Nytt rekommendationsprogram

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Den tanken slog mig också. Är en mini-Tesla förmånsgrundande?
Förmån kan det väl inte vara då vi inte är anställda av Tesla? Och gåvoskatten är borttagen. Vet inte vad som skulle vara applicerbart, nån som har bättre koll får fylla i...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Anders77 »

mati skrev:
Pontus skrev:
Är det ingen vinstskatt eller liknande på dessa saker eller inkomstskatt och arbetsgivaravgift då man kanske skattetekniskt har utfört ett arbete och fått ersättning för det?
Den tanken slog mig också. Är en mini-Tesla förmånsgrundande?
Förmån är det bara om du får nyttja något som ett företag betalar åt dig. Typ en bil, luncher, parkeringsavgifter eller hotell dagar när konferansen inte är igång.

Men detta program, frågan är om det går under gåvor, eller om det skall klassas som arvoden för arbeten.

Sen är ju även frågan om lotteriet av en S/X som någon kan vinna. Eftersom det är ett lotteri för Europa, så hoppas jag de varit smarta och driver det lotteriet från ett dotterbolag i Tillburg som exempel, för då är det skattefritt att vinna den. Däremot om lotteriet sköts från USA så är det 30% skatt på vinsten.

Skall kolla upp hur det är med dessa gåvor via introduktionsprogrammet, vore ju surt om skatteverket skulle se det som lön för arbete så både skatt och arbetsgivaravgifter skall betalas på värdet.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av mati »

Anders77 skrev:
Förmån är det bara om du får nyttja något som ett företag betalar åt dig. Typ en bil, luncher...
Ja, det vet jag. Men det sitter som bekant en del kreativa människor på SKV som tillbringar sina dagar med att hitta alternativa tolkningar för diverse regler. Jag startade en annan tråd om det för en vecka sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av +46 »

Rent juridiskt om det skulle uppstå en tvist (behöver nödvändigtvis inte vara med skattemyndigheten), vem är rättmätige Tesla-ägare enligt rekommendationsprogrammet? I mitt fall är det solklart. Köpt bilen privat utan lån på bilen. Men för många andra som i god tro har tilldelats en "rekommendationskod"? Är det föraren, företaget eller registrerad ägare? Det är trots allt inte småpengar det handlar om i förlängningen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:
mati skrev:
Pontus skrev:
Är det ingen vinstskatt eller liknande på dessa saker eller inkomstskatt och arbetsgivaravgift då man kanske skattetekniskt har utfört ett arbete och fått ersättning för det?
Den tanken slog mig också. Är en mini-Tesla förmånsgrundande?
Förmån är det bara om du får nyttja något som ett företag betalar åt dig. Typ en bil, luncher, parkeringsavgifter eller hotell dagar när konferansen inte är igång.

Men detta program, frågan är om det går under gåvor, eller om det skall klassas som arvoden för arbeten.

Sen är ju även frågan om lotteriet av en S/X som någon kan vinna. Eftersom det är ett lotteri för Europa, så hoppas jag de varit smarta och driver det lotteriet från ett dotterbolag i Tillburg som exempel, för då är det skattefritt att vinna den. Däremot om lotteriet sköts från USA så är det 30% skatt på vinsten.

Skall kolla upp hur det är med dessa gåvor via introduktionsprogrammet, vore ju surt om skatteverket skulle se det som lön för arbete så både skatt och arbetsgivaravgifter skall betalas på värdet.
Ett företag kommer inte under några som helst omständigheter att komma undan med att ge skattefria gåvor till privatpersoner... Vinsterna för de olika nivåerna känns solklara - de är tävlingsvinster alternativt kommission och ska därför beskattas som inkomst av tjänst.

Vad gäller den utlottade bilen så är det knivigare. Det har ju ändå krävts viss insats för att få lotterna. Kan det ändå räknas som ett lotteri? I Sverige är lotterivinster skattefria - men lotterier är tillståndspliktiga och olagliga utan tillstånd. Det finns vissa undantag för lotterier som hålls för mindre, slutna sällskap. Är verkligen världens alla Tesla-ägare ett mindre, slutet sällskap? Så många frågor, så få svar!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av mati »

Ska vi krångla till det lite kan vi ta mig som exempel. Jag hade en privatägd Tesla, precis som du, och nu har jag sålt den och leasar en bil på mitt företag istället. Det hade rent teoretiskt kunnat bli så att jag hade fått några stycken referrals som privatägare och några stycken som leasingtagare eftersom jag bytte bil mitt under pågående rekommendationsprogram. Nu blev det inte så, men det är ju fullt möjligt att det händer. Vilka regler gäller då?

