Roadsters i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

Här kommer en redogörelse över de Tesla Roadsters som finns i Sverige. Jag tror att den är komplett men tar gärna emot uppdateringar, information och synpunkter.

#1 Den första Roadstern i Sverige levererades den 24 september 2009. Det är en 2.0, EU Signatur nr 66 (av 250) med färgen Radient Red (mörkröd). Bilen hamnade lite utanför Linköping och ägs av mig, som skriver detta inlägg.
Bild

#2 Den andra bilen som levererades kom redan veckan efter den första. Det är en 2.0 Sport, EU Signature nr 39 (av 250) med en special grön färg som kunden själv valde. Senare tog Tesla upp den färgen och gjorde den möjlig att välja för alla kunder och den blev mycket omtyckt. Bilen hamnade hos ägaren norr om Göteborg men såldes vidare efter ca 1 år till Stockholm och finns numera i Sundborn.
Bild

#3 Sista bilen som hann med att levereras 2009. Den finns i Stockholm och är en blå 2.0. Troligen EU Signature nr 122 (av 250).

#4 Röd 2.0 EU Signature med okänt nummer, finns i Göteborg, leverans 2010.

#5 I och med att #2 såldes (lite hastigt och lustigt, ägaren får själv berätta om han vill) köpte samma ägare snabbt en ny orange Roadster Sport 2010. Den första 2.5 till Sverige. Denna bil finns dock inte kvar i Sverige utan hamnade hos Tesla i Köpenhamn (2013 eller 2014) och fick troligen en ny färg. Kan vara en av deras lånebilar när man lämnar in bil på service i Köpenhamn. VIN, SFZRE2B32A3000283. Den här bilen användes till många event.
Bild

#6 Vid årsskiftet 2010/2011 levererades en till orange Roadster Sport 2.5 som hamnade i Tingsryd.
Mer info, https://www.autogespot.com/tesla-motors ... 2016/03/28

#7 Hösten 2011 blev det dags för en silverfärgad 2.5 Sport som finns i Stockholm.
Mer info, https://www.autogespot.com/tesla-motors ... 2013/09/12

#8 I början på 2012 levererades en mörkröd 2.5 till Helsingborg
Bild

#9 Sista bilen som kom direkt från fabriken till Sverige köptes av ägaren till #5 2012 och är en grön 2.5 Sport. Det är den 5e sista Roadstern som lämnade fabriken och har en special "diffuser" som även de sista 4 bilarna har, 2 avsedda för USA och 2 till Europa.
Bild

#10 Importerad 2014 av models4karl, en grön 2.5 sport från 2010 som finns i Stockholm.

#11 Importerad från Tyskland 2015 av StefanT, en röd 2.5 från 2011 som finns i Ullared.
Bild
Mer info, http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=9&t=1050

#12 Importerad 2015 av Jeppe som flyttgods och är ursprungligen gjord för USA marknaden, vit 2.5 Sport från 2011 som finns i Stockholm.
Mer info, http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=750
Bild, https://www.instagram.com/p/BUWVY6oB0Jp/

#13 Importerad från Tyskland 2016 av Elektrisk, den är en mörkröd 2.5 uppgraderad till 3.0 och finns i Stockholm.
Mer info, http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=9&t=5773
Bild, http://www.importbil.se/importera-bil-f ... op-292-hk/

#14 Importerad från Tyskland 2017 av bullen, den är en blå 2.5 och finns i Karlstad.
Mer info, http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=9&t=7035

#15 Är på väg att importeras av Gustafsson. Det blev en svart 2.5 tillverkad 2012 som väntar på registrering. ;-)

I skrivande stund är det (13 st), 14 st med Gustafssons som väntar på registrering, Roadsters i Sverige (#5 har ju lämnat Sverige).

Edit: Fler länkar, och Gustafssons finns i Sverige!
Senast redigerad av f0x, redigerad totalt 2 gång.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

Kuriosa om bilarna

Ingen av bilarna är levererad av Tesla Sverige i och med att det inte fanns något svenskt Tesla bolag förrän i slutet på 2013 och då hade Tesla redan slutat med produktion av Roadstern. Min bil kom från fabriken i England via Tyskland. Vi fick sköta allt pappersarbete själva och det tog ca en månad att få bilen besiktigad och registrerad pga pappersstrul och EU-regler.

