Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 13 sep 2016 17:04

MSO skrev:
Robert von Bahr skrev:Ööööh, vem är Tibor? Är ny på denna site. :)


Grundkursen:
* Tibor är grundare och admin. För att låta som de coola killarna ska du helst kalla honom "överstepräst" följt av godtycklig smiley.
* Om nåt är på gång kommer det alltid på en torsdag. Det spelar ingen roll hur forumklyschigt det är och hur många tusen gånger denna referens har använts. Det finns alltid nån som tycker det finns plats för skämtet en gång till. Syftar till Elons sedvanligt optimistiska tidsplaner, där autopiloten skulle komma "på torsdag". Med facit i hand sen oklart vilken.
* Hybris är drygast, men ändå underbar och älskad av alla. Förespråkar avhållsamhet när det gäller Model X. Alltså att undvika att ha sex med bilen. Lite avdankad nu, men surfar ff på fornstora dagar.
* Danni är sakligast. Helectric är stadigt produktiv. Zoidberg kör tåg och hade en tidig 60. Bylund är mångfacetterad. HerrX clickbaitsemestrar. e1m5r kommer starkt. Vigge50 diskuterar gärna i SpaceX-trådar.

Det är allt du behöver veta.


Haha, bra sammanfattning :D
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7802
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist mati » 13 sep 2016 19:48

För att gå tillbaka till OT så tyckte jag det var intressant med snålkörningsteknikerna. Jag slipstreamade häromdagen nästan hela vägen ner till SC i Mölndal när min UMC hade pajat. Jag kom ner till 1,6kWh milen men lägre än så trodde jag inte var möjligt när man inte vill bli en trafikfara. Dessutom hade jag en tid att passa.
Förr i tiden, när jag körde ICE-bil, var jag ganska bra på alla möjliga ekodriving-tekniker, men jag trodde att just rullandet inte ger någon märkbar effekt med en elbil. Jag kom aldrig på idén att testa det, eftersom jag var övertygad om att det bara fungerar för förbränningmotorer som inte har regen. Så hur rullar man då bäst? Lägger man i N eller räcker det att hålla gasen "lagom i mitten" så att säga?
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 9036
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare bylund » 13 sep 2016 20:08

Att hålla acceleratorn i mitten har samma effekt som att lägga i N, och man kommer in i det hyfsat snabbt. Och då du inte har AP har du väl lyxen att alltid se effektmätaren i bild? Annars är det energiappen som gäller för att se den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8082
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Jocke73 » 13 sep 2016 20:34

Robert von Bahr skrev:Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.

Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert


Här kommer Roberts bilder (Källa: Robert von Bahr P85 VIN 17939 uttagen 2013-10-04)

IMG_1671.JPG

IMG_1669.JPG

IMG_1670.JPG


Imponerande siffror! Själv är jag glad för att ligga under 170 på de 12,5 milen från Stockholm hem till Eskilstuna!

/Jocke
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 11:02
Ort: Eskilstuna

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 13 sep 2016 20:39

Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
En liten vipp på långfingret och N är i - Du rullar. En liten vipp igen åt andra hållet med samma långfinger och Du är tillbaka. Du har en evighet på Dig att anpassa gasen - ingen passagerare har de senaste åren någonsin haft en aning om när jag rullar eller ej, eller växlar, om de inte tittar.

När rulla? Det har med topografin och vindriktningen att göra. Om jag har fritt bakom mig, vippar jag in N strax före krönet på en uppförsbacke. Tappar några kmh, men sparar en massa energi och framför allt behöver jag inte motorbromsa, om den rullar för fort nedåt. På raksträckor med vinden i ryggen, upp i 100, rulla till c. 75/80, upp till 100, titta ofta i backspegeln och fortsätt så.

Tappar kmh?? Usch då! Jaså?

Om jag tar sträckan Stockholm - Oslo, så är den c. 52 mil, varav c. 36 i Sverige.

Med en snittfart på 80 (vilket betyder c. 100 som snabbast) tar en mil 7,5 minuter. Med en snittfart på 100 (vilket är svårt t.o.m. i Sverige och omöjligt i Norge) tar samma mil 6 min. Skillnad hela 90 sekunder. Totalt på sträckan Sth - Oslo en skillnad på 54 minuter (i Norge är bådadera hastigheterna omöjliga), MEN jag stannar vare sig i Arboga eller Karlstad och tankar utan tuffar lugnt vidare. Om man säger, att en normal tankning (för att inte tala om 2) tar c. 30 minuter, så är skillnad i totaltid c. 25 minuter, och jag kommer fram betydligt mer lugn, ostressad och utvilad, bilen med motor och däck mår väsentligt bättre och miljön suckar av glädje. Enkelt val - för mig, men jag är gammal och behöver inte visa alla andra hur fort min bil verkligen kan accellerera.
Så länge man har ett öga i backspegeln och hjälper stressviktors att köra om, är detta inte på något sätt trafikfarligt. Men vänligt mot alla, bil, förare och miljö.

Robert
Senast redigerad av Robert von Bahr 13 sep 2016 20:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 10:50
Ort: Stockholm

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 13 sep 2016 20:40

Det är knappt så man tror det, helt otroligt :o
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7802
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 13 sep 2016 20:43

Hade varit kul att se hur långt du klarar att komma med en Leaf eller eGolf. Du borde ligga en bra bit över 20mil.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7802
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 13 sep 2016 20:54

Det får vi aldrig veta. Himmel, jag har ju Tesla!!!

Robert
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 10:50
Ort: Stockholm

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare fakerlind » 13 sep 2016 21:46

Fantastiskt. Skall definitivt prova denna teknik när jag får min bil. Sitter redan (trots min relativt unga ålder) och fiser runt i min XC60 AWD för att en bra dag få ned snittförbrukningen till runt 0,5 L/mil. Jag beställde en 90D då jag fick tips om att räckvidden ändå har en rätt stor betydelse för hur nöjd man blir med bilen över tid, men detta som inspiration så kanske det är onödigt. Hatten av, och kul att du faktiskt tagit bilder på fenomenet!
S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 31 aug 2016 22:18
Ort: Sigtuna

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare bylund » 13 sep 2016 21:50

fakerlind skrev:Fantastiskt. Skall definitivt prova denna teknik när jag får min bil. Sitter redan (trots min relativt unga ålder) och fiser runt i min XC60 AWD för att en bra dag få ned snittförbrukningen till runt 0,5 L/mil. Jag beställde en 90D då jag fick tips om att räckvidden ändå har en rätt stor betydelse för hur nöjd man blir med bilen över tid, men detta som inspiration så kanske det är onödigt. Hatten av, och kul att du faktiskt tagit bilder på fenomenet!

Du kommer bli grymt nöjd med din 90D, men man kan ju säga att räckvidden på Teslor blir bättre över tid, ju mer superladdare som byggs.
Med din 90D kommer du ju ändå längre och gör säkrare omkörningar än 60D :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8082
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Corvus, Credde, Danielf1, dd88, jak, MSO och 18 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.