Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Alfred »

danni skrev:
Det blir 70% av totala lönekostnaden inkl sociala avgifter, ja. Men det blir ca 90% av bruttolönen. Och bilarnas värde är ju bruttolönen i det här fallet. Jag har en marginalskatt på 58% och arbetsgivaravgifterna är på 31,42%. Det blir alltså över 89% av bilarnas värde som den totala skatten utgör.
Okej, då är jag med. Resonemanget fungerar ändå, men får anpassas.

1. Om man behåller vinsten beskattas man för nypriset på prylen + sociala avgifter. Precis som idag med andra ord.

2. Om man inte behåller vinsten, dvs säljer den direkt och i nyskick, beskattas man som om totala lönekostnaden motsvarade försäljningsvärdet. Dvs, du får behålla minst 30% av försäljningspriset. (Mer om inte belöningen är så stor eller att du tjänar så mycket att du kvalar in på absolut högsta skattenivån.)

Det blir inget kryphål eftersom plikten att sälja vidare finns där för att få använda det lägre beskattningsbara värdet. Man skulle exempelvis kunna kräva att det ska ske genom en försäljning med budgivning som är öppen för allmänheten för att kringgå möjligheten att någon försöker sälja till lågt pris till sin sambo eller liknande.

På så sätt får vi bort risken att någon får skatta >70%, och ingen arbetsgivare tjänar på att börja dumpa prylar på sina anställda istället för att betala ut lön.

Sen kan vi rösta om huruvida 70% är en bra nivå för marginalskatten eller inte. Men då finns det åtminstone ett sätt att behandla kontant ersättning och ersättning i form av prylar på ett likvärdigt sätt.

Vill alltså inte drämma någon i huvudet med detta. Försöker bara komma på ett sätt som du kan argumentera för att få gehör för en regeländring. Då behövs ett förslag som både vänster och höger kan vara för. Kom gärna med ett bättre förslag på hur det borde vara.

Argument som att marginalskatten borde vara lägre är dock inte relevant i sammanhanget. Det är en separat fråga. Det vi söker här är ju en lösning på hur beskattningen ska fungera rättvist oavsett om man fick sin lön som kontanter eller prylar.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

MangeT skrev:
Bara 89%. Du får ju behålla hela 11%.
Om jag kan sälja bilarna för 100% av värdet som jag beskattas för. Vilket jag inte kan. Mer troligt är att jag kan få 90%. Då får jag behålla 1%!
Pontus skrev:
danni skrev:
Alfred skrev:
Hur kan du hamna på 90% + sociala avgifter? Om du säljer bilen och vi leker med tanken på att Skatteverket såg det som att du fick lön som motsvarade försäljningspriset – högsta nivå blir väl ca 70% inklusive sociala avgifter?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... istoriskt/

Kryphålet uppstår ju inte om värderingen till marknadspris bara gäller om man faktiskt säljer prylarna och gör det inom kort tidsfrist och i oanvänt skick. Väljer du att behålla dem/använda dem innan försäljning värderas de till nypris precis som idag.

På så sätt blir det inget kryphål, men förebygger samtidigt situationen att man i praktiken kan behöva betala mer skatt än man fick i lön.
Det blir 70% av totala lönekostnaden inkl sociala avgifter, ja. Men det blir ca 90% av bruttolönen. Och bilarnas värde är ju bruttolönen i det här fallet. Jag har en marginalskatt på 58% och arbetsgivaravgifterna är på 31,42%. Det blir alltså över 89% av bilarnas värde som den totala skatten utgör.
Men vad händer med momsen här. Är värdet 2 mkr + moms. Om du tar ut dom som privatperson så böver man inte ens tänka på momsen?
Den enda inverkan momsen får om jag vinner dem som privatperson är att marknadsvärdet på bilarna, som jag beskattas för, räknas inkl moms.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av nek0 »

Kan du inte flytta till USA, ta bilarna, säljer de där och flyttar tillbaka med pengarna?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

nek0 skrev:
Kan du inte flytta till USA, ta bilarna, säljer de där och flyttar tillbaka med pengarna?
Jag har inga planer på att flytta utomlands i över ett halvår bara för att tjäna nån miljon i skatt, och skulle jag göra det så skulle jag välja ett land med avsevärt lägre skatt än USA. Typ ett land med ingen skatt alls på såna här vinster.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nic
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 okt 2018 21:31
Ort: Nyköping

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Nic »

Fast hela resonemanget att han får 2 roadsters gratis borde vara felaktigt. Överenskommelsen med Tesla är att han för sitt arbete får köpa 2 roadsters för en summa som motsvarar deras avgifter. Så om arbetsgivaravgiften är 1,5 miljoner kr så är väl hans ersättning för arbetet inköpspriset för 2 roadsters minus 1,5 miljoner kr. Den summan ska självklart beskattas som inkomst av tjänst som vanligt(detta om han tar de som privatperson, tas de i företaget spelar lite annat in).

