Förtroendet är förbrukat nu

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

Idag blev jag uppringd av ett inkassobolag. Bortsett från att det är en jäkligt pinsam angelägenhet så utgick jag ifrån att det handlade om ett missförstånd. Det handlade nämligen om min gamla Model S som jag har sålt till Tesla i samband med införskaffandet av ny bil. Nu meddelande de mig att marsfakturan på billånet inte hade betalats. Nej, sa jag, inte så konstigt, för jag har sålt bilen och Tesla har ju löst lånet. Men det hade de inte.
Jag ringde Santander bank som mycket riktigt inte kunde hitta någon inbetalning som gällde min gamla bil. Samtidigt meddelade de mig att jag hade gjort mig skyldig till olovlig försäljning av en bil som jag hade lån på. Om jag inte löste lånet omgående skulle det få obehagliga konsekvenser. Jippi.
Så ringde jag min DS i Göteborg. Han tyckte väl iofs att det var lite tråkigt för mig men han visste inte så mycket mer än att de hade nog betalat och löst lånet.
Så ringde jag Santander igen. Nej, lånet var inte löst enligt henne. Så var jag alltså tvungen att lösa billånet på studs för att inte hamna i nån otrevlig process. Jippi igen.
Så ringde jag DS igen. Efter massvis med försök nådde jag äntligen fram. Jag förklarade att jag nu hade löst lånet och att jag ville ha pengarna tillbaka från Tesla. Nej, det gick inte menade han. För de hade ju nog betalat. I så fall skulle Santander betala tillbaka pengarna till mig.
Nästa samtal till Santander. En annan person, jag fick alltså dra hela historien igen.
Hennes förslag var att höra med Tesla, om de nu har betalat, vilket referensnummer de har angivit vid betalningen. Fel refnummer skulle såklart innebära att pengarna inte kan relateras till mig.
Jag orkar inte ringa DS. Mejlar istället. Nej, refnummer kan han inte hitta. Betalning har visserligen skett, men utan att ange någon som helst referens. Santander hade alltså ingen chans att koppla inbetalningen till mig och mitt lån. Mejl till DS igen. Har de eventuellt fått tillbaka pengarna? Santander behåller väl knappast en massa pengar om de inte vet vem som är avsändaren. DS vet inte. :x
Man blir bara trött. Måste jag verkligen hålla på så här? Ringa runt hela eftermiddagen och jaga folk? Betala en jäkla massa pengar bara för att unvika att hamna hos Kronofogden och för att inte få ännu mer problem pga olovlig försäljning av bil? Allt pga Teslas jävla inkompetens som inte ens besvärar sig med att hjälpa mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Surfaren »

... Vad ska man säga?! Helt mållös är jag. Jag som gick och inbillade mig att ett inbyte hos Tesla, den dag det är dags att byta till en nyare bil, är väl den enklaste om inte mest ekonomiska lösningen. Nu låter det snarare som en helt annat än enkel, och definitivt inte ekonomisk, "lösning". Jisses, man tar sig för pannan.

Lider med dig och hoppas Tesla får tummen ur och fixar detta omgående.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av SR-71-BlackBird »

mati skrev:
Idag blev jag uppringd av ett inkassobolag. Bortsett från att det är en jäkligt pinsam angelägenhet så utgick jag ifrån att det handlade om ett missförstånd. Det handlade nämligen om min gamla Model S som jag har sålt till Tesla i samband med införskaffandet av ny bil. Nu meddelande de mig att marsfakturan på billånet inte hade betalats. Nej, sa jag, inte så konstigt, för jag har sålt bilen och Tesla har ju löst lånet. Men det hade de inte.
Jag ringde Santander bank som mycket riktigt inte kunde hitta någon inbetalning som gällde min gamla bil. Samtidigt meddelade de mig att jag hade gjort mig skyldig till olovlig försäljning av en bil som jag hade lån på. Om jag inte löste lånet omgående skulle det få obehagliga konsekvenser. Jippi.
Så ringde jag min DS i Göteborg. Han tyckte väl iofs att det var lite tråkigt för mig men han visste inte så mycket mer än att de hade nog betalat och löst lånet.
Så ringde jag Santander igen. Nej, lånet var inte löst enligt henne. Så var jag alltså tvungen att lösa billånet på studs för att inte hamna i nån otrevlig process. Jippi igen.
Så ringde jag DS igen. Efter massvis med försök nådde jag äntligen fram. Jag förklarade att jag nu hade löst lånet och att jag ville ha pengarna tillbaka från Tesla. Nej, det gick inte menade han. För de hade ju nog betalat. I så fall skulle Santander betala tillbaka pengarna till mig.
Nästa samtal till Santander. En annan person, jag fick alltså dra hela historien igen.
Hennes förslag var att höra med Tesla, om de nu har betalat, vilket referensnummer de har angivit vid betalningen. Fel refnummer skulle såklart innebära att pengarna inte kan relateras till mig.
Jag orkar inte ringa DS. Mejlar istället. Nej, refnummer kan han inte hitta. Betalning har visserligen skett, men utan att ange någon som helst referens. Santander hade alltså ingen chans att koppla inbetalningen till mig och mitt lån. Mejl till DS igen. Har de eventuellt fått tillbaka pengarna? Santander behåller väl knappast en massa pengar om de inte vet vem som är avsändaren. DS vet inte. :x
Man blir bara trött. Måste jag verkligen hålla på så här? Ringa runt hela eftermiddagen och jaga folk? Betala en jäkla massa pengar bara för att unvika att hamna hos Kronofogden och för att inte få ännu mer problem pga olovlig försäljning av bil? Allt pga Teslas jävla inkompetens som inte ens besvärar sig med att hjälpa mig.
Låter jättekonstigt, vi löser massa bilar (större bilar) hela tiden utan att kunden kommer i kläm, måste varit någon ny osäker/nitisk handläggare på Santander. Enda banken som är besvärlig är Swedbank.

Som kuriosa kan nämnas att jag fick en anmärkning hos kronofogden (som rättades) efter en bilaffär med Hedin, det höjde också blodtrycket en del. :D
Senast redigerad av SR-71-BlackBird, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Johnalm »

Inte okej på något sätt, du kanske får eskalera frågan ett par våningar inom Tesla Sverige? Lämnade min förra Tesla på KVD pga skambud från Tesla.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av AGCF »

De borde kunna jämföra summan. Det blir väl en väldigt ojämn summa.. Ekonomiavdelningen på Santander kan garanterat hitta den då
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av blincoln »

Fy 17 vilken trist historia! Är de sönderstressade på Tesla sverige?

Hoppas det löser sig snabbt för dig!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

AGCF skrev:
De borde kunna jämföra summan. Det blir väl en väldigt ojämn summa.. Ekonomiavdelningen på Santander kan garanterat hitta den då
Jo, de kan säkert hitta summan. Jag tänker iaf inte bara att strunta i pengarna.
Men är det verkligen jag som ska reda ut det? Och vad hade hänt om jag inte hade haft pengarna för att betala lösensumman? Tesla skrattar bara, de har ju lyckats att sälja en bil till en idiot som mig. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Bjorn »

Vilken grej! Usch för sånt. Tesla borde ju ändå ha löst några leasingar hittills, men det kanske är mest DnB.

Man måste tydligen utgå från att allt trasslar tills motsatsen är bevisad och kolla allt själv. Typ maila leasing bolaget och fråga hur ska jag göra och ska jag se till innan man lämnar över bilen osv.

En fundering som inte hjälper dig nu, men borde ställa till det för Tesla: Har den inte så kallad leasingspärr i bilregistret så att man inte kan fullfölja ett ägarbyte?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Heiko »

Råkade ut för liknande sak när jag lämnade in min bil till DS i Göteborg för att hämta ut den nya.
Jag stod i drygt en månad på min gamla bil och reglering till DNB drog ut på tiden.
Som grädde på moset efter att tjatat och gnatat så fick jag nya handling på min gamla bil från Transportstyrelsen som jag precis blivit ägare till min gamla bil som redan stod på mig.

Fick ringa ett antal samtal plus ett antal mail och till slut tog dem bort min gamla bil och någon dag senare blev allt reglerat med DNB.

Har inte fått någon som helst ursäkt från Göteborg och kommer undvika dem i möjligaste mån.

Alla de gånger jag haft kontakt med Göteborg har bara varit tråkigheter och ordet service är inget inte som man känner till där.

Har en del fix att göra på bilen och hoppas innerligt att man får upp sitt DS i Malmö snarast möjligt.
De akuta sakerna har man fixat i Danmark och dem kan jag bara ge 10 poäng av 10.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

Bjorn skrev:
En fundering som inte hjälper dig nu, men borde ställa till det för Tesla: Har den inte så kallad leasingspärr i bilregistret så att man inte kan fullfölja ett ägarbyte?
Nej, bilen var privatägd. Egentligen hade den inte fått säljas enligt bilregistret, men på något vis lyckades Tesla att genomföra ett ägarbyte. Det är tvärtom jag som är boven nu, eftersom jag sålde bilen olovligt iom att den är fortfarande belånad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av TiborBlomhall »

Tråkigt och klantigt av Tesla.

Slår ett slag dock för trepartssamtal, har man båda parterna samtidigt på linjen brukar saker lösa sig snabbt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

Det är faktiskt en grej till som jag glömde skriva om i hettan.
Min bil var ju på SC för snart två veckor sedan för kalibrering av radarn. Igår visade jag bilen för en granne och råkade öppna frunken. Det första som slog mig var att plastkåpan som sitter längst framme låg lös i frunken. Jag fattade ingenting först och undrade hur den hade hamnat där. När jag lyfte upp den låg det två verktyg där. En konstig lång grej med handtag och ett litet vinkelvattenpass. "Har de glömt nåt därinne?" frågade grannen. Och då slog det mig att jag inte hade tittat i frunken sen den var på service. De hade uppenbarligen bara smällt till huven och glömt att sätta tillbaka kåpan samt att plocka ut sina verktyg. Det är visserligen ingen jättegrej, plasten satte grannen tillbaka, verktygen får jag lämna hos SC när jag har tid.
Men sånt där bidrar ju inte direkt till ett ökat förtroende.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av bat »

Känns som en stressad organisation. Hade en liknade upplevelse då Mölndal glömde kvar en låda med reservdelar i mitt bagage (till en annan bil). De fick åka 25 mil för att hämta den hemma i mitt garage - ok för mig men slöseri med tid.
Användarvisningsbild
Robert Jonsson
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2014 22:29
Ort: Lidingö

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Robert Jonsson »

Precis samma hände mig. I detta fall Tesla i Upplands Väsby men leasingbolaget var även här Santander.

Jag blev fullständigt skogstokig. Fruktansvärt irriterande, då Tesla uttryckligen säger att de erbjuder ett lågt inbytespris men en smidig affär.

Det löste sig dock efter mycket om och men... Har alla haft Santander som Leasingbolag också?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Bjelke »

Herrejösses :shock:
Vad säger man lixom...?
Å jag som oxo går å filurar på att byta upp mig men tänkte göra det genom Tesla för att kunna få en bil med garanti
på osv och då tänker man ju att ett inbyte borde vara smidigt men det vettifan asså :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

Ja, jag behöver väl inte säga så mycket mer än att jag ångrar djupt att jag gick via Tesla när jag sålde bilen.
Att jag öht tog en ny Tesla känns alltmer som ett jäkligt dåligt beslut. Som om man inte hade anat det innan...
Just nu är jag iaf några hundratusen fattigare än i morse. :evil: :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Stefan T »

Jag fick TPMS fel på min roadster men dom ville inte ha med den göra i Mölndal utan ville jag skulle åka till Kastrup istället men jag kör då hellre med varningen i så fall
Behöver ju ladda för att komma hem rätt många timmar (ingen supercharger möjlighet endast 1 fas)
Så dom i Mölndal, är nog lite så där i bland
(mjukvara som jävlades vid spännings fall i 12V:en gissning på jobbets storlek några min att koppla in sig i bilen och ändra ett X och fixat, hade dock lite tur på kuppen fick regenerativt broms ljus vilket jag inte hade innan)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Teslaspolen »

Men, va?? Hur kan man... Nä, nu får dom skärpa sig. Så där får det bara inte gå till!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Tars »

Nu när alla andra berättar sina problem så har DNB fortfarande inte fått supermiljöbilspremien utbetald, och det fick Tesla i slutet på december. Har varit i kontakt med Tesla om detta och att de betalar ut detta så fort det går. Nu är det april.
Jag är inte den som brukar vara orolig, men detta känna inte ok när det är flera som har problem med olika sorters betalning osv...
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Johnalm »

Tars skrev:
Nu när alla andra berättar sina problem så har DNB fortfarande inte fått supermiljöbilspremien utbetald, och det fick Tesla i slutet på december. Har varit i kontakt med Tesla om detta och att de betalar ut detta så fort det går. Nu är det april.
Jag är inte den som brukar vara orolig, men detta känna inte ok när det är flera som har problem med olika sorters betalning osv...
Har faktiskt inte tänkt på det, men det ska jag också kolla när jag ändå ringer Tesla och Sixt imorgon.
Tack för påminnelsen :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Tars »

Johnalm skrev:
Tars skrev:
Nu när alla andra berättar sina problem så har DNB fortfarande inte fått supermiljöbilspremien utbetald, och det fick Tesla i slutet på december. Har varit i kontakt med Tesla om detta och att de betalar ut detta så fort det går. Nu är det april.
Jag är inte den som brukar vara orolig, men detta känna inte ok när det är flera som har problem med olika sorters betalning osv...
Har faktiskt inte tänkt på det, men det ska jag också kolla när jag ändå ringer Tesla och Sixt imorgon.
Tack för påminnelsen :D
Det är det en sekt är till för. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Legato »

Johnalm skrev:
Tars skrev:
Nu när alla andra berättar sina problem så har DNB fortfarande inte fått supermiljöbilspremien utbetald, och det fick Tesla i slutet på december. Har varit i kontakt med Tesla om detta och att de betalar ut detta så fort det går. Nu är det april.
Jag är inte den som brukar vara orolig, men detta känna inte ok när det är flera som har problem med olika sorters betalning osv...
Har faktiskt inte tänkt på det, men det ska jag också kolla när jag ändå ringer Tesla och Sixt imorgon.
Tack för påminnelsen :D
Jag fick min bil i december och Sixt bekräftade i mars att de fått premien. Inte säker på hur den betalas dock, verkar som att de slår ut den på väldigt många månader (kanske hela återstående leasingperioden?)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av spacemoose »

Intressant att det är så många som har haft problem med det finansiella.

Jag hämtade ut min Tesla på leasing i december. När jag stor där på Sc i Mölndal och skulle skriva på avtalet så ser jag att priset inte stämmer mot det överenskomna. De kunde inget göra sa de och mellanskillnaden skulle komma som en kreditfaktura och utbetalning till mig...
Jag får med mig bilen och kör hem till skåne.

Efter en del tjafs så visade det sig att ingen - varken säljare eller sc vill stå för en sådan kreditering. Det slutade med att säljaren eskalerade ärendet till hk i Europa för de hade tydligen inte möjlighet att själv ta sådana beslut.
Nu är det en bit in i april (över 3 mån sedan jag hämtade bilen) och jag har precis fått första fakturan från dnb. Bra, tänkte jag. Då har de fixat prisfelet, men Efter att ha pratat med dnb så visar det sig att priset är lika fel som tidigare. enl dnbs uppgifter har jag dessutom hämtat bilen den 7/3 och avtalet startar den 1/4, vilket blir helt felaktigt och ger mig en rätt underlig leasingperiod på 39 mån.

Dnb skjuter upp fakturan en vecka så jag ska ha tid att reda ut med Tesla.. precis som det skulle räcka...




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av Bjelke »

Undrar om Tesla kan göra lika åt andra hållet oxo?
Jag hämtar ut en bil och skiter i att betala.... Vi kan ta det om ett halvår eller nåt lixom, och då några hundra tusen under det avtalade, perfekt deal...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förtroendet är förbrukat nu

Inlägg av mati »

Haha, ja precis. Det kan man ju försöka.
Vad i he*e har man gett sig in på egentligen? Nu får jag ägna en massa tid åt att jaga mina pengar. Bara för att man gjorde misstaget att köpa en bil från ett oseriöst amatörföretag.
Nej vänta nu, jag måste ha drömt det hela. Det kan väl inte vara sant? Det var ju ingen skum bilhandlare på blocket som sålde en gammal Lada på en halvmörk parkering i ett halvskumt område. Eller....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar