Sida 1 av 2

Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 17:17
av lem
Tidigare kunde man ju i alla fall motivera Teslans höga pris med låg driftskostnad.

Chockhöjningen av försäkringar till över 20.000 kronor (helförsäkring m 15' skälvrisk) gör bilen även dyr att driva om man över huvud taget får försäkra. Moderna bara fnös och sa att vänd Dig någon annan stans!

Tror Ni Tesla centralt kommer försöka få fram bättre avtal inom rimlig tid? Eller skall man bilda en grupp "Vi som inte krockar så mycket och vill ha billig försäkring"?

En bil som försäkringsbolagen skyr (undrar varför?) och bara riskerar att bli (ännu mer) ohemult dyr i försäkring är inget kul!

Undrar hur det går för andrahandsvärdet för KVD bilarna när försäkringens ökning blir känd?

Hälsningar
Lars

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 17:28
av Stefan T
Finns klar risk att andra hands värdet sjunker, skulle inte förvåna mig alls

Sen har inte försäkringsbolag rätt vägra trafikförsäkring men gengäld kan ta mycket betalt så slipper vissa kunder

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 17:55
av Gustafsson
tror att en märkesförsäkring måste till. Samma problem har ju tidigare plågat MC-branchen med premier upp till 1/3 av mcns värde. Hoppas Tesla ser problemet.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 17:58
av lem
Lite tufft köra med bara trafik. En elClio är väl ok. Men en bil för >500' är över risknivån jag vågar ta. Frugan dansade ut i skogen med med A-klass Electric. Det vart dyrt då bilen var oförsäkrad. Jag fick 60' för vraket och hade bara kört 2000 mil med delar för >150' och jä-a massa jobb nedlagt. Jag vill ha billiga mil och inte oöverblickbara försäkringar som bara skruvas upp till det dubbla när försäkringsbranschen skall ha firmafester..

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 18:12
av TiborBlomhall
Jag förstår inte talet om över 20'? Protector tar väl 10,335:- per år i försäkring nu?

Bilen har ju vagnskada så första tre åren behövs endast halvförsäkring på den.

Visst, de tog 6,500 förut men det var ju löjligt lågt, det skulle de höja förr eller senare, det var väntat.

Jag har inte följt med i diskussionen, vad har jag missat?

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 18:13
av fakerlind
Dagens försäkringar är minst sagt förlegade. Då allt handlar om risk och de är totalt blinda så kommer nästa generations försäkringar att ta marknaden med storm. UBI står för User Based Insurance, och har slagit väldigt stort på ett antal marknader (främst Italien, UK och USA) och Moderna Försäkringar har en variant på detta idag. Konceptet baseras på hur, var och när du kör och är du en defensiv förare så bidrar du med mindre risk och därmed skall premien baseras därefter. De flesta bolag i SE har detta på sin roadmap.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 18:47
av +46
Vad jag har förstått så ägs och säljs de flesta Model S av företag och leasingbolag. Om försäkringen kostar tio eller tjugo tusen tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, all den stund som nästa köpare inte förväntas vara en vanlig privatperson med begränsad ekonomi...

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 19:01
av Lessmog
+46 skrev:
Vad jag har förstått så ägs och säljs de flesta Model S av företag och leasingbolag. Om försäkringen kostar tio eller tjugo tusen tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, all den stund som nästa köpare inte förväntas vara en vanlig privatperson med begränsad ekonomi...
Nu tror jag du är ute i skogen och dansar utan försäkring.
Här har du ett motexempel, privatägare!
Men du kanske tänker ta med dig Teslan när du dör? (Apropå likbil)
Försäkringsbolag som saknar förankring i realiteten saknar snart kunder också.

Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 19:37
av fakerlind
Ja det där håller jag inte med om alls. Om försäkring på en bil kostar 10 eller 20 tusen spelar i de allra flesta fall en väldigt stor roll, oavsett privat eller företag då man sällan tittar på en bil utan en policy som skall gälla fler bilar och då tar man hänsyn till en helhetskostnad. Med en försäkring på 20 tusen diskvalificeras Teslan potentiellt från listan över möjliga val av tjänstebil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 19:38
av +46
Lessmog skrev:
+46 skrev:
Vad jag har förstått så ägs och säljs de flesta Model S av företag och leasingbolag. Om försäkringen kostar tio eller tjugo tusen tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, all den stund som nästa köpare inte förväntas vara en vanlig privatperson med begränsad ekonomi...
Nu tror jag du är ute i skogen och dansar utan försäkring.
Här har du ett motexempel, privatägare!
Men du kanske tänker ta med dig Teslan när du dör? (Apropå likbil)
Försäkringsbolag som saknar förankring i realiteten saknar snart kunder också.
Fattar inte vad du menar?
Jag äger min Model S privat och jag tycker att försäkringskostnaden inte är speciellt hög jämfört med andra bilar i samma prisklass eller med bilar som kostar betydligt mindre.
Jag tror heller inte att försäkringspremien är det mest avskräckande för ett företag/företagare som väljer att köpa en begagnad Tesla av olika skäl.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 19:44
av Lessmog
+46 skrev:
Lessmog skrev:
+46 skrev:
Vad jag har förstått så ägs och säljs de flesta Model S av företag och leasingbolag. Om försäkringen kostar tio eller tjugo tusen tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, all den stund som nästa köpare inte förväntas vara en vanlig privatperson med begränsad ekonomi...
Nu tror jag du är ute i skogen och dansar utan försäkring.
Här har du ett motexempel, privatägare!
Men du kanske tänker ta med dig Teslan när du dör? (Apropå likbil)
Försäkringsbolag som saknar förankring i realiteten saknar snart kunder också.
Fattar inte vad du menar?
Jag äger min Model S privat och jag tycker att försäkringskostnaden inte är speciellt hög jämfört med andra bilar i samma prisklass eller med bilar som kostar betydligt mindre.
Jag tror heller inte att försäkringspremien är det mest avskräckande för ett företag/företagare som väljer att köpa en begagnad Tesla av olika skäl.
Nej, jag begrep nog inte vad du menade heller. Vi är alltså två motexempel till det du sade om kretsen av köpare/ägare. Säkert finns det några till. Vem tänker du sälja till då?

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 19:51
av AGCF
Det finns flera försäkringsbolag att välja på, eller? Har LF för ca 12500 kr om man drar bort återbäringen. Köpte innan vagnskada ingick.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 19:58
av +46
Lessmog skrev:
+46 skrev:
Lessmog skrev:
+46 skrev:
Vad jag har förstått så ägs och säljs de flesta Model S av företag och leasingbolag. Om försäkringen kostar tio eller tjugo tusen tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, all den stund som nästa köpare inte förväntas vara en vanlig privatperson med begränsad ekonomi...
Nu tror jag du är ute i skogen och dansar utan försäkring.
Här har du ett motexempel, privatägare!
Men du kanske tänker ta med dig Teslan när du dör? (Apropå likbil)
Försäkringsbolag som saknar förankring i realiteten saknar snart kunder också.
Fattar inte vad du menar?
Jag äger min Model S privat och jag tycker att försäkringskostnaden inte är speciellt hög jämfört med andra bilar i samma prisklass eller med bilar som kostar betydligt mindre.
Jag tror heller inte att försäkringspremien är det mest avskräckande för ett företag/företagare som väljer att köpa en begagnad Tesla av olika skäl.
Nej, jag begrep nog inte vad du menade heller. Vi är alltså två motexempel till det du sade om kretsen av köpare/ägare. Säkert finns det några till. Vem tänker du sälja till då?
Om ingen vill köpa den så får jag väl testamentera den till Fonus ;)

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 20:05
av Lessmog
AGCF skrev:
Det finns flera försäkringsbolag att välja på, eller? Har LF för ca 12500 kr om man drar bort återbäringen. Köpte innan vagnskada ingick.
Jotack, men enligt rapporteringen här färre och färre. Någon har t ex Ansvar. LF har stora regionala variationer.

