Next Gen Roadster

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Tars »

Joachim Hallstrom skrev:
Hej på er!
Är det någon mer än jag som beställt en Roadster i Sverige? Hoppas det... Känns ju lite spännande att beställa en bil man sett på några bilder.. haha..
Tror ni den levereras våren 2020..vad tror ni om kvaliteten jämfört med Porsche t ex? Jag kör idag en Modell X P100D
Det skulle vara kul att prata lite Roadster här..man får ju vänta lite på leveransen..allt gott till er alla Pionjärer!!
Sjukt kul att höra!
Grattis!
Jag får nog vänta ett tag innan det blir verklighet.
Hoppas de kommer med mer kolfiber och lätta och snygga materialval.
Vad hade du tänkt dig för färg?
Själv så är gråmetallic, mattsvarta fälgar, vita säten, kolfiber så långt ögat kan nå och resten svart invändigt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Gustafsson »

För min egen del behöver jag inte en bil som gör 400 knyck, men det ska bli jäkligt kul att följa utvecklingen av bilen, det lär spilla över mycket teknikutveckling till mer praktiska fordon. Nån som vill ha 200 kWh batteri ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av LarsL »

Det är jättebra att Roadstern kommer. Den passar ju jättebra för alla som måste åka 50-60 mil utan paus, helst i 150km/h. De dyker ju upp här med jämna mellanrum...
Personligen ser jag fram emot en praktisk bil från Tesla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Svenssons »

Hade det inte varit för barnen så tycker jag att Roadstern låter väldigt praktisk! :mrgreen: Den fungerar ju perfekt som daglig bil för mor/farföräldrar som ibland får köra barnbarnen. Slipper ta dem till Liseberg ju.

Skulle dock även behöva en laståsna så en Nissan e-NV200 med lite större batteri och drag vore bra som komplement.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
micke_
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2016 23:27

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av micke_ »

vad är egentligen skillnaden på roadstern för 200 000dollar och 250 000 dollar rent tekniskt. Slanta upp hela beloppet känns lite si så där
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Svenssons »

micke_ skrev:
vad är egentligen skillnaden på roadstern för 200 000dollar och 250 000 dollar rent tekniskt. Slanta upp hela beloppet känns lite si så där
Den för $200k är basmodellen vars siffror vi har fått, kostnad för eventuella extrapaket tillkommer. Den för $250k är Founders edition som lär vara fullutrustad och där har vi ännu inte fått några siffror på prestanda ännu. Endast 1 000 exemplar av Founders kommer att produceras, först till kvarn alltså.

Vad gäller extrautrustning så misstänker jag att olika däck lär vara en valbara, tex däck för banan och därmed snabbare acceleration.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
För min egen del behöver jag inte en bil som gör 400 knyck, men det ska bli jäkligt kul att följa utvecklingen av bilen, det lär spilla över mycket teknikutveckling till mer praktiska fordon. Nån som vill ha 200 kWh batteri ?

Om batterierna väger lika mycket som de som finns i Model S och X så skulle jag säga nog nej till en gratis uppgradering till 200kWh om man tänker bort eventuellt högre andrahandsvärde osv. Jag använder ju i regel inte ens hälften av de batterier jag har idag.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
För min egen del behöver jag inte en bil som gör 400 knyck, men det ska bli jäkligt kul att följa utvecklingen av bilen, det lär spilla över mycket teknikutveckling till mer praktiska fordon. Nån som vill ha 200 kWh batteri ?

Om batterierna väger lika mycket som de som finns i Model S och X så skulle jag säga nog nej till en gratis uppgradering till 200kWh om man tänker bort eventuellt högre andrahandsvärde osv. Jag använder ju i regel inte ens hälften av de batterier jag har idag.
Batterierna i Model 3 väger ju mindre än de i M och X.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Hyted »

Undrar om dom Roadsters som är belöning i referralprogrammet hamnar utanför dom 1000.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
För min egen del behöver jag inte en bil som gör 400 knyck, men det ska bli jäkligt kul att följa utvecklingen av bilen, det lär spilla över mycket teknikutveckling till mer praktiska fordon. Nån som vill ha 200 kWh batteri ?

Om batterierna väger lika mycket som de som finns i Model S och X så skulle jag säga nog nej till en gratis uppgradering till 200kWh om man tänker bort eventuellt högre andrahandsvärde osv. Jag använder ju i regel inte ens hälften av de batterier jag har idag.
Håller med. Jag skulle få en bil som kan gå mer än dubbelt så långt från helt laddat till helt urladdat. Frågan är när jag skulle använda detta? Jag stannar ju alltid efter 2-3 timmars körning oavsett. Dessutom skulle jag få en bil som drar mer energi dagligen och alltså öka mina driftskostnader varje dag, både för el och däck. Jag skulle också få en långsammare bil eftersom det är mycket större vikt som måste accelereras. Vägegenskaperna skulle vara sämre i t.ex. kurvtagning och bromsning.

Vad jag dock skulle kunna tänka mig om jag har kvar bilen är att köpa ett batteripack om 10 år som är på 100-120 kWh och som väger mindre än mitt batteripack som är i bilen idag. Främsta anledningen till större batteripack kommer dock inte vara längre räckvidd utan snabbare laddning.
Hyted skrev:
Undrar om dom Roadsters som är belöning i referralprogrammet hamnar utanför dom 1000.
Misstänker det eller har det stått att det är en Founders Edition som man vinner?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Hyted »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
För min egen del behöver jag inte en bil som gör 400 knyck, men det ska bli jäkligt kul att följa utvecklingen av bilen, det lär spilla över mycket teknikutveckling till mer praktiska fordon. Nån som vill ha 200 kWh batteri ?

Om batterierna väger lika mycket som de som finns i Model S och X så skulle jag säga nog nej till en gratis uppgradering till 200kWh om man tänker bort eventuellt högre andrahandsvärde osv. Jag använder ju i regel inte ens hälften av de batterier jag har idag.
Håller med. Jag skulle få en bil som kan gå mer än dubbelt så långt från helt laddat till helt urladdat. Frågan är när jag skulle använda detta? Jag stannar ju alltid efter 2-3 timmars körning oavsett. Dessutom skulle jag få en bil som drar mer energi dagligen och alltså öka mina driftskostnader varje dag, både för el och däck. Jag skulle också få en långsammare bil eftersom det är mycket större vikt som måste accelereras. Vägegenskaperna skulle vara sämre i t.ex. kurvtagning och bromsning.

Vad jag dock skulle kunna tänka mig om jag har kvar bilen är att köpa ett batteripack om 10 år som är på 100-120 kWh och som väger mindre än mitt batteripack som är i bilen idag. Främsta anledningen till större batteripack kommer dock inte vara längre räckvidd utan snabbare laddning.
Hyted skrev:
Undrar om dom Roadsters som är belöning i referralprogrammet hamnar utanför dom 1000.
Misstänker det eller har det stått att det är en Founders Edition som man vinner?
Ja, det ska vara en founders.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
För min egen del behöver jag inte en bil som gör 400 knyck, men det ska bli jäkligt kul att följa utvecklingen av bilen, det lär spilla över mycket teknikutveckling till mer praktiska fordon. Nån som vill ha 200 kWh batteri ?

Om batterierna väger lika mycket som de som finns i Model S och X så skulle jag säga nog nej till en gratis uppgradering till 200kWh om man tänker bort eventuellt högre andrahandsvärde osv. Jag använder ju i regel inte ens hälften av de batterier jag har idag.
Jag använder mina knappa 70 kWh fullt ut rätt ofta. Skulle gärna ha 100 kWh + men är inte helt övertygad om "cost- benefit" än. Håller med om att 200 kWh är onödigt mycket, men det ger också en teoretisk möjlighet att bilen på köpet kan agera som en väl tilltagen "powerwall" i hemmet när den är inkopplad utan att kompromissa med behovet av räckvidd. Speciellt som en sportbil används mer sällan än den dagliga kärran, skulle en sådan bil kanske kunna vara en användbar komponent i ett "off grid"system med möjlighet att lagra en avsevärd mängd energi.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Svenssons »

Hyted skrev:
Hyted skrev:
Undrar om dom Roadsters som är belöning i referralprogrammet hamnar utanför dom 1000.
Misstänker det eller har det stått att det är en Founders Edition som man vinner?
Ja, det ska vara en founders.[/quote]

Nyland var lite fundersam på detta också men han antog att det var valbart mellan Founders och vanlig. Dock att man även med referrals som skulle betala 100% av Roadstern måste lägga en reservation av bilen och pynta in beloppet för bilen man reserverar innan man går bilen vilket kan vara lite tufft för just Founders men även egentligen för vanliga versionen. Sedan får man tillbaka pengarna eller en del av pengarna om man inte har 100% rabatt efter ett tag antagligen.

