Sida 1 av 8
E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 20:41
av mati
Vi har idag fått låna nya e-
Golf som vi har fått lov att behålla och testa i hela fyra dagar. Jag tänkte skriva och berätta lite här under tiden.
Bilen har ett batteri på 35,8kWh. Inte jättestort, men det ska iaf räcka för vardagsbruk. Vi körde bara omkring lite idag (sambon körde) och då hamnade hon på en snittförbrukning på 1,5kWh/mil. Det skulle alltså räcka för 23 mil. Det var allt från stadstrafik och landsväg upp till 100km/tim. 10 grader ute. Ganska okej tycker jag. Teslan fick följa efter och drog på samma sträcka ca 1,9kWh/mil, fast jag körde lite lungnare än vad hon gjorde i Golfen.
Golfen känns ganska välbyggd, alla dörrar sitter på rätt ställe, inga glipor eller så. Betydligt högre kvalitetskänsla än i Zoe eller Ioniq. Den är pigg, tyst och inte konstig på något vis. Den är helt klart en het kandidat att bli vår nästa bil så att vi kan bli fossilbilsfria.
Jag har bara hunnit leka lite med alla inställningar, inte kunnat testa så mycket. Det jag har sett är att det går att ställa in max laddnivå och även max strömstyrka. Tyvärr laddar den bara enfas vilket är en klar nackdel. Men min Tesla Wall Connector matar på och det verkar funka bra.
Bilen har automatisk parkeringshjälp, adaptiv farthållare med filassistent (blir spännade att se hur den fungerar mot Teslas AP2), nån gest-styrnings-grej för pekskärmen som jag inte har fått att fungera än, automatiskt helljus, kurvljus, wifi hotspot osv. Ganska komplett vad jag kan se.
I morgon och till helgen ska vi köra lite längre sträckor och då kan jag testa lite mer och ta några bilder.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 20:50
av Nicke Nyfiken
Har den regnsensor?

Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 20:51
av mati
Nicke Nyfiken skrev:Har den regnsensor?

Ähm, ja. Som typ alla bilar. Typ.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 20:54
av Nicke Nyfiken
mati skrev:Nicke Nyfiken skrev:Har den regnsensor?

Ähm, ja. Som typ alla bilar. Typ.
Jo jag vet. Jag kunde inte låta bli att fråga eftersom du skrivit många spaltmeter på sistone om just avsaknaden av regnsensor på AP2-bilarna

Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 20:59
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
Jo jag vet. Jag kunde inte låta bli att fråga eftersom du skrivit många spaltmeter på sistone om just avsaknaden av regnsensor på AP2-bilarna

Jo, det är en regnig höst. Och jag kommer inte sluta tjata om det förrän bilen har fått en regnsensor eller jag har bytt bort den. Vilket som inträffar först.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:08
av Ampera
Har den självstängande laddlucka?
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:12
av mati
Ampera skrev:Har den självstängande laddlucka?
Haha, nej. Den har en vanlig tanklucka som jag först inte lyckades öppa. Jag letade efter en knapp nånstans. Men den öppnas alltså bara med ett tryck, helt mekaniskt. Den är dessutom extremt stor och sticker ut skitmycket. När man tankar en fossilbil är det ju inte nåt större problem, men en elbil som står och laddar i många timmar borde ha en lite mer diskret lucka tycker jag.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:13
av iAkita
Ska bli spännande att höra mer om den! Tycker det är konstigt att det inte snackas mer om den uppdaterade e-Golfen faktiskt. Nästan 36 kWh användbart i batteriet, och jag skulle gissa i princip garanterad räckvidd över 20 mil även vintertid och delvis motorvägsfart. Det är en ganska rejäl förbättring mot första generationens elbilar från Nissan, Renault, BMW, VW, med flera. Trots det har både Ionic (med kortare räckvidd och försenade leveranser) och nya Leaf och Zoe (med endast 5 kWh större batteri) fått väldigt mycket mer uppmärksamhet. Undrar varför? I Norge är den ju redan på väg att bli en stor succé.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:18
av Nicke Nyfiken
mati skrev:Ampera skrev:Har den självstängande laddlucka?
Haha, nej. Den har en vanlig tanklucka som jag först inte lyckades öppa.
Golfen är inget alternativ för dstr, alltså.

Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:20
av Smutt
Nicke Nyfiken skrev:mati skrev:Ampera skrev:Har den självstängande laddlucka?
Haha, nej. Den har en vanlig tanklucka som jag först inte lyckades öppa.
Golfen är inget alternativ för dstr, alltså.


Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:23
av mati
Ja, det kan man undra. E-golf är nån slags underdog som ingen pratar om. Den har kanske fått en tråkstämpel, eller så har det att göra med VW:s totalkvaddade trovärdighet när det gäller miljöfrågor. Jag vet inte. Faktum är att det är en jättefin bil som helt klart konkurrerar med Leaf2, Ampera-e m fl. Och VW-handlaren var den första som verkligen har visat intresse och som har ansträngt sig att få fram en bil för oss at testa. Alla andra (Nissan, Renault, Hyundai) fick man i princip jaga, och så satt de och gömde sig nånstans med huvudet i sanden.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:30
av Leo
Den nya har 2-fas som den kan ladda med =7,4kW ungefär. (19mils versionen hade dock 1-fas.)
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:39
av Swede1
Vad kostar bilen?
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:41
av Nicke Nyfiken
Hur ligger nya Golfen prismässigt i jämförelse med Nissan, Renault och Hyundai?
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:41
av mati
Leo skrev:Den nya har 2-fas som den kan ladda med =7,4kW ungefär. (19mils versionen hade dock 1-fas.)
Jaså? Coolt. Det visste jag inte. Det står inte riktigt nånstans.
395000kr i grundutförande.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:52
av Ampera
Säker på att det är 2-fas 16A och inte 1-fas 32A? Det ger samma kW men poppar säkringarna hemma för en fas enda gången men har nytta av detta är stan. Är det 2-fas så är det klart bättre, men då kunde lika gärna satt i 3-fas!
Och sedan kunde de tagit Keisel batteri på 55kwh!
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 21:58
av Leo
Den klarar både 2-fas 16A och 1-fas 32A men den prioriterar 2-fas om den är matad på flera faser
Finns i princip inget behov av starkare laddare för de flesta då batteriet inte är större än det är. Klarar ladda fullt på dryga 5 timmar. Så man kan sänka strömmen och köra på lägre och den hinner ändå ladda fullt på natten.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 22:01
av Monark1954
Räknade på en bil.
Lade till bra ljud, ledbelysning, backkamera och de flesta säkerhetsfunktioner jag kunde hitta utan att ha full koll än. Standard kulör och klädsel.
Förar-assistanspaket, Pluspaket och stöldlarm var tre större poster.
455 000 där grundpriset var 399 900.
Ett alternativ som 2:a bil är en begagnad av första typen men jag tror det bara finns ca 200 registrerade så utbudet är litet.
Följer testen med intresse.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 22:03
av Leo
Monark 1954: Min nuvarande e-Golf finns till salu under säljtrådar om du är intresserad.
Re: E-Golf test
Postat: 21 sep 2017 22:25
av bylund
Leo skrev:Den klarar både 2-fas 16A och 1-fas 32A men den prioriterar 2-fas om den är matad på flera faser
Finns i princip inget behov av starkare laddare för de flesta då batteriet inte är större än det är. Klarar ladda fullt på dryga 5 timmar. Så man kan sänka strömmen och köra på lägre och den hinner ändå ladda fullt på natten.
Bara via typ 2-kabel då, eller får man med en UMC som går att koppla in i 16 A trefas, även om den bara utnyttjar två av dem?
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 00:19
av Leo
Medföljande std-kabel (typ UMC) är en schucko 10A 1-fas som även går att ställa ner till 6A.
Sen får man även med en typ2-typ2 kabel som klarar upp till 20A 3-fas. Vill du kunna ansluts till specifikt 32A 1-fas (tex i Norge?) behövs dock en grövre som klarar det. Tex Teslas 3-fas 32A typ2-typ2.
Sen ingår det gratis en 3-fas 16A Wallbox (Keba?) inklusive montering via Clever i köpet sen i somras. Om man beställer en ny. Tror det är skrivet att det gäller året ut i alla fall.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 00:40
av Torkel
Nicke Nyfiken skrev:Hur ligger nya Golfen prismässigt i jämförelse med Nissan, Renault och Hyundai?
Från-priser:
Renault 325
Nissan 337
Hyundai 372
Golf 400
En ungefärligt jämnspeccad
Golf med Hyundai och Nissan för 414.000:-. Men då får du 6-8 kWh större batteri än dem.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 01:11
av Swede1
En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.
150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 06:39
av mati
Vi ska ha den som förmånsbil på firman i så fall. Och jämfört med vår 2 år gamla privatägda Mazda CX3 tjänar vi nästan en tusenlapp i månaden med e-Golfen. Och så slipper man åka till macken. Och man förpestar inte luften. En ganska bra deal.
Men visst är den dyr. Det går inte att komma ifrån. Men en Tesla är ännu dyrare. Så vad ska man säga liksom. Elbilar är dyra.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 12:35
av Smutt
400000 för en bil av ett så skadat märke som Volkswagen och 40000 i miljöbilspremie
Eller vänta på M3 samma pris 60000kr miljöbilspremie och högre restvärde