ev roadsterköp

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 apr 2014 16:17
Ort: Stockholm

ev roadsterköp

Inlägg av jai134 »

Hej. Ny här. Jag har ett par frågor.
Varför slutades roadstern att tillverkas?
Är det något särskilt som är viktigt att kolla vid begagnatköp?
Vad är skillnaden i batteriets prestanda på en som gått 5000 mil mot en som gått 1000?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ev roadsterköp

Inlägg av TiborBlomhall »

Roadstern slutade tillverkas främst pga Lotus slutade tillverka karossen.

Batterierna tappar i medel 15-20% av sin kapacitet efter 16 000 mil, så skillnaden mellan 5 och 10 000 mil (30 och 60 i tabellen nedan) är försumbara.
Bild
Läs hela batteriutredningen här: http://www.pluginamerica.org/surveys/ba ... -Study.pdf
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: ev roadsterköp

Inlägg av Kalle »

De tidiga roadsters hadde en problemdrabbad vexellåda, men de fixade de på senare modeller. Även Många av de gamla roadsters bytte lådan till den bettre
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 apr 2014 16:17
Ort: Stockholm

Re: ev roadsterköp

Inlägg av jai134 »

Tack för svaren. Jag har ett par nya frågor.
Är det service var 20000 km?
Vad är servicekostnaden? Hittar uppgifter gällande modell S bara.
Tror ni det kommer att vara möjligt att byta batteripack när verkningsgraden blir för låg på originalet?
Jag har förstått att det är de senare årsmodellerna, 2011 och 2012, som man ska leta efter. Ska jag tänka på något särskilt gällande sport eller inte sportmodell?
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: ev roadsterköp

Inlägg av f0x »

Bilen vill ha service efter 2000 mil eller 1 år. Det enda som händer då är att ett meddelande om att det är dags för service dyker upp.

Priset för service varierar mycket, beroende på vad som behöver göras. Min Roadster har gått 7400 mil och jag har t ex bytt alla stötdämpare under den tiden. Då är service dyrt, annars ca 3000kr.

När det gäller Sport vs. inte Sport så är det mycket lite skillnad. 0-100 km/h tiderna skiljer bara 0.2 sekunder. Sport modellen har några Sport och Tesla märken extra.

Ja, jag är övertygad om att det kommer att finnas batteri att byta till när det blir dags. Det blev ca 2400 Roadsters byggda (ca 1100 finns i Europa). Det gör att Tesla måste se till att det finns batterier till dessa bilar.

När det gäller modeller så använder inte Tesla årsmodell beteckningar utan mer versionsnummer.
1.5 hade växellåda med spak, och VDS (liten skärm) på vänster sida om ratten. Ingen av dessa bilar såldes i Europa av Tesla. (Finns kanske några direktimporterade)
2.0 har 1 din stereo och VDS på höger sida om ratten. Knappar för D, N, R och P istället för "växelspak".
2.5 har 2 din stereo och VDS på höger sida om ratten. Facelift jämfört med 2.0. Ny front, nya fäljar och ljudisolering mm.

Några frågor att tänka på:

Har du tänkt att köra på vintern, med vinterdäck? (Tänker på TPMS sensorer, jag har extra fälgar om du behöver.)

Var kommer bilen ifrån (Ska du köra den i Sverige)? (Tänker på laddning, USA bilar har inte kablar som passar i Sverige.)
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 apr 2014 16:17
Ort: Stockholm

Re: ev roadsterköp

Inlägg av jai134 »

Det var ett väldigt informativt svar! Tack så mycket :-)
Skriv svar