Dock man man ju vänta med att reservera basvarianten tills den finns för leverans och då slippa ligga ute med pengarna, samma går inte direkt göra med Founders eftersom den är begränsad till 1 000 exemplar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Jerker »

Att ha 100 mils räckvidd är väl inte fel i sig. Det är ju inte alltid man åker efter de stråk där det finns SuC eller ens bra andra laddare. Så om man ska göra en längre ToR-resa rakt ut i obygden så kan det visst behövas. Eller om man vill ut och campa i vildmarken en vecka utan laddmöjlighet.

Den dag batterier blir så bra, lätta och billiga att det ändå inte innebär nån större uppoffring är det säkert många som vill 100 mils räckvidd.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av pegs »

Klart man vill ha ett större batteri om det inte innebär högt pris eller att bilen behöver gå på larvfötter pga vikten:
- Snabbare laddning
- Större flexibilitet att ladda när det passar
- Alla bilturer kör man inte med minimal energiförbrukning. (120km/h motorväg i motvind och snöglopp)
- Lägre batterislitage genom att man mer sällan maxladdar
- Jo, räckvid också...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Leo »

Större batteri =potential bättre prestanda...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Bjelke »

Samt totalt antal mil den kan gå innan batteriet skrotas blir det dubbla, så om en vanlig 100-modell tex kan rulla typ 40.000mil så kan en 200-modell rulla 80.000 mil osv, fast
man får såklart även ta hänsyn till hur batteriet mår av prestandan som nyttjas/laddningsnivåer samt åldern i sig självt osv så det kanske inte har någon betydelse isf (det lär bli
jääääkligt många mil iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av vigge50 »

Har Tesla råkat skriva ut fel siffror eller har de planer på att ändra deras valutaväxling helt framöver?
På hemsidan står det nu att Tesla Roadster Founder edition som i USA kostar $250k i Sverige kostar 2 019 000 kr, brukar man inte räkna gånger 11 för Model S och Model X? Nu vet jag att transport mm har mindre procentuell skillnad för en dyrare bil men om standardutförandet ska kosta 80% i USA så skulle den kosta 1,6 miljoner i Sverige vilket bara är lite mer än Model S P100D kostar fast att den i USA kostar "bara" $135 000. Om de ändrar prisbilden i Sverige så mycket så att Model 3 börjar på 330 000 kr och Model S på 700 000 kr skulle jag inte ha något emot men det skulle ju förstöra all befintliga ägares kostnadskalkyler med tanke på att andrahandsvärdet skulle dyka ifall man då inte har återköpsgaranti.

Ja, jag förstår verkligen inte det svenska priset för Roadster Founder edition, skulle vara rimligt för standard utförandet. Någon som har en idé?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Större batteri =potential bättre prestanda...
Bjelke skrev:
Samt totalt antal mil den kan gå innan batteriet skrotas blir det dubbla, så om en vanlig 100-modell tex kan rulla typ 40.000mil så kan en 200-modell rulla 80.000 mil osv, fast
man får såklart även ta hänsyn till hur batteriet mår av prestandan som nyttjas/laddningsnivåer samt åldern i sig självt osv så det kanske inte har någon betydelse isf (det lär bli
jääääkligt många mil iaf)
Jag tror bägge gör felaktiga antaganden. :o
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
Leo skrev:
Större batteri =potential bättre prestanda...
Bjelke skrev:
Samt totalt antal mil den kan gå innan batteriet skrotas blir det dubbla, så om en vanlig 100-modell tex kan rulla typ 40.000mil så kan en 200-modell rulla 80.000 mil osv, fast
man får såklart även ta hänsyn till hur batteriet mår av prestandan som nyttjas/laddningsnivåer samt åldern i sig självt osv så det kanske inte har någon betydelse isf (det lär bli
jääääkligt många mil iaf)
Jag tror bägge gör felaktiga antaganden. :o
På vilket sätt?
Om man antar ungefär samma antal laddcykler möjliga så ger dubbla kapaciteten oxo dubbla totala tillgängliga
körsträckan, förvisso grovt räknat eftersom ett tyngre batteri ger lite högre förbrukning samt att livslängden även
verkar bero på batteriets faktiska ålder plus det faktum att bilen troligen skulle rasa ihop före batteriet i många
fall...
Det hör har väl även Tibor skrivit om har jag för mig, vi har iaf använt exakt den "kalkylen" på ett företag som
bygger elfordon (dock inte bilar) där vi anger livslängd i drifttid (som då helt är beroende på batteristorlek).

