Man får krediten ett tag efter man tagit leverans. Så vad jag gjorde var att plocka bort AP från specen och sen aktivera det med krediterna jag fick.
Hur resonerar skatteverket kring ett sånt förfarande, rent teoretiskt alltså.
Vem har betalt autopiloten då? Du privat/Firman/Tesla? Påverkar detta förmånsvärdet? Du får bevisligen tillgång till funktionen men kanske lätt att INTE redovisa kvitto på kostnaden i bolaget?
Man får krediten ett tag efter man tagit leverans. Så vad jag gjorde var att plocka bort AP från specen och sen aktivera det med krediterna jag fick.
Hur resonerar skatteverket kring ett sånt förfarande, rent teoretiskt alltså.
Vem har betalt autopiloten då? Du privat/Firman/Tesla? Påverkar detta förmånsvärdet? Du får bevisligen tillgång till funktionen men kanske lätt att INTE redovisa kvitto på kostnaden i bolaget?
I fallet den är tjänstebil är det väl nypriset oavsett vad man betalat som kommer på förmånsvärdet. Annars är det väl som att få rabatt på en ny bil dvs ingen skatt för en privatperson i varje fall. Tror jag.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Man får krediten ett tag efter man tagit leverans. Så vad jag gjorde var att plocka bort AP från specen och sen aktivera det med krediterna jag fick.
Hur resonerar skatteverket kring ett sånt förfarande, rent teoretiskt alltså.
Vem har betalt autopiloten då? Du privat/Firman/Tesla? Påverkar detta förmånsvärdet? Du får bevisligen tillgång till funktionen men kanske lätt att INTE redovisa kvitto på kostnaden i bolaget?
I fallet den är tjänstebil är det väl nypriset oavsett vad man betalat som kommer på förmånsvärdet. Annars är det väl som att få rabatt på en ny bil dvs ingen skatt för en privatperson i varje fall. Tror jag.
Men AP är ju extrautrustning ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är väl så att dom 61tkr ska beskattas och när det är gjort så blir det som ett privat utlägg ungefär som när man köper fälgar privat till förmånsbilen...
Man får krediten ett tag efter man tagit leverans. Så vad jag gjorde var att plocka bort AP från specen och sen aktivera det med krediterna jag fick.
Hur resonerar skatteverket kring ett sånt förfarande, rent teoretiskt alltså.
Vem har betalt autopiloten då? Du privat/Firman/Tesla? Påverkar detta förmånsvärdet? Du får bevisligen tillgång till funktionen men kanske lätt att INTE redovisa kvitto på kostnaden i bolaget?
Det spelar ingen roll vem som betalt. Finns utrustningen på förmånsbilen så höjer den förmånsvärdet - även om du så betalt det rakt ur egen ficka. Ska vi dra det lite längre så ska man också vinstskatta på vinsten av krediterna. Följer man reglerna går man i stort sett back på att vinna såna här saker, det är helt absurt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Man får krediten ett tag efter man tagit leverans. Så vad jag gjorde var att plocka bort AP från specen och sen aktivera det med krediterna jag fick.
Hur resonerar skatteverket kring ett sånt förfarande, rent teoretiskt alltså.
Vem har betalt autopiloten då? Du privat/Firman/Tesla? Påverkar detta förmånsvärdet? Du får bevisligen tillgång till funktionen men kanske lätt att INTE redovisa kvitto på kostnaden i bolaget?
Det spelar ingen roll vem som betalt. Finns utrustningen på förmånsbilen så höjer den förmånsvärdet - även om du så betalt det rakt ur egen ficka. Ska vi dra det lite längre så ska man också vinstskatta på vinsten av krediterna. Följer man reglerna går man i stort sett back på att vinna såna här saker, det är helt absurt.
Näe om man köper tillbehör för egna pengar så blir det väl inte en förmån då företaget inte köpt något?
Man får krediten ett tag efter man tagit leverans. Så vad jag gjorde var att plocka bort AP från specen och sen aktivera det med krediterna jag fick.
Hur resonerar skatteverket kring ett sånt förfarande, rent teoretiskt alltså.
Vem har betalt autopiloten då? Du privat/Firman/Tesla? Påverkar detta förmånsvärdet? Du får bevisligen tillgång till funktionen men kanske lätt att INTE redovisa kvitto på kostnaden i bolaget?
Det spelar ingen roll vem som betalt. Finns utrustningen på förmånsbilen så höjer den förmånsvärdet - även om du så betalt det rakt ur egen ficka. Ska vi dra det lite längre så ska man också vinstskatta på vinsten av krediterna. Följer man reglerna går man i stort sett back på att vinna såna här saker, det är helt absurt.
Näe om man köper tillbehör för egna pengar så blir det väl inte en förmån då företaget inte köpt något?
Jo, så har jag tolkat reglerna. Extrautrustning som sitter på en förmånsbil är förmånspliktig oavsett vem som betalt för den. Jag hittar inte någon exakt källa på det här just nu, men den här formuleringen finns i senaste råden angående värdering:
”Då extrautrustningen hyrts eller om arbetsgivarens kostnad väsentligt understiger ordinarie anskaffningsutgift bör det marknadspris som återförsäljare rekommenderat anses utgöra anskaffningsutgift.”
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har du betalt ”privat” uppstår ingen förmån. Det är ju tex hela logiken bakom ”nettolöneavdrag” osv.
Har du däremot fått/behållit från förra förmånsbilen osv ska den räknas med. Då du privat fått med de på köpet osv.
Har du däremot fått de av ”brorsan” så är det som att du köpt de privat.
Nej, det är inte samma sak. Men du kan få räkna värdet på utrustningen som ett nettolöneavdrag, en gång, om du gav utrustningen till företaget. Dvs om du själv betalade för t. ex. extraljus för 5000 kr till tjänstebilen så höjer du förmånsgrundande pris med 5000 kr och så får du dra av 5000 från kommande förmånsdragning, men bara som en engångsgrej.
Jag kollade upp det här noga inför att jag skulle få mina första Arachnids. Men jag hittar som sagt inte den exakta källan nu, kan leta bättre när jag sitter vid datorn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Betalar du fullt ”marknadsvärde” för en förmån uppstår ju ingen förmån eftersom du betalt för den.
Det är ju liksom hela principen med nettolöneavdrag. Det var så jag menade.
Köper du en takbox privat och monterar den på tjänstebilen uppstår ju knappast någon förmån för takboxen. Bara för att den sitter på förmånsbilen?
Fälgar via refferal är något helt annat eftersom det där uppstår frågan ”varför” du fått de osv?
Något du gjort privat ”rekommenderat/visat” bilen är det nog
kanske ok? Men beror nog på hur din”insats” värderas. Ungefär som när man jämför lotterivinster kontra att man ”presterat” något för att man fick ett pris (tex en rebus eller svarat på en enkel fråga)
Beror det däremot att du fått tillgång till en ”kod” tack vare att du kör företagets tjänstebil är det antagligen annorlunda.
Ungefär som regler kring bonuspoäng vid flygresor. Är det tjänsteresor som tjänst in de tillhör poängen företaget osv.
Tror personligen att Skatteverket kommer att hävda att refferalvinster tillhör företaget som äger tjänstebilen. Eftersom det är tillgången till tjänstebilen som gett dig tillgången till refferalkoden som du delar ut. Dvs vinsten (fälgarna tex) tillhör då företaget och och din tillgång till de ska förmånsbeskattas.
Säljer du då de privat säljer du egentligen företagets egendom.
Sen hur det kollas upp/upptäcks är en helt annan femma.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Jag förstår hur du menar, och jag säger att jag har läst tolkningar från Skatteverket som säger motsatsen. Är det extrautrustning som sitter på förmånsbilen så höjer den förmånsvärdet vem som än betalade. En takbox kommer inte räknas så, den är ju inte fast monterad på förmånsbilen. Men exempelvis extraljus, absolut.
Vad gäller referralvinsterna kan det mycket väl vara så att Skatteverket skulle resonera som så att de tillhör företaget. Det vore inte mycket bättre om de tänkte att de tillhör dig själv, utan snarare sämre, för då har du ju vinstskatt och arbetsgivaravgift på vinstens marknadsvärde vilket blir en helt orimlig summa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
danni: Tror du tolkar "än som vem betalade" i skrivningen lite väl bokstavstroget. Tror det blir ett ganska naturligt undantag om du SJÄLV betalat/ (fått privat) även om man inte skrivit ut det. Ar hyfsat vanligt att man tex vid olika personalbilsupplägg/leasingupplägg väljer att betala någon del av utrustning privat (För att företaget tex har 7,5BB som maxgräns för vad de vill betala) och då ska inte heller den utrustningen förmånsbeskattas eftersom det är föraren som äger den privat. Tex vinterdäck, taxkbox, extraljus, andra fälgar, dragkrok. Sen kommer så klart då frågan med tillåtelse, garantier och vad händer med utrustningen vid återlämnande av bilen/försäljning men det är en annan fråga.
Det Skatteverket ganska säkert är ute efter är att förklara är att oavsett vem annan som betalat =egna företaget/annat företag (tex sponsring, provmontering, testutrustning osv)/leasingbolaget/bilfirman/en annan firma/överta förra kollegans firma-takbox osv så ska den förmånsbeskattas, men där man antagligen anser att just undantaget är om du själv betalar för =då finns ju ingen förmån. (Vilket Skatteverket antagligen ansett så naturligt att de inte väljer att specificera just det)
Men som sagt var just referralvinster är nog ett eget område.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Jag tror att det kan vara ett sätt att täppa till luckor där folk försöker göra kreativa saker med extrautrustning. T ex så spelar det ingen roll för bilens förmånsvärde vad man faktiskt betalade för bilen. I det läget kanske man kan tänka sig att gå med på att köpa bilen för fullpris eller mer, men då få nära 100 % rabatt på att köpa något tillbehör privat, för att undkomma förmånsbeskattning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag förstår hur du menar, och jag säger att jag har läst tolkningar från Skatteverket som säger motsatsen. Är det extrautrustning som sitter på förmånsbilen så höjer den förmånsvärdet vem som än betalade. En takbox kommer inte räknas så, den är ju inte fast monterad på förmånsbilen. Men exempelvis extraljus, absolut.
Vad gäller referralvinsterna kan det mycket väl vara så att Skatteverket skulle resonera som så att de tillhör företaget. Det vore inte mycket bättre om de tänkte att de tillhör dig själv, utan snarare sämre, för då har du ju vinstskatt och arbetsgivaravgift på vinstens marknadsvärde vilket blir en helt orimlig summa.
Jag lyckas inte hitta någonstans där det görs skillnad på utrustning som är fast monterad och sådant som går lätt att ta bort. Ser man exemplen på extrautrustning på https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... utrustning så drar de vinterdäck, takbox, barnstol och automatväxel över samma kam. Takbox och barnstolar torde vara väldigt vanligt att man köper privat och behåller mellan bilar.
Min tolkning är att oberoende hur arbetsgivaren får tillgång till utrustningen så ska förmånstagaren beskattas för nypris av utrustningen även så arbetsgivaren lånat det av förmånstagaren.
Men om förmånstagaren använder privata saker till bilen han får låna från företaget så uppstår ingen förmån. Typ samma sak men ändå inte.
Jag förstår hur du menar, och jag säger att jag har läst tolkningar från Skatteverket som säger motsatsen. Är det extrautrustning som sitter på förmånsbilen så höjer den förmånsvärdet vem som än betalade. En takbox kommer inte räknas så, den är ju inte fast monterad på förmånsbilen. Men exempelvis extraljus, absolut.
Vad gäller referralvinsterna kan det mycket väl vara så att Skatteverket skulle resonera som så att de tillhör företaget. Det vore inte mycket bättre om de tänkte att de tillhör dig själv, utan snarare sämre, för då har du ju vinstskatt och arbetsgivaravgift på vinstens marknadsvärde vilket blir en helt orimlig summa.
Jag lyckas inte hitta någonstans där det görs skillnad på utrustning som är fast monterad och sådant som går lätt att ta bort. Ser man exemplen på extrautrustning på https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... utrustning så drar de vinterdäck, takbox, barnstol och automatväxel över samma kam. Takbox och barnstolar torde vara väldigt vanligt att man köper privat och behåller mellan bilar.
Min tolkning är att oberoende hur arbetsgivaren får tillgång till utrustningen så ska förmånstagaren beskattas för nypris av utrustningen även så arbetsgivaren lånat det av förmånstagaren.
Men om förmånstagaren använder privata saker till bilen han får låna från företaget så uppstår ingen förmån. Typ samma sak men ändå inte.
Är det inte så att om tillbehören finns i/på/med bilen och du som förmånstagare inte har betalat för dessa privat så ska du betala förmånsvärde på nypriset av dessa tillbehör oavsett om företaget fått tillbehören gratis eller bara lånar dessa av någon person eller företag.
Men är det dina privata saker/tillbehör som du äger så skulle man väl kunna ressonera som att du lånar ut dessa till företaget när du kör i tjänsten och sedan använder du dom privat (lånar ej ut dessa till företaget under den tiden) du kör tjänstebilen privat.
Borde kunna vara så så länge inte tillbehören är fast monterade.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.