Det har blivit mycket elbils "promotion" sedan bilarna levererades.

#1 och #2 var med i Almedalen 2010 där vi ägare lobbade för elbilar och föreningen Elbil Sverige. De kördes också några varv på Gotland Ring, bl.a. av Alec Havrén (van banracingförare som har banrekordet på banan). Han var lite missnöjd med bromsarna på #1, jag åkte med som passagerare och fick sedan köra några varv, tills batteriet tog slut ;-) TV4 gjorde en morgonvädersändning från banan där Madeleine Westin körde #2 med Alec som passagerare, i sändning hör man honom med stigande panik i rösten be Madeleine "bromsa, bromsa, BROMSA!" in i första kurvan när hon kör iväg efter väderprognosen ;-)
Bild

I början flög servicetekniker ut från London för att serva alla bilarna i europa. Vid ett tillfälle fick #1 vänta på service pga askmoln när en vulkan på island fick utbrott som stoppade flyget! Senare startade service i Köpenhamn och då kom det "Tesla rangers" därifrån.

#1 har varit med i programmet Asfalt!


#2 Blev tidigt provkörd av Auto motor & Sport. Fälgarna som syns i videon har en egen historia! När vi fick #1 och #2 så kunde Tesla inte leverera extra fälgar till vinterdäcken. Vi blev tvugna att köpa 3e part för att kunna köra på vintern, dessutom gick det inte att programera om bilen för vinterdäckens trycksensorer. Fortfarande krävs ett verktyg för detta, jag har ett om någon behöver hjälp med det.


#5 vann Electric Car Rally Öresund 2012! och hade (eller har) troligen rekord på "flygande kilometer" på is efter körning vid Orsa Speed Weekend.


#1, #5, #8 och #9 deltog i Electric Car Rally Öresund 2013. Nästan hälften av alla Roadsters i Sverige deltog alltså i samma tävling.
Bild
Bild

#1 har varit med alla år utom ett i Västervik på Sportbilsdagen, http://sportbilsdagen.se. Det året #1 inte var med pga service lånade jag #5 och visade den istället. Bla körde jag stadsrace!
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Sån här läsning gillar jag! Tack :)
(Även om jag hoppade över den där silverfärgade kultbilen i vintras vilket jag säkert kommer
att ha Ågren för länge haha men den blev nog inte billig precis till slut antar jag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av lator »

Kul och informativ läsning! TACK!!! :) Har kört #2 och åkt i #5. Skulle gärna bli nästa ägare i Sverige till en... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Klintan »

Tack Johan för intressant läsning!
När vi skaraborgare var på studiebesök hos förste ägaren till #2 hävdade han att #1 och #2 kom på samma biltransport från Danmark, och att #2 faktiskt tog mark i Sverige först då den levererades till Göteborg och din stod innanför. Men han kanske minns fel? Trots det, om #1 stod längst fram på transporten så var den ju först över landsgränsen :-).
/Martin
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Anders77 »

Kul läsning.

Ser fram emot att du gör samma redovisning för alla S och X med :)

Nej men ärligt, kul tråd.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av bullen »

En liten rättelse. #14 är tyvärr inte uppgraderad till 3.0.
Men jättekul o läsa om vilka som finns.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av nicklasandersson »

Kul läsning och härliga klipp som bifogats.



Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

Klintan skrev:
Tack Johan för intressant läsning!
När vi skaraborgare var på studiebesök hos förste ägaren till #2 hävdade han att #1 och #2 kom på samma biltransport från Danmark, och att #2 faktiskt tog mark i Sverige först då den levererades till Göteborg och din stod innanför. Men han kanske minns fel? Trots det, om #1 stod längst fram på transporten så var den ju först över landsgränsen :-).
/Martin
Kul att ni gillar det!

Jag har ett mail från ägaren där han berättar att #2 levererades den 1 oktober ;) Vi hade tät kontakt då och gick i spänd förväntan, dels hade vi väntat länge och dels var vi i något skede lovade leverans i juni. Det fanns danskar som vägrade att ta emot sina bilar p.g.a. sommaren hade gått när det väl var dags för leverans. Tesla förutsåg inte allt EU pappersstrul som låg till grund för förseningen.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

bullen skrev:
En liten rättelse. #14 är tyvärr inte uppgraderad till 3.0.
Men jättekul o läsa om vilka som finns.
Okej, fixat!
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av leiflodde »

Håller med många övriga kommentarer :)

Men elbil med leverans 2009 :o när fick man då beställa, hur är det med räckvidden ca 8 år senare, samt hur vågade man då beställa denna helt ny teknik?

Har bara sett en röd som laddade på Getinge Industrier 2016 bör vara någon här?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av AGCF »

Peter Carlsson nämner att han har en Roadster, en S och en X som alla ligger varmt om hjärtat. Jag antar att det blir flyttgods där med. Lite spekulation :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Jodå nummer 15 har väl hittat hit, en 2.5 2012 års modell. Hon är dock inte säker på att hon passar i svenska skyltar ännu. Så nu är hon på semester i Linköping å försöker hitta nån bra laddning...
IMG_0836.JPG
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av mans71 »

Fantastiskt rolig läsning!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Tack Johan för intressant läsning!
När vi skaraborgare var på studiebesök hos förste ägaren till #2 hävdade han att #1 och #2 kom på samma biltransport från Danmark, och att #2 faktiskt tog mark i Sverige först då den levererades till Göteborg och din stod innanför. Men han kanske minns fel? Trots det, om #1 stod längst fram på transporten så var den ju först över landsgränsen :-).
/Martin
Vid samma tillfälle fick vi veta att den gröna färgen var "lånad" av någon Mazda-modell. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Stefan T »

Min svåger såg en i med orange brun metallic lack i Helsingborg den 17 juni, dock ingen bild då han inte han ta någon, förtäljer ej häller om den var Svensk reggad.
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Anders77 »

AGCF skrev:
Peter Carlsson nämner att han har en Roadster, en S och en X som alla ligger varmt om hjärtat. Jag antar att det blir flyttgods där med. Lite spekulation :)
Kanske roadstern men att flytta hit en S och en X är bara dumt, de gär ju ej att ladda här.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av gellerstam »

Anders77 skrev:
AGCF skrev:
Peter Carlsson nämner att han har en Roadster, en S och en X som alla ligger varmt om hjärtat. Jag antar att det blir flyttgods där med. Lite spekulation :)
Kanske roadstern men att flytta hit en S och en X är bara dumt, de gär ju ej att ladda här.

OT som vanligt... Men hörde i teslapodden http://www.teslapodden.se/s02e11/ att hans X har ngt special, typ väldigt lågt nummer, så han funderade på att ta över den till Sverige ändå. Men hade inte bestämt sig.
Tesla Model Y
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Denna såg jag sommaren 2014 nära Karlskrona. Blev ett antal bilder. De var första gången jag såg en tesla.
Är detta nummer #5?
Screenshot_20170627-092952.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Remuz »

Kul läsning. Gjorde mig lycklig, men det åt upp 10min av min arbetstid :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Denna såg jag sommaren 2014 nära Karlskrona. Blev ett antal bilder. De var första gången jag såg en tesla.
Är detta nummer #5?
Det bör inte vara nummer 5 om den skickades ut ur landet eftersom NELSONS fortfarande är registrerad på en orange Tesla Roadster.

Första bilden på första Roadster här i tråden verkar vara tagen på Öland, stämmer detta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

Gustafsson skrev:
Jodå nummer 15 har väl hittat hit, en 2.5 2012 års modell. Hon är dock inte säker på att hon passar i svenska skyltar ännu. Så nu är hon på semester i Linköping å försöker hitta nån bra laddning...
GRATTIS!! Jag uppdaterar första inlägget...
mati skrev:
Vid samma tillfälle fick vi veta att den gröna färgen var "lånad" av någon Mazda-modell. :)
Det stämmer han visade mig bilder på en sådan Mazda när det begav sig.
chaffis75 skrev:
Denna såg jag sommaren 2014 nära Karlskrona. Blev ett antal bilder. De var första gången jag såg en tesla.
Är detta nummer #5?
Det är #6, som ni ser har den inte lika mycket exponerad kolfiber på motorhuven och vingen på bakluckan som #5. Den har någon sorts bagageräcke på bakluckan som var nytt för mig och andra fälgar på denna bild.
Svenssons skrev:
Första bilden på första Roadster här i tråden verkar vara tagen på Öland, stämmer detta?
Bilden är tagen på Gotland i samband med Almedalsveckan 2010.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Tack... Kul att veta vilken de var (#6)... jag tänkte inte på att de saknades bilder på vissa...
Minns fortfarande hur jag stod där och dreglade över bilen :D Stackars frun fattade inte vad de var för speciellt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av apkungen »