Och större batteri KAN ge bättre prestanda men det förutsätter såklart att det är strömuttaget som är begränsande
ur systemsynpunkt (eller eg. effekten dvs ström X spänning så dubbel spänning kan tex användas isf dubbel ström osv).
Är det däremot motorer eller däcken fäste eller nåt annat som är begränsande så påverkar inte batteriet något alls vad
avser prestandan, men i Teslas fall tror jag större batteri än 100kWh lär ge åtminstone lite bättre prestanda, tex
i högre fart eller under längre tid (om värme är batteri-relaterat och inte motor-relaterat vilket vi i nya roadsterns
fall inte vet något om än)...
Tyngre batteri påverkar dock prestandan negativt om man bara skulle se på acceleration och det är annat än batteriet
som är begränsande (enligt ovan)...
Så i en P100D tex så vettifan om man skulle tjäna på större batteri (vilket du kanske tänkte på)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Har Tesla råkat skriva ut fel siffror eller har de planer på att ändra deras valutaväxling helt framöver?
På hemsidan står det nu att Tesla Roadster Founder edition som i USA kostar $250k i Sverige kostar 2 019 000 kr, brukar man inte räkna gånger 11 för Model S och Model X? Nu vet jag att transport mm har mindre procentuell skillnad för en dyrare bil men om standardutförandet ska kosta 80% i USA så skulle den kosta 1,6 miljoner i Sverige vilket bara är lite mer än Model S P100D kostar fast att den i USA kostar "bara" $135 000. Om de ändrar prisbilden i Sverige så mycket så att Model 3 börjar på 330 000 kr och Model S på 700 000 kr skulle jag inte ha något emot men det skulle ju förstöra all befintliga ägares kostnadskalkyler med tanke på att andrahandsvärdet skulle dyka ifall man då inte har återköpsgaranti.

Ja, jag förstår verkligen inte det svenska priset för Roadster Founder edition, skulle vara rimligt för standard utförandet. Någon som har en idé?
Det är inte så att även de svenska priserna blivit utan moms?
Står något om att detta är priset för den slutliga bilen eller bara för reservationen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Zalman3 »

Har nya Roadster 1400hk?

Does The Tesla Roadster Really Have 7,000+ lb-ft Of Torque?!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av halipte »

Joachim Hallstrom skrev:
Hej på er!
Är det någon mer än jag som beställt en Roadster i Sverige? Hoppas det... Känns ju lite spännande att beställa en bil man sett på några bilder.. haha..
Tror ni den levereras våren 2020..vad tror ni om kvaliteten jämfört med Porsche t ex? Jag kör idag en Modell X P100D
Det skulle vara kul att prata lite Roadster här..man får ju vänta lite på leveransen..allt gott till er alla Pionjärer!!
Hej, stort grattis! Vilken utrustning valde du, eller gör man det senare? Vilken leveranstid har du fått - om du nu fått någon?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas Welin
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 mar 2015 09:05
Ort: Uppsala

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Andreas Welin »

halipte skrev:
Joachim Hallstrom skrev:
Hej på er!
Är det någon mer än jag som beställt en Roadster i Sverige? Hoppas det... Känns ju lite spännande att beställa en bil man sett på några bilder.. haha..
Tror ni den levereras våren 2020..vad tror ni om kvaliteten jämfört med Porsche t ex? Jag kör idag en Modell X P100D
Det skulle vara kul att prata lite Roadster här..man får ju vänta lite på leveransen..allt gott till er alla Pionjärer!!
Hej, stort grattis! Vilken utrustning valde du, eller gör man det senare? Vilken leveranstid har du fått - om du nu fått någon?


Hej!
Jag har också varit galen nog att beställa, en founders, häromveckan. Ingen aning om man nånsin får se bilen eller pengarna igen. Lite otippat att det fortfarande gick att beställa en founders, trodde de skulle sticka iväg fortare än kvickt...

Utrustning? Leveranstid? Näe... mańana. Eller vilket år som helst.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Next Gen Roadster

Inlägg av Tars »

Nu så kanske det inte behöver ta så lång tid för en roadster för min del.(min frus bil då hon säger att det är hennes)
Får bara hålla kursen rätt nu på jobbet i minst 2 år så löser dig sig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar