med min egen, nämligen att "premiumjapanerna" är överlägsna sett till kvalitet, medan tex BMW har högst medelmåttig kvalitet, dock snygga och körglada bilar! Statistiken talar sitt tydliga språk imo, Lexus har fem år i rad rankats som mest tillförlitlig av J.D. Power, finns det ens någon större undersökning? I Sverige kan man ju dra snarlika slutsatser av bilprovningens statistik. Samma sak gällande motorhaverier där väl BMW och Audi ligger i absoluta botten.mati skrev:Japanska bilar är överlägsna när det gäller byggkvalitet och hållbarhet. Man har sällan kontakt med verkstaden, helt enkelt för att det inte behövs. Har man väl hämtat sin nya bil så kör man den tills man tycker att det är dags att byta upp sig till en nyare modell. Det är så man vill ha det. Tyvärr är det som du säger, de har inga elbilar på g. De andra märken är väl precis som du beskriver.Legato skrev:Personligen är det enda bilmärke jag verkligen har förtroende för Lexus. Där snackar vi magisk kvalitet på bilarna och en kundanpassad organisation. Dock verkar ju Toyota/Lexus vara extremt sega när det gäller elbilar och att återgå till fossilt kommer aldrig hända för min del...
Och så finns ju Volvo. Jag har inga bra erfarenheter med Volvos hållbarhet och kvalitet direkt, men bemötandet kan jag inte klaga på. Jag har en granne som jobbar på bilia och han sa till mig häromdagen "vi måste behandla våra kunder på ett bra sätt, annars försvinner de för gott. Det har vi inte råd med". Rätt inställning. Tyvärr lyser även Volvos elbilar än så länge med sin frånvaro. Men om man tror på det de säger så är det iaf nåt på gång där.
Gällande Volvo så har jag dels i princip inga egna erfarenheter och dels känns det som att det tyvärr dröjer minst tre år till innan de har en elbil ute som faktiskt kan köpas. Men jag upplever att de iaf varit väldigt duktiga med sina fossilbilar de senare åren och det glädjer mig att de äntligen insett att de måste pumpa in pengar i att utveckla och bygga elbilar!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Nu ringde min DS. Han har tagit sig i kragen och löst problemet tillsammans med Santander. Nu väntar jag på att mina pengar trillar in på kontot igen. Det känns bättre i magen nu i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Vad skönt! Hoppas pengarna kommer in på ditt konto utan problem. Synd bara att de inte kunde ta tag i problemet direkt och fixa det utan din inblandning.mati skrev:Nu ringde min DS. Han har tagit sig i kragen och löst problemet tillsammans med Santander. Nu väntar jag på att mina pengar trillar in på kontot igen. Det känns bättre i magen nu i alla fall.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Man skulle ju bra gärna vilja veta VAD som var fel oxo...ellerstrom skrev:Vad skönt! Hoppas pengarna kommer in på ditt konto utan problem. Synd bara att de inte kunde ta tag i problemet direkt och fixa det utan din inblandning.mati skrev:Nu ringde min DS. Han har tagit sig i kragen och löst problemet tillsammans med Santander. Nu väntar jag på att mina pengar trillar in på kontot igen. Det känns bättre i magen nu i alla fall.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Felet var att Tesla inte hade angivit OCR-numret som de hade fått av mig för att kunna lösa lånet. Utan referensnummer har pengarna hamnat i limbo hos banken. Nu skyllde Tesla lite indirekt på banken, eftersom de inte har betalat tillbaka pengarna till Tesla med en gång. Men det var ju ändå Tesla som har gjort fel från början och inte banken. Jag var ganska tydlig med att påpeka att jag är jävligt pissed efter det här och de måste skärpa sig om de inte vill förlora kunder. Hoppas någon har lärt sig nånting.Bjelke skrev:Man skulle ju bra gärna vilja veta VAD som var fel oxo...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Det får man verkligen hoppas, lynchningsstämningen som rådit senaste dygnet i diverse trådar är nog inget som Teslas ledning uppskattar (förutsätter att någon/några lurkar här på forumet).
