Roadster vurderes solgt

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av AGCF »

Det kanske inte hör till vanligheterna men jag har för mig att när det låg norska teslor på blocket till ungefär svenska priser för några år sedan, att de räknat upp priset för moms och tull.

Så om man annonserar på en tysk sida skulle man kunna räkna med det men då skulle man också skriva det i texten.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av bullen »

Jag fick hem min klart billigare än så. Då fick jag en snyggare med lägre mil o avdragbar moms
hallvardr
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2017 14:36

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av hallvardr »

Prisen på bilen er uten evt avgifter til andre land da disse varierer.
Men om noen vet om noen importkalkulatorer hadde det vært interessant å sett.
Om en elbil i Norge koster 500 000, koster den virkelig 790 000 i Sverige da?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av HelectriC »

hallvardr skrev:
Prisen på bilen er uten evt avgifter til andre land da disse varierer.
Men om noen vet om noen importkalkulatorer hadde det vært interessant å sett.
Om en elbil i Norge koster 500 000, koster den virkelig 790 000 i Sverige da?
Om man köper en bil i Norge och tar den till Sverige så spelar det ingen roll om det är elbil eller inte, man ska alltid betala 25% moms och 10% tull/toll. 500k blir då 687k, tillkommer dessutom valutaskillnaden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av Gustafsson »

715000 SEK blir det om bilen kostar 500000 NOK. Tillkommer även några tusen i diverse kostnader.
Därav svårt att köpa bil i Norge för en svensk
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
hallvardr
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2017 14:36

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av hallvardr »

Hvilke nettsider er de beste om en skal legge ut bilen for salg i Sverige? Blocket?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av bullen »

hallvardr skrev:
Hvilke nettsider er de beste om en skal legge ut bilen for salg i Sverige? Blocket?
Ja det är den bästa
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av bylund »

hallvardr skrev:
Hvilke nettsider er de beste om en skal legge ut bilen for salg i Sverige? Blocket?
Ska man framstå som seriös bör man skriva att 25 % moms och 10 % tull tillkommer för import till Sverige, då man helt klart vänder sig till den svenska marknaden om man annonserar på Blocket.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av Ric »

HelectriC skrev:
Om man köper en bil i Norge och tar den till Sverige så spelar det ingen roll om det är elbil eller inte, man ska alltid betala 25% moms och 10% tull/toll. 500k blir då 687k, tillkommer dessutom valutaskillnaden.
I detta fall stämmer det du skriver. Men om man köper en BMW i3 i Norge som är tillverkad inom EU så blir det bara moms men ingen tull vid införsel till Sverige. Detta förutsätter att man får ett dokument från BMW om ursprungsland.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av HelectriC »

Ric skrev:
HelectriC skrev:
Om man köper en bil i Norge och tar den till Sverige så spelar det ingen roll om det är elbil eller inte, man ska alltid betala 25% moms och 10% tull/toll. 500k blir då 687k, tillkommer dessutom valutaskillnaden.
I detta fall stämmer det du skriver. Men om man köper en BMW i3 i Norge som är tillverkad inom EU så blir det bara moms men ingen tull vid införsel till Sverige. Detta förutsätter att man får ett dokument från BMW om ursprungsland.
Är du säker på det? Även om den ursprungligen är producerad i EU, så är den bevisligen såld till ett land utanför EU. Jag trodde tullen på 10% var just för bilar som kom utifrån EU?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Ric skrev:
HelectriC skrev:
Om man köper en bil i Norge och tar den till Sverige så spelar det ingen roll om det är elbil eller inte, man ska alltid betala 25% moms och 10% tull/toll. 500k blir då 687k, tillkommer dessutom valutaskillnaden.
I detta fall stämmer det du skriver. Men om man köper en BMW i3 i Norge som är tillverkad inom EU så blir det bara moms men ingen tull vid införsel till Sverige. Detta förutsätter att man får ett dokument från BMW om ursprungsland.
Är du säker på det? Även om den ursprungligen är producerad i EU, så är den bevisligen såld till ett land utanför EU. Jag trodde tullen på 10% var just för bilar som kom utifrån EU?
Fast tullarna är ju till för att skydda inhemsk industri. Den tappar ju inte så mycket på att varorna studsar via tredje land.

Räknas då Roadstern som byggd i EU, då den till största del i alla fall tillverkades vid Lotus fabrik i Storbritannien?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av Ric »

HelectriC skrev:
Är du säker på det? Även om den ursprungligen är producerad i EU, så är den bevisligen såld till ett land utanför EU. Jag trodde tullen på 10% var just för bilar som kom utifrån EU?
Jag har läst det på forumet autopower.se. Så jag har inte läst något officiellt dokument, men 99 procent säker är jag.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av Gustafsson »

Jag har inte läst något om den möjligheten tidigare, nån som har nån officiell länk ?
Roadstern kan dock knappast anses tillverkad i England hur man än vänder sig...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Jag har inte läst något om den möjligheten tidigare, nån som har nån officiell länk ?
Roadstern kan dock knappast anses tillverkad i England hur man än vänder sig...
Verkligen? Wikipedia säger att bara de avsedda för Nordamerika slutmonterades där. De avsedda för resten av världen slutmonterades i Wymondham, Storbritannien.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av Gustafsson »

Se där, det visste jag inte :-). Det skulle ju vara rätt intressant att slippa 10% i tull om man säger så. Var hittats utsprungslandet för ett fordon ? Står det i t.ex. Det norska vognkortet ???
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av Stefan T »

Med största säkerhet så är den gjord i England av Lotus
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av bylund »

Stefan T skrev:
Med största säkerhet så är den gjord i England av Lotus
Inte helt och hållet. Den är slutmonterad av Tesla, i USA och Storbritannien. Så köper man en som är gjord för USA eller Kanada och sedan importerad till Norge så kan den kanske anses vara gjord i USA.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Roadster vurderes solgt

Inlägg av Stefan T »

VIN avslöjar det lätt om den gjord i US eller UK
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Skriv svar