Sida 1 av 2

Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 10 apr 2017 20:57
av dstr
Jag trodde att min huvudvärk var ett misstag i arbetet eller någons dåliga dag, men när man läser trådarna nu så inser jag att jag inte är själv. I mitt fall så är det inte så stora belopp som inlösen av bil. Jag har dock två händelser.

Första grejjen:

Jag servade bilen i december. Jag frågade om man kunde få det fakturerat. "Jo, nu för tiden så gör vi det mot vissa leasingbolag" och efter en stunds förvirrad efterforskning så kommer dom fram till att det är ok med DNB.

Jag får ngn faktura med internationell betalning. Min dåvarande arbetsgivare säger att dom lämnat den till ekonomibyrån för betalning och dom brukar faktiskt sköta sig.

Vid årsskiftet byter jag (och min bil) arbetsgivare. I avtalet med gamla arbetsgivaren så tar jag med leasingen och inga ytterligare kostnader ska drabba gamla arbetsgivaren efter årsskiftet.

I början av mars så får jag veta att det dykt upp en faktura. Min förra arbetsgivare som läser min gamla mail forwardar den med frågan om jag glömt uppdatera min mail hos Tesla. Den ändrade jag kring årsskiftet...

Denna är utställd till förra arbetsgivaren i början av feb. Nu är den från TM Sweden AB och ett bankgironummer.

Eftersom datumet är långt in i år så grinar min arbetsgivare, så jag betalar den själv för att slippa dribbel. Jag tänker att det förr eller senare uppenbaras att den betalat dubbelt och att jag då får tillbaka pengarna.

Snart så ringer telefonen - någon från Nederländerna, men som jobbar med svenska marknaden? Tesla undrar om jag tänkt betala fakturan. Jag förklarar läget, datumet då jag betalat och hon tackar.

Efter ett par dagar så ringer hon igen. Hon kan inte hitta betalningen. Jag mailar över en skärmdump från min internetbank som innehåller datum, belopp och transaktionsnummer.

Efter ett par veckor ringer det från Väsby. Någon har fått ärva problemet, för personen innan har slutat. Någon betalning har dom inte hittat. Mitt mail kommer hon inte åt, så jag skickar samma skärmdump igen.

Det är helt fantastiskt att dom jagar mig för en faktura som med all sannolikhet är betald två gånger.


Och så har vi nästa puck. När min förra arbetsgivare frågade om jag glömt ändra mailen så loggade jag in för att kontrollera det. Då såg jag att min Model 3 reservation var borta.

Min förra arbetsgivare har då ringt Tesla i mitten av feb, långt efter att bilen och kontot som hör till den överlåtits till mig. Reservationen gjordes av mig, köandes samma dag, i mitt namn - inte företagets namn. Kontot som sådant står helt och hållet i mitt namn sen årsskiftet.

Ändå så låter Tesla honom att häva reservationen och så betalar dom ut pengarna till ett annat bankkonto - inte krediterat till kortet som betalade reservationen.

Efter några WTF från mig och en ny reservation så löste Tesla problemet och backade datumet på min "nya" reservation till originaldatumet. Har du koll på din reservation?

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 10 apr 2017 21:03
av mati
OMG :o

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 10 apr 2017 21:06
av Bjelke
Ska man applådera, gråta, skratta eller nypa sig i armen? Cirkus Tesla... Allt går så smidigt och lätt lixom...
Startade dom bolaget förra veckan eller? Dom verkar ju helt sakna rutiner för typ allt, och det går inte att förklara allt
med många leveranser...

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 10 apr 2017 21:36
av Tars
WTF!!!!!

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 10 apr 2017 22:03
av Surfaren
Och för mig har dom förklarat att anledningen till att dom numer bara erbjuder faktura till ett fåtal leasingbolag och inte till vem som helst är att det är för jobbigt att jaga in betalningarna av fakturorna. Tro fan det, om dom inte klarar av att registrera inbetalningarna så ser väl alla fakturor obetalda ut...