Ett problem tycks vara att Transportstyrelsen inte har styr på den registrerade effekten, vilket skrämmer (havren) ur många bolag. Data is king, även när kejsaren är naken. Tabellerna styr. (Det skulle f ö vara intressant att se skadestatistiken för Tesla i Sverige! Reparation är dyrt, men borde blekna jämfört med personskadorna -- om nu inte Sverige generellt gav en kopiös rabatt för såna småsaker ... tusenlappar för invaliditet, medan bilen bara kostar en eller annan miljon! Men det får bli en egen rant ;) )

För egen del räknar jag med att sitta med Protector ett bra tag till, på gott och ont.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 20:06
av bylund
lem skrev:
Chockhöjningen av försäkringar till över 20.000 kronor (helförsäkring m 15' skälvrisk) gör bilen även dyr att driva om man över huvud taget får försäkra.
15 000 i självrisk? 15 % av ett prisbasbelopp plus moms tar de, så snarare c:a 8 300 kr, vilket i o f s också är rätt saftigt. Man kan mildra detta genom en tilläggsförsäkring, t ex OKQ8 Backup.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 20:08
av bylund
TiborBlomhall skrev:
Jag förstår inte talet om över 20'? Protector tar väl 10,335:- per år i försäkring nu?

Bilen har ju vagnskada så första tre åren behövs endast halvförsäkring på den.

Visst, de tog 6,500 förut men det var ju löjligt lågt, det skulle de höja förr eller senare, det var väntat.

Jag har inte följt med i diskussionen, vad har jag missat?
Importbilar och äldre bilar har inte vagnskadeförsäkring, så då behövs ju helförsäkring. Och någon hade fått en offert på drygt 20 000 kr för detta.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 20:33
av TiborBlomhall
Ja men att importbilar kräver helförsäkring är så för alla bilmodeller.

Därför tycker jag fortfarande att hävda att Tesla Model S försäkring är 20,000 kr är inte helt sant då nya bilar som köps i Sverige kostar 10,335 kronor att försäkra hos Protector.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 20:39
av Lessmog
+46 skrev:
Lessmog skrev:
+46 skrev:
Lessmog skrev:
+46 skrev:
Vad jag har förstått så ägs och säljs de flesta Model S av företag och leasingbolag. Om försäkringen kostar tio eller tjugo tusen tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, all den stund som nästa köpare inte förväntas vara en vanlig privatperson med begränsad ekonomi...
Nu tror jag du är ute i skogen och dansar utan försäkring.
Här har du ett motexempel, privatägare!
Men du kanske tänker ta med dig Teslan när du dör? (Apropå likbil)
Försäkringsbolag som saknar förankring i realiteten saknar snart kunder också.
Fattar inte vad du menar?
Jag äger min Model S privat och jag tycker att försäkringskostnaden inte är speciellt hög jämfört med andra bilar i samma prisklass eller med bilar som kostar betydligt mindre.
Jag tror heller inte att försäkringspremien är det mest avskräckande för ett företag/företagare som väljer att köpa en begagnad Tesla av olika skäl.
Nej, jag begrep nog inte vad du menade heller. Vi är alltså två motexempel till det du sade om kretsen av köpare/ägare. Säkert finns det några till. Vem tänker du sälja till då?
Om ingen vill köpa den så får jag väl testamentera den till Fonus ;)
Ahaha! Sorry, missade den pointen i flera minuter. ;-) Synnerligen apropå likbilheten.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 20:45
av bylund
TiborBlomhall skrev:
Ja men att importbilar kräver helförsäkring är så för alla bilmodeller.

Därför tycker jag fortfarande att hävda att Tesla Model S försäkring är 20,000 kr är inte helt sant då nya bilar som köps i Sverige kostar 10,335 kronor att försäkra hos Protector.
Fast lem skrev ju att det var helförsäkring han avsåg med 20 000 kr/år, och det stämmer ju.
Halvförsäkring kostar mycket riktigt 10 335 kr/år, och det är den som är relevant för de flesta Teslorna i Sverige.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 30 sep 2016 20:47
av Lessmog
bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja men att importbilar kräver helförsäkring är så för alla bilmodeller.

Därför tycker jag fortfarande att hävda att Tesla Model S försäkring är 20,000 kr är inte helt sant då nya bilar som köps i Sverige kostar 10,335 kronor att försäkra hos Protector.
Fast lem skrev ju att det var helförsäkring han avsåg med 20 000 kr/år, och det stämmer ju.
Halvförsäkring kostar mycket riktigt 10 335 kr/år, och det är den som är relevant för de flesta Teslorna i Sverige.
Jaja, men helan och halvan kan ju du hålla reda på som är nykter och tar Ansvar! ;)

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 01 okt 2016 09:27
av matbl
TiborBlomhall skrev:
Jag förstår inte talet om över 20'? Protector tar väl 10,335:- per år i försäkring nu?

Bilen har ju vagnskada så första tre åren behövs endast halvförsäkring på den.

Visst, de tog 6,500 förut men det var ju löjligt lågt, det skulle de höja förr eller senare, det var väntat.

Jag har inte följt med i diskussionen, vad har jag missat?
Dryga 10 för halvförsäkring?!?

Sen finns ju de av oss som har en Tesla som inte fick vagnskadegaranti för det fanns inte när vi beställde...

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 01 okt 2016 10:12
av Niclas
Vagnskadegarantin var inget som man "fick". Iom att den infördes, höjdes ju också grundpriset på mod S.

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 01 okt 2016 10:45
av mati
AGCF skrev:
Det finns flera försäkringsbolag att välja på, eller? Har LF för ca 12500 kr om man drar bort återbäringen. Köpte innan vagnskada ingick.
Jag har heller ingen vagnskada. Jag betalar idag 14300kr med 10% självrisk (tror jag). Min bil är specad med en effekt på 68kW, vilket kan knappast anses vara mycket. Om försäkringen hamnar runt 20' eller rentav mer blir det totalt ointressant för mig att äga en Tesla. Det är redan idag på gränsen, även om vissa tycker att det är billigt. För en landsbygdsbo som mig ligger en bilförsäkring i vanliga fall på ett fåtal tusenlappar om året, oavsett bil, men absolut inte på en nivå som mina grannar har i månadslön. Det blir orimligt.
Nej, blir det sådär dyrt framöver så är Tesla ett avslutat kapitel för mig. Tyvärr kommer det bli svårt att sälja den. Metallåtervinningen kanske...

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 01 okt 2016 18:57
av Leo
Nja Tesla är ju lite speciell i försäkringsbolagens ögon. Här är lite anledningar till varför det skiljer mot en vanlig V70 tex:

Effekt/Prestanda, javisst det kan stå olika effekt i regbeviset men ALLA försäkringsbolag är inte korkade. Tesla har imponerande prestanda oavsett modell
Nybilspris, Här pratar vi om bilar som ofta kostar 2-5ggr vad en vanlig V70 kostar
Aluminiumkaross, speciella verkstäder som är godkända att fixa detta innebär dyrare reparationer både pga högre kunskapsnivå, certifieringar och ingen konkurrens.
Litet bilmärke, få reparationsverkstäder, liten skadestatistik över bilarna osv
Nytt bilmärke, ingen skadestatistik i Sverige
Många företagsägda bilar, innebär antagligen mindre priskänsliga kunder.
Bära sina egna kostnader, Med få bilar så får några få skador stort genomslag. Kan tänka mig att det skett en hel del småskador på de Tesla som finns, BRED bil ger skrapade fälgar, skrapade sidor, överentusiastiska förare ger samma problem osv. Åtminstone tycker jag mig se många Tesla som har småskador.

Så allt detta sammanvägt är ju inte konstigt om försäkringen avviker rejält från en vanlig tjänstebil. Tror att försäkringspremien i vissa stycken snarast ska jämföras med vad det kostar till Porsche Panamera, BMW M5, Audi S/RS modeller, MB AMG osv. ÄVEN om vissa kör de lika försiktigt som sin Nissan Leaf eller gamla Renault Clio så finns det många ägare/förare som kanske är mer van lite mer fart i sina bilar. Slutligen det sista.

För att de kan/fri marknadsprissättning!

Re: Påverkar chockhöjningen försäkring andrahandsvärdet?

Postat: 02 okt 2016 08:33
av matbl
TiborBlomhall skrev:
Ja men att importbilar kräver helförsäkring är så för alla bilmodeller.

Därför tycker jag fortfarande att hävda att Tesla Model S försäkring är 20,000 kr är inte helt sant då nya bilar som köps i Sverige kostar 10,335 kronor att försäkra hos Protector.
Min är inte en importbil men kräver fortfarande helförsäkring. Lev juli 2014.