Neuralink är ett sätt att integrera AI med den mänskliga hjärnan. OpenAI är ett mer generellt projekt som syftar till att skapa en "god" artificiell intelligens där Neuralink är en tänkt tillämpning om jag har förstått det rätt. Hur som helst, hur dessa exakt förhåller sig till varandra så hör de båda till kategorin AI och jag lägger till även Open AI där.Teslaspolen skrev:Njae, Neuralink och OpenAI är två olika företag.
TED intervjun med Elon Musk
Moderator: Redaktion
Re: TED intervjun med Elon Musk
Re: TED intervjun med Elon Musk
Neuralink har inte med AI eller bilen att göra utan det handlar om vår mänskliga hjärna. Ett sätt att plantera in minnen i vår egen skalle.Jerker skrev:Nej, du har rätt, det ingår Artificiell Intelligens som jag hade som en egen punkt på min lista! Lägger till det på samma rad.Anders77 skrev:Nej. Neuarlink har inget med bilarna att göra.Jerker skrev:Sant, det är väl det som ingår i bilarnas självkörning, så det får gå in under det.Teslaspolen skrev:Glöm inte Neuralink.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: TED intervjun med Elon Musk
Alltså vi skall inte få några AI chip som tänker själva i vår kropp. Utan få själva minnena lagda i antagligen någon form av minnes chip i skallen. Så tänkandet gör vi. Alltså inte AI.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: TED intervjun med Elon Musk
Det är väl både och om jag förstått ambitionen rätt. en form av augmentation av vårt tänkande. När du initierar en tanke om. ex. hur bygger jag en snabbladdare så hjälper den dig att visualisera och förstå och känna hur material beter sig och vilka egenskaper som du experimenterar med. Tänk om du vill designa en bil och kan vrida och vända på konstruktionen, den märker ut strukturellt svaga punkter och ger förslag på förändringar, mm, allt i huvudet utan att du behöver gå via tangentbord, mus och kommandogränssnitt och annat som bara blir i vägen.Anders77 skrev:Alltså vi skall inte få några AI chip som tänker själva i vår kropp. Utan få själva minnena lagda i antagligen någon form av minnes chip i skallen. Så tänkandet gör vi. Alltså inte AI.
Maskin och människa i symbios. Det säga att människans sämsta ganska är vår oförmåga att förstå exponentiella funktioner, men jag vet inte riktigt vad realismen är i detta. Men man skall ju inte slå vad mot Elon.
Re: TED intervjun med Elon Musk
Tunnlar för kollektivtrafik för bilar. Efter att ha kört i Los Angeles så förstår jag varför man tänker så. Men jag tror inte att det har jättemycket betydelse för städer med bra kollektivtrafik.
Men om man kan använda dem för att bygga hyperloopförbindelser så kan det ju vara intressant kanske?
Men om man kan använda dem för att bygga hyperloopförbindelser så kan det ju vara intressant kanske?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: TED intervjun med Elon Musk
Ang. Neuralink så kan jag rekommendera denna: http://waitbutwhy.com/2017/04/neuralink.html
38000 ord men det finns nog inga genvägar om man vill förstå vad det handlar om ordentligt.
38000 ord men det finns nog inga genvägar om man vill förstå vad det handlar om ordentligt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: TED intervjun med Elon Musk
Jag antar att det redan finns gott om tunnlar i LA, så jag förmodar att detta problem redan är löst?Jerker skrev:Jag har en invändning mot ett system av tunnlar under städerna på Östkusten i USA. Det är ju ett jordbävningsområde, så jag ser det som ett väldigt riskfyllt arbete. Visst, man vet var förkastningslinjerna går, men även om man undviker att korsa dem så lär det väl vara risk för ras inne i tunnlar som ligger bara några hundratals meter ifrån där jordskorporna glider mot varandra. Skulle inte vilja vara nere i en sån tunnel när det börjar skälva...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: TED intervjun med Elon Musk
+1 mycket bra genomgång av vad det handlar om.Surfaren skrev:Ang. Neuralink så kan jag rekommendera denna: http://waitbutwhy.com/2017/04/neuralink.html
38000 ord men det finns nog inga genvägar om man vill förstå vad det handlar om ordentligt.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: TED intervjun med Elon Musk
Hur många gånger har ni sett talet för att snappa upp alla detaljer?
Tesla Model Y
Re: TED intervjun med Elon Musk
Elon har bemött farhågan om jordbävningar i ngt sammanhang med att en jordbävning påminner i mångt och mycket om vågor till havs. Den största förödelsen blir ovan jord.
Re: TED intervjun med Elon Musk
När jag lyssnar på Elon så känner jag att det är så jävla välbehövligt att ha en sån som honom i samtiden. Bästa inspirationen för alla slöa västerländska hjärnor som går på sparlåga. Det är så många som inte flyttar gränserna eller vågar prova nya lösningar när vi har det så bekvämt. Han är ju en helt vanlig människa som gör allt det där, det är otroligt inspirerande.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: TED intervjun med Elon Musk
Jag har inte sett det alls. Läste istället textversionen på Electrek noggrant: https://electrek.co/2017/05/01/elon-mus ... ranscript/gellerstam skrev:Hur många gånger har ni sett talet för att snappa upp alla detaljer?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: TED intervjun med Elon Musk
Fast jag tänker på det som ligger tvärs förkastningslinjerna. Om en tunnel passerar en sån så är det illa. Då flyttar sig ena delen flera decimeter åt sidan och skär av tunneln. Det blir stopp och inget kan passera där längre förrän man reparerat.tias skrev:Elon har bemött farhågan om jordbävningar i ngt sammanhang med att en jordbävning påminner i mångt och mycket om vågor till havs. Den största förödelsen blir ovan jord.
Men det är kanske bara San Fransisco, av de större städerna, som ligger på en sån förkastningslinje? Att det är lugnare nere i marken när stora områden skakar förstår jag, men där marken verkligen flyttar sig...