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 11 apr 2017 05:55
av mati
Bjelke skrev:
Ska man applådera, gråta, skratta eller nypa sig i armen? Cirkus Tesla... Allt går så smidigt och lätt lixom...
Startade dom bolaget förra veckan eller? Dom verkar ju helt sakna rutiner för typ allt, och det går inte att förklara allt
med många leveranser...
Nej, man får verkligen inte bara skylla på att de har många leveranser. Jag godtar inte den förklaringen alls. Det skulle ju betyda att det är kundernas fel i slutändan, eftersom det är vi som köper för många bilar. Eller vad? Nä, de saknar basala rutiner och är lite för nonchalanta för att det ska kännas bekvämt. Och värre kommer det bli. Hopps hoppas hoppas att det kommer andra elbilar från riktiga biltillverkare snart.

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 11 apr 2017 06:33
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ska man applådera, gråta, skratta eller nypa sig i armen? Cirkus Tesla... Allt går så smidigt och lätt lixom...
Startade dom bolaget förra veckan eller? Dom verkar ju helt sakna rutiner för typ allt, och det går inte att förklara allt
med många leveranser...
Nej, man får verkligen inte bara skylla på att de har många leveranser. Jag godtar inte den förklaringen alls. Det skulle ju betyda att det är kundernas fel i slutändan, eftersom det är vi som köper för många bilar. Eller vad? Nä, de saknar basala rutiner och är lite för nonchalanta för att det ska kännas bekvämt. Och värre kommer det bli. Hopps hoppas hoppas att det kommer andra elbilar från riktiga biltillverkare snart.
Håller med om allt, speciellt det där med nonchalanta :(
Det som skrivits om nu senaste dygnet är exempel på sånt som verkligen och absolut inte ens får hända, så är det bara, man kan inte "slarva" med sånt här som är i förhållandevis stor och
allvarlig omfattning. Jag skulle tex inte kunna lägga flera hundra tusen som i ditt fall, i vilken situation skulle jag hamna i då? Och jag sitter som konsult hela dagarna och har många dagar inte
många minuter jag kan lägga på "privata" saker.

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 11 apr 2017 08:16
av HelectriC
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ska man applådera, gråta, skratta eller nypa sig i armen? Cirkus Tesla... Allt går så smidigt och lätt lixom...
Startade dom bolaget förra veckan eller? Dom verkar ju helt sakna rutiner för typ allt, och det går inte att förklara allt
med många leveranser...
Nej, man får verkligen inte bara skylla på att de har många leveranser. Jag godtar inte den förklaringen alls. Det skulle ju betyda att det är kundernas fel i slutändan, eftersom det är vi som köper för många bilar. Eller vad? Nä, de saknar basala rutiner och är lite för nonchalanta för att det ska kännas bekvämt. Och värre kommer det bli. Hopps hoppas hoppas att det kommer andra elbilar från riktiga biltillverkare snart.
Håller med om allt, speciellt det där med nonchalanta :(
Det som skrivits om nu senaste dygnet är exempel på sånt som verkligen och absolut inte ens får hända, så är det bara, man kan inte "slarva" med sånt här som är i förhållandevis stor och
allvarlig omfattning. Jag skulle tex inte kunna lägga flera hundra tusen som i ditt fall, i vilken situation skulle jag hamna i då? Och jag sitter som konsult hela dagarna och har många dagar inte
många minuter jag kan lägga på "privata" saker.
Förutom här på forumet då :lol:

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 11 apr 2017 09:10
av Bjelke
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ska man applådera, gråta, skratta eller nypa sig i armen? Cirkus Tesla... Allt går så smidigt och lätt lixom...
Startade dom bolaget förra veckan eller? Dom verkar ju helt sakna rutiner för typ allt, och det går inte att förklara allt
med många leveranser...
Nej, man får verkligen inte bara skylla på att de har många leveranser. Jag godtar inte den förklaringen alls. Det skulle ju betyda att det är kundernas fel i slutändan, eftersom det är vi som köper för många bilar. Eller vad? Nä, de saknar basala rutiner och är lite för nonchalanta för att det ska kännas bekvämt. Och värre kommer det bli. Hopps hoppas hoppas att det kommer andra elbilar från riktiga biltillverkare snart.
Håller med om allt, speciellt det där med nonchalanta :(
Det som skrivits om nu senaste dygnet är exempel på sånt som verkligen och absolut inte ens får hända, så är det bara, man kan inte "slarva" med sånt här som är i förhållandevis stor och
allvarlig omfattning. Jag skulle tex inte kunna lägga flera hundra tusen som i ditt fall, i vilken situation skulle jag hamna i då? Och jag sitter som konsult hela dagarna och har många dagar inte
många minuter jag kan lägga på "privata" saker.
Förutom här på forumet då :lol:
Förstod att den skulle komma! :lol: ;)

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 11 apr 2017 09:24
av lator
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ska man applådera, gråta, skratta eller nypa sig i armen? Cirkus Tesla... Allt går så smidigt och lätt lixom...
Startade dom bolaget förra veckan eller? Dom verkar ju helt sakna rutiner för typ allt, och det går inte att förklara allt
med många leveranser...
Nej, man får verkligen inte bara skylla på att de har många leveranser. Jag godtar inte den förklaringen alls. Det skulle ju betyda att det är kundernas fel i slutändan, eftersom det är vi som köper för många bilar. Eller vad? Nä, de saknar basala rutiner och är lite för nonchalanta för att det ska kännas bekvämt. Och värre kommer det bli. Hopps hoppas hoppas att det kommer andra elbilar från riktiga biltillverkare snart.
Håller med om allt, speciellt det där med nonchalanta :(
Det som skrivits om nu senaste dygnet är exempel på sånt som verkligen och absolut inte ens får hända, så är det bara, man kan inte "slarva" med sånt här som är i förhållandevis stor och
allvarlig omfattning. Jag skulle tex inte kunna lägga flera hundra tusen som i ditt fall, i vilken situation skulle jag hamna i då? Och jag sitter som konsult hela dagarna och har många dagar inte
många minuter jag kan lägga på "privata" saker.
Förutom här på forumet då :lol:
Då pratar vi inte minuter, det är timmarna!!!

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 11 apr 2017 18:04
av dstr
Surfaren skrev:
Och för mig har dom förklarat att anledningen till att dom numer bara erbjuder faktura till ett fåtal leasingbolag och inte till vem som helst är att det är för jobbigt att jaga in betalningarna av fakturorna. Tro fan det, om dom inte klarar av att registrera inbetalningarna så ser väl alla fakturor obetalda ut...
Alltså... jag vet inte var jag ska börja kring det resonemanget. Det finns ju företag som inte gör annat än att driva in pengar. Sen känns det som att Teslaförare är mer likvida/solida än genomsnittet - så vad är risken egentligen?

Det är nog så enkelt som att Tesla är ett väldigt ungt företag som inte förstått vilka roller man faktiskt behöver ha i en verksamhet. Dom skulle ha mycket att tjäna på att ta in en extern konsult på området.

Jag har vevat med uttrycket friskt innan, men senaste dagarna bekfräftar det verkligen - den dag Tesla får konkurrens...

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 09:33
av dstr
...och nyss ringde ännu en person från Tesla och klagade på att min servicefaktura från december inte är betald ännu. Servicen som har betalats två gånger...

Tre gånger har jag skickat in underlag på min betalning. Nu ville dom att jag skulle skicka in det en fjärde gång. Hur jävla svårt kan det vara för dom att hitta den här inbetalningen?

Hur ser årsredovisningen ut för Tesla Motor AB? Någon som råkar sitta på ett ex? Man blir ju nyfiken...

Det tåls att upprepas: den dag Tesla får konkurrenter så kommer dom inte leva länge.

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 10:46
av dstr
Dom hittar inte pengarna hos sig. Nu ringer dom och hotar med inkasso...

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 10:49
av Pontus
Kan inte din bank hjälpa till och övertyga dom om att pengarna blivit överförda?

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 10:51
av Telsa
Vänta på inkasso, och bestrid det. Känns som du hjälpt till tillräckligt.

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 10:57
av dstr
Pontus skrev:
Kan inte din bank hjälpa till och övertyga dom om att pengarna blivit överförda?
"Du har plats 38 i kö" - nej, jag tänker inte lägga så mkt mer tid på detta.

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 10:59
av dstr
Telsa skrev:
Vänta på inkasso, och bestrid det. Känns som du hjälpt till tillräckligt.
Ja, det är min plan. Jag har ju mitt underlag på att det är betalt.

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 11:56
av Bjelke
dstr skrev:
Telsa skrev:
Vänta på inkasso, och bestrid det. Känns som du hjälpt till tillräckligt.
Ja, det är min plan. Jag har ju mitt underlag på att det är betalt.
Skulle nog jag gjort oxo...

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 13:14
av dstr
Bjelke skrev:
dstr skrev:
Telsa skrev:
Vänta på inkasso, och bestrid det. Känns som du hjälpt till tillräckligt.
Ja, det är min plan. Jag har ju mitt underlag på att det är betalt.
Skulle nog jag gjort oxo...
Jag börjar misstänka vad som hänt.

Dom utfärdade ju en faktura 22a decemeber, i samband med servicen.

Sen utfärdade dom en till på samma service, den 2a februari som jag slarvigt råkade betala. Min gissning är att någon praktikant lyckats ta min betalning för andra fakturan och flaggat den på första fakturan - och nu hotar dom mig med inkasso för att få betalt för samma service en gång till.

Det roliga med inkasso-hotet är att det inte var jag som ägde bilen då - och fakturorna är inte utställda till mig, utan min förra arbetsgivare. GL/HF som kidsen säger.

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 13:17
av mahulkp
dstr skrev:
Telsa skrev:
Vänta på inkasso, och bestrid det. Känns som du hjälpt till tillräckligt.
Ja, det är min plan. Jag har ju mitt underlag på att det är betalt.
Spännande att se om de avaktiverar din bil om de inte får betalt BildBild

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 15:19
av dstr
Jag skickade över ett betalningsintyg från banken för att få tillbaka mina pengar som betalats på fel faktura. Det innehåller bara ett flyktigt datum, bankgironummer och belopp. Skärmdumpen från internet-banken som finns i tråden och som bifogats tidigare innehåller ju betydligt mer, valutadatum osv. Ändå utbrister han "åh, nu finns det mer att gå på".

Utöver det så påstår dom nu att första fakturan ska ha krediterats. Jag har dock inte sett till någon kreditfaktura.

Tesla går från förvirring till förvirring.

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 15:33
av Refero
Kanske får man ett uppdrag från Tesla snart;) när de inte orkar/kan och anseendet/varumärket får för mycket negativ påfrestning. Sånt här gillar vi att reda ut dagarna igenom!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 15:44
av gellerstam
Refero skrev:
Kanske får man ett uppdrag från Tesla snart;) när de inte orkar/kan och anseendet/varumärket får för mycket negativ påfrestning. Sånt här gillar vi att reda ut dagarna igenom!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Konsultar du åt PostNord nu så har du ju lite att ta tag i .... :)

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 16:18
av Refero
gellerstam skrev:
Refero skrev:
Kanske får man ett uppdrag från Tesla snart;) när de inte orkar/kan och anseendet/varumärket får för mycket negativ påfrestning. Sånt här gillar vi att reda ut dagarna igenom!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Konsultar du åt PostNord nu så har du ju lite att ta tag i .... :)
Jag skulle gärna hjälpa PostNordBildde behöver också lite handpåläggning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Teslas ekonomiavdelning verkar ha checkat ut

Postat: 21 apr 2017 16:44
av dstr
Nu börjar dom lyckas nysta upp vad dom haft för sig.

Första fakturan verkar ha blivit utställd felaktigt på leasingbolaget. Påminnelsen på den lyckas dom skicka till mig(!), utan något som helst spår av att den skulle vara utställd på leasingbolaget.

Då krediterar dom den mot leasingbolaget och skickar ut en ny. Denna sitter min fd. arbetsgivare på en stund. Påminnelsen som kommer forwardas till mig, och den betalar jag. Den betalningen tar det 2 månader och för Tesla (3-4 personer inblandade) att hitta. Nu när dom hittar den så får jag skulden för att jag betalat till bankgirot. "Det är inte vad vi angav på fakturan! När vi visste var vi skulle leta..." - och då har jag helatiden påtalat att jag betalat till bankgirot och bifogat skärmdumpar där deras bankgiro är tydligt. Det är rätt skrämmande när personerna på ekonomiavdelningen inte vet skillnaden på bankgiro och bankkonto.
Tesla would appreciate your payment of the overdue balance(s) within 10 (work) days after receipt of this email on our bank account number 5174-2948. Please ensure your remittance provide the invoice number(s) being paid.
Det är den enda betalningsinformation som figurerar i påminnelsen, och den är det enda jag fått. Likaså beklagar sig personen över att jag inte angett någon referens på betalningen. Som ni själva ser så är fältet Meddelande/OCR ifyllt med fakturanumret...