Min gamla privata bil ligger faktiskt kvar i MyTesla, trots att jag sålde den för två månader sedan. Konstigt att den inte plockas bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Anders77 »

danni skrev:
Anders77 skrev:
mati skrev:
Pontus skrev:
Är det ingen vinstskatt eller liknande på dessa saker eller inkomstskatt och arbetsgivaravgift då man kanske skattetekniskt har utfört ett arbete och fått ersättning för det?
Den tanken slog mig också. Är en mini-Tesla förmånsgrundande?
Förmån är det bara om du får nyttja något som ett företag betalar åt dig. Typ en bil, luncher, parkeringsavgifter eller hotell dagar när konferansen inte är igång.

Men detta program, frågan är om det går under gåvor, eller om det skall klassas som arvoden för arbeten.

Sen är ju även frågan om lotteriet av en S/X som någon kan vinna. Eftersom det är ett lotteri för Europa, så hoppas jag de varit smarta och driver det lotteriet från ett dotterbolag i Tillburg som exempel, för då är det skattefritt att vinna den. Däremot om lotteriet sköts från USA så är det 30% skatt på vinsten.

Skall kolla upp hur det är med dessa gåvor via introduktionsprogrammet, vore ju surt om skatteverket skulle se det som lön för arbete så både skatt och arbetsgivaravgifter skall betalas på värdet.
Ett företag kommer inte under några som helst omständigheter att komma undan med att ge skattefria gåvor till privatpersoner... Vinsterna för de olika nivåerna känns solklara - de är tävlingsvinster alternativt kommission och ska därför beskattas som inkomst av tjänst.

Vad gäller den utlottade bilen så är det knivigare. Det har ju ändå krävts viss insats för att få lotterna. Kan det ändå räknas som ett lotteri? I Sverige är lotterivinster skattefria - men lotterier är tillståndspliktiga och olagliga utan tillstånd. Det finns vissa undantag för lotterier som hålls för mindre, slutna sällskap. Är verkligen världens alla Tesla-ägare ett mindre, slutet sällskap? Så många frågor, så få svar!
Visst borde gåvorna ses som inkomst av tjänst, det kan jag hålla med om. Företag kan ge gåvor för upp till ca 400kr ex moms om jag minns rätt, sen är det skatt som gäller. Ses det som inkomst av tjänst så blir det arbetsgivaravgifter med, samt de som får den bör ta upp dem i sin deklaration med. Någon som gjort det? :)

Gällande lotteriet så sköter de inte det från Sverige oavsett så svenska lotteriregler är inte intressanta. Utan det är som jag skrev tidigare. Är det ett lotteri som sköts inom EU så är det skattefritt. Är det USA baserat lotteri så är det 30% skatt.

Men oavsett vart de håller lotteriet så krävs nog någon form av tillstånd i det landet.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

Man skulle väl kunna krångla till det än mer för tjänstebilsförarna. Kommesionen i sig är väl solklart inkomst och där med skatt på. Men sedan ger ju företaget dig förmånen att få delta i detta och då blir ju frågan vad den förmånen är värd. Man ska ju betala skatt på förmåner även om man inte utnyttjar dom bara man har tillgång till dom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Haglund »

Happ, så då har man haft två referrals senaste året utan att få ett skvatt. Nu får man på första referralen (jag förstår varför) och en sån där mini-Tesla hade ju lillgrabben gillat. Någon som har en över som inte tycker att den är vidare rolig?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av gellerstam »

Nu är vi rätt nära OT men ändå...

Denna artikel är rätt intressant i ämnet.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/ma ... diotavling

Kortfattat:
Ung tjej vinner lgh genom att skriva en slogan. (Sloganen är arbete .... ajajaj. )
Lgh värde 1,2Mkr
Inkomstskatt: 552000kr (Betalas av "vinnaren", som trodde att hon skulle betala vinstskatt och inte inkomstskatt. )
Arb. giv. avg.: 377040Kr (Betalas av NRJ)

Summa till staten efter den tävlingen= 929 000 kronor.

Så kan det gå när ett bostadsbolag vill ge en lgh till en ungdom!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Nu är vi rätt nära OT men ändå...

Denna artikel är rätt intressant i ämnet.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/ma ... diotavling

Kortfattat:
Ung tjej vinner lgh genom att skriva en slogan. (Sloganen är arbete .... ajajaj. )
Lgh värde 1,2Mkr
Inkomstskatt: 552000kr (Betalas av "vinnaren", som trodde att hon skulle betala vinstskatt och inte inkomstskatt. )
Arb. giv. avg.: 377040Kr (Betalas av NRJ)

Summa till staten efter den tävlingen= 929 000 kronor.