Aa tack för trevlig läsning. Lite roadsterskvaller :)
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inlägg av f0x »

leiflodde skrev:
Men elbil med leverans 2009 :o när fick man då beställa, hur är det med räckvidden ca 8 år senare, samt hur vågade man då beställa denna helt ny teknik?
Svar på detta skulle kunna vara en egen tråd ;)

Jag väntade faktiskt kortare tid på Roadstern än på Model S (och nu Model 3). Jag kommer inte ihåg exakt när jag fick upp ögonen för just Tesla och Roadstern men det var någon gång 2007, 2008. Jag började leta efter elbilar generellt för jag tyckte att det kostade för mycket att tanka min fossil V70. Det var faktiskt mycket prat om elbilar redan då, Mercedes gjorde en dubbelbottnad bil med plats för batterier men det blev inget, Norska Think kämpade på men det gick inte osv. När vi satt hemma och fikade en dag och pratade bilar, visade min son som då var 12 år, mig Tesla Motors. Den enda elbilen man kunde köpa då, eller rättare sagt beställa, var en Tesla Roadster. Intresset ökade ju mer man läste om Tesla! Jag fick kontakt med Esben Pedersen i augusti 2008 som var säljare för Skandinavien. Han hade ett kontor på fickan och fick olika demobilar att visa upp för provkörning. Jag skickade in en intresseanmälan med en massa frågor på Teslas hemsida och han återkom efter ca en månad! Vi fortsatte med många mail fram och tillbaka hela augusti och det slutade med att jag beställde en "2009 Tesla EU Signature Edition Roadster" innan! provkörning, för att visa att jag var tillräckligt seriös. Även handpenningen (halva bilens pris!) betalades. Den 4 september 2008 åkte vi, jag, fru och sonen, som tog ledigt från skolan, till Malmö enkom för att provköra en Roadster. Vi blev inte besvikna! Väntan från beställning till leverans blev alltså lite drygt ett år.
Bild
Bild Ser ni vem journalisten och fotografen är som står till vänster? Det blev en positiv artikel vill jag minnas.

Vi åkte också till Stockholm för provkörning i januari 2009. Inte ens fortkörningsböter på vägen dit kunde ta bort Tesla flinet!
Bild
Bild
Bild

Värt att notera på dessa demobilar är att alla fälgarna har ekrar som "lutar framåt" på översidan. Det vill säga de är olika för höger och vänster sida. Det rationaliserades senare bort av Tesla, så min bil har bara en sorts fälgar. Båda bilarna är version 1.5 med skärmen till vänster om ratten och växelspak istället för knappar.

När det gäller räckvidden efter 8 år och drygt 9000 mil, så märker man faktiskt inte så mycket skillnad. Kanske tappat 10-15%, jag får erkänna att jag inte maxar resorna med Roadstern så ofta längre, det blir ju naturligt att ta Model S nu. Däremot flyter elektronerna lite långsammare, man får inte max vrid längre, men det kan delvis bero på att jag inte servat bilen tillräckligt bra. Den behöver garanterat göras rent i kylningen av PEM (elektroniklådan) och motorn som är luftkylda.

Jag har nog alltid varit en "early adopter". Köpte t ex platt TV långt före de flesta. Jag hade redan vindkraftsandelar som reducerade mina kostnader för el, nästa sak att ta itu med var bensinräkningarna. Elbilar måste vara framtiden tänkte jag, och någon måste vara tidigt ute och se till att börja förändringen. Jag blev inbjuden till Hybricon (dom som gör elbussar nu, då konverterade dom Prius till laddhybrider) som anordnade ett event där SVT gjorde ett reportage och åkte med min bil. Reportern frågade vad jag trodde skulle hända på elbilsfronten på 5 år. Jag har för mig att jag svarade något i stil med att "elbilar fungerar så bra nu att om 5 år är säkert 20% av bilarna som säljs elbilar". Det stämde, men inte för Sverige utan för Norge!
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Skriv svar