AP 2.5
Moderator: Redaktion
Re: AP 2.5
Spännande! Där kom den som många har spekulerat kring. Ska bli intressant att följa vad detta får för påverkan för AP-uppdateringar under hösten och om det blir olika versioner för 2.0/2.5 precis som mellan 1.0/2.0.
Vi kan väl nästan utgå från att GPU/CPU för huvudenheten (17"-skärmen) också får en uppdatering i S/X med tanke på alla andra augusti-uppdateringar. Speciellt som Model 3 har en snabbare GPU/Hårdvara för huvudenheten och att den som sitter i nuvarande X/S är från 2013. Blir troligtvis också en kamera på insidan i nya S/X som vi sett i M3.
Vi kan väl nästan utgå från att GPU/CPU för huvudenheten (17"-skärmen) också får en uppdatering i S/X med tanke på alla andra augusti-uppdateringar. Speciellt som Model 3 har en snabbare GPU/Hårdvara för huvudenheten och att den som sitter i nuvarande X/S är från 2013. Blir troligtvis också en kamera på insidan i nya S/X som vi sett i M3.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: AP 2.5
Supergnällvarning här...
Jag har bara följt Tesla riktigt aktivt 8 månader eller så men redan blivit otroligt frustrerad i den här frågan. För de flesta mjuk- och hårdvaruutvecklare på Tesla borde det vara uppenbart att man 2016 inte hade hårdvaran för att uppnå total självkörning. Av den enkla anledningen att alla erfarna utvecklare av komplex ny hård- och mjukvara vet att man lär sig nya saker i takt med att man utvecklar ny teknik, den specifikation man trodde stämde från början räcker aldrig. Och så är det förstås också på Tesla.
Våra AP2-bilar kan fortfarande inte hantera en kurva säkert i tillräckligt många fall, eller ens köra trafiksäkert på raksträckor med vanliga enkla hastighetsförändringar, men köra själv ska de kunna göra "any day".
Att folk på forumen tror att deras bilar tillverkade 2016-17 ska kunna köra helt själva enbart med stöd av mjukvaruuppdateringar kan man ha viss förståelse för eftersom det är vad Tesla och gladmedia säger till dem. Men att Tesla faktiskt säljer "total självkörning" när man nästa månad måste uppgradera hårdvaran borde man dels kunna anmäla till KO, men inte minst kan man ha moraliska synpunkter på kunniga utvecklares eller överoptimistiska marknadsförares självinsikt.
Jag köpte min bil med dessa insikter om att det är omogen teknik och får leken tåla, så jag borde inte ens få vara frustrerad. Men det är beklämmande att läsa dessa hoppfulla artiklar på Electrek, Teslarati m.f.
Jag hoppas Tesla bevisar mig fel.
Jag har bara följt Tesla riktigt aktivt 8 månader eller så men redan blivit otroligt frustrerad i den här frågan. För de flesta mjuk- och hårdvaruutvecklare på Tesla borde det vara uppenbart att man 2016 inte hade hårdvaran för att uppnå total självkörning. Av den enkla anledningen att alla erfarna utvecklare av komplex ny hård- och mjukvara vet att man lär sig nya saker i takt med att man utvecklar ny teknik, den specifikation man trodde stämde från början räcker aldrig. Och så är det förstås också på Tesla.
Våra AP2-bilar kan fortfarande inte hantera en kurva säkert i tillräckligt många fall, eller ens köra trafiksäkert på raksträckor med vanliga enkla hastighetsförändringar, men köra själv ska de kunna göra "any day".
Att folk på forumen tror att deras bilar tillverkade 2016-17 ska kunna köra helt själva enbart med stöd av mjukvaruuppdateringar kan man ha viss förståelse för eftersom det är vad Tesla och gladmedia säger till dem. Men att Tesla faktiskt säljer "total självkörning" när man nästa månad måste uppgradera hårdvaran borde man dels kunna anmäla till KO, men inte minst kan man ha moraliska synpunkter på kunniga utvecklares eller överoptimistiska marknadsförares självinsikt.
Jag köpte min bil med dessa insikter om att det är omogen teknik och får leken tåla, så jag borde inte ens få vara frustrerad. Men det är beklämmande att läsa dessa hoppfulla artiklar på Electrek, Teslarati m.f.
Jag hoppas Tesla bevisar mig fel.
