Hypermiling

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Hypermiling

Inlägg av MSO »

Robert von Bahr här har satt ribban och visat att förbrukningen går att få ner riktigt ordentligt under långkörningar.
Med ett fantastiskt snitt på 124Wh/km på en resa över 55 mil trots en total medelhastighet på 73km/h inkl autobahnköer har vi andra nåt att sikta på! Och, förbrukningen verkar ha nåtts utan slipstreaming. Istället ska pulse and glide ha praktiserats.

Bild

Den här tråden
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=40
drog iväg en aning, så behovet av en separat plats för dessa diskussioner blev tydlig.

Det går alltså att minimera laddtider och hoppa över Superchargers om man bara lägger manken till. Har nån annan varit i närheten, eller tom "överträffat" (läs: underträffat) ovan nämnda noteringar?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hypermiling

Inlägg av zyax »

Varför det där trixet funkar får någon förklara. Jag tror mig vara duktig på vetenskapsgrejer får inte ihop det riktigt. Fråga Lund kanske vet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hypermiling

Inlägg av apkungen »

I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.

En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.
kontakten2

Re: Hypermiling

Inlägg av kontakten2 »

skulle tro mycket av vinstern ligger i den uteblivna førlusten som kommer av att regenerera med elmotorn. Mycket tapp dær som ær klart bættre att gøra något med med hjælp av køra den i N. som vi ser ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hypermiling

Inlägg av apkungen »

Jo det är klart men jag jämförde bara konstant fart med att gasa o rulla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hypermiling

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.

En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.
Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hypermiling

Inlägg av 12man »

mati skrev:
Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.
en elmotor i neutral frisnurrar helt
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stängt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hypermiling

Inlägg av mati »

12man skrev:
mati skrev:
Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.
en elmotor i neutral frisnurrar helt
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stänt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo
Med en ice-motor är metoden häpnadsväckande effektiv. Det beror mest på (vad jag förstår) att icemotorn är något effektivare vid moderata accelerationer än vid konstant hastighet. När man rullar blir förbrukningen nära noll. Summan av accelerationer och rullandet blir bättre än att bara köra konstant fart. Jag läste nånstans att effekten är som störst i hybridbilar som Prius, eftersom de kan rulla fritt utan att icemotorn är igång.
Att det är likadant för en elbil som har en mycket effektivare drivlina var nytt för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hypermiling

Inlägg av Jerker »

Jag har hela tiden, sedan jag köpte min Zoe, känt att jag skulle vilja ha en "frihjulsfunktion". Man har ju ingen glädje alls av att bilen bromsar i nerförsbackar på motorväg eller landsvägskörning. Vi har diskuterat detta bland Zoeägare och undrat vad bilen tycker om att man växlar mellan D och N under färd. En del tror att det kan förstöra något i drivlinan att göra det. I instruktionsboken står uttryckligen att man inte ska göra det, men det kan ju bara vara en säkerhetsfråga för att man inte av misstag ska lägga i backen.

Men hur som helst, hoppas elbilstillverkare i framtiden inser att det finns efterfrågan på att man ska kunna ställa in 0 regen, dvs köra med frihjul, så man slapp hålla på och växla hela tiden för att få den effekten. Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hypermiling

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.
Visst. När man rullar måste man bara övervinna luft- och rullmotståndet. Vid regen tillkommer förluster från motorn (som då blir generator) och laddning av batteriet. Därmed minskar effektiviteten. Regen är bara bra när man ändå vill minska farten snabbt eller stanna helt, istället för att använda "fossilbilsbromsen".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hypermiling

Inlägg av Leo »

Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr :lol:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hypermiling

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr :lol:
Ah! :D Jag har nog hört det, nu när du påminner mig!

Vem ringer Elon?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Hypermiling

Inlägg av Crappy »

Jerker skrev:
[
Vem ringer Elon?
Ringer? han hänger väl här mer än oss?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hypermiling

Inlägg av e5m1r »

Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hypermiling

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Hypermiling

Inlägg av matsm »

Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?
Hade varit perfekt om man kunde få välja. Ett alternativt till under regen (none som tillägg till standard och low). Samt ett nytt val under braking (regen/no regen).

Gillar att utmana mig själv och köra snålt. Gillar frirull eller puls and glide. Har kört den lilla vw lupo 3L (30k mil) som drog 0,3l milen mycket tack vare frirull när man släppte gasen. Skulle gärna se det i Teslan också.

Har 3 mil till jobbet mest på landsväg men sista biten motorväg. 120-140 wh/km är en rätt vanlig förbruknings siffra då man rullar mycket. Har dock aldrig varit i närheten av 120wh/km på motorväg så hatten av för Roberts låga förbrukning. Kör 70D.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hypermiling

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?
Borde gå att kombinera friläge med one pedal driving, det är ju svårt att undvika regen helt som den funkar nu, även om övning ger lite färdighet. Om "gasen" har ett litet mittläge med frihjul och ytterligare gassläpp ger regen skulle det kunna funka. Om det ger någon stor vinst i praktiken är ju en annan femma. Känns inte helt utrett ännu...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hypermiling

Inlägg av Gustafsson »

Nåt knep för att få i N under körning ? Ofta vägrar bilen N när jag provar..tutut säger den försynt då...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Re: Hypermiling

Inlägg av kontakten2 »

Du blippar spaken neråt lätt. Sen hårdare neråt igen för Drive.

Jag upptäckte att dra neråt med spaken så kommer den i N av att paddan oturligt ramlade ner från instrumentbrädan på spaken . Det var såklart inte jag som såg på paddan....
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hypermiling

Inlägg av joel80 »

Alltså en inställning där man helt kan stänga av autoregen men samtidigt ha regen den första delen av fotbromsen vore väl fint. Autoregen i min Volvo är väldigt låg, känns knappt att den bromsar när jag släpper gasen.. Och i hastigheter över 80km/h gör den det endast om det är lite nedför som motverkar inbromsning en från fartvinden.
Men... När jag bromsar så är den första delen av bromsen enbart regen. Jag ser i instrumentpanelen hur mycket och om jag kommer upp till den gräns där vanliga skivbromsar a tar vid.

Jag skulle gärna vilja kunna ställa in kraftigare inbromsning automatiskt, men gillar att bromsen först enbart kör regen när man använder den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hypermiling

Inlägg av MSO »

Jag var ute och provade lite under kvällen.

Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".

SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning

Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.

Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.

Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
IMG_20160915_212848.jpg
IMG_20160915_212912.jpg
:o
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hypermiling

Inlägg av mati »

Jag tror att får så småningom kläm på't. Vägen till jobbet, samma restid som vanligt, men ungefär 20% mindre energiåtgång. Och då körde jag ändå om några bilar och pushade mellan 100 och 115 på 100-väg. Jag låg alltså något över hastighetsbegränsningen.
20160916_070814.jpg
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hypermiling

Inlägg av Jerker »

Crappy skrev:
Jerker skrev:
Vem ringer Elon?
Ringer? han hänger väl här mer än oss?
Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!

Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hypermiling

Inlägg av gellerstam »

När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hypermiling

Inlägg av Gustafsson »

gellerstam skrev:
När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Normalt vid "pulse and glide" ska man accelerera ganska friskt, men inte fullt. När det gäller elbil vetehåken...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar