Roadsters i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Denna såg jag sommaren 2014 nära Karlskrona. Blev ett antal bilder. De var första gången jag såg en tesla.
Är detta nummer #5?
Det bör inte vara nummer 5 om den skickades ut ur landet eftersom NELSONS fortfarande är registrerad på en orange Tesla Roadster.

Första bilden på första Roadster här i tråden verkar vara tagen på Öland, stämmer detta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

Gustafsson skrev:
Jodå nummer 15 har väl hittat hit, en 2.5 2012 års modell. Hon är dock inte säker på att hon passar i svenska skyltar ännu. Så nu är hon på semester i Linköping å försöker hitta nån bra laddning...
GRATTIS!! Jag uppdaterar första inlägget...
mati skrev:
Vid samma tillfälle fick vi veta att den gröna färgen var "lånad" av någon Mazda-modell. :)
Det stämmer han visade mig bilder på en sådan Mazda när det begav sig.
chaffis75 skrev:
Denna såg jag sommaren 2014 nära Karlskrona. Blev ett antal bilder. De var första gången jag såg en tesla.
Är detta nummer #5?
Det är #6, som ni ser har den inte lika mycket exponerad kolfiber på motorhuven och vingen på bakluckan som #5. Den har någon sorts bagageräcke på bakluckan som var nytt för mig och andra fälgar på denna bild.
Svenssons skrev:
Första bilden på första Roadster här i tråden verkar vara tagen på Öland, stämmer detta?
Bilden är tagen på Gotland i samband med Almedalsveckan 2010.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Tack... Kul att veta vilken de var (#6)... jag tänkte inte på att de saknades bilder på vissa...
Minns fortfarande hur jag stod där och dreglade över bilen :D Stackars frun fattade inte vad de var för speciellt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av apkungen »

Aa tack för trevlig läsning. Lite roadsterskvaller :)
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

leiflodde skrev:
Men elbil med leverans 2009 :o när fick man då beställa, hur är det med räckvidden ca 8 år senare, samt hur vågade man då beställa denna helt ny teknik?
Svar på detta skulle kunna vara en egen tråd ;)

Jag väntade faktiskt kortare tid på Roadstern än på Model S (och nu Model 3). Jag kommer inte ihåg exakt när jag fick upp ögonen för just Tesla och Roadstern men det var någon gång 2007, 2008. Jag började leta efter elbilar generellt för jag tyckte att det kostade för mycket att tanka min fossil V70. Det var faktiskt mycket prat om elbilar redan då, Mercedes gjorde en dubbelbottnad bil med plats för batterier men det blev inget, Norska Think kämpade på men det gick inte osv. När vi satt hemma och fikade en dag och pratade bilar, visade min son som då var 12 år, mig Tesla Motors. Den enda elbilen man kunde köpa då, eller rättare sagt beställa, var en Tesla Roadster. Intresset ökade ju mer man läste om Tesla! Jag fick kontakt med Esben Pedersen i augusti 2008 som var säljare för Skandinavien. Han hade ett kontor på fickan och fick olika demobilar att visa upp för provkörning. Jag skickade in en intresseanmälan med en massa frågor på Teslas hemsida och han återkom efter ca en månad! Vi fortsatte med många mail fram och tillbaka hela augusti och det slutade med att jag beställde en "2009 Tesla EU Signature Edition Roadster" innan! provkörning, för att visa att jag var tillräckligt seriös. Även handpenningen (halva bilens pris!) betalades. Den 4 september 2008 åkte vi, jag, fru och sonen, som tog ledigt från skolan, till Malmö enkom för att provköra en Roadster. Vi blev inte besvikna! Väntan från beställning till leverans blev alltså lite drygt ett år.
Bild
Bild Ser ni vem journalisten och fotografen är som står till vänster? Det blev en positiv artikel vill jag minnas.

Vi åkte också till Stockholm för provkörning i januari 2009. Inte ens fortkörningsböter på vägen dit kunde ta bort Tesla flinet!
Bild
Bild
Bild

Värt att notera på dessa demobilar är att alla fälgarna har ekrar som "lutar framåt" på översidan. Det vill säga de är olika för höger och vänster sida. Det rationaliserades senare bort av Tesla, så min bil har bara en sorts fälgar. Båda bilarna är version 1.5 med skärmen till vänster om ratten och växelspak istället för knappar.

När det gäller räckvidden efter 8 år och drygt 9000 mil, så märker man faktiskt inte så mycket skillnad. Kanske tappat 10-15%, jag får erkänna att jag inte maxar resorna med Roadstern så ofta längre, det blir ju naturligt att ta Model S nu. Däremot flyter elektronerna lite långsammare, man får inte max vrid längre, men det kan delvis bero på att jag inte servat bilen tillräckligt bra. Den behöver garanterat göras rent i kylningen av PEM (elektroniklådan) och motorn som är luftkylda.

