Sida 3 av 4

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 14 jan 2018 10:37
av Stefan T
HelectriC skrev:
Varför valdes placeringen i bagaget denna gång? Mer smutskyddat eller annat argument?
Därför att inte den skulle synas + mindre risk för smuts
Det var Hans som äger roadstern som vill ha den.
Det blev riktigt bra
Jag konstruerade delarna och gjorde och testade att det skull passa på min med mallen.
Jag hade nog gjort det på min med om skulle gjort om det
Dock hade jag gjort en ny botten med ett hål istället för att lägga originalet på över

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 14 jan 2018 10:38
av Stefan T
Gretsch skrev:
Det är nästan man blir sugen att komma på ett studiebesök och titta på dina Roadsters. Blir imponerad utav människor som har det handlaget att fixa med sina bilar som du har gjort. Själv har jag tummen mitt i handen :D
De går bra om du vill

Har mer bilar men bara en Roadster

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 14 jan 2018 12:35
av Gretsch
Du har ett PM

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 14 jan 2018 21:28
av bullen
Spännande. Har inte hört nåt ang lev av min Jdemo

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 14 jan 2018 22:06
av Nooahaaa
Spännande projekt!

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 15 apr 2018 09:24
av Stefan T
Gjort en installation till

Lite nya förbättringar

DSC_0113.JPG
pinnbultar till stänkskydden
DSC_0115.JPG
3d printade damasker till krängningshämmaren

Efter lite om och men och ett gäng timmar
DSC_0117.JPG
så var vi ner vid Max, McDonalds och superchager i Falkenberg och laddad han blir mörkt så bilden blev skit

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 15 apr 2018 13:17
av Gustafsson
Tack Stefan för ett helproffsigt monteringsarbete. Med alla dina egna förbättringar av kitet blev resultatet kanon!
Plötsligt blev Roadstern en bil man kan åka långt med ! Lite ”production hell” i miniformat, men till slut satt allt där det skulle :-)

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 15 apr 2018 15:38
av Zoidberg
Detta är ett imponerande arbete!
Bra jobbat ni som gör det!

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 15 apr 2018 21:52
av Elektrisk
Ni som har beställt JdeMo kitet, hur lång leveranstid hade ni ? Känns riktigt användbart!

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 15 apr 2018 22:35
av Stefan T
för min del så tog det från nov/dec 15 till aug 17
men så lång tid tar det inte nu
2 veckor eller något i den stilen om han har kit hemma

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 15 apr 2018 23:14
av Gustafsson
Tog knappt 3 månader för mig att få allt. Kitet är inte bara att "skruva dit". Även om principen är enkel och delarna finns så är det en hel del justeringar, vinkelslipningar och anpassningar + dj-liga monteringar+ att även en välhållen bil uppenbarligen har några fastrostade skruvar ... En hel del att montera bort - lyft är ett måste.
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.

Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.

Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...

Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 26 apr 2018 18:35
av bullen
Jag kan gärna vara värd. Bor ju hyfsat mitt emellan de flesta och har inte Jdemo men hps dock ha den installerad om ett par veckor . 30 mil från Sthlm 20 från Linköping drygt 30 från Ullared och var nu resten bor. Även Linköping är ju bra läge för de flesta

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 26 apr 2018 18:43
av nicklasandersson
Även fast jag inte har en roadster så tycker jag Linköping låter som en bra plan, jag är gärna med och hänger lite

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 26 apr 2018 18:56
av Gustafsson
Jag åker ju med bilen mellan Norge å Sverige lite då å då och passerar Karlstad, så det skulle passa utmärkt, men Linköping är ju bra det med.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 29 apr 2018 09:34
av f0x
Linköping eller Karlstad med omnejd fungerar fint för mig!

Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 29 apr 2018 10:27
av bullen
f0x skrev:
Linköping eller Karlstad med omnejd fungerar fint för mig!

Det vore klart häftigt att träffas i Vadstena en onsdag i sommar. Där brukar olika entusiastklubbar träffas med olika tema mm varje onsdag. Jag har varit där med min Roadster någon onsdag varje sommar sedan 2010.
Bra alternativ tycker jag!

