leiflodde skrev:Men elbil med leverans 2009
när fick man då beställa, hur är det med räckvidden ca 8 år senare, samt hur vågade man då beställa denna helt ny teknik?
Svar på detta skulle kunna vara en egen tråd
Jag väntade faktiskt kortare tid på Roadstern än på Model S (och nu Model 3). Jag kommer inte ihåg exakt när jag fick upp ögonen för just Tesla och Roadstern men det var någon gång 2007, 2008. Jag började leta efter elbilar generellt för jag tyckte att det kostade för mycket att tanka min fossil V70. Det var faktiskt mycket prat om elbilar redan då, Mercedes gjorde en dubbelbottnad bil med plats för batterier men det blev inget, Norska Think kämpade på men det gick inte osv. När vi satt hemma och fikade en dag och pratade bilar, visade min son som då var 12 år, mig Tesla Motors. Den enda elbilen man kunde köpa då, eller rättare sagt beställa, var en Tesla Roadster. Intresset ökade ju mer man läste om Tesla! Jag fick kontakt med Esben Pedersen i augusti 2008 som var säljare för Skandinavien. Han hade ett kontor på fickan och fick olika demobilar att visa upp för provkörning. Jag skickade in en intresseanmälan med en massa frågor på Teslas hemsida och han återkom efter ca en månad! Vi fortsatte med många mail fram och tillbaka hela augusti och det slutade med att jag beställde en "2009 Tesla EU Signature Edition Roadster" innan! provkörning, för att visa att jag var tillräckligt seriös. Även handpenningen (halva bilens pris!) betalades. Den 4 september 2008 åkte vi, jag, fru och sonen, som tog ledigt från skolan, till Malmö enkom för att provköra en Roadster. Vi blev inte besvikna! Väntan från beställning till leverans blev alltså lite drygt ett år.
Ser ni vem journalisten och fotografen är som står till vänster? Det blev en positiv artikel vill jag minnas.
Vi åkte också till Stockholm för provkörning i januari 2009. Inte ens fortkörningsböter på vägen dit kunde ta bort Tesla flinet!
Värt att notera på dessa demobilar är att
alla fälgarna har ekrar som "lutar framåt" på översidan. Det vill säga de är olika för höger och vänster sida. Det rationaliserades senare bort av Tesla, så min bil har bara en sorts fälgar. Båda bilarna är version 1.5 med skärmen till vänster om ratten och växelspak istället för knappar.
När det gäller räckvidden efter 8 år och drygt 9000 mil, så märker man faktiskt inte så mycket skillnad. Kanske tappat 10-15%, jag får erkänna att jag inte maxar resorna med Roadstern så ofta längre, det blir ju naturligt att ta Model S nu. Däremot flyter elektronerna lite långsammare, man får inte max vrid längre, men det kan delvis bero på att jag inte servat bilen tillräckligt bra. Den behöver garanterat göras rent i kylningen av PEM (elektroniklådan) och motorn som är luftkylda.
Jag har nog alltid varit en "early adopter". Köpte t ex platt TV långt före de flesta. Jag hade redan vindkraftsandelar som reducerade mina kostnader för el, nästa sak att ta itu med var bensinräkningarna. Elbilar måste vara framtiden tänkte jag, och någon måste vara tidigt ute och se till att börja förändringen. Jag blev inbjuden till Hybricon (dom som gör elbussar nu, då konverterade dom Prius till laddhybrider) som anordnade ett event där SVT gjorde ett reportage och åkte med min bil. Reportern frågade vad jag trodde skulle hända på elbilsfronten på 5 år. Jag har för mig att jag svarade något i stil med att "elbilar fungerar så bra nu att om 5 år är säkert 20% av bilarna som säljs elbilar". Det stämde, men inte för Sverige utan för Norge!