Roadster i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Roadster i Sverige

Inlägg av Jeppe »

Hej,

Håller på att importera en Roadster till Sverige och vill kolla om någon vet om det är någon skillnad på den inbyggda laddaren som sitter i den Roadster som levereras i EU jämfört med den i USA?

Är det samma kabel, den jag har är:
http://www.teslamotors.com/roadster/cha ... -connector

Med vänlig hälsning,
/Jeppe
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av f0x »

Hej,

Kul om det blir en Roadster till!

När det gäller laddkabeln måste du minst byta ut kontakten i änden på kabeln (Den som ska anslutas till väggen).
Det värsta som kan hända är att du får köpa en EU laddkabel. En hel del funktioner i bilarna är beroende av att
bilen är programmerad för "rätt land". Troligen kan Tesla Service hjälpa till att ändra till Sverige.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Jeppe »

Ok, jag har den här kabeln:
http://www.teslamotors.com/roadster/cha ... -connector

Är det samma som säljs i Europa?
Vilken typ av kontakt använder ni i väggen?

/jesper
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av f0x »

Det är inte samma kabel i Europa. I Sverige är kabeln begränsad till 30A och använder en röd CEE anslutning för 32A. Kontakten är gjord för 3-fas men Roadstern använder bara L1. OBS kontakter för 32A och 16A ser lika dana ut men har olika storlek.

Bild
Så här ser kontakten ut.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Jeppe »

Kan någon som har en Roadster ta en bild på den kabel/kablar som ni använder för att ladda?

Tack
/jesper
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av f0x »

Lite sent kanske. Har varit utomlands i solen ;)

Jag har 2 kablar. En som laddar max 30A och en som laddar max 13A. Senare modeller har en smidigare 30A kabel med mindre klump på sladden.

Bild
Bild
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Jeppe »

Tack Johan,

Jag har den första med den stora klumpen. Det började att jag körde med den mindre (UMC), men den gick sönder så då fick jag den andra.

Skulle vara bra att ha den andra också med vanlig 220 volt när den ska in i garage för vintern.

Kör du året runt?

/Jeppe
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av f0x »

Ja, jag kör året runt. Har gjort det sedan jag fick den i oktober 2009. Den har gått mer än 7500 mil nu.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Jeppe »

Kul, vad har du för vinterdäck?
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av f0x »

Nokian Hakkapeliitta R, 195/55R16 och 225/45R17. Framdäcken är något för stora, vilket gör att bilen tror att däcken är slitna, och meddelar det ofta via OVMS. Inget via display i bilen.

Jag tror att det numera finns däck rätt dimension.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Finns några Roadsters på finn.no nu. Om det går att pruta lite kan de vara ett hyfsat köp (nåja) även efter import. Tips är att köpa bilen ”ren” och tillbehören för sig. Då kan priset för bilen (och därmed moms å tull) vid import bli lite lägre. Tillbehören kan tas in vid annat tillfälle.
Även norska kronan är rätt låg nu, 1,015 .
Kan möjligen funka för äldre model S också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av bylund »

Är det tull på Roadster vid import från Norge till Sverige, eller räknas de som tillverkade i EU, då de är helt byggda i Storbritannien? Om det nu inte är amerikanskimporterade i Norge, för då är de väl slutmonterade i USA?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Surfaren »

bylund skrev:
Är det tull på Roadster vid import från Norge till Sverige, eller räknas de som tillverkade i EU, då de är helt byggda i Storbritannien? Om det nu inte är amerikanskimporterade i Norge, för då är de väl slutmonterade i USA?
Bra fråga. Enligt Wikipedia:
For Roadsters bound for customers in North America, the chassis is then sent to Menlo Park, California, for final assembly. For Roadsters bound for customers in Europe or elsewhere outside of North America, the chassis is sent to a facility at Wymondham near Hethel, for final assembly.
Wymondham och Hethel är alltså i UK.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Ska höra lite på tullverket, det finns ju 10 % tull att hämta här, momsen tror jag inte man kommer undan, det vore liksom lite för bra för att vara sant.
Edit: Skickat frågan till tullen. F.ö. reg som 40kW i regbevis i Norge. Bör väl "hänga med" vid import.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Ric »

Troligen kommer Tullverket kräva ursprungsintyg från tillverkaren. Om man får tag i nödvändig dokumentation så borde det bara bli moms. Det norska priset som man betalar borde bli utan omregistreringsavgift?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Det är nog transportstyrelsen som vill ha ursprungskontroll. Fick fram detta på tullens hemsida : "Norge deltar inte i EU:s tullunion – att handla över den norsk-svenska gränsen innebär alltså att en tullgräns passeras". Gissar att det innebär dåliga nyheter för bilimport...Fast vissa varor är ändå tullfria ser jag.
Inväntar svar från tullverket.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av bylund »

Varor tillverkade inom EES borde gå tullfritt mellan Sverige och Norge tänker jag mig. Men det finns säkert ett antal undantag, så det ska bli intressant att höra vad tullen svarar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Varor tillverkade inom EES borde gå tullfritt mellan Sverige och Norge tänker jag mig. Men det finns säkert ett antal undantag, så det ska bli intressant att höra vad tullen svarar.
Absolut ! Detta är snårigt. Norge lägger t.ex. på nästan 400% tull på svensk mjölk, 188 kr/kg på köttbullar osv. medan många industrivaror är moms o tullfria för att underlätta handeln. Informerar forumet när jag fått svar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Stefan T »

Gustafsson skrev:
Ska höra lite på tullverket, det finns ju 10 % tull att hämta här, momsen tror jag inte man kommer undan, det vore liksom lite för bra för att vara sant.
Edit: Skickat frågan till tullen. F.ö. reg som 40kW i regbevis i Norge. Bör väl "hänga med" vid import.
min har 40kW i papperna så det följermed
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Svar från tullen: om ursprunget kan dokumenteras vara i Europa slipper man mycket riktigt tullen vid import från Norge. Det gör ju en god slant på en Roadster onekligen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Shit va najs! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av eloon »

Fast Tesla kör väl Final Assembly i Nederland för Model S och X, och har inte hört om likadant tullfritt import från Norge för dessa modeller.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av Svenssons »

eloon skrev:
Fast Tesla kör väl Final Assembly i Nederland för Model S och X, och har inte hört om likadant tullfritt import från Norge för dessa modeller.
Detta gäller väl inte de som levereras till Norge, de kommer direkt från USA om de inte ändrat detta på senaste tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av e5m1r »

eloon skrev:
Fast Tesla kör väl Final Assembly i Nederland för Model S och X, och har inte hört om likadant tullfritt import från Norge för dessa modeller.
Teslor i norge går inte genom tilburg utan direkt från usa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Roadster i Sverige

Inlägg av eloon »

Intressant! Visste inte om detta.
Skriv svar