En tesladödare

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

En tesladödare

Inlägg av Mats »

Ligger nog ett antal gånger högre i pris än roadstern gen 2 men ändå.

Rimac annonserat att dom ska visa sin nya. Tufft att satsa på att slå roadstern 0-60 ;)
38A95427-16FB-4E01-AA97-F9B77D00C554.jpeg
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: En tesladödare

Inlägg av Pontus »

Frågan är väl om Roadster P kommer slå det eller inte? Med eller utan 1 foot rollout?
Ska bli kul att se.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: En tesladödare

Inlägg av gellerstam »

Fast det är inte säkert att det är snabbare än Teslan de kan vara lika snabba. Tesla anger tiden till 1.9s med en värde siffra och Rimac anger 1.85s. Skall du skriva 1.85s med en värdesiffra blir det 1.9s. Teslan ligger alltså någon stans i spannet 1.85s till 1.94s angivet med två värdesiffror. Detta betyder således att Rimac ligger i spannet 1.845s till 1.854s.

Fundering: Är det ok att avrunda värdesiffror neråt i dessa fall när man tävlar om att få så låga siffror som möjligt? Får man skriva tiden 1.94s som 1.9s? Eller avrundar man alltid tävlingstider uppåt när man minskar antalet värdesiffror (1.81s -> 1.9s )?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: En tesladödare

Inlägg av StefL »

gellerstam skrev:
Skall du skriva 1.85s med en värdesiffra blir det 1.9s.
Nja, när jag gick i skolan fick jag om jag minns rätt lära mig att man vid en avslutande 5'a avrundar till närmaste jämna värdesiffra vilket skulle göra att 1,85 avrundas till 1,8. ;)
Eller minns jag fel?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: En tesladödare

Inlägg av vigge50 »

StefL skrev:
gellerstam skrev:
Skall du skriva 1.85s med en värdesiffra blir det 1.9s.
Nja, när jag gick i skolan fick jag om jag minns rätt lära mig att man vid en avslutande 5'a avrundar till närmaste jämna värdesiffra vilket skulle göra att 1,85 avrundas till 1,8. ;)
Eller minns jag fel?
Det kan jag inte minnas att jag någonsin har hört.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: En tesladödare

Inlägg av bylund »

I statistik gör man väl så för att inte få alla avrundningar uppåt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: En tesladödare

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
gellerstam skrev:
Skall du skriva 1.85s med en värdesiffra blir det 1.9s.
Nja, när jag gick i skolan fick jag om jag minns rätt lära mig att man vid en avslutande 5'a avrundar till närmaste jämna värdesiffra vilket skulle göra att 1,85 avrundas till 1,8. ;)
Eller minns jag fel?
Vi båda har visst rätt enligt Wikipedia. Jag skall tänka på att meddela avrundningsmetod nästa gång jag avrundar .... :ugeek:

Avrundningsmetoder
För att avrunda tal finns det flera olika metoder. Om vi begränsar oss till tal med en decimal och avrundning till heltal, så säger de flesta metoder att vi ska avrunda till det närmsta heltalet. Men det finns också de metoder där man alltid ska avrunda mot plus eller minus oändligheten eller mot eller från noll. Förutom detta så är det ofta vid gränsvärdet 0,5 som metoderna skiljer sig åt.

Vetenskaplig avrundning av en decimal ("Halva mot jämnt")
Om talets sista decimal är 5 skall den näst sista decimalen avrundas till närmaste jämna siffra. 23,5 avrundas till 24 men 2,25 till 2,2. Om de två sista siffrorna kan antas vara likformigt fördelade, så ger detta inte upphov till några systematiska fel.

Stokastisk avrundning
Tal som slutar på 0,5 avrundas per slumpen antingen uppåt eller neråt till närmaste heltal. Detta ger en jämn fördelning även på mängder med bara udda eller jämna tal, men samtidigt gör slumpelementet att två avrundningar kan ge olika resultat på samma datamängd.

Svensk avrundning
Inom så kallad svensk avrundning avrundar man uppåt om sista siffran man vill ha med följs av 5, 6, 7, 8 eller 9 och nedåt om sista siffran man vill ha med följs av 0, 1, 2, 3 eller 4.

Detta kommer från den svenska öresavrundningen i butiker, som för 1-kronaintervaller ser ut såhär:

0 t.o.m 49 öre avrundas till 0 kronor.
50 t.o.m. 99 öre avrundas till 1 krona.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En tesladödare

Inlägg av Jerker »

Hur som helst sa väl Elon att acc-siffrorna var för prototypen och de troligen skulle komma att putsa dessa ytterligare i produktionsbilen. Så det återstår väl att se. I vilket fall lär väl Tesla Roadster vara den som kostar minst med prestanda i den klassen. Man kanske ska börja diskutera vad varje sparad tiondel kostar i dollar? Som kvadratmeterpris på lägenheter? ;)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: En tesladödare

Inlägg av gellerstam »

Och att detta är tiden för instegsmodellen för Roadstern ...

Elon på twitter 20171118: -"Should clarify that this is the base model performance. There will be a special option package that takes it to the next level."
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: En tesladödare

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
gellerstam skrev:
Skall du skriva 1.85s med en värdesiffra blir det 1.9s.
Nja, när jag gick i skolan fick jag om jag minns rätt lära mig att man vid en avslutande 5'a avrundar till närmaste jämna värdesiffra vilket skulle göra att 1,85 avrundas till 1,8. ;)
Eller minns jag fel?
Tar ett svar till på denna ... :-)

Enligt Svenska Bilsport Förbundet så användes följande metod 2015 på avrundning vid dragracing.

http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... e-2015.pdf

4.8. Avrundning
Om metod för avrundning kan påverkas ska
avrundning ske enligt Svensk Standard SS 01
41 41, regel A.
Denna regel innebär att avrundning sker uppåt
eller nedåt beroende på siffran framför femman.
Tidtagningens konstruktion ska vara sådan att
avrundning inte leder till att fel vinnare anges
eller att felaktig tjuvstart utdöms

Exempel:
12,25 avrundas till 12,2.
12,35 avrundas till 12,4.
Tesla Model Y
Skriv svar