Så kan det gå när ett bostadsbolag vill ge en lgh till en ungdom!
Det är inte lönt att vinna saker i tävlingar i det här landet. Just en lägenhet är väl bland det bättre. Men om du skulle vinna en bil, till exempel, så skulle du få skatta för bilens marknadsvärde, men du får inte ut det ens om du säljer den direkt, så summan av kardemumman där är väl att du får sälja den och sen får du knappt några pengar över efter att skatten är betald.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

Har ibland funderat på om man vinner något som man inte vill ha och i tävlingen står det att saken är värd 300.000kr typ en bil. Om dom säger att den är värd 300 tkr borde tävlingsarrangören kunna köpa tillbaka den för det värdet. Men troligtvis vill ingen och inte ens arrangören betala det priset eller skulle man kunna kräva det när dom sagt värdet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jerker »

Det är ju skillnad på lotterivinst och vinst i en tävling. Vinner du pengar i ett lotteri så har du inte utfört nåt arbete för att få vinsten vilket du har när du deltar i en tävling och därför ska du då betala inkomstskatt.

Tänker ofta på det när jag ser på Postkodmiljonären och undrar om de som sitter i heta stolen är medvetna om att hälften av det de tävlat sig till försvinner i skatt medan de som får sina vinstcheckar hemma i stugorna får behålla allt.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jensa »

Det där känner jag igen med tanke på tävlingsvinster! Vann en roddmaskin, kläder och dyl. i Vasaloppet en gång. En sån där riktigt kass roddmaskin som samlat damm sen dess, men högt värde var det på den och skatten blev runt 1000 spänn! Tröjan var i fel storlek men den fick jag "köpa" för några hundralappar i skatt. Visst, man kunde avsäga sig vinsterna, men då var man tvungen att göra det innan start... det hade varit mindre bra om jag gick och vann! :roll: Vinner man på rekordtid och "får" en bil. Då har man ett problem med att sälja den för att få ihop stålar till att betala skatten :? :D

Det borde väl ändå anses som lotteri om man vinner Vasan? :lol: Allt kan ju hända, jag menar.. dåliga skidor, taskiga blåbär som kör sönder grejjerna för dig eller att du blev omåkt av en norrman på upploppet. Alltså skattefri lotterivinst :D
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

Jensa skrev:
Det där känner jag igen med tanke på tävlingsvinster! Vann en roddmaskin, kläder och dyl. i Vasaloppet en gång. En sån där riktigt kass roddmaskin som samlat damm sen dess, men högt värde var det på den och skatten blev runt 1000 spänn! Tröjan var i fel storlek men den fick jag "köpa" för några hundralappar i skatt. Visst, man kunde avsäga sig vinsterna, men då var man tvungen att göra det innan start... det hade varit mindre bra om jag gick och vann! :roll: Vinner man på rekordtid och "får" en bil. Då har man ett problem med att sälja den för att få ihop stålar till att betala skatten :? :D

Det borde väl ändå anses som lotteri om man vinner Vasan? :lol: Allt kan ju hända, jag menar.. dåliga skidor, taskiga blåbär som kör sönder grejjerna för dig eller att du blev omåkt av en norrman på upploppet. Alltså skattefri lotterivinst :D
Vad hade hänt om dom lottade ut bilen bland de två bästa tiderna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jensa »

Haha, ja då hade man kunnat få bilen trots att man blev 2:a. :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jerker »

Elon bekräftar att det nya att begränsa antalet rekommendationer till 5 per person har ett tydligt syfte:
ElonShutDown.PNG
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av HelectriC »

Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Anders77 »

Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Bekantskapskrets, vad är det? :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Bekantskapskrets, vad är det? :)
Jag brukade ha kompisar men ingen vill umgås med mig längre efter att jag försökt trakassera dem alla till att köpa en Tesla :shock:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Anders77 skrev:
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Bekantskapskrets, vad är det? :)
Jag brukade ha kompisar men ingen vill umgås med mig längre efter att jag försökt trakassera dem alla till att köpa en Tesla :shock:
Hm... Jag har förstått att inga av mina arbetskamrater eller bekanta vågar fråga mig nåt om elbilar, för då vet de att det kommer flera timmars föreläsning...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av mati »

Vilken tur, och jag trodde att det var bara jag som hade sociala problem... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

Dax för en stödgrupp inom sekten? :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Dax för en stödgrupp inom sekten? :D
Hm... jag trodde att forumet i sig var stödgruppen?
Skriv svar