JdeMo till Roadster (Chademo)
Moderator: Redaktion
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Här är hållaren placerad i hålet för test
Undersidan efter montering av uttaget men före tätning av uttaget på baksidan
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
tätat på undersidan
Golvet efter montering med botten i
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Locket på
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Vi gjorde detta fixet också
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ia.101406/
men placrade strömbrytaren så här
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ia.101406/
men placrade strömbrytaren så här
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Dax för test
Då jobbet gjordes i Helsingborg så fick testen göras där
Vi testade på Clever laddaren på Ättekulla
Sladden mer i ner i bagaget
Ned med locket lås på det ena sidan
Då jobbet gjordes i Helsingborg så fick testen göras där
Vi testade på Clever laddaren på Ättekulla
Sladden mer i ner i bagaget
Ned med locket lås på det ena sidan
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Kontakten i bagaget
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Knappen för extra kylning av batteriet testades med
Batteri tempen var näst intill oförankrad under laddningen på ca 20 min
Batteri tempen var näst intill oförankrad under laddningen på ca 20 min
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Häftigt! Snyggt gjort!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Det är nästan man blir sugen att komma på ett studiebesök och titta på dina Roadsters. Blir imponerad utav människor som har det handlaget att fixa med sina bilar som du har gjort. Själv har jag tummen mitt i handen
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Varför valdes placeringen i bagaget denna gång? Mer smutskyddat eller annat argument?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Därför att inte den skulle synas + mindre risk för smutsHelectriC skrev:Varför valdes placeringen i bagaget denna gång? Mer smutskyddat eller annat argument?
Det var Hans som äger roadstern som vill ha den.
Det blev riktigt bra
Jag konstruerade delarna och gjorde och testade att det skull passa på min med mallen.
Jag hade nog gjort det på min med om skulle gjort om det
Dock hade jag gjort en ny botten med ett hål istället för att lägga originalet på över
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
De går bra om du villGretsch skrev:Det är nästan man blir sugen att komma på ett studiebesök och titta på dina Roadsters. Blir imponerad utav människor som har det handlaget att fixa med sina bilar som du har gjort. Själv har jag tummen mitt i handen
Har mer bilar men bara en Roadster
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Gjort en installation till
Lite nya förbättringar
pinnbultar till stänkskydden
3d printade damasker till krängningshämmaren
Efter lite om och men och ett gäng timmar
så var vi ner vid Max, McDonalds och superchager i Falkenberg och laddad han blir mörkt så bilden blev skit
Lite nya förbättringar
pinnbultar till stänkskydden
3d printade damasker till krängningshämmaren
Efter lite om och men och ett gäng timmar
så var vi ner vid Max, McDonalds och superchager i Falkenberg och laddad han blir mörkt så bilden blev skit
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Tack Stefan för ett helproffsigt monteringsarbete. Med alla dina egna förbättringar av kitet blev resultatet kanon!
Plötsligt blev Roadstern en bil man kan åka långt med ! Lite ”production hell” i miniformat, men till slut satt allt där det skulle
Plötsligt blev Roadstern en bil man kan åka långt med ! Lite ”production hell” i miniformat, men till slut satt allt där det skulle
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Detta är ett imponerande arbete!
Bra jobbat ni som gör det!
Bra jobbat ni som gör det!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Ni som har beställt JdeMo kitet, hur lång leveranstid hade ni ? Känns riktigt användbart!
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
för min del så tog det från nov/dec 15 till aug 17
men så lång tid tar det inte nu
2 veckor eller något i den stilen om han har kit hemma
men så lång tid tar det inte nu
2 veckor eller något i den stilen om han har kit hemma
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Tog knappt 3 månader för mig att få allt. Kitet är inte bara att "skruva dit". Även om principen är enkel och delarna finns så är det en hel del justeringar, vinkelslipningar och anpassningar + dj-liga monteringar+ att även en välhållen bil uppenbarligen har några fastrostade skruvar ... En hel del att montera bort - lyft är ett måste.
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.
Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.
Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...
Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.
Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.
Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...
Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Jag kan gärna vara värd. Bor ju hyfsat mitt emellan de flesta och har inte Jdemo men hps dock ha den installerad om ett par veckor . 30 mil från Sthlm 20 från Linköping drygt 30 från Ullared och var nu resten bor. Även Linköping är ju bra läge för de flesta
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Även fast jag inte har en roadster så tycker jag Linköping låter som en bra plan, jag är gärna med och hänger lite
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Jag åker ju med bilen mellan Norge å Sverige lite då å då och passerar Karlstad, så det skulle passa utmärkt, men Linköping är ju bra det med.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: JdeMo till Roadster (Chademo)
Linköping eller Karlstad med omnejd fungerar fint för mig!
Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.
Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---