Sedan att det är väldigt dumt att ta ersättning i form av produkter man inte vill ha och kommer sälja vidare till lägre pris än man betalat (han köper de för fullpris) är en annan sak. Om han går minus beror det inte på skatten utan på förlusten han gör när han säljer bilarna för lägre pris än han köpt de för.

Om det han kan få ut för dem vid försäljning är för lågt borde det vara bättre att försöka förhandla med Tesla att istället få ersättning i pengar (kanske några hundra tusen kronor) där Tesla betalar arbetsgivaravgift. Eller få en Teslamodell han ändå tänkt köpa och därför inte gör någon förlust på.
Verdi

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
nek0 skrev:
Kan du inte flytta till USA, ta bilarna, säljer de där och flyttar tillbaka med pengarna?
Jag har inga planer på att flytta utomlands i över ett halvår bara för att tjäna nån miljon i skatt, och skulle jag göra det så skulle jag välja ett land med avsevärt lägre skatt än USA. Typ ett land med ingen skatt alls på såna här vinster.

Det skulle jag däremot göra. Lätt! Det är ju stora pengar. Halvvägs till att kunna pensionera sig. 8-) Baltikum, Malta eller nåt borde räcka.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:
Kan du inte flytta till USA, ta bilarna, säljer de där och flyttar tillbaka med pengarna?
Jag har inga planer på att flytta utomlands i över ett halvår bara för att tjäna nån miljon i skatt, och skulle jag göra det så skulle jag välja ett land med avsevärt lägre skatt än USA. Typ ett land med ingen skatt alls på såna här vinster.

Det skulle jag däremot göra. Lätt! Det är ju stora pengar. Halvvägs till att kunna pensionera sig. 8-) Baltikum, Malta eller nåt borde räcka.
Mmmmm. Jag har barn i lågstadieålder. Känns inte som läge. Annars hade jag nog stuckit till ett lågskatteland av andra anledningar för längesen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
danni skrev:
nek0 skrev:
Kan du inte flytta till USA, ta bilarna, säljer de där och flyttar tillbaka med pengarna?
Jag har inga planer på att flytta utomlands i över ett halvår bara för att tjäna nån miljon i skatt, och skulle jag göra det så skulle jag välja ett land med avsevärt lägre skatt än USA. Typ ett land med ingen skatt alls på såna här vinster.

Det skulle jag däremot göra. Lätt! Det är ju stora pengar. Halvvägs till att kunna pensionera sig. 8-) Baltikum, Malta eller nåt borde räcka.
Han kan väl be Tesla ge dom till någon som redan bor i USA, det gäller bara att hitta någon... :)
Men som sagt är det ju skatt i USA också men inte så mycket arbetsgivaravgift. Vet inte hur gåvoskatten mellan privatpersoner fungerar men man brukar ju inte skatta på julklappar eller så.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av bullen »

En fundering som jag inte sett diskuteras förut. Soc avgifter är ju Teslas ansvar skatterättsligt, så om dom kräver att du ska betala dom har du ju inte fått hela värdet i gåva, utan bara 68.58% av värdet. Detta eftersom du betalt 31.42% av värdet för att få dom?
Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Pontus »

bullen skrev:
En fundering som jag inte sett diskuteras förut. Soc avgifter är ju Teslas ansvar skatterättsligt, så om dom kräver att du ska betala dom har du ju inte fått hela värdet i gåva, utan bara 68.58% av värdet. Detta eftersom du betalt 31.42% av värdet för att få dom?
Eller tänker jag fel?
Är det så att man fått gåvan på villkor att man betalar någon annans räkning så kanske man kan göra avdrag för det. Eller att Danni ger Tesla 1.570.000 kr så dom kan betala arbetsgivaravgiften och då "bara" fått 3.430.000 kr i rabatt. Säljer dom för 5 mkr och får behålla ca 1,5 mkr. Eller säljer 1 och får skjuta till 1 miljon för att behålla en av bilarna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av bullen »

Jo så tycker jag det borde bli. Danni det får du ta dig råd till så kan vi rejsa sen du och jag
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Gustafsson »