Re: AP 2.5
Det kommer de inte göra för du har rätt i allt du skriver. Erfarenheten talar helt enkelt emot att hårdvaran som valdes för över ett år sedan ska vara tillräckligt kraftfull för att klara nånting som det fortfarande inte finns mjukvara för. Det faller på sin egen orimlighet. Utveckling är en iterativ process. Man kan inte börja i bakändan och jobba sig bakifrån och fram.bjornlilja skrev:Jag hoppas Tesla bevisar mig fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: AP 2.5
Tack. Forumet verkar innehålla en och annan utvecklare...mati skrev:Det kommer de inte göra för du har rätt i allt du skriver. Erfarenheten talar helt enkelt emot att hårdvaran som valdes för över ett år sedan ska vara tillräckligt kraftfull för att klara nånting som det fortfarande inte finns mjukvara för. Det faller på sin egen orimlighet. Utveckling är en iterativ process. Man kan inte börja i bakändan och jobba sig bakifrån och fram.bjornlilja skrev:Jag hoppas Tesla bevisar mig fel.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: AP 2.5
Är också besviken på nuvarande AP, och den takt som den utvecklas i. Kanske mycket fokus har legat på M3, och att vi nu kan hoppas på en acceleration i utvecklingen. Positivt att det, enligt artikeln, blir en kostnadsfri hårdvaru uppdatering för HW2 bilarna om de skulle visa sig vara otillräckliga.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: AP 2.5
Har man köpt total självkörning så utgår jag ifrån att hårdvaran kommer uppgraderas så mycket som behövs kostnadsfritt. Om man nu har bilen kvar den dag mjukvaran är klar.
Re: AP 2.5
Tror man ska ha lite uthållighet när man väntar på fullständigt självkörande bilar, teslas eller andras. AP1 känns som en snygg demo av potentialen. På rätt vägar funkar den riktigt bra. Tror att ”dom sista 20%” kommer att ta väldigt lång tid att realisera. Det är helt enkelt ett riktigt svårt problem man jobbar med att lösa.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: AP 2.5
Håller med. För övriga lär priset sticka iväg vid uppgradering.kallekula skrev:Har man köpt total självkörning så utgår jag ifrån att hårdvaran kommer uppgraderas så mycket som behövs kostnadsfritt. Om man nu har bilen kvar den dag mjukvaran är klar.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: AP 2.5
Tillhör dem som köpte AP2 med FSDC just pga detta. Jag tror att priset kommer stiga när det faktiskt fungerar eller när Tesla inser att ytterligare hårdvaruuppgradering krävs. Om jag hade en AP2-bil utan paketet skulle jag nu skynda mig att köpa. Risken är överhängande att man annars blir helt utan uppgraderingsmöjlighet eller att priset stiger ordentligt vilket riskerar att urholka andrahandsvärdet.
Självklart gäller det dock att hålla sina förväntningar i schack för att inte bli besviken/frustrerad. Jag var och är helt inställd på att det kommer dröja innan vi som betalt för FSDC får någon egentlig valuta för pengarna i form av aktiv funktionalitet.
Självklart gäller det dock att hålla sina förväntningar i schack för att inte bli besviken/frustrerad. Jag var och är helt inställd på att det kommer dröja innan vi som betalt för FSDC får någon egentlig valuta för pengarna i form av aktiv funktionalitet.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: AP 2.5
jag tror att hårdvaran inom något år kommer vara bättre och billigare och tesla då kommer byta (kanske de kommer kalla det ap 3).
Har svårt att se att priset kommer gå upp, möjligtvis för de som beställt och köper bilar nu, men tror att de redan betalt för nya hårdvaran. Det som kostar just nu är utvecklingen, men när den är klar blir det som vanligt med teknik(behöver väl inte säga om det blir billigare eller dyrare)
Har svårt att se att priset kommer gå upp, möjligtvis för de som beställt och köper bilar nu, men tror att de redan betalt för nya hårdvaran. Det som kostar just nu är utvecklingen, men när den är klar blir det som vanligt med teknik(behöver väl inte säga om det blir billigare eller dyrare)
Re: AP 2.5
Återigen är det en fördel att bo i Sverige och få vänta på sin Model3...Mickep skrev:jag tror att hårdvaran inom något år kommer vara bättre och billigare och tesla då kommer byta (kanske de kommer kalla det ap 3).
Har svårt att se att priset kommer gå upp, möjligtvis för de som beställt och köper bilar nu, men tror att de redan betalt för nya hårdvaran. Det som kostar just nu är utvecklingen, men när den är klar blir det som vanligt med teknik(behöver väl inte säga om det blir billigare eller dyrare)
Re: AP 2.5
Ja, vi kan ju lätt vänta till 2025 bara vi får maffigare hårdvara... eller vänta nu, jag vill ha den nu!Jerker skrev:Återigen är det en fördel att bo i Sverige och få vänta på sin Model3...Mickep skrev:jag tror att hårdvaran inom något år kommer vara bättre och billigare och tesla då kommer byta (kanske de kommer kalla det ap 3).
Har svårt att se att priset kommer gå upp, möjligtvis för de som beställt och köper bilar nu, men tror att de redan betalt för nya hårdvaran. Det som kostar just nu är utvecklingen, men när den är klar blir det som vanligt med teknik(behöver väl inte säga om det blir billigare eller dyrare)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.