Anyways, skönt att det löste sig!
Anyways, skönt att det löste sig!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Märkligt. Det brukar inte gå att betala utan korrekt OCR.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Lämna meddelande istället för ocrAGCF skrev:Märkligt. Det brukar inte gå att betala utan korrekt OCR.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Ja, det går väl att göra så, men inte tvärtom: Du kan inte mata in OCR på ett konto som inte har den tjänsten. Då klagar internetbanken.Tars skrev:Lämna meddelande istället för ocrAGCF skrev:Märkligt. Det brukar inte gå att betala utan korrekt OCR.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Det kan vara åt andra hållet också, vissa giron kräver OCR. Men så finns det de som accepterar vilket som.Jerker skrev:Ja, det går väl att göra så, men inte tvärtom: Du kan inte mata in OCR på ett konto som inte har den tjänsten. Då klagar internetbanken.Tars skrev:Lämna meddelande istället för ocrAGCF skrev:Märkligt. Det brukar inte gå att betala utan korrekt OCR.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Det är så att Tesla betalar från ett utländskt konto, de kräver BIC och IBAN och allt det där för att kunna göra en överföring. Utlandsbetalningar använder sig ju inte av OCR, man måste skriva det som fritext istället, vilket naturligvis inte borde vara något problem i vanliga fall. Men å andra sidan går betalningen såklart igenom oavset om man skriver ett giltigt OCR-nummer eller om man skriver Kalle Anka som referenstext.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Ja jösses, det var inte många rätt i den här historien
Banken borde betalat tillbaks pengarna ganska snabbt om dom inte kan identifiera syftet med betalningen eller iaf kontaktat betalaren angående pengarna på något sätt.
Banken borde ganska enkelt kunnat identifiera betalningen ändå, speciellt när dom börjar ifrågasätta försäljningen och/eller utebliven månadsbetalning där den "skyldige" hävdar att
lånet ska vara utlöst redan osv.
Teslas skuld i det hela är bortom allt tvivel och att missa något dylikt vid en betalning nååååågot större än småpengar är oförlåtligt, speciellt med tanke på ev. konsekvenser i dessa ärenden.
Undrar vad svaret på min fråga förut är, alltså i vilken situation du hade hamnat i om du helt enkelt inte kunde betala några hundra tusen osv?
Hade ett ärende hos fogden gått att rätta till och hade det isf krävt ytterligare en massa arbete för dig personligen eller hade det blivit Teslas/bankens sak osv?
Banken borde betalat tillbaks pengarna ganska snabbt om dom inte kan identifiera syftet med betalningen eller iaf kontaktat betalaren angående pengarna på något sätt.
Banken borde ganska enkelt kunnat identifiera betalningen ändå, speciellt när dom börjar ifrågasätta försäljningen och/eller utebliven månadsbetalning där den "skyldige" hävdar att
lånet ska vara utlöst redan osv.
Teslas skuld i det hela är bortom allt tvivel och att missa något dylikt vid en betalning nååååågot större än småpengar är oförlåtligt, speciellt med tanke på ev. konsekvenser i dessa ärenden.
Undrar vad svaret på min fråga förut är, alltså i vilken situation du hade hamnat i om du helt enkelt inte kunde betala några hundra tusen osv?
Hade ett ärende hos fogden gått att rätta till och hade det isf krävt ytterligare en massa arbete för dig personligen eller hade det blivit Teslas/bankens sak osv?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Ja, det tyder på inkompetens och ointresse på båda sidor.Bjelke skrev:Ja jösses, det var inte många rätt i den här historien
Banken borde betalat tillbaks pengarna ganska snabbt om dom inte kan identifiera syftet med betalningen eller iaf kontaktat betalaren angående pengarna på något sätt.
Banken borde ganska enkelt kunnat identifiera betalningen ändå, speciellt när dom börjar ifrågasätta försäljningen och/eller utebliven månadsbetalning där den "skyldige" hävdar att
lånet ska vara utlöst redan osv.
Teslas skuld i det hela är bortom allt tvivel och att missa något dylikt vid en betalning nååååågot större än småpengar är oförlåtligt, speciellt med tanke på ev. konsekvenser i dessa ärenden.
Undrar vad svaret på min fråga förut är, alltså i vilken situation du hade hamnat i om du helt enkelt inte kunde betala några hundra tusen osv?
Hade ett ärende hos fogden gått att rätta till och hade det isf krävt ytterligare en massa arbete för dig personligen eller hade det blivit Teslas/bankens sak osv?
Nu tar det ett bra tag innan man får en betalningsanmärkning hos fogden. Om man tänker sig att Mati inte betalat som han gjorde men samtidigt själv börjat reda ut saken som han nu gjorde så hade ändå inget hunnit hända. Vi pratar om ett antal veckor som man har på sig innan det går så långt. Vad jag förstår så fick Mati ett inkassokrav. Detta har ett antal dagar, måste väl minst vara 10-14 dar, innan det ska vara betalt och detta krav kan bestridas. Om man bestrider det så öppnas en dialog med fordringsägaren. Om man däremot inte betalar inkassot så kan de skicka det vidare för indrivning till Kronofogden. Där öppnas ett ärende och om man bara snällt, utan att bestrida ärendet i den här instansen, betalar så får man också per automatik en anmärkning. Då har man erkänt att man har gjort fel. Men man kan även bestrida kravet i den här instansen och om bara ärendet löses och den som ställt kravet erkänner att det var felaktigt och drar tillbaka kravet så får man ingen anmärkning. Även om man blir fälld här så har man möjlighet att gå vidare i rättsliga instanser får att få rätt.
Så med tanke på hur relativt snabbt det ändå gick att lösa så hade även en som inte haft flera hundra tusen på kontot klarat sig. Jag antar att sista betalningsdatum på inkassokravet ännu inte förfallit. Eller hur Mati?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Bankens beteende är ju som sagt än mer klandervärt.
Sent from my E6653 using Tapatalk
Sent from my E6653 using Tapatalk
Model Y LR AWD 2022
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Inkassokravet var att betalning måste ske omgående. Vet inte om det håller i en rättslig process, dessutom har jag inte fått någon faktura från inkassobolaget förrän igår, alltså efter att jag hade betalat skulden själv. Att jag överhuvudtaget fick reda på det hela berodde på att inkassobolaget ringde mig i förrgår och hotade med KF. Möjligt att de har skickat en faktura tidigare, jag har iaf inte fått någon sådan. Posten är ju inte eller direkt pålitlig. Det kan alltså faktiskt vara så att en del av skulden faller på posten också. Det är långt ifrån första gången de inte lyckas att dela ut post till mig.Jerker skrev:Så med tanke på hur relativt snabbt det ändå gick att lösa så hade även en som inte haft flera hundra tusen på kontot klarat sig. Jag antar att sista betalningsdatum på inkassokravet ännu inte förfallit. Eller hur Mati?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Ja, om de skickat ut ett inkassokrav tidigare som du inte reagerat på och förfallodatum passerat måste du betala omgående. Men inkassolagen föreskriver att de måste ge dig en sportslig chans att hinna betala utan att det får några andra följder än att du får betala inakssoavgift och eventuell ränta. Men de kan inte bara ringa och säga att du måste betala på studs, det tillåter inte lagen.mati skrev:Inkassokravet var att betalning måste ske omgående. Vet inte om det håller i en rättslig process, dessutom har jag inte fått någon faktura från inkassobolaget förrän igår, alltså efter att jag hade betalat skulden själv. Att jag överhuvudtaget fick reda på det hela berodde på att inkassobolaget ringde mig i förrgår och hotade med KF. Möjligt att de har skickat en faktura tidigare, jag har iaf inte fått någon sådan. Posten är ju inte eller direkt pålitlig. Det kan alltså faktiskt vara så att en del av skulden faller på posten också. Det är långt ifrån första gången de inte lyckas att dela ut post till mig.Jerker skrev:Så med tanke på hur relativt snabbt det ändå gick att lösa så hade även en som inte haft flera hundra tusen på kontot klarat sig. Jag antar att sista betalningsdatum på inkassokravet ännu inte förfallit. Eller hur Mati?
Regler för inkassoverksamhet
4 § Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.
5 § Krav mot en gäldenär skall framställas skriftligt. Kravet skall innehålla tydlig uppgift om borgenärens namn och om det förhållande som fordringen grundar sig på. Är det fråga om en fordran som har överlåtits eller pantsatts och kan gäldenären på grund härav ej med befriande verkan betala till överlåtaren eller pantsättaren, skall kravet innehålla en tydlig upplysning om detta förhållande. I krav bör lämnas anvisning om lämpligt betalningssätt.
I krav skall vad som fordras i kapital, ränta och ersättning för kostnader anges var för sig. I fråga om ränta skall särskilt anges beloppet av upplupen ränta, räntesatsen samt den tid och det kapitalbelopp som ligger till grund för ränteberäkningen.
I samband med krav skall anges viss skälig tid inom vilken gäldenären har att betala frivilligt eller anmäla om han har någon invändning mot kravet. Lag (1981:738).
6 § Rättslig åtgärd med anledning av fordran får ej vidtagas förrän gäldenären tillställts krav som avses i 5§ och den angivna tiden löpt ut.
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Hade en lång process för att få tillbaka handpenning betald med Eurocard.
Överenskommelsen var att jag skulle skicka BIC oh IBAN för att få pengarna rätt direkt till mitt bankkonto. Vilket gjordes dagen efter via mail.
Men efter en månads diskussion och vanliga , -ska be ekonomi kolla, -dom sa att det var överfört
utan att jag kunde se någon ankommande utlandsbetalning, kom jag på att i alla fall ringa eurocard och kolla. Där fanns dom.
Pengarna hade inte gått tillbaka som överrenskommits utan tillbaka på eurocard-kortet.
Pengarna hade återbetalats snabbt och rätt.
Problemet verkar vara kommunikationen internt och externt.
Överenskommelsen var att jag skulle skicka BIC oh IBAN för att få pengarna rätt direkt till mitt bankkonto. Vilket gjordes dagen efter via mail.
Men efter en månads diskussion och vanliga , -ska be ekonomi kolla, -dom sa att det var överfört
utan att jag kunde se någon ankommande utlandsbetalning, kom jag på att i alla fall ringa eurocard och kolla. Där fanns dom.
Pengarna hade inte gått tillbaka som överrenskommits utan tillbaka på eurocard-kortet.
Pengarna hade återbetalats snabbt och rätt.
Problemet verkar vara kommunikationen internt och externt.
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 1 gånger.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Dessutom går det väl att bestrida kravet, då får de ta det till rätten.
Sent from my E6653 using Tapatalk
Sent from my E6653 using Tapatalk
Model Y LR AWD 2022
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Ja, och då blir det rena rama lotterispelet. Jag har varit där förut, för knappt ett år sedan. Att kasta tärning är minst lika rättvist. Advokaten sa till oss i det sammanhanget att det är en jäkla skillnad mellan att ha rätt och att få rätt. Även om det är ett totalt solklart fall. Mitt förtroende i rättsväsendet har raderats komplett efter detta.jonasl skrev:Dessutom går det väl att bestrida kravet, då får de ta det till rätten.
Att ingå en rättsprocess skulle jag inte rekommendera någon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Förtroendet är förbrukat nu
Ja, men enligt reklamen så vinner man ju alltid på lotteri...mati skrev:Ja, och då blir det rena rama lotterispelet. Jag har varit där förut, för knappt ett år sedan. Att kasta tärning är minst lika rättvist. Advokaten sa till oss i det sammanhanget att det är en jäkla skillnad mellan att ha rätt och att få rätt. Även om det är ett totalt solklart fall. Mitt förtroende i rättsväsendet har raderats komplett efter detta.jonasl skrev:Dessutom går det väl att bestrida kravet, då får de ta det till rätten.
Att ingå en rättsprocess skulle jag inte rekommendera någon.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.