Jag har nog alltid varit en "early adopter". Köpte t ex platt TV långt före de flesta. Jag hade redan vindkraftsandelar som reducerade mina kostnader för el, nästa sak att ta itu med var bensinräkningarna. Elbilar måste vara framtiden tänkte jag, och någon måste vara tidigt ute och se till att börja förändringen. Jag blev inbjuden till Hybricon (dom som gör elbussar nu, då konverterade dom Prius till laddhybrider) som anordnade ett event där SVT gjorde ett reportage och åkte med min bil. Reportern frågade vad jag trodde skulle hända på elbilsfronten på 5 år. Jag har för mig att jag svarade något i stil med att "elbilar fungerar så bra nu att om 5 år är säkert 20% av bilarna som säljs elbilar". Det stämde, men inte för Sverige utan för Norge!
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av +46 »

Stort tack för att du delar med dig! Jag uppskattar det verkligen.
Första gången jag såg den i verkligheten var på Nationella Vindkraftkonferensen i Kalmar. Då bestämde jag mig direkt att min nästa bil skulle bli en Tesla.
Installerat 13,2 kWp solceller
mammamimmi
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jun 2017 22:51

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av mammamimmi »


Här är det: Tesla Rodster S som kör Dragracing i Lindesberg mot en Nordisk specialvagn.


Tesla Rodster S mot Tesla Rodster även detta Lindesberg.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av jonasl »

Grottade lite med sökfunktionen på car.info -

Enligt bilregistret verkar det finnas 7 st Roadster 1.5 och 6 st Roadster 2.5 i landet så det stämmer ju bra med listan i första inlägget.

Sen är ju frågan om det finns någon som inte är inreggad på samma sätt som de andra, inte omöjligt misstänker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Min har ännu inte importerats, utnyttjar möjligheten att köra den med utländsk registrering i upp till ett år.
Edit: Skälet är huvudsakligen att jag inte vill riskera att bilen inte får köras nu när det är cab-säsong pga väntan på besiktning, skyltar byråkrati mm. Byråkratin kan få jobbas med efter sommaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av bylund »

Det är upp till sju dagar dock om du äger den och bor i Sverige. Du kan ju kryssa i att du vill ha tillfällig registrering när du gör ansökan om ursprungskontroll så får du röda importskyltar att köra på tills byråkratin är klar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

jonasl skrev:
Grottade lite med sökfunktionen på car.info -

Enligt bilregistret verkar det finnas 7 st Roadster 1.5 och 6 st Roadster 2.5 i landet så det stämmer ju bra med listan i första inlägget.
Ja antalet stämmer :)

Ingen av bilarna i Sverige har dock version 1.5. Den versionen såldes bara i USA, ca 500 st. Jag tror att car.info har missuppfattat... De första 4 bilarna till Sverige har version 2.0 och ser utvändigt ut som version 1.5 men har skärmen i mittkonsolen och knappar för att välja PDNR medan 1.5 har "växelspak". Under 2010 började version 2.5 levereras, det finns alltså både version 2.0 och 2.5 från det året.

Under utvecklingen av Roadstern tänkte Tesla att bilarna skulle vara 2 växlade, därför blev det en växelspak, men det skippade man senare.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Nja har man som jag ett norskt personnummer och en norsk adress så får man använda bilen i ett år i Sverige.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Nja har man som jag ett norskt personnummer och en norsk adress så får man använda bilen i ett år i Sverige.
Just det, norsk-, dansk- och finskregistrerade fordon får användas i Sverige upp till ett år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

car.info var snabba på att svara, och vill åtgärda versionsnummer mm så att det blir rätt :D
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av jonasl »

#8 såg jag igår vid Nimis. Tredje roadstern jag ser i Sverige tror jag.

På parkeringen stod jag även en elclio och en vanlig Model S, började fundera på om det var elbilsträff!Bild
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av HelectriC »

Hur funkar det egentligen med service på Roadster idag? Görs den via de vanliga SC eller vill dom inte ta i bilarna av någon udda anledning?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Elektrisk »

De servar på SC. Sist var min och en silvrig Roadster Sport inne samtidigt i Upplands-Väsby.
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av bullen »

Dock inte i Göteborg
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

I Göteborg har de en duktig Roadstermekaniker sägs det, men inga verktyg för bilen...
Jag servar snart min i Oslo.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av bullen »

Rätt man på fel plats...
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av tehjimos »

Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm
Screenshot_20170817-131938.png
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av gellerstam »

Bullens är blå med liknande fälgar.

Men kommer inte ihåg hans reg. nummer.
Tesla Model Y
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Surfaren »

tehjimos skrev:
Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm
Ägdes iaf tidigare av min kollegas sambos förra chef. Stod även på SC när jag tog leverans av min S. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

tehjimos skrev:
Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm
Det där är # 3.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Stefan T »

låter vettig att det #3
då det är en 2.0 och nummer skylten är inte ny
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Skriv svar