Beroende på i vilket land en inkomst uppstår kan det ju variera var man betalar inkomstskatten. Arbetar man i Norden betalar man skatt i det landet man gör jobbet och atbetsgivaravgiften betalas där också, såvida man inte utför det via ett svenskt företag. Finns lite varianter av detta.
Vad jag förstår regleras detta via skatteöverenskommelser länderna emellan.
Om det ger några öppningar för lämplig strategi här vet jag inte, men inget säger väl att vinsten måste tas ut i Sverige just.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
Beroende på i vilket land en inkomst uppstår kan det ju variera var man betalar inkomstskatten. Arbetar man i Norden betalar man skatt i det landet man gör jobbet och atbetsgivaravgiften betalas där också, såvida man inte utför det via ett svenskt företag. Finns lite varianter av detta.
Vad jag förstår regleras detta via skatteöverenskommelser länderna emellan.
Om det ger några öppningar för lämplig strategi här vet jag inte, men inget säger väl att vinsten måste tas ut i Sverige just.
Med tanke på att Roadstern inte existerar på konsumentmarknaden ännu och säkert inte förrän om 2-3år så är nog svaret Nej, den behöver inte tas ut just nu :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Gustafsson skrev:
Beroende på i vilket land en inkomst uppstår kan det ju variera var man betalar inkomstskatten. Arbetar man i Norden betalar man skatt i det landet man gör jobbet och atbetsgivaravgiften betalas där också, såvida man inte utför det via ett svenskt företag. Finns lite varianter av detta.
Vad jag förstår regleras detta via skatteöverenskommelser länderna emellan.
Om det ger några öppningar för lämplig strategi här vet jag inte, men inget säger väl att vinsten måste tas ut i Sverige just.
Med tanke på att Roadstern inte existerar på konsumentmarknaden ännu och säkert inte förrän om 2-3år så är nog svaret Nej, den behöver inte tas ut just nu :D
2-3 år har du nu fått rätt i iaf ;)
(Jerker länkade till den här nyss :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Gustafsson skrev:
Beroende på i vilket land en inkomst uppstår kan det ju variera var man betalar inkomstskatten. Arbetar man i Norden betalar man skatt i det landet man gör jobbet och atbetsgivaravgiften betalas där också, såvida man inte utför det via ett svenskt företag. Finns lite varianter av detta.
Vad jag förstår regleras detta via skatteöverenskommelser länderna emellan.
Om det ger några öppningar för lämplig strategi här vet jag inte, men inget säger väl att vinsten måste tas ut i Sverige just.
Med tanke på att Roadstern inte existerar på konsumentmarknaden ännu och säkert inte förrän om 2-3år så är nog svaret Nej, den behöver inte tas ut just nu :D
2-3 år har du nu fått rätt i iaf ;)
(Jerker länkade till den här nyss :) )
Helectric skrev det där för över 3 år sen. Roadstern ligger nog ytterligare 2-3 år bort. Så 5-6 år (från 2019) hade nog varit mer riktigt. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Gustafsson skrev:
Beroende på i vilket land en inkomst uppstår kan det ju variera var man betalar inkomstskatten. Arbetar man i Norden betalar man skatt i det landet man gör jobbet och atbetsgivaravgiften betalas där också, såvida man inte utför det via ett svenskt företag. Finns lite varianter av detta.
Vad jag förstår regleras detta via skatteöverenskommelser länderna emellan.
Om det ger några öppningar för lämplig strategi här vet jag inte, men inget säger väl att vinsten måste tas ut i Sverige just.
Med tanke på att Roadstern inte existerar på konsumentmarknaden ännu och säkert inte förrän om 2-3år så är nog svaret Nej, den behöver inte tas ut just nu :D
2-3 år har du nu fått rätt i iaf ;)
(Jerker länkade till den här nyss :) )
Men jisses. Jag trodde att jag hade bra minne och så. Men att gräva upp en 3 år gammal tråd ur minnet är verkligen en bedrift. Det är ju tydligen Jerker som har elefantminnet här. :lol: :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Men jisses. Jag trodde att jag hade bra minne och så. Men att gräva upp en 3 år gammal tråd ur minnet är verkligen en bedrift. Det är ju tydligen Jerker som har elefantminnet här. :lol: :shock:
Sök.PNG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Gustafsson skrev:
Beroende på i vilket land en inkomst uppstår kan det ju variera var man betalar inkomstskatten. Arbetar man i Norden betalar man skatt i det landet man gör jobbet och atbetsgivaravgiften betalas där också, såvida man inte utför det via ett svenskt företag. Finns lite varianter av detta.
Vad jag förstår regleras detta via skatteöverenskommelser länderna emellan.
Om det ger några öppningar för lämplig strategi här vet jag inte, men inget säger väl att vinsten måste tas ut i Sverige just.
Med tanke på att Roadstern inte existerar på konsumentmarknaden ännu och säkert inte förrän om 2-3år så är nog svaret Nej, den behöver inte tas ut just nu :D
2-3 år har du nu fått rätt i iaf ;)
(Jerker länkade till den här nyss :) )
Helectric skrev det där för över 3 år sen. Roadstern ligger nog ytterligare 2-3 år bort. Så 5-6 år (från 2019) hade nog varit mer riktigt. :D
Jo jag vet när han skrev det men
jag tänkte mer att han nu (minst) har fått rätt i 2-3 år även om den så skulle komma typ i morgon :lol:
Och skulle den komma i början av 2023 så gissade han ganska rätt då också :)
Det har ju börjat pratats om den nu iaf, lite mer på allvar iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Men jisses. Jag trodde att jag hade bra minne och så. Men att gräva upp en 3 år gammal tråd ur minnet är verkligen en bedrift. Det är ju tydligen Jerker som har elefantminnet här. :lol: :shock:
Men vad sökte du efter då? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Men vad sökte du efter då? :lol:
Tja, jag mindes att vi diskuterat saken, så jag sökte på roadster, råd att behålla, eller nåt dylikt, och fick träff.

Så, ja, jag har tydligen bättre minne av att hade diskuterat detta tidigare. Men så startade jag ju tråden också.
Skriv svar