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 29 apr 2018 10:28
av bullen
Gustafsson skrev:
Jag åker ju med bilen mellan Norge å Sverige lite då å då och passerar Karlstad, så det skulle passa utmärkt, men Linköping är ju bra det med.
Det finns sommartid några trevliga stående motorträffar t.ex. i Vadstena onsdagar, flygvapenmuseet i Linköping torsdagar, vet inte hur det blir i år dock.
Du kan ju alltid droppa in på en kaffeBild

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 23 maj 2018 14:15
av Jeppe
Jag är gärna med på en träff om jag kan beroende på när och vart.

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 27 maj 2018 23:26
av Elektrisk
Gustafsson skrev:
Tog knappt 3 månader för mig att få allt. Kitet är inte bara att "skruva dit". Även om principen är enkel och delarna finns så är det en hel del justeringar, vinkelslipningar och anpassningar + dj-liga monteringar+ att även en välhållen bil uppenbarligen har några fastrostade skruvar ... En hel del att montera bort - lyft är ett måste.
Stefans kompletterande grejer + insikter var helt nödvändiga i mitt fall.

Kul att det gick att köra > 70 mil + montera grejerna + ca 8-9 tim jobb, åka några mil för att prova, på mindre än ett dygn. Det hade inte varit möjligt innan modifikationen.
I Sverige finns som väl är många 43 kW AC vilket möjliggör 60 A enfasladdning , t.ex. på Clever via typ 2 adapter. I Norge däremot har nästa alla dessa (med fast typ 2 kabel) försvunnit och då får man bara 32 A, ca 6 kW. Så ska man åka långt i Norge är JdeMo närmast ett måste.

Laddningen är inte som på modell S - här tjuvkopplar man Chademon till regenereringen, så när man laddar visar regen-mätaren fullt utslag (> 40kW). Det innebär att bilen måste vara på under laddning. Vidare finns en del tricks för att hålla koll på batteritemperaturen, batteriet blir annars ganska varmt innan bilen börjar kyla (Roadstern liksom folk i allmänhet behöver kylas över 42 grader, så då drar fläktarna igång). Även här monterade Stefan en liten diskret kontakt som kan aktivera bilens kylning (via ACn). Ett annat trick är att vb ladda en kort stund med AC (alltså UMCn ellet typ 2 adapter.) - då kyler bilen batteriet snabbt och effektivt ner till drygt 25 grader märkte jag.
Behov av "reboot" av JdeMo adaptern uppstår ibland, ingen snygg lösning finns än för det. Man borde kunna koppla en reboot funktion på OVMS modulen - ett annat tillbehör som gör Roadstern lite coolare...Den går dock att montera själv...

Kanske dags för en Roadster-träff nära nån stackare som inte har JdeMO ?
Tack för all detaljerad info! Jag har två års garanti kvar på nya batteriet, så jag får se om jag gör detta snart eller väntar ut garantin... å andra sidan får jag ju två år tidigare semisnabbladdning om det installeras nu... hmm... och då lär jag ju köra ännu mer Roadster på långkörning Bild.

En Roadster träff vore förövrigt superkul!

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 27 maj 2018 23:51
av Gustafsson
Jag kan från mitten av juni till mitten av juli om vi pratar någon onsdag kväll Vadstena, vilket verkar vara relativt centralt för många...

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 28 maj 2018 08:42
av f0x
Jag åker till Vadstena med Roadstern på onsdag 30/5. Inser att det är för kort tid för att dra ihop en träff.

Vad säger ni om träff i Vadstena onsdag 13/6, 27/6 eller 4/7?

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 28 maj 2018 10:58
av Gustafsson
Kan alla dessa dagar, men inte 30/5.

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 28 maj 2018 14:34
av bullen
Tyvärr funkar ingen av dessa dagar för mig.

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 07 jun 2018 21:48
av mati
En kändis vid SuC i Køge. Trevligt att få prata med killen. :)
IMG_20180606_140140.jpg

Re: JdeMo till Roadster (Chademo)

Postat: 01 jan 2019 17:05
av Stefan T
Jag nu installerat Jdemo på min vita roadster sport 2,5

Detta ä 5 gången jag gör en installation av Jdemo

Har inte gjort riktigt som kittet är tänkt utan varit lite alternativ på hur jag gjort det
DSC_5394.JPG
Ja satte kontakten bakom nummer plåten
och gjorde gångjärn till den som jag har 3d printat ut
DSC_5389.JPG
Plåten i normal läget
DSC_5396.JPG
Kontakten har fått en 3d printad hållare